DATA - 20.05.2003 r.
KONSPEKT LEKCJI Z GIER SPORTOWYCH
DYSCYPLINA: Piłka nożna
TEMAT: Doskonalenie zwodu pojedynczego z piłką.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
MOTORYCZNOŚCI
- rozwijanie szybkości, koordynacji ruchowej, gibkości;
UMIEJĘTNOŚCI
- przypomnienie zwodu pojedynczego;
- nauka przyjęcia piłki prostym podbiciem;
- doskonalenie techniki i taktyki;
WIADOMOŚCI
- znaczenie współdziałania w zespole w trakcie ataku i obrony zespołowej;
DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
- zasady sportowej rywalizacji;
- współdziałanie w grupie.
MIEJSCE ZAJĘĆ - sala gimnastyczna
KLASA - VIb
LICZBA ĆWICZĄCYCH - 16
PŁEĆ - chłopcy
CZAS - 45 minut
PRZYBORY - piłki nożne, piłki siatkowe, piłki lekarskie, szarfy, kreda
PROWADZĄCY - Jolanta Hadam
Metody realizacji zadań ruchowych : pogadanka, zabawowa-klasyczna, naśladowcza-
ścisła, zadaniowa-ścisła
Formy prowadzenia zajęć : frontalna, indywidualna, w zespołach
TOK LEKCJI.
ZADANIA
SZCZEGÓŁOWE.
CZAS
ORGANIZACYJNO METODYCZNE
CZĘŚĆ WSTĘPNO-PRZYGOTOWAWCZA ( 15 min.)
1. Organizacja lekcji
1.Zbiórka, raport, powitanie.
2.Sprawdzenie obecności i ubiorów.
3.Podanie i omówienie celów lekcji.
2 min.
Ustawienie uczniów w
szeregu.
2. Zabawa ożywiająca
„Odbierz piłkę” –w ograniczonym polu 7 ćwiczących prowadzi piłkę w dowolnych kierunkach. Zadaniem berka jest odebranie piłki jednemu z nich, jeżeli tego dokona, dochodzi do zmiany ról.
3 min.
Podział na dwa zespoły, wyznaczenie berka. Wymiary pola 10x10 m.
3. Ćwiczenia rozgrzewające
Cykl ćwiczeń w formie strechingu: napięcie-odprężenie-rozciągnięcie.
1.a) napięcie: stojąc w małym rozkroku pochylić się do przodu, ręce szeroko na wysokości głowy na szczeblu drabinki, mocno naciskać dłońmi i ramionami w dół
b) odprężenie
c) rozciąganie: w tej samej pozycji trzymając się drabinki nachwytem naciskać górną część tułowia w dół (ręce proste, głowa opuszczona).
2.a) napięcie: w staniu włożyć stopę pod dolny szczebel drabinki, przeć nogą wyprostowaną w kolanie w przód w górę
b)odprężenie
c) rozciąganie: zgiąć nogę w kolanie uchwycić stopę ręką, następnie odprowadzić stopę do tyłu w górę, aż do dotknięcia piętą pośladków.
3.a) napięcie: trzymając się drabinki oburącz nachwytem wspiąć się na szczebel drabinki jak najwyżej na palce
c) rozciąganie: stanąć przednią częścią stopy na szczeblu i opuścić pięty.
4.a) napięcie: klęcząc na jednym kolanie wyprostować drugą nogę w skos-w przód, opierając się na pięcie mocno napierać na podłogę wyprostowaną nogą
c) rozciąganie: w tej samej pozycji przy jak najbardziej wyprostowanych plecach wykonać opad tułowia w przód.
5.a) napięcie: w siadzie na podłożu ugiąć kolana przyciągnąć stopy;obejmując rękami kostki rozchylić kolana, a następnie włożyć między nie przedramiona i mocno naciskać kolanami do wewnątrz
c) rozciąganie: cały czas w siadzie chwycić dłońmi stopy i przyciągnąć do pośladków, jednocześnie mocno naciskać łokciami kolana tak, aby jak najbardziej zbliżyć je do podłoża.
6.a) napięcie: w leżeniu tyłem na podłożu ugiąć nogę chwycić splecionymi rękami za kolano, pokonując opór rąk mocno naciskać kolanem w przód
c) rozciąganie: w tej samej pozycji przyciągnąć kolano jak najbardziej do klatki piersiowej nie unosząc głowy.
15 min.
Piłka trzymana oburącz.
CZĘŚĆ GŁÓWNA ( 20 min.)
4. Ćwiczenia doskonalące zwód pojedynczy.
Ćwiczenia w parach:
1. jedynka stoi nieruchomo, przed nią 2-3 m leży piłka, dwójka biegnie w kierunku piłki wykonuje przed nią ruch zwodzący (skręt tułowia), to samo robi przed jedynką; zmiana ról.
2. jedynka stoi nieruchomo, dwójka prowadzi piłkę w jej kierunku, 2-3 m przed nią wykonuje ruch zwodzący jednocześnie odciągając piłkę w bok dalej prowadzi piłkę; zmiana ról.
3. jedynka stara się jak najdłużej utrzymać piłkę i jednocześnie „oszukiwać” partnera stosując zwód pojedynczy.
4 min.
W parach na szerokości sali.
Po stracie piłki zmiana atakującego.
5. Nauka przyjęcia piłki prostym podbiciem.
Ćwiczenia metodyczne:
1. Nauczanie ruchu „na sucho”(bez piłki), unoszenie i cofanie nogi (amortyzacja) przyjmującej piłkę.
2. Nauczanie ruchu –amortyzacji w parze. Jedynka unosi nogę przyjmującą w górę, dwójka kładzie jej piłkę na część grzbietową stopy, po czym cofa nogę z piłką do podłoża.
3. Przyjęcie piłki siatkowej po własnym podrzucie z powietrza.
4. Przyjęcie piłki nożnej dorzuconej rękami przed siebie po pierwszym koźle.
5. J.w. –ale piłka podana przez partnera.
6. Przyjęcie piłki w miejscu z powietrza po dorzucie od partnera.
7. Przyjęcie piłki dorzuconej przez partnera z ćwierć i półobrotem.
8. Przyjęcie piłki przy atakowaniu przez przeciwnika.
„Gra do siedmiu podań” –jeśli zespół wykona między sobą siedem podań zdobywa punkt. Wygrywa zespół z większą ilością punktów.
W fazie końcowej prostujemy nogę w stawie kolanowym.
Wykonujemy pełny ruch unoszenia i cofania nogi.
Podział na 4 drużyny, uczniowie głośno liczą ilość podań.
6. Gra właściwa
Gra szkolna –drużyna A z B, drużyna C z D, doskonalenie gry z klepki i obrony indywidualnej.
Drużyny oznaczone szarfami.
CZĘŚĆ KOŃCOWA (6 min.)
7. Zabawa uspokajająca
„Kto trafi w słupek” –ćwiczący ustawieni w odległości 12m naprzeciwko słupków bramki do piłki ręcznej. Zadaniem ćwiczących jest trafić piłką w słupek. Każde trafienie to punkt.
3 min
Ćwiczący podzieleni na cztery rzędy. Uderzenia wykonywane wewnętrzną częścią stopy lub prostym podbiciem.
8. Zakończenie lekcji.
1.Zbiórka, uprzątnięcie pomocy.
2.Wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
3.Pogadanka na temat aktualności piłkarskich.
Uczniowie w rozsypce.
kasperpl