Konspekt lekcji wychowania fizycznego
-gry i zabawy ruchowe-
Klasa: IV
Data: 20 XI 2005 r.
Prowadzący: Danuta Darłak
Temat lekcji: Gry i zabawy ruchowe w formie współzawodnictwa.
Cele lekcji:
Umiejętności: Uczeń potrafi posługiwać się różnymi przyborami nietypowymi
w ćwiczeniach i zabawach.
Uczeń umie wykorzystać wiedzę z różnych przedmiotów w czasie
rywalizacji.
Uczeń umie bezpiecznie poruszać się po określonej przestrzeni
w czasie gier i zabaw z przyborem.
Motoryczność: Uczeń kształtuje szybką orientację przestrzenną, koordynację
ruchową, zwinność, zręczność, skoczność i szybkość.
Wiadomości: Uczeń zna ćwiczenia i zabawy, które kształtują poszczególne cechy
motoryczne i poznaje nowe przybory nietypowe oraz możliwości ich
wykorzystania do ćwiczeń.
Utrwalanie wiadomości z różnych przedmiotów.
Wychowawczy: Uczeń przestrzega reguł zabaw, kształtuje w sobie odpowiedzialność
grupową i potrafi współpracować w zespole.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna.
Pomoce: 16 sztuk krzeseł, 2 piłki siatkowe, 2 kartony i 2 długopisy, 4 kulki z gazety, 2 kocyki, szarfy dwukolorowe ( 2x8), 4 gazety, 2 worki
Tok lekcji
Treść i przebieg ćwiczeń
Dozowanie
1.Organizacja
lekcji.
2.Zabawa ożywiająca
1. Ćwiczenia kształtujące z użyciem nietypowego przyrządu .
2. Rywalizacja w zespołach.
1. Ćw. uspokajające i korektywne.
2. Czynności porządkowe.
Cz. I – ok. 8 min
Zbiórka w siadzie klęcznym przed ustawionymi krzesłami, powitanie, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć. Podanie tematu i zadań głównych lekcji. Podział na 2 zespoły oznaczone szarfami (każdy uczeń siedzi w siadzie skrzyżnym z boku krzesełka swojego zespołu ).
- krzesła ustawione w dwóch rzędach na sali
„Kto szybciej i równiej” – na gwizdek uczniowie biegają po sali rzucając swoją szarfę na podłogę, na drugi gwizdek zabierają z podłogi jedną dowolną szarfę swojego zespołu i szybko siadają w siadzie skrzyżnym obok swojego krzesła (korekta postawy).
Cz. I I – ok. 32 min
· Każdy uczeń ustawia się w dowolnym miejscu na sali ze swoim krzesłem.
- RR na oparciu krzesła, uniesienie RR w górę - powrót na oparcie, RR w bok - powrót na oparcie.
- Siad klęczny, prawym bokiem do krzesła – PR oparta na kolanie, LR łukiem nad głową dotyka oparcia. Zmiana układu RR .
- Pozycja stojąc twarzą do oparcia krzesła. Ułożenie prostej PN na oparciu krzesła, RR w bok, plecy proste. Uginanie i prostowanie LN w kolanie, zmiana.
- Postawa twarzą do oparcia krzesła, wymachy raz PN, raz LN nad oparciem.
- Leżenie tyłem, chwyt za nogi krzesła RR. Przenieś NN za głowę i dotknąć- stopami siedzenia krzesła. Opuścić- NN do leżenia. Powtarzając ć- w. staramy się stopami dotknąć- do oparcia krzesła.
- Przeczołgiwanie się pod swoim krzesełkiem.
- Siad na krześle, RR obejmują oparcie, NN proste w kolanach. Wykonujemy nożyce pionowe.
- W siadzie na krześle, NN w rozkroku, skrętoskłony głowy i T – dotknąć- prawym uchem lewego kolana i odwrotnie.
- Pozycja j.w. – skłony głową w dół, na „4” siad z wyprostem RR w górę.
- PN oparta na krześle, skłony pogłębione do obu nóg. Zmiana ułożenia nóg.
- W siadzie okrocznym skręty T w lewo i prawo z dotknięciem oparcia krzesła ręką przeciwną.
- Wychodzenie na krzesło i schodzenie z drugiej strony.
- Przeskoki przez siedzenie krzesła.
- Leżenie bokiem na krześle, jedna ręka w podporze na podłodze. Wymachy nogi w górę. Zmiana na drugi bok.
Krzesełka ustawione w dwóch rzędach, uczniowie ustawieni zespołami, każdy siedzi na krzesełku. Za wygraną zespół otrzymuje 1 pkt, zespół przegrany dostaje dodatkowe pytanie z różnych przedmiotów, za które może uzyskać 1 pkt.
· Zabawa bieżna „Kto szybciej”.
Każde dziecko z zespołu ma swój numerek. N. po kolei lub w różnej kolejności wywołuje jakiś numerek. Dzieci, które są danym numerkiem wstają z krzesła i biegną, kto szybciej do ustawionego kartonu, w którym leży piłka siatkowa. Uderzają piłką o ścianę i po złapaniu wkładają ją do pudełka i wracają biegiem na krzesło.
Pytanie dodatkowe: Wymień nazwy 4 rzek polskich.
· Zabawa na czworakach „Wyścig taczek”.
Pierwsza para z rzędu wyrusza do linii mety- ustawiony karton (jeden trzyma kolegę za uniesione w górę nogi). Na mecie zostają „taczki” a współćwiczący biegnie na start, by z następną osobą tworzyć parę, ale tym razem zamienia się na „taczkę”. Osoba, która zostaje na mecie ma za zadanie wpisać na kartonie nazwę drzewa liściastego i ...
kasperpl