wprowadzenie do biomechaniki.pdf
(
85 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - wprowadzenie do biomechaniki.doc
www.pandm.prv.pl
Biomechanika
- dotyczy układu ruchu
Ň
ywego układu.
Dzielimy j
Ģ
na działy :
-statyka
-kinematyka
-dynamika
Statyka – przedmiotem bada
ı
b
ħ
dzie oddziaływanie sił na ciało znajduj
Ģ
ce si
ħ
w spoczynku
Kinematyka – przedmiotem bada
ı
jest opisywanie ruchu, nie szukaj
Ģ
c przyczyn ruchu.
Dynamika – przedmiotem bada
ı
s
Ģ
przyczyny ruchu.
Siła – wzajemne oddziaływanie ciała na ciało, które to oddziaływanie wpływa na ruch lub
kształt ciała.
Układ równowa
Ň
ny – siły pozostaj
Ģ
ce w równowadze
Siły s
Ģ
wektorami posiadaj
Ģ
:
-kierunek
-punkt przyło
Ň
enia
-zwroty ( przeciwne)
-warto
Ļę
Dodawanie wektorów
ã
zasada równoległoboku
Jest to suma sił działaj
Ģ
cych wzdłu
Ň
2 prostych , jest przek
Ģ
tn
Ģ
równoległoboku,
zbudowanego na wektorach tych sił jako bokach maj
Ģ
ca punkt przyło
Ň
enia w tym samym
miejscu co ich składowe
Kinematyka
Tor ruchu – prosta wzdłu
Ň
której porusza si
ħ
ciało
-
Ruch
1.Prostolinijny ruch post
ħ
powy
Wyst
ħ
puje wtedy gdy tory s
Ģ
do siebie równoległe, pokonały ten sam
Ģ
drog
ħ
w jednostce
czasu.
Ł
Ģ
czy si
ħ
z II zasad
Ģ
dynamiki, jest to taki ruch w którym wszystkie punkty ciała poruszaj
Ģ
si
ħ
po tych samych torach i wzajemnie równoległych w tych samych przedziałach czasu
doznaj
Ģ
c jednakowych przemieszcze
ı
. II zasada dynamiki mowi
Ň
e gdyby
Ļ
my chcieli zmieni
ę
wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci ruchu post
ħ
powego to musieliby
Ļ
my u
Ň
y
ę
siły.
Obserwowanie ruchu
-potrzebne dwa ciała
-punkt odniesienia
2.Ruch wokół osi
Poszczególne punkty zakre
Ļ
laj
Ģ
okr
ħ
gi, współ
Ļ
rodkowe , których
Ļ
rodek nie bierze udziału w
ruchu tworz
Ģ
o
Ļ
obrotu.
Ruch odbywa si
ħ
wokół osi obrotu, zatem punkty le
ŇĢ
ce na niej s
Ģ
nieruchome, pozostałe
poruszaj
Ģ
si
ħ
z jednakowymi pr
ħ
dko
Ļ
ciami k
Ģ
towymi. Miar
Ģ
drogi przebytej jest k
Ģ
t
zakre
Ļ
lony przez promie
ı
. Przyczyn
Ģ
wywołuj
Ģ
c
Ģ
ruchy obrotowe s
Ģ
momenty siły zwi
Ģ
zane
z zasadami dynamiki dla ruchu obrotowego.
Obserwowanie ruchu
-potrzebne s
Ģ
2 punkty w tym jednej znajduje si
ħ
poza osi
Ģ
obrotu
3.Ruch zło
Ň
ony
Tworz
Ģ
go wypadkowe ruchu post
ħ
powego i obrotowego ( jest kombinacj
Ģ
)
Pod wzgl
ħ
dem pr
ħ
dko
Ļ
ci ruch dzielimy na :
1.jednostajny – pr
ħ
dko
Ļę
nie zmienia si
ħ
1
s
Ģ
to poszczególne poło
Ň
enia punktu poruszaj
Ģ
cego si
ħ
ciała , które utworzy tor
www.pandm.prv.pl
1 Zasada dynamiki Newtona
Je
Ň
eli na ciało działaj
Ģ
siły , których wypadkowa jest równa zero to ciało pozostaje w
spoczynku lub porusza si
ħ
ruchem jednostajnym prostoliniowym
2.Zasada dynamiki
Je
Ň
eli na ciało działa nie zrównowa
Ň
ona siła wypadkowa to ciało b
ħ
dzie porusza
ę
si
ħ
ruchem
zmiennym
3.Zasada dynamiki AKCJI I REAKCJI
Je
Ň
eli ciało A działa na ciało B sił
Ģ
(Fab) , to ciało B działa na ciało A sił
Ģ
( Fba).
Siły te maj
Ģ
te same kierunki i warto
Ļ
ci , a przeciwne zwroty i przyło
Ň
one s
Ģ
do ró
Ň
nych
punktów.
ZASADY DYNAMIKI DLA OBROTU
1.Je
Ň
eli na ciało nawieszonego obrotowo na osi działaj
Ģ
momenty, których wypadkowa
momentu jest równa zero to ciało takie pozostaje w spoczynku.
2.Niezrównowa
Ň
ony moment obrotowy działaj
Ģ
cy na ciało osadzony obrotowo na osi nadaje
mu przy
Ļ
pieszenie , które jest wprost proporcjonalne do momentu siły, a odwrotnie
proporcjonalne do momentu bezwładno
Ļ
ci
Co
Ļ
dodatkowo
J
W fizyce wyst
ħ
puj
Ģ
wielko
Ļ
ci skalarne oraz wektorowe.
Wielko
Ļ
ci skalarne nie potrzebuj
Ģ
kierunku, do nich zaliczamy :
-czas
-opór
-napi
ħ
cie
-moc -energia
-praca -nat
ħŇ
enie pr
Ģ
du
Wielko
Ļ
ci wektorowe :
-przy
Ļ
pieszenie
-pr
ħ
dko
Ļę
-droga
-przy
Ļ
pieszenie grawitacyjne
-siła
Skalar
ã
jest to liczba ( a) , jednostka
Wektory
ã
jest to uporz
Ģ
dkowana para punktów, wektor posiada pocz
Ģ
tek i koniec
Cechy fizyczne wektorów :
posiadaj
Ģ
-warto
Ļę
/ długo
Ļę
-kierunek
-zwrot
-punkt przyło
Ň
enia
2
2.zmienny
Dynamika
Siły s
Ģ
przyczynami ruchu post
ħ
powego
ZASADY DYNAMIKI
www.pandm.prv.pl
Kierunek- jest to prosta na której le
Ň
y dany wektor
Działania na wektorach
1.Mno
Ň
enie wektora przez skale
( mno
Ň
enie wektora przez liczb
ħ
zmienia tylko długo
Ļę
wektora, zwrot i kierunek pozostaje
bez zmian)
2.Dodawanie wektorów
Reguła składania wektorów ( wieloboku-sznurowego)
Do ko
ı
ca wektora poprzedniego doczepiamy pocz
Ģ
tek wektora nast
ħ
pnego, zachowuj
Ģ
c
zwrot, kierunek i warto
Ļę
wektora. Tak post
ħ
pujemy do wyczerpana wektorów.
Wypadkowy wektor ł
Ģ
czy nam pocz
Ģ
tek wektora pierwszego z ko
ı
cem wektora ostatniego.
d = a +b + c
Je
Ň
eli składamy wektory le
ŇĢ
ce na tym samym kierunku to długo
Ļę
wypadkowego wektora
jest równa sumie algebraicznej długo
Ļ
ci wektorów składowych.
REGUŁA RÓWNOLEGŁOBOKU
Sum
Ģ
sił działaj
Ģ
cych wzdłu
Ň
dwóch prostych jest przek
Ģ
tna
równoległoboku, zbudowanego na wektorach tych sił jako bokach, maj
Ģ
ca punkt podparcia w
tym samym miejscu co ich składowe.
3.Odejmowanie wektorów
Je
Ň
eli odejmujemy dwa wektory A, B to do wektora A dodajemy wektor przeciwny do
wektora B
DYNAMIKA
-przykładem zastosowania III zasady dynamiki jest
chód
.
-siły spełniaj
Ģ
ce III zasad
ħ
dynamiki nazywamy siłami wzajemnego oddziaływania , s
Ģ
to siły
wewn
ħ
trzne czyli pochodz
Ģ
ce z układu siły z poza układu zewn
ħ
trznego.
3
www.pandm.prv.pl
KINEMATYKA
-ruch jednostajny prostolinijny to taki ruch w którym torem jest linia prosta a wektor
pr
ħ
dko
Ļ
ci jest stały
-w ruchu jednostajnym szybko
Ļę
i pr
ħ
dko
Ļ
ci jest równa przebytej drodze
Wyznaczanie
Ļ
rodka ci
ħŇ
ko
Ļ
ci :
Zaczyna si
ħ
od wyznaczania promienie wszystkich odcinków ;
- mierzy si
ħ
długo
Ļę
głowy i mno
Ň
y si
ħ
przez 12; (lub dzieli porostu na polowe) pami
ħ
taj
Ģ
c
Ň
e
głowa liczy si
ħ
do wci
ħ
cia szyjnego
- mierzy si
ħ
dł.tułowia i mno
Ň
y si
ħ
t
Ģ
odl. przez 44/100,wyliczon
Ģ
długo
Ļę
odkłada si
ħ
od
cz
ħĻ
ci bli
Ň
szej (od wci
ħ
cia szyjnego),szyjnego ta długo
Ļę
to jest ten promie
ı
(
Ļ
rodek ci
ħŇ
ko
Ļ
ci tułowia)
- mierzy si
ħ
dł.ramienia, mno
Ň
y ta odl. Przez 47/100, zaznaczamy t
Ģ
odl. od cz
ħĻ
ci bli
Ň
szej
- mierzy si
ħ
dł. przedramienia, mno
Ň
y ta odl. Przez 44/100, zaznaczamy t
Ģ
odl. od cz
ħĻ
ci
bli
Ň
szej
- mierzy si
ħ
dł. r
ħ
ki, mno
Ň
y ta odl. Przez 44/100, zaznaczamy t
Ģ
odl. od cz
ħĻ
ci bli
Ň
szej
- stopa razy 44/100
-podudzie razy42/100
-udo razy 44/100
Kiedy mamy wyznaczone
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci wszystkich odc. to;
-ł
Ģ
czymy
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci r
ħ
ki z
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci
przedramienia ,mierzymy t
Ģ
odl. i mno
Ň
ymy przez 1/3 ,wyliczan
Ģ
odl odkładamy od cz
ħĻ
ci
ci
ħŇ
szej (od przedramienia)
- wyznaczony punkt ci
ħŇ
ko
Ļ
ci r
ħ
ki i przedramienia ł
Ģ
czymy z
Ļ
r ci
ħŇ
ko
Ļę
ramienia, t
Ģ
odl
mno
Ň
ymy, przez 3/6 (czyli dzielimy na połowe), i ten punkt to
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci kkg
-to samo wykre
Ļ
lmy na drugie kkg
- sr.ci
ħŇ
ko
Ļ
ci obu kkg ł
Ģ
czymy ze sob
Ģ
, i mno
Ň
ymy t
Ģ
odległo
Ļę
przez 6/12 , czyli dzielimy na
połow
ħ
( ten punkt to
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci obu kkg, i ma ci
ħŇ
ar =12)
- ł
Ģ
czymy
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci stopy z
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci podudzia ,mierzymy t
Ģ
odl. i mno
Ň
ymy przez 2/7
wyliczan
Ģ
odl odkładamy od cz
ħĻ
ci ci
ħŇ
szej (od podudzia)
-wyznaczony punkt ł
Ģ
czymy z
Ļ
r ci
ħŇ
ko
Ļ
ci uda i mno
Ň
ymy przez 7/19, odkładamy t
Ģ
odl od
cz
ħĻ
ci ci
ħŇ
szej (to jest
Ļ
r ci
ħŇ
ko
Ļ
ci kkd)
- to samo wyznaczamy dla 2 kkd
- sr.ci
ħŇ
ko
Ļ
ci obu kkd ł
Ģ
czymy ze sob
Ģ
, i mno
Ň
ymy t
Ģ
odległo
Ļę
przez 19/38, czyli dzielimy
na połow
ħ
( ten punkt to
Ļ
r. ci
ħŇ
ko
Ļ
ci obu kkd, i ma ci
ħŇ
ar =38)
-punk stanowi
Ģ
cy
Ļ
rodek ci
ħŇ
ko
Ļ
ci obu kkg ł
Ģ
czymy z punktem ci
ħŇ
ko
Ļ
ci obu kkd, mierzymy
t
Ģ
odl. I mno
Ň
ymy przez 12/50 , ta odległo
Ļę
odkładamy od strony ci
ħŇ
szej (od kkd). Ten
punkt ma ci
ħŇ
ar 50
-punkt który wyszedł ł
Ģ
czymy z
Ļ
r cienko
Ļ
ci tułowia i ta odl mno
Ň
ymy przez 43/97,
zaznaczamy t
Ģ
odl od punku ci
ħŇ
szego(od punku ni
Ň
szego) .Ten punk na ci
ħŇ
ar 97
-punkt który wyszedł ł
Ģ
czymy ze
Ļ
rodkiem ci
ħŇ
ko
Ļ
ci głowy i mno
Ň
ymy to razy 7/100ta odl
odkładamy od punktu ci
ħŇ
szego (ci
ħŇ
szego ni
Ň
szego)
Ten punkt ma ci
ħŇ
ar 100 i jest
Ļ
rodkiem ci
ħŇ
ko
Ļ
ci ciła
OGÓLNY
ĺ
RODEK CI
Ħņ
KO
ĺ
CI I METODY
ĺ
rodek ci
ħŇ
ko
Ļ
ci – to punkt w którym przyło
Ň
ona jest siła reprezentuj
Ģ
ca ci
ħŇ
ar ciała. To
punkt w którym przyło
Ň
ona jest wypadkowa sił ci
ħŇ
ko
Ļ
ci wszystkich elementów.
Aby wyznaczy
ę
Ļ
rodek ci
ħŇ
ko
Ļ
ci nale
Ň
y :
•
wyznaczy
ę
ci
ħŇ
ar owych elementów
•
doda
ę
je do siebie zgodnie z zasadami sumowania wektorów
•
punkty przyło
Ň
enia wektora wypadkowego wyznaczy nam poło
Ň
enie
Ļ
r.ci
ħŇ
ko
Ļ
ci
4
www.pandm.prv.pl
ã
Ļ
r.ci
ħŇ
figur płaskich i regularnych le
Ň
y w ich
Ļ
rodku geometrycznym
ã
Ļ
r.ci
ħŇ
jednorodnych brył le
Ň
t w
Ļ
rodku ich symetrii
ã
Ļ
r.ci
ħŇ
jednorodnych figur maj
Ģ
cych o
Ļ
symetrii lez
Ģ
cy na tej osi
METODY WYZNACZANIA
ĺ
RODKÓW CI
Ħņ
KO
ĺ
CI
Dziel
Ģ
si
ħ
na :
•
po
Ļ
rednie :
-skokowa
-wahadłowa
•
bezpo
Ļ
rednie
-d
Ņ
wigni jednostronnej
Zazwyczaj OSC znajduje si
ħ
na wysoko
Ļ
ci od 53-60% wysoko
Ļ
ci ciała.
U niemowl
Ģ
t jest on poło
Ň
ony wy
Ň
ej ze wzgl
ħ
du na du
ŇĢ
głow
ħ
, i drobny tułów.
Dlatego punkt OSC mo
Ň
e zmienia
ę
si
ħ
:
-w zale
Ň
no
Ļ
ci od wieku
-u gimnastyków ze wzgl
ħ
du na rozwini
ħ
cie obr
ħ
czy barkowej (
Ļ
r.ci
ħŇ
.poło
Ň
ony jest wy
Ň
ej)
1.Metoda d
Ņ
wigni jednostronnej
D
Ņ
wigni
ħ
nazywamy sztywn
Ģ
belk
ħ
podpart
Ģ
w jednym punkcie, tak
Ň
e mo
Ň
e wzgl
ħ
dem
niego niego wykonywa
ę
ruchy obrotowe.
W ruchu obrotowym wprowadzaj
Ģ
d
Ņ
wigni
ħ
momenty sił działaj
Ģ
cych na ni
Ģ
, je
Ļ
li one
równe s
Ģ
0 to d
Ņ
wignia znajduje si
ħ
w równowadze
2.Metoda skokowa
Do ciała mog
Ģ
cego wykonywa
ę
ruchy obrotowe przyło
Ň
ymy skokowo narastaj
Ģ
cy moment
siły to wprawi on cz
ħĻ
c ciała w ruch obrotowy z przy
Ļ
pieszeniem k
Ģ
towym.
Ta metoda mo
Ňħ
by
ę
stosowana do cz
ħĻ
ci ciała (usztywnionych cz
ħĻ
ci układu ciała) których
ruchy zwi
Ģ
zane s
Ģ
z ruchem w stawie
3.Metoda wahadłowa
Wykorzystuje własno
Ļ
ci wahadła – które zbudowane jest z płyty zawieszonej na osi ,
wzgl
ħ
dem której mo
Ň
na wykorzysta
ę
ruchy obrotowe. Obrót płyty powoduje odkształcenie
spr
ħŇ
yny skr
ħ
tnej wytwarzaj
Ģ
cej zwrotny moment siły zale
Ň
ny od sztywno
Ļ
ci u
Ň
ytej
spr
ħŇ
yny
KINEMATYKA POŁ
ġ
CZE
İ
STAWOWYCH
Ruchliwo
Ļę
ã
to termin który okre
Ļ
la zakres ruchów w stawie
Gibko
Ļę
ã
potocznie nazywamy zakres ruchu w stawie
Bierne struktury poł
Ģ
cze
ı
stawowych :
•
pow.stawowe
•
wi
ħ
zadła
•
torebki
Czynne struktury poł
Ģ
cze
ı
stawowych
:
•
mi
ħĻ
nie
ruchomo
Ļę
¯ ¯ ¯
bierna czynna
szkieletowa
Bierna – uzyskiwana jest z wykorzystaniem momentu sił zewn
ħ
trznych
-
zakres jest wi
ħ
kszy w ruchomo
Ļ
ci biernej
mi
ħĻ
nie zachowuj
Ģ
si
ħ
biernie
Czynna – uzyskujemy j
Ģ
alktywuj
Ģ
c moment siły mi
ħĻ
ni dział
Ģ
j
Ģ
cych na dany staw
Szkieletowa – dotyczy ruchomo
Ļ
ci po usuni
ħ
ciu tkanek
-
dotyczy mo
Ň
liwo
Ļ
ci ruchu na jak
Ģ
pozwala wzajemny kształt powierzchni
stawowych ł
Ģ
cz
Ģ
cych si
ħ
ko
Ļ
ci
5
-
Plik z chomika:
yntylygent
Inne pliki z tego folderu:
wprowadzenie do biomechaniki.pdf
(85 KB)
lancuchy_kinematyczne.pdf
(224 KB)
biomechanika inzynierska.djvu
(9943 KB)
Inne foldery tego chomika:
_leki
Endokrynologia
Nefrologia
Okulistyka
Reumatologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin