KONSPEKT LEKCJI NR 18 – Gimnastyka
Zadania szczegółowe w zakresie:
a) umiejętności: wykonywanie przerzutu bokiem z asekuracją i bez, doskonalenie stania na rękach, nauka przewrotów w przód i w tył
b) motoryczności: gibkość, zwinność
c) wiadomości: zapoznanie z rodzajami ćwiczeń gimnastycznych i technikami poprawnego ich wykonywania
d) działań wychowawczych: współdziałanie i współpraca w grupie, dyscyplina na lekcji W-F
e) zdrowotnym: ćwiczenia gimnastyczne jako środek zapobiegający płaskostopiu
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Przybory, przyrządy: ławeczki, materace, obręcze, woreczki, butelki z wodą, skakanki, drabinka gimnastyczna, laska gimnastyczna,
Klasa: IV dziewczynki
Liczba ćwiczących: 12
Czas lekcji: 45 minut
Metody realizacji zadań ruchowych: zadaniowo ścisła, naśladowczo - ścisła, zabawowo – klasyczna, bezpośredniej celowości ruchu
Formy organizacyjne lekcji: grupy, pary, drużyny, frontalna w rozsypce
TOK LEKCJI
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
CZAS
UWAGI METODYCZNE
1. ćw. organizacyjno – porządkowe
1. Zbiórka, sprawdzenie obecności,
2. Sprawdzenie gotowości do zajęć,
3. Podanie tematu, celów lekcji,
4. Umotywowanie uczniów, zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach.
1-2 min.
Zbiórka w półkolu
Zabawa ożywiająca z nietypowym przyborem – butelka z wodą.
Każdy z uczniów posiada własną butelkę Zadaniem zespołu jest jak najszybszej przetoczyć stopą butelkę na drugi koniec sali. Wygrywa drużyna, która szybciej znajdzie się na polu przeciwnika.
2-3 min.
Klasa jest podzielona na dwa zespoły. Zespoły ustawione są na przeciwległych połowach sali gimnastycznej.
Ćwiczenia kształtujące z butelką z wodą.
1. Podrzuty butelki w górę, oburącz,
2. Przerzuty butelki z prawej do lewej ręki,
3. Przekładanie butelki wokół tułowia,
4. Butelka przed sobą i skipping a,
5. Skipping c kolana dotykają butelki na pośladkach,
6. Przekładanie butelki z ręki do ręki – ręce proste w łokciach i ustawione poziomo,
7. Przekładanie butelki pod unoszonymi wysoko kolanami,
8. Toczenie butelki po podłożu prawą ręką,
9. To samo lewą ręką,
10. Marsz po obwodzie koła z butelką trzymaną oburącz nad głową,
11. Przekładanie butelki pod kolanami, nogi proste w kolanach uniesione nad podłogę,
12. Jak wyżej, przekładanie raz pod lewą raz pod prawą nogą,
13. Siad klęczny – toczenie butelki w przód a następnie unoszenie jej w górę,
14. Unoszenie klatki piersiowej do góry z jednoczesnym przesuwaniem pod szyją butelki do drugiej ręki,
15. Przekładanie butelki za sobą z jednej do drugiej ręki.
10 min.
Ćw. 1- 10 w marszu po obwodzie koła,
Ćw. 11 - 13 w rozsypce w siadzie
Ćw. 14 - 15 w leżeniu przodem
Ćwiczenia stosowane
Stanowisko I – stanie na rękach przy drabinkach z asekuracją, a potem bez
Stanowisko II – Rzuty woreczkami do koła hula hop.
Stanowisko III - Kombinacja przewrotów w przód i w tył do rozkroku-nogi proste w kolanach,
Stanowisko IV – Przerzut bokiem przez ławeczkę z asekuracją nauczyciela, a następnie po linii prostej.
4x 5 min.
ZADANIA DODATKOWE:
Stanowisko I: W leżeniu tyłem Nogi zahaczone o drabinki, ugięte pod kątem 450 , skłony w przód 10x,
Stanowisko II: wejście na dziesiąty szczebel drabiny gimnastycznej,
Stanowisko III: 5 skoków na skakance – w przód i w tył ( razem 10 ),
Stanowisko IV: wykonanie przerzutu bokiem, po jego wykonaniu obrót o 450 ( z zachowaniem cechy gimnastycznej ) i odskok w bok.
Ad II – Każdy z uczniów wykonuję po trzy rzuty z odległości 3m zaznaczonej laską gimnastyczną. Gra TOCZY SIĘ DO 5 PUNKTÓW.
Ćwiczenia korekcyjne
W siadzie z nogami zgiętymi w kolanach, przetaczanie butelki stopami w przód i w tył, raz lewą raz prawą stopą.
Zabawa uspokajająca
W siadzie skrzyżnym zabawa kto pierwszy ustawi butelkę na korku.
Zabawę wygrywa uczeń, któremu uda się pierwszemu ustawić butelkę na korku na 5 sek.
Zadanie domowe
Nauczyciel prezentuje ćwiczenie rozciągające. Zadaniem uczniów jest wykonywanie tego ćwiczenia w domu codziennie przez tydzień, co udoskonali wykonywanie przerzutu bokiem.
Siad płotkarski i skłony do nogi wyprostowanej.
Po zadaniu zadania domowego, sprawdzenie poprzedniego zadania domowego.
Ćwiczenia organizacyjno porządkowe końcowe.
Podsumowanie lekcji:
a) Wyróżnienie najaktywniejszych uczniów, najlepszych grup i zespołów,
b) Uporządkowanie przyborów i przyrządów,
c) Informacja o zasadach oceniania ćwiczeń gimnastycznych.
Zbiórka w siadzie skrzyżnym.
kasperpl