Europa Universalis III - Instrukcja.pdf

(3874 KB) Pobierz
Paradox Interactive
Prezes: eodore Bergqvist. Producent: Johan Andersson. Projekt gry: Johan Andersson.
Główny programista: Adam Skoglund. Programowanie: omas Johansson, Pontus Åberg, Anna
Drevendal, Johan Andersson. Główny gra k: Marcus Edström. Gra k 3D: Dick Sjöström.
Samouczek: Marcus Edström. Muzyka i efekty dźwiękowe: Andreas Waldetoft. Kierownik testów:
Chris King. Sprzedaż i zakupy: Fredrik Wester. Dyrektor nansowy: Lena Eriksson. Dyrektor ds.
marketingu i PR: Susana Meza. Asystent ds. marketingu: Keisha Salmon. Menedżer produktu:
Jeanette Bauer. Dyrektor artystyczny: Stefan ulin. Rozwój sprzedaży: Erik Helmfridsson.
Kierownik lokalizacji: Florian Santer. Lokalizacja: S&H Entertainment Localization. Instrukcja:
Chris Stone. Podręcznik strategiczny: Ed Hanks. Edycja: Robbie Graham, Digital Wordsmithing.
Internet: Brian King, Simon Aistleitner, Jean-Philippe Du ot. Intro: Stuart Diamond, Russ Allen.
Betatesterzy: Frank van Aanholt, Tom Adriaenssen, Jose Maria Aguirre, Simon Aistleitner, Markus
Alahuhta, Guillaume Alvarez, Mike Amberry, Gustav Björklund, Loic Brient, omas Broman, Joe
Chandler, omas Corriol, Luis Miguel Nunes Corujo, Tony Cristanelli, Inge Davidsen, Maarten
Demeyer, David DiCicco, Jan Peter Dijkstra, Jean-Philippe Du ot, Peter Ebbesen, Aric Ferrell, Wesley
Ferris, Alexander John Fowler, Michael Girard, Stephen Gregson, Jean-Alain Grunchec, Ed Hanks,
Markus Herrmann, Jeremy Holley, Kalle Isotalo, Robert Jackson, Simon Jäger, Nils Karlsson, Tamas
Kiss, Mark Kvistgaard omsen, Paul Lancashire, Tony Lozina, Jacob Michael Lund¬gren, Rajeev D.
Majumdar, Nicholas Malouin, Carsten Mannetje, omas Mittelbach, Fokke van der Molen, Robert
O’Regan, Anu Pakanati, Maxime Penen, Kevin Peter, omas Pettersen, Pent Ploompuu, Derek Pullem,
Ludovic Russo, Kevin Simmons, Jason Snyder, Jarkko Suvinen, Kevyn Taylor, Sascha Tesch, Lars omsen,
Douglas Troiani, Jens Van Heuverswijn, Patrick Wegerle, Gene Whitmore, Mark Williams, Emre Yigit.
Partnerzy
Stany Zjednoczone: Ezra Chen. Niemcy, Austria i Szwajcaria: Mario Gerhold, Susanna Mittermaier.
Wielka Brytania: Jo Kemp, Simon Callaghan. Włochy: Daniele Falcone, Tania Rossia. Skandynawia:
Niklas Molin, Daniel Torbjörnsson, Klas Palmqvist. Francja: Eric Boccara, Geraldine Morisse, Iris
Cathala, Caroline Ferrier. Beneluks: Johan Dewindt, Wouter Van Vugt, Simone Goudsmit. Hiszpania:
Juan Diaz Bustamante. Polska: Joanna Żebrowska-Kępka. Australia: Graham Edelsten, Paul Olsen.
Rosja: Siergiej Klimow, Pawieł Niechajew. Japonia: Shinya Itoh. Hong Kong: Michelle Ho.
Podziękowania dla naszych partnerów THQ/Valusoft (Stany Zjednoczone), Snowball (Rosja), Friendwa-
re (Hiszpania), Cenega Poland (Polska), Koch Media (Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Francja),
Pan Vision (Skandynawia), Cyberfront (Japonia), Typhonngames (Hong Kong), Auran (Australia)
i Atari (Beneluks).
Specjalne podziękowania dla członków naszego forum, partnerów i współpracowników,
którzy mają ogromny wkład w nasz sukces.
FORZA DJURGÅR’N!
SPIS TREŚCI
WSTĘP ...........................................................4
DLA NOWYCH GRACZY ....................................... 4
TWOJA PIERWSZA GRA....................................... 4
DLA WETERANÓW SERII ..................................... 5
POCZĄTEK GRY...............................................6
INSTALACJA ........................................................ 6
WYMAGANIA SYSTEMOWE ................................ 6
URUCHOMIENIE GRY........................................... 6
MENU GŁÓWNE................................................... 7
OPCJE GRY........................................................... 7
SAMOUCZEK ........................................................ 9
ROZPOCZĘCIE GRY............................................. 10
NOWA GRA POJEDYNCZA ................................. 10
WYBÓR DATY POCZĄTKOWEJI PAŃSTWA .........11
WYKORZYSTANIE ZAKŁADEK ............................11
WYBÓR DATY .....................................................11
WCZYTYWANIE ZAPISU
GRY POJEDYNCZEJ .............................................12
ROZPOCZYNANIE NOWEJ LUB
ZAPISANEJ GRY WIELOOSOBOWEJ ...................12
INTERFEJS GŁÓWNY ..................................... 13
MAPA GŁÓWNA .................................................13
MINIMAPA .........................................................15
PASEK GÓRNY ....................................................15
IKONA STOLICY APOSTOLSKIEJ ........................ 18
IKONA ŚWIĘTEGO CESARSTWA
RZYMSKIEGO..................................................... 18
PRZYCISK MENU................................................ 18
IKONA KSIĘGI STATYSTYK ..................................19
PRZYCISKI TRYBÓW MAPY ................................19
PRZYCISKI SKALOWANIA MAPY ...................... 20
PANEL PAŃSTWOWY ........................................ 20
OKNA ZWIĄZANEZ PROWINCJAMI................... 20
OKNO PROWINCJI ............................................. 20
OKNO DYPLOMACJI........................................... 21
OKNO KOLONIZACJI .......................................... 21
JEDNOSTKI NA MAPIE ....................................... 21
WIADOMOŚCI I HISTORIA WIADOMOŚCI.......... 21
DZIENNIK WIADOMOŚCI ................................... 22
OKNA WIADOMOŚCI ......................................... 22
KOMUNIKATY PRZEPŁYWAJĄCE....................... 22
USTAWIENIA WIADOMOŚCI.............................. 22
WYDARZENIA .................................................... 23
POWIADOMIENIA .............................................. 23
WIADOMOŚCI DYPLOMATYCZNE...................... 24
LISTA SKRÓTÓW ................................................ 24
DYMKI INFORMACYJNE..................................... 25
ZARZĄDZANIE PROWINCJĄ .............................. 26
POSIADANIE PROWINCJIA KONTROLA
NAD PROWINCJĄ .............................................. 26
OKNO ZARZĄDZANIAPROWINCJĄ .................... 27
OKNO BILANSU PROWINCJI.............................. 27
DANE PROWINCJI.............................................. 27
RELIGIA PROWINCJI I ZMIANAWYZNANIA ....... 29
PRZYCHÓD Z PROWINCJI .................................. 29
HANDEL W PROWINCJI ..................................... 30
PROWINCJE NARODOWE I ROSZCZENIA DO
PROWINCJI ........................................................ 30
ULEPSZENIA PROWINCJI .................................. 31
WIDOK MIASTA ................................................. 31
BUDOWA NOWYCH ULEPSZEŃ ......................... 32
WERBOWANIE WOJSK ...................................... 32
PROWINCJE INNYCH PAŃSTW .......................... 33
PROWINCJE BEZPAŃSTWOWE ......................... 33
ZARZĄDZANIE PAŃSTWEM...........................34
OKNO „PRZEGLĄD” ........................................... 34
KULTURA PAŃSTWOWA ................................... 35
PRESTIŻ PAŃSTWA............................................ 35
RANKING PAŃSTW............................................ 35
SPECJALNE „CIAŁA POLITYCZNE”..................... 36
RELIGIA PAŃSTWOWA ...................................... 36
REPUTACJA ........................................................ 36
PODSUMOWANIE DYPLOMATYCZNE ................ 37
STOSUNKI .......................................................... 37
STWÓRZ WASALA............................................. 38
DWÓR ................................................................ 39
WŁADCY ............................................................ 39
ATRYBUTY WŁADCY ......................................... 39
SUKCESJA .......................................................... 39
DORADCY .......................................................... 41
ZATRUDNIANIEI ZWALNIANIEDORADCÓW ...... 42
EKONOMIA ........................................................ 42
BILANS PRZYCHODÓW ..................................... 42
SUWAKI BUDŻETOWE ....................................... 43
INWESTYCJAW TECHNOLOGIĘ.......................... 43
INWESTYCJA W STABILNOŚĆ............................ 45
WYDATKI STAŁE ................................................ 46
MIESIĘCZNE SALDO BUDŻETU .......................... 46
INFLACJA ........................................................... 46
POŻYCZKI .......................................................... 47
BANKRUCTWO .................................................. 48
PODATKI WOJENNE ........................................... 48
SIŁY ZBROJNE .................................................... 49
KATEGORIE JEDNOSTEK I TYPY ......................... 49
UTRZYMANIE ARMII I FLOTY ............................ 51
RELIGIA ............................................................. 52
ZMIANA RELIGII ................................................ 54
OBROŃCA WIARY.............................................. 55
RZĄD ................................................................. 56
FORMA RZĄDÓW .............................................. 56
DOKTRYNY PAŃSTWOWE ................................. 57
POLITYKA WEWNĘTRZNA ................................ 58
DOWÓDCY ......................................................... 60
TRADYCJA MILITARNA ...................................... 60
DOWÓDCY WOJSKOWI...................................... 61
ZMIANA WŁADCY W WODZA............................ 62
CECHY DOWÓDCÓW.......................................... 63
HANDEL .......................................................64
TOWARY HANDLOWE........................................ 64
DOSTAWY I ZAPOTRZEBOWANIE...................... 64
OŚRODKI HANDLU............................................. 65
OKNO OŚRODKA HANDLU................................. 65
KONKURENCJA .................................................. 66
MONOPOLE ....................................................... 67
ZAKŁÓCENIA HANDLU....................................... 67
DYPLOMACJA, WOJNA I WYWIAD.................68
OKNO DYPLOMACJI........................................... 68
INFORMACJE OGÓLNE ...................................... 68
INICJOWANIE DZIAŁAŃ
DYPLOMATYCZNYCH......................................... 69
DZIAŁANIA DYPLOMATYCZNE .......................... 70
ZAPROPONUJ KRÓLEWSKI MARIAŻ /
ZERWIJ KRÓLEWSKIE POWIĄZANIA................. 70
ZAPROPONUJ SOJUSZ /ROZWIĄŻ SOJUSZ........ 71
NAŁÓŻ EMBARGO / ODWOŁAJ EMBARGO ........ 72
ZAPROPONUJ UMOWĘ HANDLOWĄ /
ANULUJ UMOWĘ HANDLOWĄ .......................... 72
ZAPROPONUJ WASALIZACJĘ / ANULUJ
WASALIZACJĘ ................................................... 73
2
ZAŻĄDAJ ANEKSJI..............................................74
GWARANTUJ NIEPODLEGŁOŚĆ ..........................74
WYŚLIJ OSTRZEŻENIE ........................................74
WYŚLIJ ZNIEWAGĘ.............................................74
WYSUŃ ROSZCZENIA DO TRONU .......................74
WYŚLIJ DAR........................................................74
SPRZEDAJ PROWINCJĘ ..................................... 75
PRZEKAŻ SUBSYDIA WOJENNE /
ANULUJ SUBSYDIA WOJENNE........................... 75
ZAPROPONUJ POŻYCZKĘ .................................. 75
POPROŚ O PRZEMARSZ WOJSK /
ZAPROPONUJ PRZEMARSZ WOJSK /
ODMÓW PRZEMARSZU WOJSK ........................ 75
WYPOWIEDZENIE WOJNY................................. 76
SKUTKI DLA STABILNOŚCI PAŃSTWA ............... 77
EFEKT WYCZERPANIA WOJNĄ .......................... 77
EFEKT REPUTACJI .............................................. 78
KWESTIA SOJUSZY............................................ 78
WYPOWIADANIE WOJNY.................................. 78
SOJUSZNICY I PRZYWÓDCY SOJUSZY............... 78
NEGOCJACJE POKOJOWE .................................. 79
WYNIK WOJENNY ............................................. 80
PROPOZYCJE POKOJOWE .................................. 80
ANEKSJA............................................................ 81
PRZYGOTOWYWANIE PROPOZYCJI
POKOJOWYCH ................................................... 82
WARUNKI ZWIĄZANE Z PROWINCJAMI ........... 83
WARUNKI ZWIĄZANE Z WASALAMI................. 84
WARUNKI ZWIĄZANE
Z POWSTANIEM NOWYCH PAŃSTW ................. 84
WARUNKI SPECJALNE ....................................... 84
POKÓJ ................................................................ 85
WYWIAD ........................................................... 85
MODYFIKATORY WYWIADU ............................. 86
DZIAŁANIA SZPIEGOWSKIE............................... 86
SIŁY ZBROJNE ..............................................89
STRUKTURA WOJSKOWA.................................. 89
RODZAJE PUŁKÓW ............................................ 89
RODZAJE OKRĘTÓW .......................................... 90
TYPY JEDNOSTEK .............................................. 91
WERBOWANIE WOJSK LĄDOWYCH .................. 91
NAJEMNICY ....................................................... 93
INFORMACJE O ARMII ....................................... 93
REORGANIZACJA ARMII .................................... 94
PRZYDZIELANIE DOWÓDCÓW .......................... 96
WERBOWANIE NOWEGO DOWÓDCY ................ 96
PODSTAWOWE INFORMACJEO ARMII .............. 96
UTRZYMANIE WOJSK I MAKSYMALNA
LICZBA UTRZYMYWANYCH WOJSK .................. 96
ZUŻYCIE ............................................................. 97
WZMOCNIENIE ARMII ....................................... 98
MORALE ARMII ................................................. 98
PRZEMIESZCZANIE ARMII................................. 98
DROGA ARMII.................................................... 99
OGRANICZENIA RUCHU..................................... 99
SZYBKOŚĆ RUCHU............................................. 99
BITWA LĄDOWA ............................................. 100
POLE BITWY .................................................... 100
BITWA ............................................................. 102
KONIEC BITWY ................................................ 105
WYCOFANIE SIĘ............................................... 105
OBLĘŻENIA ...................................................... 106
ZDOBYWANIE PROWINCJI .............................. 107
MARYNARKA .................................................. 108
BUDOWA SIŁ MORSKICH................................. 108
INFORMACJE O FLOCIE
I JEJ ORGANIZACJA ......................................... 109
ADMIRAŁOWIE .................................................110
WYKORZYSTANIE MARYNARKI .......................110
ZUŻYCIE NA MORZU .........................................111
NAPRAWY USZKODZEŃ ...................................111
BITWA MORSKA...............................................111
ZAJĘCIE POZYCJI ..............................................111
CELOWANIE ......................................................111
USZKODZENIA ..................................................112
KONIEC BITWY .................................................112
WYCOFANIE PO BITWIE ...................................112
BLOKADY MORSKIE..........................................112
TRANSPORT MORSKI ARMII ............................113
ODKRYCIA I KOLONIZACJA .......................... 115
ODKRYCIA.........................................................115
ODKRYWCY I KONKWISTADORZY....................115
ODKRYWANIE PROWINCJI ...............................116
TRADYCJA LĄDOWA
I MORSKA Z ODKRYĆ ........................................117
TUBYLCY ..........................................................117
ATAKOWANIE TUBYLCÓW ................................117
KOLONIE ...........................................................118
ZAKŁADANIE KOLONII......................................118
POWIĘKSZANIE KOLONII..................................118
PODBOJE KOLONIALNE ....................................119
POZYSKIWANIE MAP OD INNYCH PAŃSTW ...... 119
SPECJALNE CIAŁA POLITYCZNE................... 120
STOLICA APOSTOLSKA ................................... 120
ŚWIĘTE CESARSTWO RZYMSKIE..................... 122
CESARZ ............................................................ 122
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE............................. 123
ELEKTORZY ..................................................... 123
TRON ŚWIĘTEGO CESARSTWA
RZYMSKIEGO................................................... 123
WOJNA ZE ŚWIĘTYM CESARSTWEM
RZYMSKIM .......................................................124
KSIĘGA STATYSTYK .................................... 125
GRA WIELOOSOBOWA ................................ 127
POCZĄTEK GRY................................................ 127
WYMAGANIA WSTĘPNE ................................. 127
RODZAJE POŁĄCZENIA.................................... 127
LOBBY GRY WIELOOSOBOWEJ........................ 129
METASERWER ................................................. 129
ROZGRYWKA W TRYBIE
WIELOOSOBOWYM ......................................... 130
KONIEC GRY WIELOOSOBOWEJ .......................131
GDZIE ZNALEŹĆ INNYCH GRACZY.....................131
DODATKI .................................................... 132
DODATEK A – NOWE I ZMIENIONE
ELEMENTY GRY ................................................132
DODATEK B – ULEPSZENIA PROWINCJI.......... 134
DODATEK C - KULTURY .................................... 137
DODATEK D – MODYFIKATORY
TECHNOLOGII .................................................. 138
DODATEK E - RELIGIE....................................... 138
DODATEK F – FORMY RZĄDÓW ...................... 140
DODATEK G – DOKTRYNY NARODOWE .......... 142
DODATEK H – POLITYKA WEWNĘTRZNA ....... 144
DODATEK I - TOWARY...................................... 146
UMOWA LICENCYJNA DLA
UŻYTKOWNIKA KOŃCOWEGO......................... 147
CENTRUM OBSŁUGI KLIENTA
W POLSCE....................................................... 148
3
WSTĘP
Informacje ogólne
Europa Universalis III to epicka gra strategiczna,
której akcja rozgrywa się w dobie Renesansu i
reformacji. Możesz wybrać jedno z około 200
państw, które istniały w tym czasie i przez 300
lat dyplomacji, wojny, handlu, niepokojów re-
ligijnych, odkryć geogra cznych i naukowych
oraz kolonizacji doprowadzić je do wspaniałości
i potęgi.
Gra rozpoczyna się wkrótce pod upadku Kon-
stantynopola, w maju 1453 roku, i trwa nieprze-
rwanie aż do grudnia 1789 roku. Upływające
dni poświęcisz na zaspokajanie wewnętrznych
potrzeb państwa, negocjacje z sąsiadami oraz
prowadzenie wojen obronnych lub dokonywa-
nie podbojów.
Każde państwo rozpoczyna grę z co najmniej
jedną prowincją. Prowincja stanowi najważniej-
szy element państwa, zapewniając mu dochody z
podatków i handlu oraz dostarczając siłę ludzką,
niezbędną do stworzenia armii. Im więcej pro-
wincji posiada twoje państwo, tym będzie potęż-
niejsze. Po utracie ostatniej prowincji, państwo
przestaje istnieć i gra kończy się porażką.
Pewne obszary kuli ziemskiej są nie zamieszkane
i dostępne do kolonizacji, ale większość prowin-
cji posiada już właściciela. Aby zwiększyć swoją
potęgę, musisz znaleźć sposób na ich przejęcie.
Pomimo że jest to możliwe dzięki środkom dy-
plomatycznym, najprawdopodobniej będziesz
chciał to zrobić tocząc wojnę. Ekspansja i pod-
boje to cel większości państw, co stwarza w grze
bardzo zmienne i potencjalnie niebezpieczne
warunki geopolityczne. Twoim zadaniem jest
dostrzec potrzeby własnego państwa, zapobiec
odebraniu przez wrogów tego, co ci się prawo-
wicie należy, i powiększyć terytorium za pomocą
dyplomacji lub wojny.
Europa Universalis III to gra, która umożliwia
kreowanie nieskończonej ilości scenariuszy typu
„a co by było gdyby” w skomplikowanym, ela-
stycznym świecie historycznym. Nie spodzie-
waj się, że historia, o której uczyłeś się w szko-
le powtórzy się na ekranie komputera. Jedynie
jej początek stanowi dokładne odwzorowanie
historii, a następnie masz zupełną dowolność
w kreowaniu polityki państwa. Kiedy świat gry
zaczyna różnić się od historycznego, silnik gry
Europa Universalis III oceni zmieniające się wa-
runki i spowoduje taką reakcję, jaką mogłyby
one wywołać. Państwa mogą powstawać i upa-
dać w oparciu o wzajemne relacje lub określone
wydarzenia.
Gra kończy się pod koniec XVIII wieku, kiedy
mocarstwa światowe zaczynają wchodzić w ko-
lejny ważny okres historyczny: rewolucję prze-
mysłową. Tradycyjne pojęcia „kraju” i „króle-
stwa” zaczęto zastępować nową wizją „państwa
narodowego”, a społeczeństwo przeżywało wów-
czas radykalną przemianę pod wpływem szyb-
kich postępów w nauce, technologii i sztuce wo-
jennej. Jeśli dbałeś o potrzeby swojego państwa i
odnosiłeś sukcesy handlowe, możesz w ostatniej
fazie gry znaleźć się na podobnym rozdrożu.
W grze Europa Universalis III utrzymano ran-
king państw. Nominalnym „zwycięzcą” jest pań-
stwo z najwyższą liczbą punktów na zakończenie
gry. Można również ustalić własne cele w zależ-
ności od wybranego państwa i preferowanego
stylu gry. Dla mniejszych państw już samo prze-
trwanie do samego końca może być uważane za
zwycięstwo. Grając dużym i bogatym państwem,
zapewne ustalisz sobie bardziej wzniosłe cele
– uzyskanie hegemonii na kontynencie czy nawet
dominacji światowej.
Dla nowych graczy
Twoja pierwsza gra
Jeśli jesteś początkujący w serii Europa Universa-
lis , skomplikowanie, skala oraz zakres opcji mogą
się wydawać nieco zniechęcające podczas pierw-
szej gry. Zalecamy, abyś najpierw zapoznał się z
4
samouczkiem, który przedstawia najważniejsze
elementy gry, a następnie wybrał państwo, datę i
wypróbował to, czego się nauczyłeś.
Początkujący często popełniają błąd, starając się
osiągnąć zbyt wiele, zbyt szybko. W pierwszej
grze zalecamy wybranie nieco skromniejszych
celów i powolne działanie. Najpierw należy sku-
pić się na względnym pokoju, prowadzić bada-
nia i systematycznie wzmacniać ekonomię pań-
stwa. Możesz również zwiększyć liczebność armii,
aby zapewnić państwu bezpieczeństwo i wysłać
dyplomatów, którzy pomogą utrzymać przyja-
zne stosunki z sąsiadami. O ile państwo nie jest
bardzo bogate, prawdopodobnie będziesz chciał
wysyłać kupców, aby zwiększyć zyski z handlu.
Jeśli istnieją odpowiednie warunki dla wybra-
nego kraju, możesz również spróbować zająć się
odkryciami i kolonizacją.
Kiedy opanujesz już podstawowe interfejsy oraz
sterowanie, możesz pomyśleć o wojnie na małą
skalę. Rozpoczynając pierwszą wojnę, postaraj
się znaleźć dosyć łatwego przeciwnika. Unikaj
zbyt wczesnej konfrontacji z mocarstwami lub
państwami posiadającymi potężnych sojuszni-
ków, nawet jeśli miałoby to oznaczać daninę lub
rezygnację z części terytorium. Walcząc z mocar-
stwem, możesz zostać bardzo łatwo pokonany,
jeśli nie jesteś przygotowany do walki.
Kiedy opanujesz już kierowanie armiami i ota-
mi, możesz zmierzyć się z bardziej niebezpiecz-
nym przeciwnikiem i nie przejmuj się, kiedy
potoczy się ona nie po twojej myśli. Tyle samo
nauczysz się z jednej wielkiej klęski, co z wie-
lu pomniejszych zwycięstw. Ale ostrzegamy:
nie próbuj powiększać swojego terytorium zbyt
szybko i nie pozwól, aby twoja reputacja stała
się zbyt słaba. Jeśli zachowujesz się zbyt zaborczo
lub działasz podstępnie, nie zdziw się, jeśli znaj-
dziesz się w stanie wojny z całą resztą świata.
Instrukcja do gry i forum
Paradox
Niniejsza instrukcja zawiera szczegółowe i kom-
pletne objaśnienia dotyczące wszystkich interfej-
sów, elementów gry Europa Universalis III oraz
ogólne wskazówki, które mają pomóc zrozumieć
ich działanie w ogólnym kontekście rozgrywki.
Wszystko w tej grze jest z sobą wzajemnie powią-
zane. Wszystko! Nie istnieje praktycznie żaden
element, który nie miałby wpływu na jakiś inny
obszar gry. Zrozumienie tych powiązań i wyko-
rzystanie ich na własną korzyść to konieczność,
jeśli chce się zostać mistrzem w tej grze.
Gdy masz wątpliwości, zatrzymaj grę i zajrzyj do
instrukcji. Jeśli natra łeś na pewne niezrozumia-
łe kwestie lub odpowiedź nie jest wystarczająco
szczegółowa, odwiedź forum gry Europa Uni-
versalis III . Jest to społeczność skupiająca wiele
tysięcy graczy z całego świata, którzy na pewno
chętnie pomogą. Forum jest również miejscem,
gdzie można sprawdzać dostępność o cjalnych
patchów do gry, w których poprawiono ewentu-
alne błędy i dołączono nowe lub zmienione ele-
menty. Forum gry Europa Universalis III znajdu-
je się pod adresem www.europauniversalis3.com.
Należy kliknąć link „Forum”.
Dla weteranów serii
Europa Universalis
Weteranom serii zapewniliśmy ogólny wykaz
głównych zmian oraz nowych elementów znaj-
dujących się w grze Europa Universalis III . Moż-
na je znaleźć w dodatku A. Większość aspektów
gry będzie najprawdopodobniej wyglądała zna-
jomo. Staraliśmy się, aby wszystkie nowe okna
w grze były proste i intuicyjne w obsłudze oraz
łatwe do zrozumienia. Nawet weteranów serii
zachęcamy jednak o przeczytania niniejszej in-
strukcji, ponieważ można w niej znaleźć wartoś-
ciowe informacje związane z grą.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin