Pytania do sondażu(2).doc

(39 KB) Pobierz

Studenci IV roku Pedagogiki specjalizacji opieka i wychowanie, praca socjalna przeprowadzają sondaż na tematZmiany w systemie opieki nad dziećmi w Warszawie w opinii jej organizatorów. Interesują nas zmiany, jakie zaszły w mieście w ostatniej dekadzie, od czasu przejęcia zadań opieki nad dzieckiem i rodziną przez samorządowy system pomocy społecznej.

ZMIANY SYSTEMOWE – OCENA

1.      Jakie były najważniejsze Pani zdaniem idee reformy systemu opieki nad dziećmi?

2.      Jak ocenia Pan/ i realizację reform pomocy społecznej w Warszawie po r. 1999?

3.      Czy zechciałby Pan/pani opisać, na czym polegają najważniejsze dokonania w dziedzinie opieki nad dziećmi?

4.      Czy daje się zaobserwować zmiany w jakości pracy z dzieckiem i na czym one polegają?

5.      Jak Pan/Pani ocenia współpracę z innymi powiatami?

6.      Czy według Pani/Pana pomoc finansowa w realizacji zadań jest wystarczająca?

7.      Czy PCPR dysponuje odpowiednimi środkami (pracownicy, finanse) do pełnienia roli instytucji koordynującej pracę systemu pomocy społecznej lokalnej?

8.      Jaka jest rola PCPR w programie usamodzielniania?

9.      Jak zmiana finansowania sektora pomocy dziecku i rodzinie wpływa na jakość pracy i zaspokojenie potrzeb klienta?

10.  Jak oceniają Państwo system pomocy dziecku i rodzinie pod względem przepływu informacji między instytucjami?

11.  Czy przy tworzeniu aktów prawnych brane są pod uwagę opinie pracowników, kierowników instytucji opiekuńczo–wychowawczych, organizatorów? Czy Państwa placówka, instytucja bierze udział w konsultacjach społecznych?

12.  W jaki sposób decentralizacja systemu wpłynęła na jakość pracy, kontaktów z klientami?

13.  Czy można prosić o opinię w sprawie działalności organizacji pozarządowych pomagających dzieciom i rodzinom w Warszawie? Jakie organizację odgrywają rolę w działaniach na rzecz dzieci? Jakie zadania podejmują?

14.  Z jakimi organizacjami pozarządowymi współpracują Państwo? Na czym polega ta współpraca i jak oceniacie Państwo jakość tej współpracy?

 

ZMIANY W RÓŻNYCH FORMACH OPIEKI 

15.  Jakie zalety i jakie ograniczenia dostrzegają Państwo w tendencji przechodzenia od instytucjonalnych do rodzinnych form opieki?

16.  Jakie zmiany zaszły w Państwa instytucji od 2000 roku? 

17.  Jakie możliwości dokształcania/szkolenia mają obecnie pracownicy instytucji pomocy dziecku i rodzinie? Z jakich wzorców czerpią?

18.  Jakie potrzeby ma Państwa instytucja?

19.  Jak obecnie wygląda współpraca tutejszej instytucji z innymi instytucjami i urzędami?

20.  Proszę wymienić trzy największe zalety i trzy ograniczenia:

- Placówek interwencyjnych,

- placówek socjalizacyjnych,

- placówek wielofunkcyjnych,

- placówek rodzinnych,

- rodzin zastępczych,

- ośrodków adopcyjnych.

 

PRACA Z RODZINAMI

21.  Kto Państwa zdaniem jest w największym stopniu odpowiedzialny za pomoc rodzinie potrzebującej wsparcia opiekuńczo – wychowawczego? Jakie zmiany dokonały się w tym zakresie?

22.  Jakie działania profilaktyczne są podejmowanie w rodzinach wieloproblemowych zanim dziecko zostanie odebrane rodzicom  biologicznym? Czy w tym zakresie można zaobserwować jakieś zmiany?

23.  Jak wygląda praca z rodziną, w której dziecko zostało zabrane?

24.  Jak wygląda "monitorowanie" sytuacji dziecka poza rodzinami biologicznymi?

25.  Jak wygląda praca z rodzinami zastępczymi spokrewnionymi, które są niewydolne wychowawczo? 

26.  Jakie Państwo prowadzicie działania na rzecz zachęcania do tworzenia rodzin zastępczych niespokrewnionych?

27.  Czy odchodzi się od odbierania dzieci z rodzin biednych?

28.  Jak wyglądają szkolenia rodzin zastępczych? Ile rodzin bierze udział w takich szkoleniach?

29.  Jak wygląda indywidualny kontakt pracownika z rodziną?

30.  Jak oceniają Państwo świadomość rodzin w zakresie oferowanej im pomocy? Jak przekazują Państwo rodzinom informacje dotyczące dostępnych form pomocy?

 

ROLA PRACOWNIKA SOCJALNEGO

31 . Czy identyfikuje się Pani z zawodem pracownika socjalnego?

32. Czy po zmianie systemu Pana/Pani poziom satysfakcji zawodowej zmienił się? W jaki sposób?

33.  Czy w obecnej sytuacji pracy możliwe jest osiągnięcie satysfakcji zawodowej (pytanie skierowane do pracowników, którzy nie pracowali w warunkach sprzed zmiany systemu).

34.  Co określiłaby Pani/Pan za największą wartość tego zawodu?

35.  Co istotnego chcieliby Państwo nam przekazać, jako przyszłym pracownikom?  

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin