KONSPEKT LEKCJI NR 17 – Gimnastyka
Zadania szczegółowe w zakresie:
a) umiejętności: wykonywanie mostka z leżenia tyłem, przewrót w przód, krążenia obręczą, przejścia równoważne po ławeczce
b) motoryczności: gibkość, zwinność
c) wiadomości: zapoznanie z rodzajami ćwiczeń gimnastycznych i technikami poprawnego ich wykonywania
d) działań wychowawczych: współdziałanie i współpraca w grupie, dyscyplina na lekcji W-F
e) zdrowotnym: Wzmacnianie mięśni, kształtowanie prawidłowej postawy ciała. Czynne wydłużanie kręgosłupa.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Przybory, przyrządy: ławeczki, materace, obręcze, woreczki,
Klasa: IV dziewczynki
Liczba ćwiczących: 12
Czas lekcji: 45 minut
Metody realizacji zadań ruchowych: zadaniowo ścisła, naśladowczo - ścisła, zabawowo – klasyczna, bezpośredniej celowości ruchu
Formy organizacyjne lekcji: grupy, pary, drużyny, zespoły, frontalna w rozsypce
TOK LEKCJI
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
CZAS
UWAGI METODYCZNE
1. ćw. organizacyjno – porządkowe
1. Zbiórka, sprawdzenie obecności,
2. Sprawdzenie gotowości do zajęć,
3. Podanie tematu, celów lekcji,
4. Umotywowanie uczniów, zachęcenie do aktywnego udziału w zajęciach.
1-2 min.
Zbiórka w dwuszeregu
Zabawa ożywiająca
Każdy z uczniów posiada własny woreczek. Zadaniem zespołu jest jak najszybsze przerzucanie woreczków na stronę przeciwnika. Wygrywa zespół, który w momencie gwizdka ma mniej woreczków po swojej stronie boiska.
2-3 min.
Klasa jest podzielona na dwa zespoły. Zespoły ustawione są na przeciwległych połowach sali gimnastycznej. Nie wolno przekraczać linii środkowej boiska.
Ćwiczenia kształtujące z woreczkiem
I Marsz po obwodzie koła
1. Przekładanie woreczka pod unoszonymi wysoko kolanami,
2. Podrzuty woreczka w górę, oburącz,
3. Podrzut woreczka w górę z równoczesnym przysiadem,
4. To samo lewą ręką,
5. Przesuwanie woreczka po podłożu prawą ręką,
6. Przekładanie woreczka z ręki do ręki za sobą,
7. Przerzuty woreczka z prawej do lewej ręki,
8. Marsz po obwodzie koła z woreczkiem na głowie,
II Ustawienie w rozsypce stojąc
9. Podnoszenie woreczka palcami stóp,
10. Ułożenie woreczka na stopie, następnie jego wyrzut w górę i chwyt nad głową,
12. Jak wyżej nogi jak do rowerka, zachować rytm,
13. Jak wyżej, przekładanie raz pod lewą raz pod prawą nogą,
14. Przekładanie woreczka pod kolanami, nogi proste w kolanach uniesione nad podłogę,
16. W staniu, podrzut woreczka wysoko do góry, pad w przód, przejście do podporu jednorącz i złapanie woreczka ,
17. Przekładanie woreczka za sobą z jednej do drugiej ręki,
18. Unoszenie klatki piersiowej do góry z jednoczesnym przesuwaniem pod nią woreczka z jednej do drugiej ręki.
10 min.
Każdy uczestnik ma woreczek.
Ćwiczenia stosowane
Stanowisko I – Przejście równoważne po ławeczce gimnastycznej,
Stanowisko II – Z przysiadu podpartego przewrót w przód do przysiadu podpartego,
Stanowisko III – Wykonanie podporu łukiem leżąc tyłem ( „mostka” ) z asekuracją i pomocą partnera,
Stanowisko IV – Krążenia obręczami gimnastycznymi – samodzielna aktywność uczniów.
4x 5 min.
Ad I: zwrócić uwagę na przyjęcie prawidłowej postawy gimnastycznej i zachowanie „cechy”
Ad II: Zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie głowy podczas przewrotu i wyprost nóg.
Ad III: Zwrócić uwagę czy nogi i ręce są wyprostowane. Nauka asekuracji.
Ad IV: Przy schodzeniu ze stanowiska pokaz.
Klasa jest podzielona na cztery zespoły po 3 osoby. Przed rozpoczęciem ćwiczeń nauczyciel prezentuje zadania na poszczególnych stanowiskach.
Ćwiczenia korekcyjne
W siadzie tyłem do ściany, zabawa kto najwyżej sięgnie rękami nie odrywając pośladków od podłoża. Potem kto najwyżej wyciągnie prawą, a następnie lewą rękę do góry.
Zabawa uspokajająca
Ze stania z woreczkiem na głowie przejście do siadu, następnie do podporu przodem, powrót do stania i przejście do podporu tyłem.
Zabawę wygrywa uczeń, któremu uda się utrzymać woreczek na głowie.
Zadanie domowe
Wymyślić kombinację kroków tanecznych na ławeczce gimnastycznej.
Po zadaniu zadania domowego, sprawdzenie poprzedniego zadania domowego.
Ćwiczenia organizacyjno porządkowe końcowe.
Podsumowanie lekcji:
a) Wyróżnienie najaktywniejszych uczniów, najlepszych grup i zespołów,
b) Uporządkowanie przyborów i przyrządów,
c) Uświadomienie uczniów o wpływie ćwiczeń gimnastycznych na gibkość ciała.
Zbiórka w siadzie skrzyżnym.
kasperpl