kl. V (chłopcy)
Temat: Poznajemy nowe zabawy z przyborami nietypowymi
Liczba ćwiczących: 15
Czas trwania: 45 min.
Data:
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Przybory: gazety, papier toaletowy, worki na śmieci, pudełka tekturowe, śmieci: z plastiku, ze szkła, papiery.
Cele:
Kształtowanie umiejętności:
· celność rzutu.
Kształtowanie sprawności motorycznych:
· zwinności,
· szybkość reakcji.
Wiadomości:
· poznawanie zasad nowych zabaw – „Sortowanie śmieci”, „Wyścig zespołów z przyborami”.
Aspekty wychowawcze:
· wyrabianie świadomej postawy zdyscyplinowania, postrzegania reguł zabaw,
· wdrażanie do czystości otoczenia.
Metody:
- zabawowo – naśladowcza,
- klasyczna ścisła,
- opowieść ruchowa.
TOK
OPIS ĆWICZENIA
UWAGI
Część I
wstępna
1. Zbiórka.
2. Powitanie – okrzykiem „Zabawa”.
3. Podanie tematu i zadań
W dwuszeregu
Zabawa ożywiająca
„Krokodylki’’
Dwoje dzieci ze spinaczami do bielizny łapie nimi inne dzieci. Po złapaniu kolegi zamieniają się rolami.
Dwa spinacze do bielizny
Opowieść ruchowa
„Gazeciarz”
Nauczyciel opowiada a uczniowie starają się zilustrować opowieść własnym ciałem przy pomocy gazety:
- gazeciarz,
- ludzie czytający gazety w różnych pozycjach,
- wiadomości smutne,
- wiadomości radosne,
- szpieg,
- zmęczony, śpiący szpieg,
- sen szpiega (luneta) – liczenie, pokazywanie gwiazd,
- sen – członek Wielkiej Orkiestry,
- śpiący szpieg,
- żmija w bucie szpiega – pobudka,
- szpieg obudził pszczoły swoim krzykiem -opędzanie się od roju pszczół,
- uciekał na rowerze.
Gazeta dla każdego ucznia
Porządkowanie terenu
główna
„Rzuty do celu”
Dzieci robią kulki z gazety i rzucają do tekturowych pudeł:
- w siadzie skrzyżnym,
- w leżeniu przodem.
Podział na trzy lub cztery zespoły
Gazet dla każdego ucznia
„Konkurs rzutów”
Jedno dziecko z zespołu trzyma worek na śmieci, pozostałe dzieci ustawione jedno za drugim starają się rzucić do worka z odległości 3-5m.
Która drużyna wrzuci więcej kulek papierowych do worka i wykona to dokładnie ta wygrywa.
Gazeta, worki na śmieci
„Tory przeszkód”
- przewrót w przód z gazetą,
- rozkładanie gazet w wyznaczonych, punktach oraz zbieranie tych gazet.
Zespoły j.w.
gazety
„Sortowanie śmieci”
Każdy zespół ma za zadanie wybrać inny rodzaj śmieci i złożyć je w wyznaczonym miejscu.
Śmieci: szkło, plastik papier, żelazo itp.
Zabawa
„Mumia”
Uczestnicy zabawy owijają przedstawiciela swojej drużyny papierem toaletowym.
Wygrywają ci, których mumia przejdzie kilka kroków i nie rozpadnie się.
Po 3-4 rolki papieru toaletowego na drużynę (cztery drużyny)
końcowa
1. Porządkowanie sali.
2. Zbiórka.
Rozmowa z uczniami:
- Jakich przyborów używaliśmy na zajęciach?
- Co można zrobić ze starą przeczytaną gazetą?
3. Pamiątkowe zdjęcie.
4. Pożegnanie – okrzykiem „Porządek”.
W siadzie skrzyżnym na obwodzie koła
Dzieci ustawiają się do zdjęcia
kasperpl