Instrukcja obsługi interfejsu VAG KKL.pdf

(63 KB) Pobierz
Instrukcja obs³ugi VAG KKL
I. Oprogramowanie.
Interfejs współpracuje z następującym oprogramowaniem:
1. polski VAG – (diagnostyka grupy VW) program autorstwa p.
Andrzeja Kruka, działa tylko z interfejsami zbudowanymi na
układzie max oraz interfejsami KKL. Program całkowicie w
języku polskim, moŜna go pobrać ze strony autora
http://www.polskivag.webpark.pl ,
2. VAG-COM – (diagnostyka grupy VW) najnowsza wersja z jaką
działa interfejs to VAG-COM 409.2, program o największych
moŜliwościach, pracuje bardzo stabilnie ze wszystkimi
wersjami interfejsów, najnowsze wersje dostępne tylko w
wersji angielskiej, starsze są spotykane takŜe w wersji
polskiej. MoŜna go pobrać ze strony producenta
http://www.ross-tech.com/vag-com/download/
3. VWTOOL – (diagnostyka grupy VW) program najstarszy z
wymienionych, ale równie dobry jak powyŜsze, istnieją
zarówno wersje angielskie jak i polskie, strona producenta
http://www.baumtools.com
4. BMW Carsoft 6.1.4. - (diagnostyka BMW) – diagnozuje
wszystkie modele BMW do 2004
Programy działają w środowisku Windows. Programy które
posiadają instalator instalujemy poprzez uruchomienie z płyty
programu SETUP.EXE. Podczas instalacji załoŜony zostaje
odpowiedni katalog, do którego skopiowane są pliki programu
oraz zostają utworzone skróty do uruchamiania programu. JeŜeli
program nie posiada instalatora, wystarczy go skopiować na
dysk twardy, pamiętając o konieczności zamiany atrybutów
(naleŜy wyłączyć atrybut tylko do odczytu).
II.Uruchomienie interfejsu.
1. Lokalizacja zł ą cza diagnostycznego w samochodzie
opisana jest w pliku „ lokalizacja gniazd.pdf”
2. Podł ą czenie interfejsu do gniazda diagnostycznego
wyprowadzenie pinów w gniazdach diagnostycznych jest
nadrukowane na obudowie interfejsu.
Interfejs naleŜy podłączyć do portu szeregowego komputera
przewodem zakończonym wtyczką DB9. Program domyślnie
korzysta z portu COM 1.
Interfejs zabezpieczony jest przed zmiana polaryzacji
napięcia zasilania oraz podłączeniem linii transmisji do
masy - nie wytrzymuje jednak podłączenia przez dłuŜszy
czas do zasilania. NaleŜy zawsze upewnić się czy przewody
są prawidłowo podłączone.
3. Uruchomienie programu.
www.viaken.pl strona 1/5
35349722.002.png
Po podłączeniu urządzenia naleŜy włączyć zapłon i
uruchomić program. Jeśli program odwoła się do portu, do
którego podłączona jest mysz pojawi się komunikat Device
Unavilable. Jeśli do wybranego portu jest podłączony
interfejs i jest on nigdzie wykorzystany to pojawi się
menu główne programu. Nie oznacza to jednak nawiązania
komunikacji. NaleŜy wówczas wybrać system, który chcemy
diagnozować. Nawiązanie komunikacji kończy się ukazaniem
ekranu identyfikacji sterownika wraz z funkcjami, brak
komunikacji ze sterownikiem - komunikatem No response
from car controller.
Przyczyny braku transmisji:
·
konfiguracja portów szeregowych
·
brak napięcia zasilania - wyłączniki ukryte i
immobilizery powinny być rozbrojone, napięcie na
zasilaniu powinno wynosić około 12,5V na włączonym
zapłonie i około 13,5V na włączonym silniku
·
zakłócenia na linii transmisji przez uszkodzone
sterowniki - naleŜy zmierzyć napięcie na linii
transmisji - powinno być niŜsze o około 1,5-3,5V niŜ
napięcie zasilania.
oprogramowanie sterownika - moŜe on nie mieć
samodiagnozy - starsze systemy
W razie problemów z uruchomieniem interfejsu proszę
przeczytać artykuł Co sprawdzić w razie problemów z
uruchomieniem interfejsu” z działu sprzęt, portalu
www.viaken.pl
4. Nazwy sterowników:
Engine - elektronika silnika
Transmission - automatyczna skrzynia biegów
Brake - układy wspomagania hamulców - ABS
Air Bag - poduszka powietrzna
Clutch - wspomaganie sprzęgła (elektronika)
Suspension - układ regulacji zawieszenia
Anti Slip - układ regulacji momentu napędowego
Anti Theft - alarm, immobilizer
Roof- elektrycznie otwierany dach
Central Locking - centralny zamek
Instrument - tablica rozdzielcza
AIC Heating - klimatyzacja - ogrzewanie
Seat - Driver - regulacja fotela kierowcy
Diesel Pump - sterowanie pompą w silniku Diesla
Level Control - układ regulacji poziomu auta
Interior Monitor - kontrola wnętrza (alarm)
Headlight Range - regulacja zasięgu świateł
Steering Wheel - ukiad wspomagania kierownicy (elektronika)
Central Convenience - moduł centralnego systemu komfortu
www.viaken.pl strona 2/5
·
35349722.003.png
Radio - radio i system audio
Seat-mirror adjust - regulacja lusterek i foteli
Parking Aid - pomoc w parkowaniu
Add. -aux. Heater - ogrzewanie
Po wybraniu modułu i nawiązaniu komunikacji na ekranie
pojawiają się nastepujące dane:
Controller ID Number - Numer sterownika
Component - Nazwa systemu
Software Coding - Kod oprogramowania sterownika
Dealer Number or Bosch part - Numer sterownika lub warsztatu.
Fault Codes - Odczytanie wszystkich kodów błędów zawartych w
pamięci sterownika.
Jeśli będzie więcej błędów niŜ moŜe się zmieścić na ekranie to
po prawej stronie pojawi się pasek przewijania. Przy pomocy
myszy lub strzałkami z klawiatury moŜna poruszać się po
ekranie w górę i w dół. Kody błędów moŜna wydrukować - Print
... i skasować Erase.
Control Unit Info - Odczytanie numeru sterownika, nazwy
systemu, oznakowania zastosowanego oprogramowania sterownika
oraz aktualne kodowanie sterownika. Funkcja wykonywana
domyślnie przy nawiązaniu komunikacji ze sterownikiem. Tu
moŜna powtórzyć identyfikację
Test Outputs - Diagnozowanie (wysterowanie) podzespołów
wykonawczych.
Liczba i kolejność wykonywanych testów jest ściśle
przekazywana do przyrządu sterującego.
Po wykonaniu diagnozy załączona sekwencja zostanie zakończona.
Data Blocks - Odczyt bloku wartości zmierzonych.
Odczyt parametrów wejściowych systemu - parametry podzielone
są na kanały pomiarowe -naleŜy podać numer kanału.
Jakie kanały istnieją i jakie znaczenie maja zaleŜy od
przyrządu sterującego.
Basic Settings - Nastawy podstawowe.
W niektórych systemach po wykonaniu naprawy lub przeglądu
muszą zostać wykonane nastawy podstawowe. Oznacza to, ze
regulacja komputera została przełączona na niezmienne
wartości. JeŜeli system znajduje się w nastawach podstawowych
moŜna np. wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu.
Nastawy podstawowe naleŜy wykonywać dla danego samochodu tylko
w jego zalecanym stanie pracy np. temperatura silnika musi
przekraczać 80 0 C. Niektóre komputery oferują pomoc w regulacji
podając obowiązujące wartości pomiarowe.
Single Reading - Odczyt pojedynczej wartości.
www.viaken.pl strona 3/5
35349722.004.png
Adaptation - Adaptacja sterownika.
Istnieje moŜliwość zmiany w sterowniku wartości korekcyjnych
dla poszczególnych egzemplarzy auta np. obrotów biegu
jałowego, dawki paliwa itp. Musi to być dokonane w trzech
krokach - odczytanie wartości, testowanie wartości, zapisanie
jej w pamięci.
Recode Module - Kodowanie sterownika.
Poprzez tą funkcję moŜna zmienić zawartość pamięci w
sterowniku. Następuje wówczas zmiana pracy sterownika przy
zmianie np. skrzyni biegów, jakości paliwa i innych warunków
pracy. Dane szczegółowe w instrukcjach napraw.
Login - Zalogowanie.
Podany numer kodu musi być miedzy 0 a 65535. Z prawdziwymi
numerami legitymuje się uŜytkownik. Przyrząd sterujący
potrzebuje numer kodu do odczytania jemu potrzebnych danych
określonych odpowiednim tokiem postępowania.
View Readiness - Informacja 0 gotowości kodu.
Pokazane zostaną wykorzystane do procesu zalogowania wartości
pomiarowe i wynik.
Gen Engine Data - Dane silnika.
Reset SRI's - Kasowanie wskaźnika przeglądów serwisowych.
End Output - Przerwanie i zakończenie komunikacji z wybranym
sterownikiem. MoŜna wówczas rozpocząć pracę z innym
sterownikiem.
Dodatkowe informacje.
1. http://www.viaken.pl – strona w języku polskim, forum
dyskusyjne.
2. http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/index.html - strona
w języku angielskim, bardzo duŜo informacji o procedurach
serwisowych, strona producenta programu VAG_COM.
3. http://www.baumtools.com - strona producenta programu VWTOOL.
4. http://www.polskivag.webpark.pl - strona producenta programu Polski
VAG.
5. http://elektroda.pl/ - duŜy portal o tematyce
elektronicznej, takŜe o elektronice w motoryzacji.
6. http://www.google.pl/ - najlepsza wyszukiwarka, znajdzie
dosłownie wszystko.
www.viaken.pl strona 4/5
35349722.005.png
III. Wyprowadzenie pinów z interfejsu.
1 - K out
nr pinu w gniazdo
gnie ź dzie w
interfejsu samochodzie
3 - Pic 9
K - line
4 - L out
5 - L in
L - li ne
6 - Pic 8
7 - 12V
+12V
GND
8 - GND
9 - Pic 7
www.viaken.pl strona 5/5
2 - K in
35349722.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin