Teoria kształcenia ogólnego.doc

(29 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

Teoria Kształcenia ogólnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strusz Aleksandra

Rok I

Grupa AP02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Która zasada nauczania jest najważniejsza?

 

 

Za najważniejszą uważam zasadę świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania – uczenia się. Przejawia się to w świadomym stosunku uczniów do celów uczenia się, świadomym i aktywnym udziale uczniów w nabywaniu wiadomości i umiejętności, w świadomej i aktywnej samokontroli i samoocenie wyników czy wreszcie dążności do samodzielnego rozwiązywania problemów. W procesie nauczania uczniowie powinni być aktywni we wszelkich możliwych sferach: poznawczej, emocjonalnej, ruchowej, praktycznej, społecznej. W procesie nauczania – uczenia się należy uwzględnić indywidualne zainteresowania uczniów, stawiać ich w sytuacjach, w których mogliby dostrzegać niezgodności między wiedzą posiadaną, a nowymi faktami, wdrażać uczniów do pracy zespołowej i planowania pracy.

\Uwzględnia zarówno potrzeby społeczne jak i indywidualne ucznów co uważam za niezwykle wazne.

 

 

Jaka metoda kształcenia przynosi najlepsze efekty?

 

 

Najlepsze efekty przynosi metoda gier dydaktycznych ponieważ jednym z zadań nauczania jest zorganizowanie przyjaznego dla ucznia  środowiska uczenia się, a w nim najkorzystniejszych sytuacji dydaktycznych na miarę posiadanego zasobu wiedzy pedagogicznej.

Uczeń zbiera informacje, pokonuje trudności, rozwiązuje problemy, weryfikuje wyniki, opracowuje strategię, szuka rozwiązań lub je przewiduje, współpracuje z kolegami, nauczyciel pilnuje przestrzegania reguł i jest arbitrem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jakie pomoce dydaktyczne powinien stosować nauczyciel by uzyskać najlepsze efekty kształcenia?

 

 

Środki dydaktyczne jeśli dobrze wykonane to uważam że wszystkie są dobre i pomocne jednak za te najbardziej oddziaływujące na ucznia uważam słuchowe tj. audycje radiowe czy jakies nagranie płytowe ponieważ najbardziej stymulują wyobraźnię i skupiają uwagę.

Jednak nie jest to takie proste gdyż ten rodzaj pomocy nie sprawdzi się w każdej dziedzinie nauki, np w matematyce przydatne będą w zależności od przerabianych tematów czy to figury geometryczne czy wykresy czy plansze obrazujące zagadnienie ułatwiając tym samym zrozumienie tematu. Za bardzo dobre jak nie najlepsze w miarę możliwosci przedmiotu uważam pomoce naturalne, które przedstawiają rzeczywistość tu i teraz, którą można dotknąć, powąchać itd. sa to np kwiaty z łąki, drzewa w parku, rozpoznawanie liści z poszczególnych drzew czy inne. Niestety pomoce dydaktyczne są albo kosztowne, albo szkoła posiada 1 pomoc, którą trzeba się jakoś dzielić, wydaje sie że naturalne są tu najlepsz, jednak i one stwarzają utrudnienia. Aby zabrać klase do parku potrzeba więcej nauczycieli, organizacji, zajęcia innych godzin lekcyjnych.

Tak więc uważam że każde pomoce są dobre i przydatne jeli sa przygotowane precyzyjnie. Każde z nich ma zalety i wady, dociera do części uczniów. Trzeba dostosować pomoce do potrzeb uczniów.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin