Wywiad z genogramem.pdf

(293 KB) Pobierz
Wywiad z genogramem
x. Wywiad rodzinny z u Ŝ yciem genogramu
Uwagi wstępne
Sposób zbierania informacji o rodzinie zaleŜy od celu spotkania i od szkoły terapeutycznej, do której
naleŜy osoba zbierająca wywiad. PoniŜej zostaną przedstawione główne problemy omawiane w czasie
pierwszego lub kilku wstępnych spotkań, a takŜe tzw. genogram, będący często uŜyteczną metodą nie
tylko w porządkowaniu zebranych informacji, ale takŜe w prowadzeniu terapii.
Zbieranie informacji
Zbieranie informacji o rodzinie naleŜy do najwaŜniejszych zadań terapeuty, gdyŜ tą drogą moŜe on
"włączyć się" w rodzinę, a następnie jej pomagać. W czasie takiej rozmowy waŜna jest umiejętność
wychwytywania róŜnic w wypowiedziach poszczególnych członków rodziny, dotyczących tych samych
wydarzeń Ŝyciowych. RóŜnic tych terapeuta nie powinien wygładzać czy niwelować; przyjmuje się wręcz,
Ŝe właśnie dostrzeŜenie tych róŜnic stanowi o pełności opisu.
Proces zbierania informacji wyznaczony jest pięcioma generalnymi zasadami [2]:
1) od aktualnego problemu przechodzi się do szerszego kontekstu rodzinnego, w jakim
ten problem moŜna zobaczyć;
2) od wewnętrznych spraw rodziny przechodzi się do szerszej rodziny i społecznego kontekstu
rodzinnego;
3) od aktualnej sytuacji rodziny przechodzi się do historycznej chronologii wydarzeń w rodzinie;
4) od pytań łatwych przechodzi się do trudnych (mogących wywołać lęk);
5) od oczywistych faktów przechodzi się do przypuszczeń co do sposobu funkcjonowania
poszczególnych członków rodziny i do związków rodzinnych, mogących być podstawą do sformułowania
hipotez dotyczących np. wzorów rodzinnych.
W czasie pierwszego spotkania z rodziną powinno się realizować [4] następujące
cele:
1) połączenie się z rodziną (joining) poprzez dostosowanie się do stylu członków rodziny oraz poprzez
stworzenie takiej atmosfery, w której członkowie rodziny czują się wspomagani;
2) prowadzenie wywiadu w taki sposób, by wzbudzić zaufanie u członków rodziny;
3) zdobywanie informacji o problemie w taki sposób, by relacje rodzinne dotyczące tego problemu stały
się jaśniejsze.
Weber i współpracownicy dzielą przebieg pierwszego wywiadu z rodziną na dziesięć faz [4]:
l. Kontakt telefoniczny. W czasie takiego kontaktu naleŜy uzyskać podstawowe informacje dotyczące
nazwisk, adresów, numerów telefonicznych, poprosić o skrótowy opis problemu, zidentyfikować
członków rodziny oraz inne osoby zaangaŜowane w problem. Poza tym naleŜy równieŜ ustalić warunki
pierwszej rozmowy', czyli datę i miejsce, gdzie się ona będzie odbywała oraz kto z członków rodziny
będzie brał w niej udział. JeŜeli osoba zgłaszająca problem nie akceptuje propozycji przyjścia na sesję
całej rodziny, moŜna albo się na to zgodzić i spotkać się tylko z tymi, których problem dotyczy
najbardziej, albo teŜ konsekwentnie naciskać, by pojawili się wszyscy. W sytuacji, gdy rodzinę zgłasza
ktoś inny (a nie ona sama), naleŜy ustalić zakres wiadomości o problemie, jaki ten ktoś posiada, rozeznać
się w jego oczekiwaniach i uzgodnić, w jaki sposób będą przebiegały następne kontakty ze zgłaszającym.
Warto zaznaczyć, Ŝe niniejszy opis dotyczy amerykańskich warunków kulturowych i niekoniecznie
nadaje się do bezpośredniego przeniesienia do warunków polskich.
2. Formułowanie hipotez. Po pierwszym kontakcie telefonicznym naleŜy sformułować wstępne
hipotezy, które na spotkaniu z rodziną winny być sprawdzane. Formułowanie hipotez naleŜy rozpocząć od
określenia stadium rozwojowego rodziny (fazy Ŝycia rodzinnego) i przypuszczalnych problemów, jakie
rodzina moŜe mieć na tym etapie swojego rozwoju. Potem naleŜy je rozszerzyć na podstawie informacji,
jakie zostały do tej pory o rodzinie zebrane, tonu emocjonalnego rozmowy telefonicznej itp. Następnie
naleŜy opracować strategię pierwszego wywiadu, tzn. zestaw pytań i sytuacji, które pomogą gromadzić
dane o rodzinie i weryfikować sformułowane hipotezy. Zawsze jednak naleŜy pamiętać, Ŝe kaŜda rodzina
ma swoją własną specyfikę i pomimo sformułowanych hipotez i strategii naleŜy być otwartym na róŜne
informacje, bo być moŜe pojawi się konieczność ich rewizji.
3. Przywitanie. Celem tego etapu jest oswojenie członków rodziny z terapeutą i miejscem terapii (etap
ten trwa około 5 minut). Na początku naleŜy się przedstawić i przywitać z kaŜdym członkiem rodziny, nie
wyłączając dzieci. Następnie naleŜy poprosić wszystkich członków rodziny, by zajęli miejsca w fotelach
(terapeuci traktują sposób
zajęcia miejsca jako informację diagnostyczną) i przedstawić ogólne informacje o ośrodku, do którego
przyszli.
4. Faza poznawania się. Celem tej fazy jest stworzenie przyjaznej atmosfery, słuŜącej do zmniejszenia
napięcia (trwa ona równieŜ około 5 minut). W tym celu naleŜy pomóc rodzinie się odpręŜyć poprzez
nieformalną rozmowę. Następnie naleŜy podjąć rozmowę z kaŜdym członkiem rodziny, pytając o wiek,
wykształcenie, pracę zawodową, czas trwania małŜeństwa itp. oraz próbując znaleźć w kaŜdej osobie coś
interesującego. Rozmawiając z rodziną naleŜy w sposób szczególny traktować "lidera" rodziny, ale
równieŜ zaangaŜować w rozmowę te osoby, które pozostają na uboczu i same nie inicjują kontaktu. W
czasie rozmowy waŜna jest równieŜ obserwacja pozawerbalnych zachowań członków rodziny.
5. Identyfikacja problemu. Celem tego etapu jest uzyskanie od kaŜdego członka rodziny jego poglądu
na problem, stosowane do tej pory metody jego rozwiązania oraz efekty tych prób (czas trwania tej fazy
spotkania - około 15 minut). Najlepiej w takim wypadku jest zwrócić się na początku do dorosłej osoby
najmniej zaangaŜowanej w problem. NaleŜy równieŜ przeanalizować stopień zaangaŜowania innych ludzi
(np. z dalszej rodziny, ze środowiska społecznego, poprzednich terapeutów). W trakcie wywiadu naleŜy
zachęcać członków rodziny do konkretnych wypowiedzi (najlepiej prosząc o podanie przykładów),
zachowywać niekrytyczny stosunek do kaŜdego z nich, podkreślać waŜność wypowiedzi kaŜdego z nich i
uniemoŜliwiać przerywanie wypowiedzi. Pracę na tym etapie naleŜy prowadzić powoli, obserwując (ale
jeszcze nie podkreślając) niezgodności pomiędzy członkami rodziny oraz nie udzielając Ŝadnych rad i
interpretacji, nawet jeŜeli rodzina o to wprost pyta.
6. Obserwacja wzorców zachowania rodziny. Celem tej fazy jest stworzenie jasnego dla terapeuty i dla
rodziny obrazu zachowań rodziny wobec problemu (czas trwania – około 15 minut). Cel ten moŜna
realizować na róŜne sposoby: poprosić np. dwóch członków rodziny o rozmowę o problemie i o
sposobach, w jakie był on rozwiązywany lub skłonić ich do opisania reakcji innych członków rodziny,
gdy problem ten się pojawiał, albo poprosić ich, by odtworzyli problem poprzez bezpośredni dialog
między sobą. W tym samym czasie naleŜy bacznie obserwować i słuchać członków rodziny, aby uzyskać
obraz interakcji w rodzinie i sekwencji zachowań dotyczących problemu.
7. Przegląd listy celów wywiadu. Po przeprowadzeniu pierwszego wywiadu naleŜy
spokojnie dokonać jego oceny:
- czy udało się nawiązać kontakt z kaŜdym członkiem rodziny i czy osoba prowadząca wywiad
pomogła kaŜdemu poczuć się swobodnie;
- czy osobie prowadzącej wywiad udało się przejąć prowadzenie spotkania poprzez odpowiednie
ustrukturyzowanie wywiadu;
- czy osoba prowadząca wywiad rozpoznała siłę rodziny i siłę poszczególnych jej członków;
- czy osoba prowadząca wywiad była empatyczna, unikała krytykowania;
- czy osoba prowadząca wywiad zidentyfikowała problemy rodziny, ich wcześniejsze próby rozwiązania;
- czy osoba prowadząca wywiad zaczęła się uczyć sposobu patrzenia rodziny na
świat oraz języka, stylu i punktu widzenia kaŜdego z jej członków;
- czy osoba prowadząca wywiad zaczęła rozumieć interakcje rodzinne dotyczące
problemu;
- czy osoba prowadząca wywiad uzyskała informacje o najwaŜniejszych przyjaciołach rodziny i
profesjonalistach związanych z problemem.
8. Sprawdzanie hipotez. Na tym etapie naleŜy wykorzystać zdobyte w czasie wywiadu informacje do
sprawdzenia i uściślenia hipotez skonstruowanych przed wywiadem i ustalić plan na przyszłość.
9. Kontakt z osobą zgłaszającą problem (terapeutą). JeŜeli do pierwszego spotkania z rodziną doszło z
inicjatywy lekarza lub terapeuty spoza ośrodka, naleŜy poinformować go o odbytym spotkaniu,
przedstawić skrótową ocenę rodziny i jej problemów oraz ustalić zasady dalszej współpracy.
10. Gromadzenie informacji. Po zakończeniu pierwszego spotkania naleŜy - po uzyskaniu zgody od
rodziny - zwrócić się do szkoły, lekarzy, innych osób lub instytucji o dodatkowe informacje, pomagające
zrozumieć problem rodziny.
Zakresy tematyczne wywiadu
Przedstawiony powyŜej (w punkcie 5 i 6) schemat poznawania problematyki rodziny zasługuje na
dokładniejszy opis. Oto zagadnienia często poruszane przez terapeutę w czasie pierwszego spotkania wraz
z typowymi pytaniami wprowadzającymi w problem.
l. Zgłaszany problem a sprawy rodzinne. Są to wszystkie pytania, które pozwalają
osobie prowadzącej wywiad dobrze zrozumieć problem.
Przykłady takich pytań: Kto mieszka razem? Gdzie mieszkają inni członkowie rodziny? Kto z rodziny
wie o problemie? Jaki jest ich pogląd na ten temat? Czy ktoś w rodzinie ma podobny problem? Jakie
czyniono próby w celu rozwiązania problemu?
2. Aktualna sytuacja rodzinna. W rozmowie na ten temat naleŜy dokładnie zbadać, w jaki sposób
rodzina przechodziła ostatni cykl Ŝycia rodzinnego i jakie ma moŜliwości antycypowania zmian, które w
związku z danym etapem Ŝycia rodzinnego mogą w niej zachodzić.
Przykłady pytań: Co się ostatnio wydarzyło w rodzinie? Jakie zmiany zaszły ostatnio w rodzinie?
3. Szeroki kontekst rodzinny. Są to informacje dotyczące członków rodziny mieszkających poza
rodziną nuklearną (dotyczyć moŜe co najmniej trzech generacji).
Przykłady pytań: Czy rodzina otrzymuje jakiś rodzaj pomocy od osób z dalszej rodziny; kto to jest?
Kto aktualnie opiekuje się dziadkami? Kto ich odwiedza najrzadziej, a kto najczęściej? Jak często i przy
jakich okazjach rodzina spotyka się?
4. Kontekst społeczny. Zebranie danych na temat osób spoza rodziny, które pełnią w jej Ŝyciu waŜną
rolę, pozwała na określenie źródeł oparcia rodziny.
Przykłady pytań: Czy rodzina ma pomoc od osób lub grup spoza rodziny? Kto mieszkał z rodziną
wcześniej? Kiedy to było? Co się z tą osobą teraz dzieje? Jakie rodzina ma doświadczenia współpracy z
lekarzami czy innymi profesjonalistami, którzy są zobowiązani do udzielania pomocy?
5. Fakty. Są to daty urodzenia, śmierci, separacji, rozwodów; przyczyny tych wydarzeń.
Wykształcenie, zawód, pozycja wśród rodzeństwa. Pochodzenie etniczne, religia itp.
6. Perspek1ywa historyczna. Zbieranie informacji o rodzinie ma przede wszystkim słuŜyć opisaniu
rodziny w czasie jej rozwoju. MoŜna więc zachęcać członków rodziny do uzupełniania swoich informacji
wśród dalszych krewnych, dowiadywania się o przekazach rodzinnych, zbierania i porządkowania
fotografii rodzinnych.
Przykłady pytań: Jak rodzina przyjęła urodziny określonego członka rodziny? Kto zdecydował o
wyborze imienia i co ono znaczyło dla rodziny? Jak członkowie rodziny reagowali na śmierć kolejnych
osób w rodzinie; kto przeŜywał to najbardziej? Ile pokoleń mieszka razem? Czym się róŜni aktualna
rodzina od tej, kiedy problem się zaczął? Czy rodzina spostrzega problem jako mogący ulec zmianie? W
jaki sposób: czy na lepsze, czy na gorsze? Jak dany problem będzie wyglądał w przyszłości? Jakie zmiany
mogą w przyszłości zajść?
7. Wzorce rodzinnego funkcjonowania,
Przykłady pytań: Czy są w rodzinie osoby, które ze sobą nie rozmawiają lub wcześniej nie rozmawiały?
Czy są osoby pozostające ze sobą w powaŜnym konflikcie? Czy są osoby będące ze sobą niezwykle
blisko? Jaki rodzaj konfliktu istnieje w danym małŜeństwie? Jakie problemy istnieją w małŜeństwach
rodzeństwa? Jak sobie radzą z wychowaniem dzieci? Czy są w rodzinie osoby, które mają szczególne
problemy w wychowaniu dzieci? Kto w rodzinie jest postrzegany jako słaby; jako silny; jako dominujący;
jako podporządkowany? Kto jest tym, który ma sukcesy; kto jest nieudacznikiem? Kto jest postrzegany
jako ciepły; kto jako zimny; kto jako zaangaŜowany; kto jako pełen dystansu?
8. Trudne problemy. Są to dane o problemach medycznych i emocjonalnych u członków rodziny (lęki,
depresje itp.) i o okresie, w którym się one pojawiły; o uzaleŜnieniach od leków czy alkoholu. Poza tym
dane o sytuacji materialnej rodziny oraz o ewentualnych konfliktach z prawem.
Trudno oczekiwać, Ŝe wywiad zebrany w czasie pierwszego spotkania pozwoli odpowiedzieć na
wszystkie powyŜsze pytania. Dlatego nieraz spotkanie wstępne przeciąga się do dwóch spotkań. NaleŜy
takŜe pamiętać, Ŝe na wiele z powyŜszych pytań moŜna uzyskać odpowiedzi dopiero po pewnym czasie,
juŜ w czasie spotkań terapeutycznych.
3581703.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin