Studenci IV roku Pedagogiki specjalizacji opieka i wychowanie, praca socjalna przeprowadzają sondaż na temat „Zmiany w systemie opieki nad dziećmi w Warszawie w opinii jej organizatorów”. Interesują nas zmiany, jakie zaszły w mieście w ostatniej dekadzie, od czasu przejęcia zadań opieki nad dzieckiem i rodziną przez samorządowy system pomocy społecznej.
ZMIANY SYSTEMOWE – OCENA
1. Jakie były najważniejsze Pani zdaniem idee reformy systemu opieki nad dziećmi?
2. Jak ocenia Pan/ i realizację reform pomocy społecznej w Warszawie po r. 1999?
3. Czy zechciałby Pan/pani opisać, na czym polegają najważniejsze dokonania w dziedzinie opieki nad dziećmi?
4. Czy daje się zaobserwować zmiany w jakości pracy z dzieckiem i na czym one polegają?
5. Jak Pan/Pani ocenia współpracę z innymi powiatami?
6. Czy według Pani/Pana pomoc finansowa w realizacji zadań jest wystarczająca?
7. Czy PCPR dysponuje odpowiednimi środkami (pracownicy, finanse) do pełnienia roli instytucji koordynującej pracę systemu pomocy społecznej lokalnej?
8. Jaka jest rola PCPR w programie usamodzielniania?
9. Jak zmiana finansowania sektora pomocy dziecku i rodzinie wpływa na jakość pracy i zaspokojenie potrzeb klienta?
10. Jak oceniają Państwo system pomocy dziecku i rodzinie pod względem przepływu informacji między instytucjami?
11. Czy przy tworzeniu aktów prawnych brane są pod uwagę opinie pracowników, kierowników instytucji opiekuńczo–wychowawczych, organizatorów? Czy Państwa placówka, instytucja bierze udział w konsultacjach społecznych?
12. W jaki sposób decentralizacja systemu wpłynęła na jakość pracy, kontaktów z klientami?
13. Czy można prosić o opinię w sprawie działalności organizacji pozarządowych pomagających dzieciom i rodzinom w Warszawie? Jakie organizację odgrywają rolę w działaniach na rzecz dzieci? Jakie zadania podejmują?
14. Z jakimi organizacjami pozarządowymi współpracują Państwo? Na czym polega ta współpraca i jak oceniacie Państwo jakość tej współpracy?
ZMIANY W RÓŻNYCH FORMACH OPIEKI
15. Jakie zalety i jakie ograniczenia dostrzegają Państwo w tendencji przechodzenia od instytucjonalnych do rodzinnych form opieki?
16. Jakie zmiany zaszły w Państwa instytucji od 2000 roku?
17. Jakie możliwości dokształcania/szkolenia mają obecnie pracownicy instytucji pomocy dziecku i rodzinie? Z jakich wzorców czerpią?
18. Jakie potrzeby ma Państwa instytucja?
19. Jak obecnie wygląda współpraca tutejszej instytucji z innymi instytucjami i urzędami?
20. Proszę wymienić trzy największe zalety i trzy ograniczenia:
- Placówek interwencyjnych,
- placówek socjalizacyjnych,
- placówek wielofunkcyjnych,
- placówek rodzinnych,
- rodzin zastępczych,
- ośrodków adopcyjnych.
PRACA Z RODZINAMI
21. Kto Państwa zdaniem jest w największym stopniu odpowiedzialny za pomoc rodzinie potrzebującej wsparcia opiekuńczo – wychowawczego? Jakie zmiany dokonały się w tym zakresie?
22. Jakie działania profilaktyczne są podejmowanie w rodzinach wieloproblemowych zanim dziecko zostanie odebrane rodzicom biologicznym? Czy w tym zakresie można zaobserwować jakieś zmiany?
23. Jak wygląda praca z rodziną, w której dziecko zostało zabrane?
24. Jak wygląda "monitorowanie" sytuacji dziecka poza rodzinami biologicznymi?
25. Jak wygląda praca z rodzinami zastępczymi spokrewnionymi, które są niewydolne wychowawczo?
26. Jakie Państwo prowadzicie działania na rzecz zachęcania do tworzenia rodzin zastępczych niespokrewnionych?
27. Czy odchodzi się od odbierania dzieci z rodzin biednych?
28. Jak wyglądają szkolenia rodzin zastępczych? Ile rodzin bierze udział w takich szkoleniach?
29. Jak wygląda indywidualny kontakt pracownika z rodziną?
30. Jak oceniają Państwo świadomość rodzin w zakresie oferowanej im pomocy? Jak przekazują Państwo rodzinom informacje dotyczące dostępnych form pomocy?
ROLA PRACOWNIKA SOCJALNEGO
31 . Czy identyfikuje się Pani z zawodem pracownika socjalnego?
32. Czy po zmianie systemu Pana/Pani poziom satysfakcji zawodowej zmienił się? W jaki sposób?
33. Czy w obecnej sytuacji pracy możliwe jest osiągnięcie satysfakcji zawodowej (pytanie skierowane do pracowników, którzy nie pracowali w warunkach sprzed zmiany systemu).
34. Co określiłaby Pani/Pan za największą wartość tego zawodu?
35. Co istotnego chcieliby Państwo nam przekazać, jako przyszłym pracownikom?
social-work