Scenariusz zajęć
Temat: Wyraź siebie bez agresji.
Adresat zajęć: uczniowie klasy I liceum ogólnokształcącego,
Cel ogólny: wypracowanie nowych metod radzenia sobie ze złością i agresją
Cele szczegółowe:
Uczeń po zajęciach:
• odróżnia efektywne sposoby radzenia sobie ze złością i agresją od nieefektywnych,
• wymienia elementy modelu radzenia sobie ze złością,
• stosuje w praktyce model radzenia sobie ze złością.
Materiały: plansza z kontraktem, plansza z modelem asertywnego wyrażania złości, pocięte karteczki z sytuacjami, samoprzylepne karteczki, mazaki, magnesy.
Czas trwania: 45 minut (1 godzina lekcyjna),
Metody pracy: mini wykład/pogadanka, dyskusja, inscenizacje.
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach i z całą klasą,
Harmonogram zajęć:
Czas trwania
Metody/zadania
Cele/umiejętności
Materiały
Uwagi
6 minut
Powitanie uczestników, sprawdzenie obecności, zapoznanie z tematem zajęć, przypomnienie kontraktu.
Zbudowanie pozytywnej, przyjaznej atmosfery, wprowadzenie do tematu, przypomnienie kontraktu.
Plansza z kontraktem.
15 minut
Uczniowie wypisują na karteczkach odpowiedź na pytanie ,,Co robisz jak jesteś zły?” . Następnie prowadzący z pomocą uczniów dzieli wypisane strategie na efektywne (nieagresywne) i nieefektywne (agresywne).
Odróżnianie konstruktywnych sposobów wyrażania złości od niekonstruktywnych.
Samoprzylepne karteczki, mazaki.
Wprowadzenie modelu asertywnego wyrażania złości. Zaprezentowanie go na przykładzie zaproponowanym przez klasę.
Wzbogacenie repertuaru konstruktywnych zachowań pomagających w radzeniu sobie ze złością
Model asertywnego wyrażania złości (załącznik nr 1).
Uczniowie w parach losują sytuacje i w odniesieniu do nich ćwiczą model wyrażania złości.
Zastosowanie poznanego modelu w praktyce, utrwalenie techniki asertywnego wyrażania złości.
Kartki z sytuacjami (załącznik nr 2)
Grupy 2-osobowe, dobrane losowo przez nauczyciela.
7 minut
Prezentacja scenek na forum klasy przez osoby chętne.
Informacja zwrotna dla uczniów czy w sposób prawidłowy stosują model asertywnego wyrażania złości.
5 minut
Podsumowanie i ewaluacja zajęć.
Poznanie opinii uczniów na temat przebiegu i treści zajęć (pytania do klasy: czy uważają, że możliwe jest zastosowanie modelu w ich codziennym życiu? Jeśli tak, to w jakich sytuacjach? Jeśli nie, to co w tym przeszkadza? Jak oceniają zajęcia?).
Załączniki:
1. Model asertywnego wyrażania złości
2. Kartki z sytuacjami budzącymi złość
Opracowała:
Klara Królewiak
Saeth