1. Etymologia rozumienia znaczenia dydaktyki(przedmiot, zadania, funkcje)
Twierdzenia nauk społecznych mają probabilistyczny charakter, co oznacza, iż nie są one pewnikami, a jedynie tezami przyjmowanymi z pewną dozą prawdopodobieństwa. Wśród nauk społecznych wymienia się między innymi nauki takie jak:
· filozofia
· pedagogika
· psychologia
· socjologia
Natomiast do nauk pedagogicznych zaliczymy następujące:
· dydaktyka ogólna
· historia wychowania
· pedagogika ogólna
· teoria organizacji szkolnictwa
· teoria wychowania
Dydaktyka ogólna posiada następujące subdyscypliny:
· dydaktykę medyczną, której przedmiotem zainteresowań jest specyfika kadr w szkołach medycznych oraz praca z pacjentem
· dydaktykę szkoły wyższej, zajmującą się specyfiką procesu kształcenia na poziomie szkoły wyższej oraz pracą ze studentami
· dydaktykę wojskową, której celem jest przygotowywanie kadr oraz praca z żołnierzami odbywającymi zasadniczą służbę wojskową
· neurodydaktykę, czyli dydaktykę XXI wieku wykorzystującą maksimum możliwości ludzkiego mózgu w procesie nauczania; zdaniem neurodydaktyków metody muszą być adekwatne do możliwości mózgu
· ontodydaktykę, która stanowi dydaktykę treści zajmującą się teorią doboru treści kształcenia
· teleologię, czyli naukę zajmującą się celami kształcenia
Oprócz wymienionych subdyscyplin, dydaktyka ogólna dzieli się na dydaktyki szczegółowe, czyli metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów. Funkcjonują następujące sposoby rozumienia dydaktyki szczegółowej:
· teoria nauczania - uczenia się danego przedmiotu na wszystkich szczeblach kształcenia
· teoria nauczania - uczenia się danego przedmiotu na określonym szczeblu kształcenia (np. matematyka w klasach od IV do VI)
· teoria nauczania - uczenia się wszystkich przedmiotów na określonym szczeblu kształcenia (np. dydaktyka nauczania zintegrowanego lub początkowego albo dydaktyka szkoły wyższej)
· teoria nauczania - uczenia się wszystkich przedmiotów na wszystkich szczeblach kształcenia - dydaktyka ogólna
Przedmiot badań dydaktyki ogólnej stanowi proces nauczania - uczenia się wraz z czynnikami wyzwalającymi go, warunkami w jakich on zachodzi, z jego przebiegiem oraz skutkami. Istnieje tzw. dekalog dydaktyka, szczegółowo opisujący zakres zainteresowań dydaktyki ogólnej:
Do głównych zadań dydaktyki ogólnej zalicza się:
· opis wraz z analizą poszczególnych elementów przedmiotu badań
· ustalanie charakterystycznych dla procesu kształcenia prawidłowości
· ustalanie pewnych norm i zasad postępowania opierając się o wykryte prawidłowości
Do głównych funkcje dydaktyki ogólnej zaliczamy:
· funkcję teoretyczno-poznawczą - ma ona charakter diagnostyczny (odpowiada na pytania co jest i jak jest) i prognostyczny (odpowiada na pytania co będzie, jak będzie i jak powinno być)
· funkcję praktyczno-instrumentalną (utylitarną) - wskazuje na konkretne metody, środki i formy organizacyjne stanowiące pomoce w pracy dydaktycznej
Podstawowym pojęciem dydaktyki ogólnej jest uczenie się, które przez różnych dydaktyków jest odmiennie rozumiane:
· według Bandury - proces dokonujący się na drodze przekazywania doświadczeń społecznych
· według Bogdana Nawroczyńskiego - proces aktywnego nabywania wiadomości oraz sprawności
· według Czesława Kupisiewicza - proces aktywnego nabywania wiadomości, umiejętności i nawyków dokonujący się w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości
· według Kazimierza Sośnickiego - umysłowy, poznawczy proces poznawania rzeczywistości, rozumiany w kategoriach spostrzegania, myślenia i działania
· według Stefana Baleja - proces, którego produkt stanowi wiedza oraz umiejętności
· według Wincentego Okonia - proces, w trakcie którego w oparciu o poznanie, doświadczenie i ćwiczenia tworzą się nowe formy działania i zachowania lub zmianom ulegają formy dotychczasowe
I. Przedmiotem badań dydaktyki jest nie tylko proces nauczania i uczenia się ale i warunki w których ten proces będzie przebiegał; organizacja, środki i treści, które znajdują się w programach nauczania a także przedmiotem są różnorakie względnie trwałe wyniki i skutki.
Badając przedmiot, realizując przedmiot spełniane są funkcje:
Kupisiewicz wymienia FUNKCJE: teoretyczne i praktyczne.
↓ ↓
polega na gromadzeniu polega na przewidywaniu
wiedzy wizualizacji dotyczącej szkoły
instruktorom itp. zmian jakie powinny dokonywać się o metodach, środkach i
warunkach organizacji tego procesu.
Okoń - FUNKCJE:
1. funkcja deskryptywna – badanie diagnostyczne, metoda obserwacji.
2. funkcja eksplonacyjna - badania eksperymentalne.
3. funkcja predykcyjno – prospektywna – przewidywanie zjawisk związanych z procesem uczenia.
4. funkcja praktyczna- wykrywa prawidłowości.
II. System dydaktyczny - to zespół ............... obejmujących, treści kształcenia środowiska dydaktycznego, te wszystkie składniki oddziałują na siebie, wzajemnie służą osiągnięciem zamierzonych celów.
Na zmiany systemu oświaty miały wpływ: tezy zawarte w białej księdze, która wskazuje drogę i potrzeby XXI w.
Termin "uczenie się" zawiera cztery następujące komponenty:
Uczenie się jest procesem aktywnego nabywania wiedzy, umiejętności i nawyków w toku poznawania rzeczywistości (bezpośredniego oraz pośredniego), ćwiczeń, myślenia oraz gromadzenia doświadczeń, zarówno indywidualnych jak i społecznych. Wynikiem procesu uczenia się jest poznanie rzeczywistości (czyli wiedza) wraz z nabyciem umiejętności jej przekształcania, jak i modyfikacja zachowań uczącego się podmiotu. Właściwości procesu uczenia się mają swoje źródło w definicji, zatem uczenie się ma następujące cechy:
· aktywność podmiotu uczącego się
· procesualny charakter - zakładający pewną ciągłość i planowość, systematyczność, wewnętrzną spójność poszczególnych czynności, dynamizm oraz świadomą organizację
· ukierunkowanie całego procesu na jego wynik, czyli dążenie do założonych celów
Do współczesnych teorii uczenia się zaliczyć można między innymi:
· teorie filozoficzne
· teorie psychologiczne
· socjologiczne
· teorie cybernetyczne i inne
Filozoficzna teoria poznania mówi o przechodzeniu od rzeczy znanych do nieznanych, ciągłym poznawaniu otaczającej rzeczywistości poprzez coraz bardziej dokładne odzwierciedlanie jej w umyśle człowieka; uczenie się jest procesem poznawczym, przebiegającym w 3 płaszczyznach:
Wyróżnia się następujące psychologiczne teorie uczenia się:
· apercepcjonizm,którego twórcą był Herbart głosił, iż uczenie należy rozpoczynać od przypomnienia rzeczy, które na dany fakt już wiemy
· teoria odruchów warunkowych - twórcą tej teorii był Pawłow robiący eksperymenty na psach; uczenie się realizuje się w trakcie reagowania na bodźce oraz tworzenia odruchów warunkowych
· koneksjonizm - autorem tego kierunku był Tornalike, którego zdaniem reakcja na bodziec przebiega poprzez koneksje, czyli różne powiązania, układy, znajomości, między różnymi elementami; istotne jest, by rzeczy których się uczymy nie były nam obojętne, ponieważ łatwiej i szybciej przychodzi nauka rzeczy przyjemnych dla nas
Istnieją 3 prawa dotyczące uczenia się:
· gotowość, czyli posiadanie motywacji
· ćwiczenia, czyli powtarzanie pewnych czynności
· efekt; szybciej uczymy się tego, co mamy ochotę się uczyć
Na gruncie socjologii, uczenie się stanowi proces społeczny; uczenie się zachodzi dzięki byciu w grupie, zachodzących w niej interakcjom, interkomunikacji oraz związkom interpersonalnym
Cybernetyczna teoria zakłada z kolei, iż wszystko ma swój przebieg w pewnych układach; uczenie się traktowane jest tutaj jako pewien zbiór czy kompleks wzajemnie powiązanych ze sobą elementów, a proces uczenia się przebiega w układzie i polega na przyjmowaniu i przetwarzaniu informacji wraz z odpowiednią regulacją tych procesów. Podstawowy układ dla procesu uczenia się stanowi szkoła, której podstawowymi elementami są nauczyciel oraz uczniowie.
Proces uczenia się przejawia następując prawidłowości:
· jest to proces wielostronnie aktywny, w którym zachodzą następujące rodzaje aktywności:
· werbalna (mowa)
· recepcyjna (recepcja)
· motoryczna
· wielozmysłowa
· intelektualna
· emocjonalna
· jest to proces celowy i regulowany; jego celowość ma swoje źródło w teoriach funkcjonalnych, natomiast regulacja - w teoriach cybernetycznych; jest to proces etapowy oraz zintegrowany, przy czym etapowość ta jest wynikiem analizy filozoficznej oraz teorii strukturalnej (etapy mają miejsce również w teoriach cybernetycznych); zintegrowany charakter jest wynikiem teorii asocjacyjnych i strukturalnych
· jest to proces indywidualny i społecznym
Według W. Okonia sposoby uczenia się są bardzo indywidualne i zależą one od każdego człowieka; wyróżnił on następujące rodzaje uczenia się:
· uczenie się przez przyswajanie (bez większej aktywności)
· uczenie się przez odkrywanie (rozwiązywanie problemów)
· uczenie się przez przeżywanie (treści o charakterze emocjonalnym zapamiętujemy na dłużej)
· uczenie się przez działanie
Pojęcia dydaktyczne:
-planowość- ciągłość i wewnętrzna spoistość poszczególnych czynności, stanowi pierwszą cechę świadomie organizowanego uczenia się
-ukierunkowanie- dążenie osoby uczącej się do uzyskania założonego wcześniej wyniku, to następna cecha uczenia się
-nauzanie- organizowanie uczenia i kierowanie uczeniem, ma akcenty wychowawcze jest determinowane przez cele, treść, osobowość nauczyciela, a zasób wiedzy
Kształcenie-
2. Metodologia badań
3. Systemy dydaktyczne
System dydaktyczny- całokształt zasad organizacyjnych oraz treść, metody i środki nauczania i uczenia się, tworzące spójną wewnętrznie strukturę i podporządkowane realizacji spełnienie akceptowanych celów kształcenia.
1) System tradycyjny- J.F. Herbart- Herbart spróbował skonstruować „naukowy system pedagogiki” oparte na etyce i psychologii. Etyka miała wyznaczać cel, a psychologia drogi i środki wiodące do tego celu. A wg Herbarta najważniejszym celem jest ukształtowanie silnych moralnie charakterów (kierowanie-karność) Kierowanie- stałe zatrudnianie dzieci; organizacja im zajęć; pielęgnacja rozwoju fizycznego. Karność- stanowi konieczny warunek wyrobienia moralności opartej na silnym charakterze; nakazy i zakazy.
Formowanie silnych charakterów ma związek i nauczaniem wychowującym (wychowania nie można oddzielić od nauczania, trzeba wiązać wiedzę z rozwojem uczuć)
Stopnie formalne nauczanie wg
Herbart Rein
Jasność Przygotowanie
Kojarzenie Podanie
System Powiązanie
Metoda Zebranie
Zastosowanie
Ogólny proces nauczania przebiega od wyobraźni do pojęć i od pojęć do umiejętności. Formalizm i rygoryzm, ciasny schemat lekcji; przekazywanie uczniom gotowego materiału do zapamiętania-herbartyzm; aktywny ma być głównie nauczyciel; lekcja oparta na stopniach formalnych.
4. Cele kształcenia
Cel oznacza nie tylko konkretne zadanie jakie należy osiągnąć ale także ogólny kierunek działań , klimat w którym się to działanie odbywa. Są to wartości uznane za ważne i podstawowe dla podejmowania zadania. Cele stanowią wytyczne i zadania dla procesu kształcenia, określają jego wymagania programowe oraz oczekiwane rezultaty. Od celów formułowanych na wartościach i potrzebach zaczyna się świadome kształcenie. Zadaniem edukacji jest kształtowanie wśród wychowanków i uczniów wartości uniwersalnych: prawdy, dobra i piękna. Przez cele edukacyjne a zwłaszcza przez cele kształcenia należy rozumieć oczekiwany stan świadomego działania podmiotu edukacyjnego, który to stan wyrażać się może w zmianach wiedzy uczestników procesu edukacyjnego. Teleologia-nauka o celach.
Cele kształcenia posiadają następujące właściwości:
· są dostrzegalne, czyli określone w sposób pozwalający na ustalenie stanu ich wykonania
· wykonalne, czyli możliwe do realizacji w danym czasie
· logiczne, czyli bez wewnętrznych sprzeczności
· rzeczowe i precyzyjne - przedstawiają syntetyczny opis stanu jaki chcemy osiągnąć
· wymierne, a więc określany w sposób umożliwiający zmierzenie ich stanu
Wg Kupisiewicza
Cel główny- zapewnienie wszystkim uczniom optymalnego rozwoju intelektualnego.
...
Kaacha91