CELE NAUKI O JĘZYKU W ŚWIETLE PODSTAWY PROGRAMOWEJ I WYBRANYCH PROGRAMÓW.docx

(13 KB) Pobierz

CELE NAUKI O JĘZYKU W ŚWIETLE PODSTAWY PROGRAMOWEJ I WYBRANYCH PROGRAMÓW

1.      Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

1)      Świadomość językowa. Uczeń:

a)      rozpoznaje podstawowe funkcje składniowe wyrazów użytych w wy­po­wie­dziach (podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka, okolicznik),

b)     rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte, pojedyncze i złożone (współrzędnie i podrzędnie), równoważniki zdań – i rozumie ich funkcje,

c)      rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy (rzeczownik, czaso­wnik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik) i wska­zuje różnice między nimi,

d)     rozpoznaje w tekście formy przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gra­ma­tycznych – rozumie ich funkcje w wypowiedzi,

e)      rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała).

 

2.      Tworzenie wypowiedzi.

Świadomość językowa. Uczeń:

2.1.           rozróżnia i poprawnie zapisuje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące,

2.2.           przekształca zdania złożone w pojedyncze i odwrotnie, a także zdania w równo­­waż­niki zdań i odwrotnie – odpowiednio do przyjętego celu,

2.3.           stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych,

2.4.           poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki i używa ich we właściwych kontekstach,

2.5.           pisze poprawnie pod względem ortograficznym (w tym w razie potrzeby wykorzystuje wiedzę: o wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz w te­ma­tach fleksyjnych wyrazów odmiennych; o różnicach w wymowie
i pisowni samogłosek ustnych i nosowych, spółgłosek twardych i miękkich, dźwięcznych i bez­dźwięcznych; o zapisie „nie” z rzeczownikami, przy­miot­nikami i czasowni­kami; o sposobach pisania nazw własnych i nazw pospo­litych),

2.6.           poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku wykrzyknika,

2.7.           operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie skoncentrowanym przede wszystkim wokół tematów: dom, rodzina, szkoła
i nauka, środowisko przyrodnicze i społeczne).

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin