KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO ZABAW I GIER RUCHOWYCH Z ELEMENTAMI GRY DRUŻYNOWEJ „PIŁKA RĘCZNA Z PRZYŁOŻENIEM”
KLASA IV- 20 ćwiczących
WARUNKI- sala gimnastyczna o wymiarach boiska do siatkówki
SPRZĘT- szarfy, piłki, pachołki, woreczki, obręcze(koła)
CELE OPERACYJNE LEKCJI;
Dydaktyczne:
- zadanie główne- nauka gry w piłkę ręczną z przyłożeniem
- zadania dodatkowe: doskonalenie celności podań, szybkości, zręczności, kształtowanie orientacji i koordynacji ruchowej;
Wychowawcze:
Nauka współdziałania i przestrzegania reguł danych gier i zabaw, przyzwyczajenie do dokładnego wykonywania zadań;
Poznawcze:
Poznanie zasad i reguł nowych gier i zabaw;
Lp.
Nazwa punktów toku
Treść
Czas w minutach
Uwagi organizacyjno metodyczne
1
Czynności organizacyjno- porządkowe
Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie listy, wprowadzenie w atmosferę lekcji, podanie zadania
2
Ustawienie w dwuszeregu. Podział na cztery równe drużyny i rozdanie szarf, wyznaczenie pomocników
Zabawa lub gra o charakterze ożywiającym.
Dzieci rozstawione w luźnej rozsypce. Prowadzący wybiera ganiającego tzw. „berka” i daje mu piłkę. Berek stara się złapać ktoregoś z uciekających poprzez dotknięcie go piłką
Zabawa odbywa się na wyznaczonym terenie np. boisku do piłki siatkowej. Początkowo jest jeden berek i jedna piłka.
Modyfikacje: wprowadzamy drugiego berka i drugą piłkę .
3
Ćwiczenia gimnastyczne bez użycia przyrządów, ramion, nóg, we wszystkich płaszczyznach, ćw. Równoważne wolne, podpory i podskoki
1. Ćw. Ramion, tułowia w pł. Strzałkowej;
· Krążenie ramion w przód i tył
· Skłony w przód i tył
2. Ćw. Nóg tułowia w pł. Czołowej:
· Wymachy nogi L i P w bok
· Skłony tułowia w bok
3. Ćw. R i N, Tułowia w pł Poprzecznej
· Skręty tułowia
· Przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą
4. Ćw. Mięśni brzucha, tułowia w pł. Mieszanej:
· Brzuszki
· Nożyce poziome i pionowe
5. Ćw. Mięśni grzbietu, równoważne, podskoki:
· Podskoki raz na L raz na P nodze
· Podskoki obunóż z dotknięciem kolan do klatki piersiowej
6. Ćw. Rozgrzewające Nadgarstków
4
Ćwiczenia prowadzone są w formie naśladowczej, wyróżniać dzieci ćwiczące najlepiej
Zabawy lub gry ewentualnie ćw. Doskonalące elementy ruchowe, gry, która jest głównym zadaniem dydaktycznym
4 podzielone zespoły stają naprzeciwko siebie w systemie 2x2. Ćwiczący wykonują podanie do kolegi stojącego naprzeciwko poczym idą na koniec swojej kolumny. Po wykonanym ćwiczeniu zostaje 1 piłka. Ćwiczący podają piłkę między sobą w ósemkowy sposób.
2 piłki, boisko do siatkówki. Piłka nie może spaść na parkiet, podania wykonywane są jedną ręką
Modyfikacja:
- Dodajemy jeszcze jedną piłkę do ósemki
- wykonujemy podania po koźle
Podział uczniów na 4 drużyny. Ćwiczący wykonują slalom dookoła pachołków z piłką. Kozłowanie odbywa się z prawej strony na lewą. Ćwiczący, którzy kończą ćwiczenie podają piłkę następnemu ćwiczącemu itd.
Boisko do siatkówki, pachołki, 4 piłki, 4 sędziów
„skoczek”
Podział na 4 drużyny. Uczniowie wykonują slalom w podskokach na nodze lewej w jedną stronę, na nodze prawej wracają
Boisko do siatkówki, 4 sędziów
Modyfikacje:
Dodanie piłek
„4 linie”
Podział uczniów na 4 drużyny. Ustawieni są na białej linii początkowej boiska do siatkówki. Na znak nauczyciela biegną do pierwszej linii i wykonują przyłożenie zostawiając piłkę na tej linii, wracają do swojej kolumny i startuje następny uczeń biorąc piłkę wykonuje przyłożenie na drugiej linii. Ostatni, który biegnie bierze piłkę z ostatniej linii i biegnie z nią na start, kładzie i głośno mówi KONIEC
Boisko do siatkówki, 4 piłki, 4 sędziów
„Gra w 5 podań”
Podział na 4 drużyny. Dwie drużyny na boisku do siatkówki wykonują podania. Muszą wymienić między sobą 5 podań, dostają punkt, jeśli im się to uda, natomiast druga drużyna próbuje odebrać im piłkę. Jeśli odbiorą, następuje zmiana ról. Po sygnale nauczyciela następuje zmiana drużyn.
5
Boisko do siatkówki, 1 piłka, 1 sędzia,
-Podania piłki po koźle(po odbiciu się od podłoża)
-głośne liczenie
Gra właściwa
Podział na 4 drużyny.2 drużyny grają a 2 pozostałe czekają. W tej grze uczniowie wykorzystują wszystkie elementy z danej lekcji: podania, przyłożenia itd. Celem gry jest umieszczenie piłki(przyłożenie) w kole. Zawodnik z piłką może zrobić maksymalnie 3 kroki po czym musi podać piłkę bądź wykonać przyłożenie, jeśli przekroczy liczbę wykonanych kroków musi oddać piłkę dla drużyny przeciwnej. Jeśli zawodnikowi uda się wykonać przyłożenie drużyna zdobywa punkt.
10
Boisko do siatkówki,1 piłka, 1 sędzia gra po 5 osób w drużynie
Gra odbywa się:
-na czas
-na punkty
MODYFIKACJE:
Dołożenie po jednym kole na każdą stronę boiska
6
Ćwiczenia korekcyjne na okrągłe plecy oraz płaską stopę
Ćw. Wykonywane są bez obuwia
7
Zabawa lub gra o charakterze uspokajającym
Uczniowie siedzą lub stoją na obwodzie koła. Prowadzący wybiera jednego z uczniów który siedzi w środku i trzyma piłkę. Rzucając do któregokolwiek z uczniów piłkę mówi kolor np. biały wtedy uczeń może złapać piłkę, a jeśli rzucający wybierze kolor czarny nie można łapać. Jeżeli któryś z uczniów złapie na kolor czarny wchodzi do środka
kasperpl