Podró¥ do krainy zabaw.pdf

(54 KB) Pobierz
Microsoft Word - pub1.doc
PODRÓ Ż DO KRAINY ZABAW
ska
nauczycielka
wychowania fizycznego
ń
łam wykorzy-
stywa ć je w swojej pracy zawodowej. Poni ż ej przedstawiłam konspekt 45’ zaj ęć z wychowa-
nia fizycznego przeprowadzonych w V klasie Szkoły Podstawowej nr 16 w Toruniu. Celem
lekcji było zdobycie pozytywnego do
Od czasu, kiedy zetkn
ę
łam si
ę
z metodami pedagogiki zabawy, zacz
ę
ś
wiadczenia poprzez efektywne uczestnictwo z zaba-
wach integruj
ą
cych. Wybrałam takie zabawy, które nie stwarzały napi
ę
cia powodowanego
mieszały jej uczestników. Metody pedagogiki zabawy ograni-
czaj ą obaw ę przed utrat ą uznania.
CZY WIELE DZIECI UCZ
ą
rywalizacj
ą
inieo
ś
Ę
SZCZA CH
Ę
TNIE NA ZAJ
Ę
CIA,
PO KTÓRYCH WRACAJ
Ą
DO DOMU JAKO PRZEGRANE?
Zabrałam je w „Podró
ż
do krainy zabaw”, gdzie nie było niezawodnej rywalizacji, co jest
wa
ż
ne w kształtowaniu osobowo
ś
ci młodego człowieka.
KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
DLAKLASYVSZKOŁYPODSTAWOWEJ
ILO
ŚĆ Ć
WICZ
Ą
CYCH:
12
CZAS TRWANIA:
45’
MIEJSCE
Ć
WICZE
Ń
:
sala gimnastyczna
DZIAŁ PROGRAMU:
Gry i zabawy ruchowe
ZADANIE GŁÓWNE:
wiadczenia poprzez aktywne
uczestnictwo w zabawach integruj
ś
ą
cych.
ZADANIE DODATKOWE: Przekazanie tre ś ci zabaw, uczu ć i emocji poprzez oddziaływanie
na ró
ż
ne zmysły: ruch, gest, dotyk, wzrok, słuch.
MOTYWACJA:
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat nadmiernej rywaliza-
cji i proponuje tak
ą
organizacj
ę
zabaw, która prowadzi do wza-
ywania, zamiast wzajemnego
zwalczania si ę i tworzenia zale ż no ś ci zwyci ę scy – zwyci ęż eni.
ciowego prze
ż
CELE OPERACYJNE:
Umiej
ę
:
1. umie wyrazi
ś
ci –ucze
ń
ć
swoje uczucia i emocje oraz przekazane tre
ci zabaw ruchem,
ról
2. umie rozwin ąć inwencj ę twórcz ą i pomysłowo ść
3. umie zastosowa
gestem, dotykiem, gr
ą
ć
zabawy ruchowe do kształtowania sprawno
ś
ci psychofi-
zycznej.
Psychomotoryczno
ść
–ucze
ń
:
ci sytuacje ruchowe opisane przez nauczyciela.
2. Rozwinie szybko ść reakcji, umiej ę tno ść koncentracji.
ę
1
Beata Zieli
nadmiern
Zdobywanie pozytywnego do
jemnego warto
ś
tno
ś
1. Odtworzy z pami
3. Rozwinie zdolno
ś
ci zwinno
ś
ciowe, szybko
ś
ciowe, zr
ę
czno
ś
ciowe, siłowe,
wytrzymało ś ciowe.
Wiedza –ucze
:
1. Zna zasady bezpiecze
ń
ń
stwa podczas zabaw.
2. Umie wdro
ż
y
ć
si
ę
w normy i zasady współ
ż
ycia grupowego.
.
4. Umie współdziała ć w uatrakcyjnianiu zaj ęć ruchowych.
Postawy –ucze
3. Umie zintegrowa
ć
si
ę
zgrup
ą
poprzez wspóln
ą
zabaw
ę
:
1. Dostrzega radosne prze
ń
ż
ycia zwi
ą
zane z uczestnictwem w zabawach inte-
cych.
2. Wyrabia nawyk słuchania i dostosowywania si
ą
ę
do polece
ń
wydawanych
przez nauczyciela.
3. Kształtuje potrzeby aktywno
ś
ci w czasie wolnym.
LEKCJI:
Wykorzystano metody z pedagogiki zabawy:
Ń
metody ułatwiaj
ą
ce wej
ś
cie w grup
ę
: poznanie si
ę
, nietypowe powitanie
metody rozlu ź niaj ą ce, odpr ęż aj ą ce oparte o ruch, gest, dotyk, granie ról
metody uzyskiwania informacji zwrotnych od uczestników, w tym metody ułatwiaj
ą
ce
podsumowanie, zako
ń
czenie zaj
ęć
.
TIPRZYBORY:
klamerki
rekwizyty cyrkowe: kolorowe piłeczki, chusteczki
krzesła
chusta animacyjna
plansze z napisami
markery
arkusze papieru
materace
LITERATURA:
1. G. Reichel, R. Rabenstein, M. Thanhoffer – Grupa i Ruch (Metody relaksacyjne – Ta-
niec twórczy, Sport zespołowy – Gry i zabawy integruj
Ę
ce.); AGB – Arbeitgemein-
schaft für Gruppenberatung – Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1997
2. Centrum Animacji Kultury Tagungshaus Drübbrholtz „Działania dla du
ą
ż
ych grup” cz.
I, Drübbrholtz, 29.04 – 4.05.2001 r.
Cz ęść lekcji
Czynno
ś
ci uczniów
Czynno ś ci nauczyciela
docelowe
zadania
1
2
3
4
ń
Poczuje przyjazny na-
strójizach
Uczniowie
1. Na
Nauczyciel
1. Przywita si
ruchy RR,
nauczyciela
ś
laduj
ą
z uczniami
w nietypowy sposób
ę
ę
t
ę
do lekcji
powta-
czanimwie -
szyk „Wierszyki ma-
sa
ą
Cz ęść
wst
ę
pna
Zapozna si
ę
z zada-
yki”
2. Siadaj
ż
2. Podaje zadania i cele
lekcji
3. Mówi na temat nadmier-
nej rywalizacji podczas
zabaw w szkole i poza
niami lekcji
ą
wlu
ź
nej gro-
madce
3. Słuchaj ą nauczyciela
2
gruj
METODY REALIZACJI ZADA
SPRZ
Ucze
rzaj
395072910.001.png
ni
ą
Pojedzie do „Krainy
zabaw”
Pobudzi ciało do ak-
tywno
1. Ustawiaj
na ob-
wodzie koła i bior
ą
si
ę
1. Podaje komendy i poka-
zuje ruchy
ą
udział w zabawie
„konik”
ś
ci
ywi izmw
zabawie
w roz-
sypce i bior ą udział w
zabawie „Balon”
2. Uczestnicz
ą
si
ę
1. Czuwa nad poprawnym
wykonaniem ć wiczenia
Cz
ęść
wst
ę
pna
w zaba-
wie „Taniec klame-
rek” b
ą
2. Rozdaje klamerki
ę
d
ą
custawieni
3. Czuwa nad bezpiecz-
nym przebiegiem zaba-
wy
4. Nagradza plusami naj-
lepszych
jak wy ż ej
Zintegruje si
ę
zgrup
ą
1. Ustawiaj
na ob-
wodzie koła i bior
ą
si
ę
1. Podaje sygnał gwizd-
kiem
2. Mierzy czas zabawy
3. Nagradza plusami ucz-
niów
ą
udział w zabawie
„Najszybsza w ś wie-
cie zabawa z imiona-
mi”
Utrwali imiona dzieci
udział w zaba-
wie „chusteczka”.
Ustawienie jw.
2. Siadaj
ą
1. Obja
ś
nia zabaw
ę
ci
koncentracji i szybko-
ś
zdolno
ś
na krzesła
ustawione na obwo-
dzie koła i uczestnicz
ą
2. Wybiera osob
ę
rozpo-
czynaj ą c ą zabaw ę
ci reakcji
ą
w zabawie „Zig zag”
Rozwinie
szybko ść ,
1. Ustawiaj ą
si ę
w roz-
1. Czuwa nad bezpiecz-
nym przebiegiem zaba-
wy
zwinno
ść
udział w
zabawie „Krasnal, ol-
brzym, góra”
2. Ustawiaj
sypce i bior
ą
Cz
ęść
główna
ci
sytuacje ruchowe opi-
sane przez nauczyciela
ę
na ob-
wodzie koła i bior ą
udział w zabawie
„Sło
ą
si
ę
2. Czuwa nad poprawnym
wykonaniem ć wiczenia
Przeka
ż
e
informacje
, kaczka, kangur,
osioł, palma, toster”
ń
ruchem
Zintegruje si
ę
zgrup
ą
1. Ustawiaj
na ob-
wodzie koła trzymaj
ą
si
ę
1. Rozło
ż
y chust
ę
anima-
ą
c
cyjn
ą
ani-
macyjn ą ibior ą udział
w zabawie „Cel”
2. Uczestnicz
za ko
ń
ce chust
ę
ą
w zaba-
2. Wydaje polecenia do
wykonania
wie „Tor”
Rozwinie
inwencj
ę
1. Bior
udział w zaba-
wie„Idziew
ą
1. Dzieli na 4 zespoły we-
dług pór roku
twórcz
ą
i pomysłowo
ść
ąż
Poka ż etre ś ci gr ą ról
2. Pełni rol ę konsultanta
3
ż
O
1. Ustawiaj
1. Bior
Rozwinie
Odtworzy z pami
395072910.002.png
Wyładuje agresj
ę
udział w zaba-
wie „Supeł”
ą
1. Obja
ś
nia i pokazuje za-
ę
2. Dzieli na 2 zespoły
3. Czuwa na bezpiecze
baw
Cz
ęść
główna
Rozwinie sił
ę
, wytrzy-
mało
ść
ń
-
stwem
Wzbudzi zaufanie
na ob-
wodzie koła i bior ą
udział w zabawie
„Policz dotyk”
ą
si
ę
1. Czuwa nad prawidło-
wym przebiegiem za-
bawy
2. Nagradza plusami naj-
lepszych
Uspokoi organizm
Wzmocni
mi
ęś
nie
enie
przodem ze wznosem
RR w gór
ą
le
ż
1. Czyta bajk
„Czerwo-
nego Kapturka”
ę
grzbietu
ą
udział w zabawie
„Czerwony Kapturek”
2. Uczestnicz
ę
iwezm
Cz
ęść
mo-
cnego skupienia si
ę
w zaba-
wie „Szpilka” b
ą
2. Czuwa nad prawidło-
wym przebiegiem za-
bawy
ko
ń
cowa
ę
,
ę
d
ą
c
szybko
ś
ci reakcji
w pozycji jw.
o uczest-
nictwie w lekcji: przy-
klejaj
ę
stan swojego
zadowolenia za po-
moc
ą
1. Uzyska
informacj
ę
zwrotn
ą
poprzez umie-
w od-
powiedniej cz ęś ci ter-
mometru
ą
c kropk
ę
ą
„Termometru
przez
uczniów w odpowied-
niej cz
ą
kropk
ę
uczu ć
ęś
ci termometru
2. Sprz
ą
taj
ą
sprz
ę
t
2. Dzi
kuje za tak aktywny
udział w lekcji
ę
3.
Ż
egna si
ę
z uczniami
4
1. Bior
1. Ustawiaj
1. Wykonaj
Rozwinie potrzeb
Podzieli si
1. Mierz
szczon
395072910.003.png
PORADNIK DLA NAUCZYCIELI
Z ZESTAWEM PRZEPROWADZONYCH ZABAW
OPIS ZABAW INTEGRUJ
Ą
CYCH
ZABAWA NA POWITANIE
yki”
1. miejsce: sala, boisko, teren
2. uczestnicy: dowolna ilo
ż
ść
Przebieg zabawy:
Prowadz
ą
cy pokazuje ruchy RR deklamuj
ą
c wierszyk. Dzieci na
laduj
ą
.
Masujemy r ą czki, nó ż ki, brzuszki i p ę puszki
A na koniec głow
ę
, z niej wszystkie złe my
li wyrzucamy.
co ...
Za-czy-na-my!!!
JEDZIEMY DO KRAINY ZABAW
ę
„Konik”
1. miejsce: sala, boisko, teren
2. uczestnicy: dowolna ilo
ść
Przebieg zabawy:
Nauczyciel informuje dzieci,
ż
e zaraz wszyscy wyrusz
ą
w podró
ż
konno do „KRAINY ZA-
BAW”
Ustawienie na obwodzie koła, prowadz
ą
cy podaje komendy i pokazuje ruchy:
Wsiadamy na konia (podniesienie prawej nogi bokiem do góry)
Jazda kłusem, galopem (uderzanie dło
ń
mi o uda z naprzemiennym podskokiem)
Uwaga zakr
ę
twprawo(jakwy
ż
ej z podniesieniem prawej r
ę
ki w gór
ę
z równocze-
snym przechyleniem tułowia w bok)
Uwaga zakr
ę
twlewo(jakwy
ż
ej lewa r
ę
ka)
Przeskakujemy przez rów (okrzyk hop – skok naprzemienny z ugi
ę
ciem r
ą
kwprzed-
ramionach)
Uwaga fotoreporterzy (naprzemienny skok z uderzeniem jednej r
ę
ki o udo, drug
ą
r
ę
k
ą
machamy w górze)
Przeskakujemy rów z wod
ą
(chlup okrzyk, skok naprzemienny z ugi
ę
ciem r
ą
kw
przedramionach)
Ostatnia prosta (naprzemienny skok z uderzaniem dło
ń
mi o uda, przyspieszamy tem-
po)
ZABAWY NA O Ż YWIENIE
„Balon”
1. miejsce: sala, teren piaszczysty, trawiasty
2. czas: 2-5 minut
3. uczestnicy: 10 i wi
ę
cej
Przebieg zabawy:
Ustawienie w rozsypce. Na komend
ę
prowadz
ą
cego
5
„Wierszyki masa
ś
ś
I lekcj
Zgłoś jeśli naruszono regulamin