Przywitanie się z dziećmi, poznanie ich imion, i zapytanie w co najbardziej lubią się bawić.
Sprawdzenie obecności.
Rozmowa na temat wrażeń dotyczących świąt.
Jak spędziliście święta? (w domu, rodziny)
Co jedliście dobrego?(jajka, kiełbasę, placki, święconkę itp.)
Czy odwiedził ich zajączek?
Zabawa Rób tak jak ja
Nauczyciel wykonuje różne gesty i ruchy, a dzieci go naśladują.
Poranna gimnastyka
1.Bieg po sali, na sygnał(tamburyn, klaśnięcie, stop)dzieci robią figury i nie poruszają się.
2. Marsz po sali na hasło „para” dzieci ustawiają się parami.
3.Podskoki w miejscu, „lekko” na palcach, „ciężko” całymi stopami, wysoko, nisko itp.
4.Marsz po obwodzie koła za nauczycielem.
Zabawa orientacyjno – porządkowa Balonik
Dzieci stoją w ciasnym kółeczku trzymając się za ręce. Nauczycielka mówi „dmuchamy balonik”. Dzieci cofają się naśladując dmuchanie balonika. Gdy koło stało się duże nauczycielka klaszcze w ręce i woła „balon pękł”. Dzieci puszczają się za ręce i przysiadają lub kładą się. Następnie dzieci wstają chwytają się za ręce, a nauczyciela mówi wiersz.
„Balon nowy, kolorowy maluteńki był, teraz większy jest od głowy, rośnie z całych sił
Olbrzymieje jak przyjemnie, jeszcze dmuchać chcę!
Balon większy jest ode mnie!
Rośnie, rośnie… Pękł!”
(„Wychowanie fizyczne” Kazimiera Wlaźnik)
Dzieci adekwatnie do słów wiersza poszerzają koło, a na słowo „pękł” przysiadają. Nauczycielka ”naprawia” balon, dotykając kolejno dzieci, które wstają i wiążą koło.
Zabawa rozwija narząd mowy(dmuchanie), uczy zabawy w grupie i reagowania na sygnał.
Zabawa dydaktyczna „Dziewczynki i chłopcy”
Zabawa dydaktyczna „Dziewczynki i chłopcy”. Dzieci wykonują polecenia nauczyciela,
np: dziewczynki podniosą ręce do góry, chłopcy klasną w dłonie, chłopcy
poruszają głową, dziewczynki poklepią się po brzuchu.
(Zabawa dydaktyczna „Dziewczynki i chłopcy”. Uważne słuchanie i wykonywanie poleceń
nauczyciela. Rozwijanie samoświadomości: jestem dziewczynką, jestem chłopcem).
Zabawa ruchowa „Ręce w górę”
Ręce w górę, ręce w bok, mały przysiad, duży skok
Skłoń się w prawo, skłoń się w lewo
Pokaż jak się chwieje drzewo szzzyyyy
Podskoczymy, przykucniemy, usiądziemy.”
Naśladowanie zwierząt kojarzących się z wiosną
- misie (na czworakach)
- pszczółki ( biegające i machające rączkami)
- skaczące żabki
- klekoczące bociany (unoszenie kolan, stanie na jednej nodze, klekotanie)
- fruwające motylki
Zabawa dydaktyczna „Co schowałem?”. Dzieci siedzą w kole, pośrodku którego
leżą zabawki. Rozpoznawanie i nazywanie zabawek: samochód, piłka, lalka, miś.
Wybrane dziecko odwraca się tyłem, a w tym czasie nauczyciel chowa jedną z zabawek.
Dziecko odgaduje, której zabawki brakuje i podaje jej nazwę.
(Zabawa dydaktyczna „Co schowałem?”. Doskonalenie spostrzegawczości poprzez
odgadywanie, która zabawka została schowana, podanie jej nazwy.)
Zabawa ruchowa „Samochody” wg K. Wlaźnik – dzieci w rozsypce poruszają się po sali bez potrącania się, na widok krążka czerwonego (światło czerwone) – zatrzymują się, na widok krążka zielonego (światło zielone) –ruszają.
Zabawy ruchowe z woreczkami
Chodzenie po sali z woreczkiem na głowie, podrzucanie woreczków, przerzucanie z ręki do ręki, przeskoki przez woreczki…
Zabawa orientacyjno porządkowa „Słońce świeci – deszcz pada”
Na zapowiedz „słońce świeci” dzieci biegają po Sali i robią słoneczka, na zapowiedz ”deszczyk pada” przykucają i uderzają paluszkami o podłogę.
Zabawa „Kwiaty rosną, kwiaty więdną”
Rozsypka. Dzieci w przysiadzie podpartym – kwiaty zwiędły, powolny wyprost do stania – kwiaty rosną po deszczu.
Zabawa Małe i duże piłeczki
Dzieci – „piłeczki” podskakują w miejscu, w rytmie wygrywanym na tamburynie przez nauczycielkę: szybkie tempo skaczą małe piłeczki, wolne tempo skaczą duże piłki.
Wznoszenie budowli z klocków drewnianych. Ustawianie klocków obok siebie –
„pociąg”. Budowanie pociągów długich i krótkich. Ustawianie klocków jeden na drugim
– „wieża”. Budowanie wież wysokich i niskich
Po skończonej zabawie – wspólnie
z nauczycielem sprzątanie klocków do pojemnika.
(Wznoszenie budowli z klocków drewnianych. Wdrażanie do zgodnej zabawy
wspólnymi zabawkami i porządkowania miejsca zabawy. Posługiwanie się pojęciami:
długi, krótki, wysoki, niski)
Wierszyki „masażyki”
Po pleckach płynie rzeczka rysujemy palcem wężyki wzdłuż pleckówI przeszła pani na szpileczkach "idziemy" palcami jak w butach na obcasachA potem przeszły słonie ugniatamy tup-tup-tup powoli całymi dłońmiI przejechały konie galopujemy" pięściami - oczywiście nie za mocno!A potem spadł deszczyk robimy deszczyk opuszkami palców po całych pleckachCzy czujesz już dreszczyk? szybkie tup-tup-tup palcami wzdłuż kręgosłupa
Wierszyk
Rączki robią klap klap klapNóżki robią tup tup tupTutaj swoja główkę mama na brzuszku bam bam bamTutaj swoje uszka mamoczki patrzą tu i tambuzia robi am am ama na nosie sobie gram
MASZERUJĄ DZIECI DROGĄ
Maszerują dzieci drogą, raz, dwa, trzy!
Lewą nogą, prawą nogą, raz, dwa, trzy!
A nad drogą słonko świeci
I uśmiecha się do dzieci,
Raz, dwa, raz, dwa, trzy!
Maszerują dzieci drogą…
Naprzód zuchy, naprzód śmiało,
Będzie przygód tu nie mało,
GIMNASTYKA
Ach, gimnastyka dobra sprawa, dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, w górę skok.
Ref. Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona , kolana , pięty, oczy, uszy, usta, nos.
JEŻELI CI WESOŁO
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się,
Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.
To podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe.
To otwórz teraz usta i zamknij oczy swe.
To pokaż najpierw język, a potem zęby swe
Jeżeli Ci wesoło i dobrze bawisz się
Nabierz w usta powietrza i klep policzki swe
BOOGIE WOOGIE
Do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj i pomachaj nią. Bo przy woogie-woogie-boogie trzeba w koło kręcić się, no i klaskać trzeba: raz! dwa! trzy! Woogie-boogie ahoj! Do przodu lewą rękę daj... Do przodu prawą nogę daj... Do przodu lewą nogę daj... Do przodu prawe biodro daj...
Zabawa polega na tym, że stoimy w kole i "podajemy" do środka, tę część ciała o której śpiewamy.
Do przodu podajemy np. lewą rękę, prawą nogę, lewą nogę, brzuch, głowę, ucho lewe, ucho prawe itd.
BAWIŁY SIĘ DZIECI PALUSZKAMI
Dzieci siedzą na dywanie rączki w piąstki, wolne tylko kciuki, i nimi uderzają o podłogę.
1. Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
Jak jeden nie może, to drugi mu pomoże. (dwa palce uderzają o podłogę)
2. Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami,
jak drugi nie może, to trzeci im pomoże. (trzy palce uderzają o podłogę)
(gdy mają po pięć paluszków, to dodajemy:
- to piąstka mu pomoże, (stukamy piąstkami o podłogę)
- to czoło mu pomoże (stukamy czołem o podłogę)
- to łokieć im pomoże,
- to pupa im pomoże.
- Jak pupa nie może, to nic im nie pomoże.
ŻABKI
Jam jest żabka, tyś jest żabka (dzieci pokazują na siebie, potem na kolegę)Myśmy żabki
My nie mamy nic ładnego. (pokazują dłonie)
Jedna łapka, druga łapka, (pokazują jedną rękę, drugą rękę)
Skrzydełka żadnego. (naśladują ruch skrzydeł)
Uła, kła, kła, (dłonie odchylamy na boki jednocześnie
Uła, kła, kła uginamy kolanka)
My nie mamy nic ładnego, (pokazują dłonie)
Jedna łapka, druga łapka (pokazują jedną rękę, drugą rękę)
ZABAWA PALUSZKOWA TEN PALUSZEK TO BABUNIATen paluszek to babunia, przy niej jest dziadunio.Ten największy to tatunio, przy nim jest mamunia.A to jest dziecina mała, trala la, la ,la ,la ,la,a ta rączka moja cała, trala la, la, la, la.Najpierw nauczyciel recytuje tekst wyliczanki, pokazując na swojej dłoni, potem dzieci go naśladują. Zgodnie z tekstem należy chwytać kolejno za: kciuk, palec wskazujący, środkowy, serdeczny i mały palec, a na koniec kręcić dłonią w nadgarstku.
KACZKA
Jak to miło być kaczuszką, machać sobie prawą nóżką.Szczery uśmiech mieć na dziobie, prawą nóżką tupać sobie.Idzie kaczka nieboraczka, śmiesznie człapie w luźnych laczkach.Za tą kaczką druga kaczka, idzie kaczek cała paczka.Jak to miło być kaczuszką, machać sobie lewą nóżką.Szczery uśmiech mieć na dziobie, lewą nóżką tupać sobie.
Idzie kaczka nieboraczka, śmiesznie człapie w luźnych laczkach.Za tą kaczką druga kaczka, idzie kaczek cała paczka.
NIE CHCĘ CIĘ ZNAĆ
Nie chcę Cię, nie chcę Cię, nie chcę Cię znać.
Chodź do mnie, chodź do mnie rączkę mi daj.
Prawą mi daj, lewą mi daj i już się na mnie nie gniewaj.
PRACZKI
Dzieci ruchem ilustrują treść piosenki.
Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,
jak praczki pracują pokaże ja wam.
Tak piorą, tak piorą przez cały długi dzień (x 2)
Tu lewą ma rączkę, tu prawą rączkę mam,
jak praczki pracują pokażę ja wam.
Prasują, prasują przez cały długi dzień (x 2)
Składają, składają przez cały długi dzień (x 2).
jak praczki tańcują pokażę ja wam.
Tańcują, tańcują przez cały wolny dzień (x 2).
PINGWIN
w pingwinka bawić się, się, się. (dzieci trzy razy podskakują w miejscu)
Raz nóżka lewa, (dzieci wysuwają w bok lewą nogę)
raz nóżka prawa, (dzieci wysuwają w bok prawą nogę)
do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy. (skaczą raz w przód, raz w tył i w miejscu trzy razy)
Pingwinek mama, pingwinek tata, pingwinek synek, córki trzy.
Kiedy pingwina tańczy rodzina, to aż podłoga cała drży.
Gdy Antarktydą pingwiny idą śpiewają głośno Pi Pi Pi.
Johnadita