PH_1_Kijakowski.pdf

(2072 KB) Pobierz
MORSKIE MAPY NAWIGACYJNE TWORZONE W ODDZIALE KARTOGRAFICZNYM BIURA HYDROGRAFICZNEGO
Kmdr por. mgr inż. Jacek Kijakowski
TECHNIKI TWORZENIA MAP MORSKICH STOSOWANE PRZEZ
ODDZIAŁ KARTOGRAFII MORSKIEJ BIURA
HYDROGRAFICZNEGO MARYNARKI WOJENNEJ
Mapa morska jest odwzorowaniem na płaszczyźnie obszarów oceanów
i mórz lub innych akwenów wodnych wraz z przyległymi wybrzeżami, wykonanym
w odpowiedniej skali i układzie kartograficznym. Jest ona opracowaniem
przedstawiającym wyniki badań z zakresu różnych dziedzin naukowych: geodezji,
kartografii, topografii, geologii, geofizyki, oceanografii, hydrografii itp. Mapy takie
powstają między innymi w Oddziale Kartografii Morskiej Biura Hydrograficznego
Marynarki Wojennej.
Mapy morskie podobnie jak mapy lądowe zawierają dużą ilość informacji.
Przedstawiają one zarówno obiekty topograficzne jak i typowo morskie bądź
śródlądowe przy pomocy znormalizowanych znaków. Zawierają informacje
najistotniejsze dla żeglarza z punktu widzenia jego bezpieczeństwa oraz dla innych
użytkowników morza. Dlatego też swym wyglądem nie przypominają znanych
powszechnie wydawnictw mapowych, związanych zwykle z elementami lądowymi.
Zasadniczymi informacjami przedstawionymi na morskiej mapie nawigacyjnej są:
pomierzone głębokości, linie równych głębokości nazywane izobatami, obiekty
nawigacyjne oraz inne, informujące o niebezpieczeństwie z punktu widzenia
nawigacji, a także elementy geograficzne, przyrodnicze czy ekonomiczno -
administracyjne. Na mapy morskie wnoszona jest siatka kartograficzna w postaci
południków i równoleżników, będąca źródłem informacji o położeniu względem
ogólnoświatowej elipsoidy odniesienia WGS–84, w kartograficznym odwzorowaniu
Merkatora, stosowanym tradycyjnie na tego typu mapach. Głębokości i wysokości
podawane są w metrach i odniesione są do średniego poziomu morza w dowiązaniu
do poziomu odniesienia Kronsztadt.
Mapa taka jest źródłem informacji nie tylko dla użytkowników jednostek
pływających, ale także dla użytkowników morza w szerokim tego słowa rozumieniu.
Niejednokrotnie służy ona jako podstawowa forma orientacji osobom lub
instytucjom nie związanym bezpośrednio z nawigacją morską, takim jak jednostki
zajmujące się budownictwem morskim czy też archeologią podwodną.
Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej będąc reprezentantem
Rzeczpospolitej Polskiej w Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej
i państwową służbą w dziedzinie hydrografii i kartografii morskiej, wydaje oraz
utrzymuje w aktualności szereg map i publikacji nautycznych. Polskie morskie
mapy nawigacyjne obejmują swym zasięgiem Morze Bałtyckie ze wszystkimi
zatokami i zalewami, Cieśniny Bałtyckie oraz wschodni fragment Morza
Północnego.
Proces ich powstawania jest żmudny, wymagający skupienia, cierpliwości,
jak i głębokiej fachowej wiedzy ze strony poszczególnych wykonawców, począwszy
63
od hydrografa wykonującego pomiary, po kartografa opracowującego je w formie
mapy.
Utrudnieniem jest fakt, iż nie mają oni fizycznej możliwości bezpośredniego
porównania rezultatów swej pracy z istniejącą podwodną rzeźbą dna. Ponadto
zmienność rzeźby dna stwarza konieczność systematycznego powtarzania pomiarów
i uwzględniania ich na mapach morskich w celu zapewnienia bezpieczeństwa
żeglugi.
Tworzenie map morskich wymaga pozyskania ogromnej ilości informacji
z różnych kompetentnych krajowych i zagranicznych źródeł. Są to właściwe dla
danego obszaru Urzędy Morskie, wyspecjalizowane jednostki hydrograficzne
Marynarki Wojennej oraz instytucje i firmy wykonujące dla własnych potrzeb
pomiary morskie lub lądowe, zgodne z obowiązującymi normami. Na korzystanie
z informacji zawartych na obcych mapach morskich, pozwalają umowy
międzynarodowe zawarte z innymi Biurami Hydrograficznymi.
Powstanie mapy poprzedza ustalenie podstawowych parametrów takich jak:
skala czy zasięg stosownie do potrzeb żeglugi. Jednym z mankamentów bywa
z reguły fakt nieposiadania dostatecznej jakości danych dla opracowywanego
obszaru. Połączenie zarchiwizowanych danych, uzupełnionych o wcześniej
zamówione dodatkowe pomiary, pozwala wykonawcom na uaktualnienie
opracowania.
Metoda klasyczna tworzenia diapozytywów map morskich
Materiałami źródłowymi wykorzystywanymi w tradycyjnej klasycznej lecz
zamierzchłej już technice kartograficznej były dane analogowe takie jak:
dokładniejsze mapy, zarówno lądowe jak i morskie, plany sondażowe, zdjęcia
lotnicze, współrzędne punktów w postaci wykazów czy informacje o zmianach,
zawarte w „Wiadomościach Żeglarskich”.
a) b)
Rys.1. Fragmenty planów sondażowych: a) ręcznie kreślony na planszecie; b) wydruk
z systemu pomiarowego
64
73794325.002.png 73794325.003.png
Dane te po zmniejszeniu do skali opracowania metodami fotograficznymi
były montowane w całość.
Położenie punktów wyznaczających ramki i siatki kartograficzne było
(i wciąż jest) liczone według niezmiennych i znanych od dawna algorytmów. Punkty
te nanoszono na planszet za pomocą specjalistycznego urządzenia zwanego
koordynatografem (w układzie współrzędnych prostokątnych płaskich). Planszet był
to stabilny podkład złożony z oklejonej obustronnie papierem kreślarskim blachy
aluminiowej.
Rys.2. Koordynatograf
Linie siatek i ramek kreślono ręcznie w oparciu o wkartowane na nim
punkty. Na takim podkładzie redaktor mapy wykonywał montaż zmniejszonych
fotograficznie materiałów źródłowych. W ostatnich latach wykonanie ramek i siatek
kartograficznych zlecano wyspecjalizowanym firmom posługujących się techniką
cyfrową — czego rezultatem była ramka i siatka kartograficzna na przezroczystym
astralonie. Warstwa taka z umieszczonym na niej montażem trafiała na
podświetlany stół kartografa. Całość przykrywano półprzezroczystą folią zwaną
diapozytywem, na którym pod nadzorem redaktora umieszczano i rysowano ręcznie
elementy mapy.
65
73794325.004.png
Rys.3. Montaż mapy morskiej na podkładzie z planszetu.
Rys.4. Fragment diapozytywu (pierworysu) koloru czarnego mapy morskiej nr 254.
66
73794325.005.png
Znajdujemy tu elementy liniowe takie jak: izobaty, granice obszarów, trasy
ruchu statków, mosty, drogi, elementy punktowe jak: głębokości, przeszkody
nawigacyjne, obiekty oznakowania nawigacyjnego takie jak: latarnie morskie,
światła , stawy, dalby czy nabieżniki, a także obiekty lądowe: wieże, kominy i inne.
Jednak nie wszystkie pomierzone obiekty można przedstawić na powstającej
mapie. Byłoby ich po prostu zbyt dużo, przez co stałaby się ona nieczytelna. Aby
tego uniknąć redaktor wybiera informacje najistotniejsze dla danej skali
opracowania. Nazywamy to generalizacją treści mapy.
Rys.5. Ręczne kreślenie izobat na diapozytywie (pierworysie)
Rys.6. Wycinanie znaku głębokości do wklejenia
67
73794325.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin