c++.-cwiczenia-praktyczne.-wydanie-iii full version.pdf

(14883 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
857514290.017.png
C+ +. Ćw i c z e n i a
praktyczne. Wydanie III
Idź do
• Spis treści
ISBN: 978-83-246-3336-4
Format: 140×208, stron: 160
Katalog książek
• Poznaj nowoczesny warsztat pracy programisty
• Naucz się tworzyć funkcje i używać typów danych
• Dowiedz się, na czym polega programowanie obiektowe w C++
Przekonaj się, że programowanie w C++ to nic trudnego!
C++ stanowi obecnie najbardziej rozpowszechniony język programowania. Choć nie każdy
o tym wie, dał on początek wielu innym, wyspecjalizowanym językom, zaś dla tysięcy studentów
kierunków informatycznych niezmiennie pozostaje jednym z najważniejszych przedmiotów na
studiach. Napisane w nim aplikacje można spotkać dosłownie na każdym kroku i w każdym
systemie operacyjnym, a sprawnie posługujący się nim programiści mogą liczyć na dobre oferty
pracy. Mimo upływu lat C++ wciąż jest językiem bardzo nowoczesnym, a dzięki długiej historii
stanowi narzędzie bardzo dojrzałe i doskonale sprawdzone. Jedynym problemem wydaje się to,
że tak wiele osób uważa go za język skomplikowany i trudny do opanowania.
O tym, że wcale tak być nie musi, możesz przekonać się dzięki książce „C++. Ćwiczenia praktyczne.
Wydanie III”. Zgromadzone w niej informacje i ćwiczenia w prosty i niezwykle pragmatyczny
sposób wprowadzą Cię w podstawy "tajemnej" wiedzy programistycznej. Dowiesz się między
innymi, jak posługiwać się plikami źródłowymi tworzącymi program C++, zapewniać sobie dostęp
do bibliotek i używać funkcji standardowych, wykonywać operacje wejścia-wyjścia, korzystać
z różnych instrukcji warunkowych oraz deklarować czy deniować własne funkcje. Poznasz też
standardowe typy danych dostępne w języku C++, nauczysz się deklarować zmienne
i przeprowadzać na nich rozmaite operacje. Zrozumiesz, jak tworzyć własne typy danych i do
czego może Ci się to przydać.
• Warsztat programisty C++
• Podstawowe informacje o języku i narzędziach
• Organizacja plików źródłowych
• Obsługa strumieni wejścia i wyjścia
• Dołączanie bibliotek i korzystanie z funkcji bibliotecznych
• Implementowanie algorytmów przy użyciu instrukcji warunkowych
• Deklarowanie i deniowanie własnych funkcji
• Tworzenie i używanie zmiennych różnych typów
• Deniowanie własnych typów danych w postaci klas
• Podstawowe informacje o kontenerach
Przećwicz C++ w praktyce!
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
857514290.018.png 857514290.019.png 857514290.020.png 857514290.001.png 857514290.002.png 857514290.003.png 857514290.004.png 857514290.005.png 857514290.006.png 857514290.007.png 857514290.008.png 857514290.009.png 857514290.010.png 857514290.011.png 857514290.012.png
Spis treści
Wprowadzenie
7
Dlaczego język C++ jest tak ważny?
7
Co da Czytelnikowi ta książka?
8
Co będzie potrzebne do korzystania z książki?
9
Jak uczyć się języka z tej książki?
10
Rozdział 1.
Nasz programistyczny warsztat
11
Rozdział 2.
Nasz pierwszy program
15
Czy to działa?
15
Sposób na znikanie okienka konsoli
18
Podsumowanie
22
Rozdział 3.
Pliki źródłowe w języku C++
23
Pliki jako nośniki programów
23
Nośniki programów w C++
24
Dyrektywa #include i scalanie plików cpp i h
25
Podsumowanie
29
Rozdział 4.
Więcej o strumieniach cin i cout
31
Standardowe strumienie wejścia i wyjścia
31
Kaskadowe posługiwanie się strumieniami
34
Odrobina formatowania
36
Odrobina koloru w konsoli
41
Dźwięk w konsoli
42
Podsumowanie
42
6
C++ • Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 5.
Przestrzeń na Twoje algorytmy
45
Początek — najlepsze miejsce na dyrektywy #include
45
Po nagłówkach — dostęp do biblioteki standardowej
47
Po bibliotece standardowej — nasze własne deklaracje
48
Funkcja main() — centrum programu
50
Po funkcji main() — definicje innych funkcji
53
Podsumowanie
54
Rozdział 6.
Algorytmy
57
Zwrotnica if() … else …
57
Zwrotnica switch{...}
63
Pętla for( ...; ...; ...)
69
Pętla while(...)
75
Pętla do {...} while(...)
78
Instrukcje break i continue
80
Podsumowanie
85
Rozdział 7.
Funkcje
87
Deklarowanie funkcji
87
Definiowanie funkcji
88
Argumenty funkcji i referencja
96
Trochę zabawy z dźwiękiem
101
Podsumowanie
102
Rozdział 8.
Dane
103
Typy danych
103
Deklarowanie oraz inicjowanie prostych danych
106
Deklarowanie oraz inicjowanie danych tablicowych
108
Deklarowanie oraz inicjowanie danych wskaźnikowych
113
Operacje na danych
119
Podsumowanie
126
Rozdział 9.
Klasy i obiekty
127
Klasa jako nowy typ danych
127
Wewnętrzny ustrój klasy — dane
129
Wewnętrzny ustrój klasy — algorytmy
133
Pewien specjalny algorytm, zwany konstruktorem
137
Podsumowanie
145
Rozdział 10. Kontenery na dane
147
Podsumowanie
157
Zakończenie
159
7
Funkcje
Wydzielone i odpowiednio zatytułowane skrawki algorytmów
nazwiemy funkcjami. Przykładem takich wydzielonych algo-
rytmów są powszechnie znane i już wielokrotnie tutaj przy-
woływane funkcje sin() , cos() czy rand() .
Z jedną funkcją spotykamy się od samego początku — to funkcja main() ,
wbudowana na stałe w język C++. Czy możemy jednak wprowadzać
do gry swoje własne funkcje, czy też jesteśmy ograniczeni do użytko-
wania funkcji bibliotecznych dostarczonych wraz ze środowiskiem?
Oczywiście, że możemy deklarować i definiować własne funkcje. Jest
to jeden z najważniejszych elementów umiejętności programowania.
Deklarowanie funkcji
Każda funkcja musi być zadeklarowana (zapowiedziana) przed jej
pojawieniem się w programie. W rozdziale 5. (porównaj ćwiczenie 5.8)
zwracaliśmy uwagę, że w prostych (jednoplikowych) programach funk-
cje należy deklarować w przestrzeni między frazą dołączania algoryt-
mów biblioteki standardowej a nagłówkiem funkcji main() .
Ć WICZENIE
7.1
Deklarowanie (zapowiadanie) funkcji
Zadeklaruj rodzinę funkcji suma() , obliczającą sumę dwóch, trzech
i czterech argumentów typu całkowitego:
857514290.013.png 857514290.014.png 857514290.015.png 857514290.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin