wyraź siebie bez agresji.docx

(17 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć

Temat: Wyraź siebie bez agresji.

Adresat zajęć: uczniowie klasy I liceum ogólnokształcącego,

Cel ogólny: wypracowanie nowych metod radzenia sobie ze złością i agresją

Cele szczegółowe:

Uczeń po zajęciach:

                    odróżnia efektywne sposoby radzenia sobie ze złością i agresją od nieefektywnych,

                    wymienia elementy modelu radzenia sobie ze złością,

                    stosuje w praktyce model radzenia sobie ze złością.

Materiały: plansza z kontraktem, plansza z modelem asertywnego wyrażania złości, pocięte karteczki z sytuacjami, samoprzylepne karteczki, mazaki, magnesy.

Czas trwania: 45 minut (1 godzina lekcyjna),

Metody pracy: mini wykład/pogadanka, dyskusja, inscenizacje.

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach i z całą klasą,

Harmonogram zajęć:

Czas trwania

Metody/zadania

Cele/umiejętności

Materiały

Uwagi

6 minut

Powitanie uczestników, sprawdzenie obecności, zapoznanie z tematem zajęć, przypomnienie kontraktu.

Zbudowanie pozytywnej, przyjaznej atmosfery, wprowadzenie do tematu, przypomnienie kontraktu.

Plansza z kontraktem.

 

15 minut

Uczniowie wypisują na karteczkach odpowiedź na pytanie ,,Co robisz jak jesteś zły?” . Następnie prowadzący z pomocą uczniów dzieli wypisane strategie na efektywne  (nieagresywne) i nieefektywne (agresywne).

Odróżnianie konstruktywnych sposobów wyrażania złości od niekonstruktywnych.

Samoprzylepne karteczki, mazaki.

 

6 minut

Wprowadzenie modelu asertywnego wyrażania złości. Zaprezentowanie go na przykładzie zaproponowanym przez klasę.

Wzbogacenie repertuaru konstruktywnych zachowań pomagających w radzeniu sobie ze złością

Model asertywnego wyrażania złości (załącznik nr 1).

 

6 minut

Uczniowie w parach losują sytuacje i w odniesieniu do nich ćwiczą model wyrażania złości.

Zastosowanie poznanego modelu w praktyce, utrwalenie techniki asertywnego wyrażania złości.

Kartki z sytuacjami (załącznik nr 2)

Grupy 2-osobowe, dobrane losowo przez nauczyciela.

7 minut

Prezentacja scenek na forum klasy przez osoby chętne.

Informacja zwrotna dla uczniów czy w sposób prawidłowy stosują model asertywnego wyrażania złości.

 

 

5 minut

Podsumowanie i ewaluacja zajęć.

Poznanie opinii uczniów na temat przebiegu i treści zajęć (pytania do klasy: czy uważają, że możliwe jest zastosowanie modelu w ich codziennym życiu? Jeśli tak, to w jakich sytuacjach? Jeśli nie, to co w tym przeszkadza? Jak oceniają zajęcia?).

 

 

 

Załączniki:

1.       Model asertywnego wyrażania złości

2.       Kartki z sytuacjami budzącymi złość

Opracowała:

Klara Królewiak

Zgłoś jeśli naruszono regulamin