Data 05/09/2003
PLAN METODYCZNY LEKCJI W UJĘCIU CZYNNOŚCIOWYM
WYCHOWANIE FIZYCZNE KL. V a
Prowadzący : mgr Barbara Sobolewska
Asysta: Jacek Wilk
Temat lekcji :
DOSKONALIMY PROCES WSPÓŁPRACY I INTEGRACJI W KLASIE PRZY WYKORZYSTANIU ZABAW RUCHOWYCH
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE :
SPRAWNOŚCI :
Uczeń : * rozwinie koordynację ruchową
* wzmocni siłę mm RR, NN i T
* poprawi szybkość
* poprawi reakcję na sygnał
UMIEJĘTNOŚCI :
Uczeń : * zwiększy umiejętność komunikacji międzyludzkiej
* zwiększy umiejętność przewodzenia w grupie
* potrafi podejmować i realizować nowatorskie pomysły
WIADOMOŚCI :
Uczeń : * wie jak stworzyć pozytywne , zdrowe warunki w otoczeniu wspierające w podejmowaniu racjonalnych decyzji odnoszących się do zdrowego stylu życia
* wie jak opiekować się sobą nawzajem , współdziałać ze sobą i popierać się
* zna pojęcia : koleżeństwo , zaufanie , przyjaźń i uczciwość
USAMODZIELNIANIA :
Uczeń : * uczestniczy w budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie
* uczestniczy w kształtowaniu umiejętności przywódczych
* współuczestniczy w podejmowaniu słusznych decyzji w ważnych sprawach
* akceptuje działania związane ze zdrowym stylem życia
* dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów
CZĘŚĆ LEKCJI
CZYNNOŚCI UCZNIÓW
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
METODY
docelowe
zadania
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Zapozna się z zadaniami lekcji
* słucha informacji nauczyciela
* przygotowuje się do świadomego i aktywnego udziału w lekcji
* sprawdza gotowość do zajęć
* podaje zadania i temat
lekcji
* wyjaśnia założenia na których opiera się praca w grupie
* motywuje do współpracy zespołowej
pogadanka
CZĘŚĆ GŁÓWNA A
Pobudzi i przygotuje organizm do wysiłku
Zapozna się z zainteresowaniami sportowymi kolegów
* biegając po sali unika klepnięcia przez berka
* schwytany łączy się w pary i goni innych „ Berek przyjaciel”
* zabawa „ Lawina „
* podaje swoje imię i w formie pantomimy pokazuje ulubioną dyscyplinę sportową
* następny ćwiczący powtarza imię poprzednika i pokazuje co on pokazał
* dodaje swoje imię i swoją dyscyplinę
* objaśnia zasady zabaw
* daje sygnał do rozpoczęcia zabaw
* czuwa nad bezpieczeństwem
* poleca siad w kole,
objaśnia przebieg zabawy
* bierze udział w zabawie
Zadaniowa ścisła
problemowa
CZĘŚĆ GŁÓWNA B
Wzmocni mm RR
* tworzy ciasne koło z kolegami
* łapie osobę będącą w środku i lekko odpycha ją
* osoba w środku wyprostowana opada lekko i bezwładnie na ręce kolegów
* przy zastosowaniu różnych rozwiązań cała grupa znajduje się w środku kwadratu
* poleca utworzenie koła
* objaśnia przebieg zabawy
* zachęca by wszyscy kolejno znaleźli się w środku
* rysuje kwadrat 50 x 50 cm
* objaśnia i podpowiada rozwiązania
* odmierza czas 30 sek.
* dba o bezpieczeństwo grupy
Naśladowcza ścisła
współpracuje w zespole by dojść do rozwiązania
Doskonali szybkość i reakcję na sygnał
Wzmocni mm NN
* stojąc w kole podaje prawą rękę współćwiczącemu stojącemu o jedną lub dwie osoby dalej
* podaje lewą rękę
* nie puszczając rąk – przechodzi nad, pod, pomiędzy rękami by rozwiązać węzeł
* wykona polecenie osoby w środku koła
* na polecenie „ ludzie do ludzi „ jak najszybciej znajduje nową parę
* gdy zostaje bez pary podaje polecenia
* staje w ciasnym kole lewym bokiem do środka
* usiądzie z tyłu na nogach partnera
* przemieści się w pozycji „grupowego krzesła „
* poleca utworzenia koła
* informuje o przebiegu zabawy
* wyznacza osobę wydającą polecenia
* dba o bezpieczeństwo
* wyjaśnia zadanie
* daje znak do siadania
naśladowcza
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Uspokoi organizm po wysiłku
Oceni przydatność lekcji do poprawy współpracy
* usiądzie tyłem do kolegi
* wykona ćw. oddechowe
* przedstawi swoje odczucia i spostrzeżenia
* poleca siad tyłem do siebie w parach
* poleca wykonanie ćw. oddechowych
* pomoże w analizie lekcji
* podsumuje pracę uczniów
* pomoże wyciągnąć
wnioski z lekcji
dyskusja
kasperpl