Nauka uderzenia i przyjęcia piłki wew. częścią stopy.pdf

(97 KB) Pobierz
Robert Plewka
Samorządowe Gimnazjum i Szkoła Podstawowa w Śmiglu
PLAN METODYCZNY LEKCJI
W UJĘCIU CZYNNOŚCIOWYM
KLASA I GIMNAZJUM CHŁOPCÓW
PIŁKA NOŻNA
Zadanie główne (temat lekcji)
Nauka uderzenia i przyjęcia piłki wewnętrzną częścią stopy
Zadanie dodatkowe
Doskonalenie panowania nad piłką (żonglerka)
Zadania szczegółowe (cele operacyjne) w zakresie:
1. sprawności motorycznej:
uczeń - wzmocni siłę mięśni kończyn dolnych
- poprawi koordynację wzrokowo-ruchową
2. umiejętności:
uczeń - potrafi wykonać uderzenie i przyjęcie piłki wewnętrzną częścią stopy
- umie dostosować siłę podań do odległości i szybkości poruszania się partnera
3. wiadomości:
uczeń - zna zasób ćwiczeń panowania nad piłką w miejscu i w ruchu
- wie, którą częścią stopy uderzać i przyjmować piłkę
4. usamodzielnianie:
uczeń - rozwija umiejętność współpracy w parze oraz w zespole
- przy pomocy nauczyciela dokonuje oceny własnych możliwości, ćwicząc w
grupie dla zaawansowanych lub dla początkujących
Miejsce zajęć: boisko do piłki nożnej
Przybory: szarfy dla wszystkich, piłki dla wszystkich.
Czynności uczniów
Czynności
Część lekcji
nauczyciela
docelowe
zadania
Część wstępna
- zapoznanie się z celami
lekcji
- słucha objaśnień nauczyciela
- obserwuje pokaz
Czynności organizacyjno
porządkowe
- podaje zadania lekcji
- motywuje uczniów
-dokonuje pokazu i objaśnia
uderzenia i przyjęcia piłki
wewnętrzna częścią stopy
Zabawa ożywiająca
- utrwalenie przepisów
zabawy „Ogonki”
-ożywienie organizmu i
przygotowanie do wysiłku
- uczniowie poruszają się w
wyznaczonym polu każdy
posiada „ogonek” z szarfy.
Uczestnicy starają się zdobyć jak
najwięcej szarf – „ogonków”
-przypomina zasady zabawy,
podaje obszar
- czuwa nad przestrzeganiem
zasad zabawy
- ogłasza zwycięzcę
Część główna
- poznanie ćwiczeń
rozciągających
-uczniowie ustawieni w rozsypce
twarzą do prowadzącego
- stopa ustawiona na palcach,
zataczanie kół prawą i lewą nogą
- przyciąganie ugiętej nogi w
kolanie do tułowia, ćwiczyć na
prawą i lewą nogę
- klęk na lewej nodze, prawa
wyciągnięta w przód, skłon i
przyciąganie stopy nogi prawej
do goleni, zmiana nóg
- skrzyżne ustawienie nóg, skłon
tułowia w przód z wytrzymaniem
do 5, zmiana ustawienia stóp
- odwodzenie i przywodzenie
nogi ugiętej w kolanie na
zewnątrz i do wewnątrz, zmiana
nogi
- w parach bokiem do siebie,
prawe ręce na prawym barku,
wymachy prawą nogą w przód i
w tył, zmiana ustawienia i nogi
wymachowej
- podskokiem przejście do
rozkroku i powrót, to samo do
wykroku
- objaśnia i demonstruje
ćwiczenia rozciągające
- koryguje zauważone błędy
IIA
II B
-zdobycie umiejętności
panowania nad piłką
-żonglerka piłką stopą i udem
- uczniowie ustawiają się w
dwóch szeregach odległych od
siebie o 5 m.
- nauczyciel podaje sposób
wykonania
Ćwiczenia
techniczne
1060277899.019.png 1060277899.020.png 1060277899.021.png 1060277899.022.png 1060277899.001.png 1060277899.002.png 1060277899.003.png 1060277899.004.png 1060277899.005.png 1060277899.006.png
 
- prowadzenie piłki pod
podeszwą, pociągając nogą prawą
- to samo lewą nogą
- podciąganie piłki podeszwą do
siebie, używając obu nóg na
przemian, poruszając się tyłem
Egzekwuje poprawność
wykonania
-wyznacza linię zakończenia
ćwiczenia
- zdobycie umiejętności
uderzenia i przyjęcia piłki
wewnętrzną częścią stopy
prawą i lewą nogą
- uczniowie stają w parach, jedna
piłka na parę
- uderzenia i przyjęcia piłki nogą
prawą z odległości 3-4 m.
- to samo nogą lewą
- powtórzyć ćwiczenie 1 i 2,
dodając obrót po przyjęciu piłki
- 1 wykonuje podanie i przyjęcie
w miejscu do 2, 2 obiega ułożoną
szarfę i wykonuje podanie i
przyjęciu po obiegnięciu; co 5
podań zmiana obiegającego
- to samo na lewą nogę
Uczniowie ustawiają się w parach
na linii środkowej boiska. Grupa
zaawansowana twarzą do jednej
bramki, druga grupa twarzą do
drugiej bramki
- podania i przyjęcia wewnętrzną
częścią stopy w dwójkach w
wolnym biegu z odległości 3 m.
(grupa słabsza)
- podania i przyjęcia wewnętrzną
częścią stopy w dwójkach. Można
zwiększyć odległość i tempo
biegu, a najlepsi mogą prowadzić
piłkę bez przyjmowania (grupa
zaawansowana)
uczniowie po osiągnięciu linii
pola karnego przechodzą do
ćwiczeń w miejscu, uderzając i
przyjmując piłkę wewnętrzną
częścią stopy nogą prawą i lewą
na przemian
Uczniowie wskazani przez
nauczyciela mogą próbować
uderzać piłkę bez
przyjmowania
Nauczyciel dokonuje
podziału grupy pod
względem stopnia
zaawansowania
- różnicuje stopień trudności
wykonania ćwiczeń
Zabawa z
elementami
współzawodnictwa
Utrwalenie zasad zabawy
„piłka do kapitana”
Uczniowie ustawiają się w
rzędach i sami dokonują wyboru
kapitana
Uczniowie wykonują podania i
przyjęcia wewnętrzną częścią
stopy do kapitana. Zabawę
powtarzamy 3x na nogę prawą i
3x na nogę lewą
Dzieli grupę na zespoły,
przypomina przebieg zabawy
- podaje reguły i kary za
błędy
- czuwa nad prawidłowym
przebiegiem rywalizacji
- ogłasza wyniki
współzawodnictwa
1060277899.007.png 1060277899.008.png 1060277899.009.png 1060277899.010.png 1060277899.011.png 1060277899.012.png
 
Część końcowa
Ćwiczenia
uspokajające i
rozluźniające
Uspokojenie organizmu
-trucht przeplatany marszem z
ćwiczeniami rozluźniającymi
(potrząsanie kończynami i
swobodne wymachy ramion i
nóg)
-wybrany uczeń pokazuje i
omawia sposób uderzania i
przyjmowania piłki
- uczniowie słuchają uwag
nauczyciela o lekcji
-podaje ćwiczenia
uspokajające i rozluźniające
-nagradza uczniów
wyróżniających się w lekcji
-wyznacza ucznia do
przypomnienia zadań lekcji
- omawia przebieg lekcji
1060277899.013.png 1060277899.014.png 1060277899.015.png 1060277899.016.png 1060277899.017.png 1060277899.018.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin