KONSPEKT LEKCJI
Temat: Gry i zabawy ruchowe .
Zadania szczegółowe w zakresie:
a) motoryczność (rozwijanie siły, szybkości, przyspieszenia)
b) umiejętności (doskonalenie techniki biegu, „skipping” A, B, C)
c) wiadomości (rodzaje bieżnych konkurencji lekkoatletycznych)
d) działań wychowawczych (nauka kultury na zajęciach o charakterze bieżnym oraz sposoby zabezpieczania terenu bieżni)
e) zdrowotnym (wykorzystanie biegu w celu pobudzenia do pracy układów oddechowego i układu krwionośnego)
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Klasa: IV e,f dziewczęta
Przybory, przyrządy: piłki lekarskie, piłki do piłki ręcznej, pachołki, piłeczka palantowa,
kreda, gruby sznur.
Czas, dozowa -nie
Metody realizacji zadań ruchowych
Uwagi organizacyjno - metodyczne
Ćw. organizacyjno porządkowe
1. Zbiórka, sprawdzenie obecności
2. Sprawdzenie gotowości do zajęć
3. Podanie tematu, celów lekcji
4. Umotywowanie uczniów, zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach
3-4 min.
Ustawienie w półkolu
Zabawa lub gra ożywiająca
„Owce i wilk” na środkowej linii sali stoi jeden z uczniów, reszta znajduje się po którejś stronie sali. Na sygnał nauczyciela wszyscy uczniowie (bez środkowego) przebiegają na drugą stronę sali tak, aby środkowy uczeń znajdujący się na środku może poruszać się tylko po środkowej linii, osoba dotknięta przez ucznia „środkowego” dołącza do niego.
6-8 min.
2X
Zabawowo klasyczna
Zabawę powtarzamy, aby osoba, która od początku była wilkiem tez mogła zostać owcą.
Ćwiczenia kształtujące
1. Przebieżki od szarfy do szarfy
2.„Skipping” A na dł. sali
3.”Skipping” C na dł. sali
4.„Skipping” B na dł. sali
5.Bieg z wykorzystaniem 25 % siły dookoła sali
6.Bieg z wykorzystaniem 50 % siły dookoła sali
7.Bieg z wykorzystaniem 75 % siły dookoła sali
8.Bieg slalomem między stojakami
3X
1X
Zadaniowo ścisła
Szarfy oddalone od siebie ~ 1.5m
Ograniczeniami są szarfy oddalone o 15 m
Odl. Między stojakami 1.5m
Zabawy lub gry bieżne
1. Grupa ustawia się w dwóch rzędach po 6 osób. Każda grupa otrzymuje jedną piłkę do p. ręcznej. Piłkę trzyma osoba pierwsza 1.5i toczy ją po podłożu do kolejnej. Gdy piłkę złapie ostatnia osoba przebiega na początek rzędu.
2. Grupy stają w rzędzie, ich zadaniem będzie jak najszybsze dobiegnięcie do środkowej linii boiska i narysowanie jednej linii tak, aby powstał wcześniej ustalony obrazek. Po narysowaniu linii uczeń biegnie do szeregu i przekazuje kredę kolejnej osobie.
4-6 min.
Rysynek:
Zabawy lub gry rzutne
Ustawiamy stojak 1 m od linii, zadaniem ucznia jest przepchnięcie stojaka za linię, za każdym razem należy pobiec po piłkę, uczniowie stoją w rzędzie, każdy uczeń po oddaniu rzutu biegnie po piłkę podaje ją kolejnej osobie i przechodzi na koniec rzędu. Wygrywa drużyna, która pierwsza przepchnie stojak za linię.
5- 7 min.
Stojak znajduje się 5m od uczniów. Słupek nie może być bliżej ściany (od strony uczniów) niż 15m.
Zabawy lub gry skoczne
Cała grupa ustawia się w kółku z tym, że jedna osoba znajduje się w środku, która kręci sznurkiem (z węzłem na końcu). Osoby na kole podskakują tak, aby nie zostały uderzone przez kręcący się sznurek, każdy, kto nie zdąży przeskoczyć, musi przebiec dwa kółka wokół ćwiczących i wrócić na swoje miejsce.
1-2 min.
30 sek. przerwy
2-3 min.
Sznurek powinien mieć ~ 3 m. długości
Po przerwie osoba z koła zostaje podmieniona.
Należy zwracać uwagę czy żaden uczeń podczas zabawy nie wychodzi poza zasięg sznurka.
Zabawa uspokajająca
Gra „minutka” i „półminutka”.
Wszyscy uczniowie kładą się na podłodze na plecach, na sygnał start starają się trafić w określony przez nauczyciela czas i zareagować poprzez wstanie.
2-4 min.
Najpierw gra w „półminutkę” a dopiero potem w „minutkę”
Żaden z uczniów nie powinien mieć zegarka.
Ćw. organizacyjno porządkowe – końcowe
Podsumowanie lekcji:
a) wyróżnienie najaktywniejszych uczniów, najlepszych grup
b) uporządkowanie przyrządów i przyborów
c) uświadomienie uczniów o korzyściach płynących z ćwiczeń rozwijających szybkość.
Zbiórka w p. w. siad skrzyżny.
kasperpl