Aldrich Robert (red.) Geje i lesbijki - życie i kultura.pdf

(1431 KB) Pobierz
373398928 UNPDF
373398928.001.png
POD REDAKCJ ROBERTA ALDRICHA
Geje i lesbijki: YCIE I KULTURA
253 illustracje, w tym 127 kolorowych
TUMACZENIE PIOTR NOWAKOWSKI
Universitas
SPIS TRECI
01 Historia gejów i lesbijek
7
ROBERT ALDRICH
02 Homoseksualizm w Grecji i Rzymie
29
CHARLES HUPPERTS
03 redniowiecze
57
BERND-ULRICH HERGEMÖLLER
04 Wczesnonowoytna Europa, 1400–1700
79
HELMUT PUFF
05 Mski homoseksualizm w dobie Owiecenia
i Rewolucji, 1680–1850
103
MICHAEL SIBALIS
06 Lesbijki we wczesnonowoytnej Europie,
1500–1800
125
LAURA GOWING
07 Dwie Ameryki: od czasów kolonialnych po wiek XX
145
BRETT GENNY BEEMYN
08 Era homoseksualizmu, 1870–1940
167
FLORENCE TAMAGNE
09 Przestrzenie publiczne a polityka gejowska
po II wojnie wiatowej
197
DOMENICO RIZZO
10 Kochajce kobiety w wiecie wspóczesnym
223
LEILA J. RUPP
11 Odkrywanie homoseksualizmu: porównanie
kultur oraz historii seksualnoci
249
LEE WALLACE
12 Homoseksualizm na Bliskim Wschodzie
i w pónocnej Afryce
271
VINCENZO PATANÈ
13 Homoseksualizm w Azji
303
ADRIAN CARTON
14 wiat gejów: od 1980 po chwil obecn
333
GERT HEKMA
Przypisy i bibliografia
365
Podzikowania za udostpnienie ilustracji
378
Indeks nazwisk
380
01
Historia gejów i lesbijek
ROBERT ALDRICH
Iliada (napisana okoo VIII w. p.n.e.)
opowiada o bliskiej przyjani Achillesa
z jego towarzyszem Patroklosem. Istota
owej przyjani nie zostaje sprecyzowana,
lecz w póniejszych wiekach obu
bohaterów czsto okrelano mianem
kochanków. Na przedstawionym tu
pucharze (dzieo Sosiasa, pochodzce
z okoo 500 p.n.e.) Achilles opatruje rany
Patroklosa.
Od niepamitnych czasów na wiecie yj ludzie odczuwajcy potrzeb nawizy-
wania intymnych kontaktów – zarówno emocjonalnych, jak i cielesnych – z oso-
bami tej samej pci: mczyni podajcy innych mczyzn oraz kobiety po-
dajce innych kobiet. Poemat Gilgamesz , którego najwczeniejsz pen wersj
datuje si na rok 1700 p.n.e., opowiada o losach mitycznego króla, który, zgodnie
z proroctwem objawionym mu we nie, poznawszy dzikiego czowieka imieniem
Enkidu, „pokocha go niczym maonk”. 1 Podobne opowieci o powinowactwie
cia i dusz spotykamy równie w tradycji greckiej oraz judeochrzecijaskiej, na
których opiera si kultura Zachodu. Przykadowo, homerycka Iliada opisuje zwi-
zek Achillesa z Patroklosem w kontekcie wojny trojaskiej, datowanej na XII wiek
p.n.e. yjca w VI wieku p.n.e. Safona tak zrcznie opisywaa w swoich poematach
mio do innych kobiet, e od nazwy jej macierzystej wyspy, Lesbos, wywiedziono
stosowane po dzi dzie okrelenie kobiecego homoseksualizmu. Zwizki midzy
mczyznami równie nie byy w tradycji greckiej niczym wstydliwym: szacunek
dla mskiego ciaa (opiewanego m.in. przez Platona w Uczcie ) traktowano jako
inicjacj w wiat filozofii. Judaizm potpia sodomi, lecz w jego witych tekstach
(m.in. w Starym Testamencie) odnajdujemy przykady kobiecej obsesji na punkcie
innych kobiet (jak choby zwizek midzy Izraelitk Noemi oraz jej owdowia
synow Rut), a take wzajemnej serdecznoci mczyzn (np. przyja pasterza–ol-
brzymobójcy Dawida z Jonatanem, synem króla Saula, stanowica – jak trzy tysice
lat póniej pisa Oscar Wilde – „mio wstydzc si wasnej nazwy”).
Po drugiej stronie wiata, w Chinach, ju w III wieku p.n.e. opowiadano histori
o romantycznej przyjani midzy ksiciem Lingiem (yjcym w czasach Konfucju-
sza) oraz jego faworytem Mizi Xia. Pewnego dnia, kroczc przez gaj owocowy, Ling
zaofiarowa swojemu towarzyszowi brzoskwini – z tego powodu w tradycji chiskiej
utaro si okrelanie homoseksualizmu mianem „mioci nadgryzionej brzoskwini”.
Hinduska Mahabharata (ok. roku 200 p.n.e.) dokumentuje zwizek midzy Kryszn
a Ardun, upatrujc w nim ródo siy, która powioda obu ku niemiertelnoci. 2
Wida zatem, e w czasach staroytnych intymne zwizki kobiet z kobietami oraz
mczyzn z mczyznami traktowano jako tworzywo heroicznych legend, nieod-
zowny element kultury w gimnazjum lub na dworze – a niekiedy wrcz przyczynek
do duchowego i filozoficznego owiecenia. Zdaniem nowoytnych obserwatorów,
takich jak Wilde (w jego refleksjach nad Bibli), badaczy tumaczcych poematy
greckie czy te lesbijek interpretujcych teksty Safony, fizyczny i emocjonalny
popd do przedstawicieli tej samej pci stanowi jedn z immanentnych cech czo-
wieczestwa. Jednoczenie wielu historyków podkrela fakt, e ów popd przejawia
16 Robert Aldrich
Kultura gejowsko-lesbijska rozkwitaa
w barach i klubach Republiki
Weimarskiej. T krótk, lecz burzliw
epok opisa w swoich pamitnikach
i powieciach Christopher Isherwood;
utrwalali j te na swoich obrazach
niektórzy artyci – jak Otto Dix i George
Grosz. Reprodukowany tu obraz Diksa
przedstawia sawny kabaret Eldorado
u szczytu popularnoci, w 1927 roku.
wadzy przez Hitlera) w Berlinie (np. Christopher Isherwood). Po II wojnie wia-
towej kulturowi i seksualni ekspatrianci podyli ladami Paula Bowlesa, udajc
si do Tangeru. U szczytu amerykaskiej rewolucji seksualnej homoseksualici
cigali do San Francisco i Nowego Jorku, za osoby o bardziej egzotycznych
gustach poszukiway towarzystwa w metropoliach Wschodu, takich jak Bang-
kok i Manila. Seksualne peregrynacje nie ograniczay si zreszt do mczyzn:
pod koniec XIX wieku na Capri funkcjonowaa niewielka komuna lesbijska, za
w latach midzywojennych odrbn spoecznoci lesbijsk – zrzeszajc m.in.
Gertrude Stein, Alice B. Toklas, Natalie Clifford Barney i Agnes Goodsir – móg
poszczyci si Pary. Niektóre kobiety podróoway jeszcze dalej: Francuzka Isabelle
de Puygoudeau szukaa spenienia wród piasków Sahary, za Szwajcarka Anne-
marie Schwarzenbach opisywaa erotyczne przygody na terenie ówczesnej Persji.
373398928.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin