św. Jan od Krzyża - Dzieła.doc

(3991 KB) Pobierz


jan_k.jpg (12440 bytes)
Św. Jan od Krzyża

DZIEŁA

 

 

Spis treści

 

PISMA MNIEJSZE

 

POEZJE

 

I. O Trójcy Przenawiętszej

 

  1. O Trójcy Przenajświętszej

   2. O udzielaniu się Trzech Osób Trójcy Świętej

   3. O stworzeniu świata

   4. O Wcieleniu

   5. O narodzeniu

   6. Nad rzekami Babilonu

   7. Pieśń duchowa

   8. Znam dobrze Źródło

   9. Noc ciemna

10. Pasterz

11. Żywy płomień miłości

12. Żyję nie żyjąc w sobie

13. Wszedłem w nieznane

14. Lot miłości

15. Glosa o rzeczach Boskich

16. Glosa druga

17. O Słowie Bożym

18. Całość doskonałości

 

II. Słowa światła i miłości

 

  1. Prolog

  2. Sentencje

  3. Zasady miłości

  4. Wskazówki, które przechowała M. Magdalena od Ducha Świętego

  5. Wskazówki zachowane przez Marię od Jezusa

  6. Podstawy doskonałości

  7. Modlitwa duszy rozmiłowanej

  8. Przestrogi

     a) przeciw światu

     b) przeciw szatanowi

     c) przeciw samemu sobie i podstępom zmysłowości

  9. Cztery wskazówki dla pewnego zakonnika, by mógł osiagnąc doskonałość

10. Stopnie doskonałości

11. Ocena ducha i modlitwy

 

III. Góra Karmel, czyli Góra Doskonałości 

DZIEŁA WIĘKSZE

 

 

IV. Droga na górę Karmel

 

  1. Założenie

  2. Strofy

  3. Prolog

 

KSIĘGA PIERWSZA

(Noc czynna zmysłów)

 

W tej księdze jest mowa o tym, co to jest “noc ciemna" i jak koniecznie trzeba przejść przez nią, aby dojść do zjednoczenia z Bogiem. W szczególności objaśnia się “noc ciemną zmysłów" i pożądań oraz szkody, jakie one duszy wyrządzają

 

Rozdziały

 

  1. Przytacza pierwszą strofę. Mówi o dwóch różnych nocach, przez które przechodzą osoby duchowe,

  według dwóch części człowieka: niższej i wyższe j. Objaśnia następującą strofę

  2. Objaśnia, co to jest ta “noc ciemna", przez którą przeszła, jak mówi, by dojść do  zjednoczenia. Mówi

     o jej przyczynach

  3. Mówi o pierwszej przyczynie tej “nocy" to jest o wyzbyciu się pożądania wszystkich rzeczy. Podaje

     przyczynę, dlaczego się nazywa

  4. Udowadnia konieczność przejścia duszy przez “ciemną noc zmysłów", którą jest umartwienie

   pożądania, by mogła dążyć do zjednoczenia z Bogiem

  5. Posługując się powagą Pisma świętego, udowadnia w dalszym dągu, że dusza koniecznie musi przejść

    przez tę noc umartwienia w pożądaniu wszystkich rzeczy, by mogła iść do Boga

  6. Mówi o dwóch głównych szkodach, jakie pożądania wyrządzają duszy. Pierwsze z nich nie

     dopuszczają dobra do duszy, drugie wprost jej szkodzą

  7. Mówi jak pożądania męczą duszę. Na potwierdzenie przytacza porównanie i dowody z Pisma

     świętego

  8. Mówi o tym, jak pożądania zaciemniają i zaślepiają duszę

  9. Mówi, jak pożądania brudzą duszę. Na potwierdzenie przytacza porównania i dowody z Pisma

      Świętego

10. Omawia, w jaki sposób pożądania “oziębiają i osłabiają" duszę w cnocie

11. Udowadnia, że dusza, aby mogła dojść do zjednoczenia z Bogiem, musi koniecznie wyzbyć się

     wszelkich, nawet najmniejszych pożądań

12. Daje odpowiedź na inne pytanie: jakie pożądania wystarczają, by wyrządzić duszy wspomniane wyżej

      szkody

13. Mówi o sposobie zachowania się duszy, by mogła wejść w tę “noc zmysłów"

14. Objaśnia drugi wiersz strofy

15. Objaśnia pozostałe wiersze wspomnianej strofy

             

KSIĘGA DRUGA

(Noc czynna ducha)

 

  Mówi o najbliższym środku zjednoczenia z Bogiem, którym jest wiara. Mówi więc o drugiej części omawianej już nocy, czyli “nocy ducha". Zawiera się ona w drugiej strofie, niżej podanej

 

Rozdziały

 

  1. Podaje założenie tej księgi

  2. Zaczyna objaśniać tę drugą część, czyli przyczynę “nocy", którą jest wiara. - Potwierdza dwoma

      dowodami, że jest ona ciemniejsza niż pierwsza i trzecia

  3. W jaki sposób wiara jest dla duszy “ciemną nocą". - Uzasadnia to dowodami, przykładami i obrazami

      z Pisma świętego

  4. Mówi ogólnie, że dusza, o ile to od niej zależy, winna być w ciemnościach, by wiara mogła ją pewnie

      prowadzić do najwyższej kontemplacji

  5. Objaśnia, co to jest zjednoczenie z Bogiem. - Przytacza porównanie

  6. Objaśnia, jak trzy cnoty teologiczne udoskonalają trzy władze duszy i jak sprawiają mrok i próżnię w

     tych władzach

  7. Rozważa, jak wąska jest droga wiodąca do żywota wiecznego. Ci więc, co chcą nią postępować

      muszą być ogołoceni i uwolnieni od wszystkiego. - Zaczyna mówić o Ogołoceniu rozumu

  8....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin