USTAWIENI W SZEREGU
Rodzaj zabawy: wymagająca koncentracji, łamigłówka myślowa, rozwija zdolności różnicowania. Sprawia wiele przyjemności i przyczynia się do spotęgowania uczucia przynależności do grupy, kształtuje przyjazny stosunek do innych.
Miejsce: w dużych pomieszczeniach, możliwa do przeprowadzenia również na świeżym powietrzu.
Czas trwania: około 10-15 minut.
Przeznaczona dla: dzieci od 6 lat; grup około 20 osobowych.
Opis zabawy
Uczestnicy, nie widząc siebie nawzajem, muszą utworzyć szereg i uwzględnić przy tym różne kryteria. I tak na przykład może to być szereg, w którym najwyższa osoba będzie stała na początku, a najniższa na końcu. Tylko przy pomocy zmysłu dotyku uczestnicy muszą odszukać swoje miejsce w szeregu i włączyć się do niego, korzystając również z pomocy innych. W zależności od wieku grupy można ustalić bardzo rozmaite kryteria: długość włosów, wielkość buta, długość palca wskazującego, obwód w talii (w tym celu każdy uczestnik otrzymuje kawałek sznurka).
Inne możliwości
Możliwe są także zadania, które wykonywane będą przy otwartych oczach, na przykład: ustawienie się według domniemanego wieku, według kodów pocztowych miejscowości rodzinnej (nie wolno przy tym rozmawiać). Szeregi tego rodzaju są doskonałe jako zabawy na zapoznanie.
Materiały pomocnicze i porady
Potrzebne będą opaski do zawiązania oczu (szczególnie w przypadku młodszych uczestników). Godne polecenia w młodszych grupach są także bajkowe opowieści na rozpoczęcie („W krainie «Włoskaczy» najważniejszy jest ten, kto ma najdłuższe włosy. Mieszkający tam ludzie są niewidomi. Czy będą potrafili sprawdzić to, kto spośród nich jest królem?”).
Wskazówki pedagogiczne
Warunkiem przeprowadzenia tej zabawy jest uczestnictwo takiej grupy, której członkowie potrafią współżyć ze sobą bez konfliktów i w stosunkowo rozluźnionej atmosferze. W przypadku młodszych uczestników istotne jest, aby nie bali się oni mieć zawiązanych oczu i potrafili zaufać pozostałym osobom w grupie. Zabawę można zatem rozpocząć przy otwartych oczach i dopiero w późniejszej fazie zaproponować (łatwe) zadania, które wykonać trzeba przy zamkniętych oczach. W starszych grupach prowadzący może w pełni włączyć się do zabawy. U młodszych dzieci istotne może być to, aby interweniować w bardzo ostrożny sposób, tak żeby dzieci się nie przestraszyły i nie czuły, że nie potrafią sprostać zbyt wysokim wymaganiom prowadzącego.
piokles