1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych, np. kącik kuchenny, lekarski. Zapoznanie
się z ich wyposażeniem – rozpoznawanie i nazywanie zabawek, zabawy wybraną
zabawką, odkładanie zabawek na stałe wyznaczone miejsca.
(zabawy w kącikach tematycznych, zapoznanie dzieci z ich wyposażeniem, wdrażanie do odkładania zabawek na swoje miejsce)
2.W ogrodzie – ustalenie reguł bezpiecznego korzystania ze sprzętu, zakaz oddalania
się poza wyznaczony teren..
3.Wznoszenie budowli z klocków drewnianych. Ustawianie klocków obok siebie –
„pociąg”. Budowanie pociągów długich i krótkich. Ustawianie klocków jeden na drugim
– „wieża”. Budowanie wież wysokich i niskich
Po skończonej zabawie – wspólnie
z nauczycielem sprzątanie klocków do pojemnika.
(Wznoszenie budowli z klocków drewnianych. Wdrażanie do zgodnej zabawy
wspólnymi zabawkami i porządkowania miejsca zabawy. Posługiwanie się pojęciami:
długi, krótki, wysoki, niski)
1.Zabawa „Witamy się ”. Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel przedstawia im pacynkę,
która bardzo chce poznać maluszki. Pacynka wita się z dziećmi: Dzień dobry.
Ja mam na imię… i bardzo chcę się dowiedzieć, jakie wy macie imiona. Każde dziecko
przedstawia się (może podać rękę) i głośno mówi swoje imię.
(Zabawa „Witamy się ”. Uczenie się używania zwrotu grzecznościowego Dzień dobry.
Pokonywanie nieśmiałości podczas wypowiadania się przed całą grupą. Utrwalanie
imion kolegów z grupy).
2. Zabawa dydaktyczna „Dziewczynki i chłopcy”. Dzieci wykonują polecenia nauczyciela,
np: dziewczynki podniosą ręce do góry, chłopcy klasną w dłonie, chłopcy
poruszają głową, dziewczynki poklepią się po brzuchu.
(Zabawa dydaktyczna „Dziewczynki i chłopcy”. Uważne słuchanie i wykonywanie poleceń
nauczyciela. Rozwijanie samoświadomości: jestem dziewczynką, jestem chłopcem).
3.Zabawa dydaktyczna „Lalka i ja”. Nauczyciel prosi, aby dzieci pokazały, gdzie lalka
ma oczy i gdzie dzieci mają oczy, gdzie lalka ma brzuch i gdzie dzieci mają
brzuch itp. Można zamienić się rolami – dziecko nazywa części ciała, a nauczyciel
je pokazuje na lalce i na sobie.
(Zabawa dydaktyczna „Lalka i ja”. Nazywanie i wskazywanie części ciała. Wdrażanie
do przestrzegania reguł zabawy.)
4. Ćwiczenia mięśni narządów mowy:
• przesuwanie wysuniętego języka poziomo z jednej strony na drugą,
• przesuwanie wysuniętego języka wokół szeroko otwartych ust, tzn. oblizywanie
dolnej i górnej wargi,
• wysuwanie „szerokiego” języka w kierunku brody i unoszenie go w kierunku
nosa przy opuszczonej dolnej szczęce.
(Ćwiczenia mięśni narządów mowy – języka. Uważne słuchanie poleceń nauczyciela
i dokładne ich wykonywanie)
Zabawa z elementem czworakowania „Kotki bawią się piłeczkami”. Kotki bawią
się, tocząc piłeczkę przed sobą i idąc za nią na czworakach – naśladują zabawę
małych kotków. Na sygnał wszyscy siadają i podnoszą piłkę do góry, żeby pokazać,
że żadna piłka nie zginęła
Zabawa dydaktyczna „Co to za zabawki?”. Dzieci oglądają, dotykają, rozpoznają
i nazywają wskazane przez nauczyciela zabawki: wiaderko, foremkę, łopatkę,
grabki. Nauczyciel chowa zabawki do nieprzezroczystej torby. Wybrane dzieci rozpoznają
zabawkę poprzez dotyk, nazywają ją i po wyjęciu sprawdzają, czy dobrze
odgadły. Określanie, gdzie bawimy się takimi zabawkami – w piaskownicy.
(Rozpoznawanie i nazywanie zabawek. Określanie miejsca, gdzie można się nimi bawić.)
Zabawa dydaktyczna „Piłki”. Wykonywanie poleceń nauczyciela: podnieście piłkę
do góry, opuście na dół, połóżcie piłkę: przed sobą, za sobą, obok siebie.
(Zabawa dydaktyczna „Piłki”. Uważne słuchanie i wykonywanie poleceń nauczyciela.
Rozumienie określeń: do góry, na dół, za sobą, przed sobą, obok siebie.)
Zabawa dydaktyczna „Co schowałem?”. Dzieci siedzą w kole, pośrodku którego
leżą zabawki. Rozpoznawanie i nazywanie zabawek: samochód, piłka, lalka, miś.
Wybrane dziecko odwraca się tyłem, a w tym czasie nauczyciel chowa jedną z zabawek.
Dziecko odgaduje, której zabawki brakuje i podaje jej nazwę.
(Zabawa dydaktyczna „Co schowałem?”. Doskonalenie spostrzegawczości poprzez
odgadywanie, która zabawka została schowana, podanie jej nazwy.)
. Zabawa ruchowa „Samochody” wg K. Wlaźnik – dzieci w rozsypce poruszają się po sali bez potrącania się, na widok krążka czerwonego (światło czerwone) – zatrzymują się, na widok krążka zielonego (światło zielone) –ruszają.
Johnadita