ARKUSZ DO MONITOROWANIA WDRAŻANIA PODSTAWY PROGRAMOWEJ W KLASIE I SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ROKU SZKOLNYM 2009/2010
W roku szkolnym 2009/ 2010 wprowadzono do przedszkoli, klas I szkół podstawowych i klas I gimnazjów nową podstawę programową kształcenia ogólnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz.17).
Poniższa ankieta ma na celu uzyskanie informacji o stosowanych przez szkoły rozwiązaniach organizacyjnych i metodycznych związanych z wdrażaniem podstawy programowej i uwzględnianiem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, których stosowanie sprzyja osiąganiu zamierzonych efektów edukacyjnych.
Celem ankiety jest również pozyskanie informacji, jakiego rodzaju wsparcia potrzebują szkoły podczas procesu wdrażania nowej podstawy programowej.
Prosimy zaznaczyć wszystkie właściwe odpowiedzi lub wszystkie właściwe zakończenia zdania, odpowiadające sytuacji w klasach pierwszych w Państwa szkole.
Jeśli w pytaniu nie zaznaczono inaczej prosimy o podawanie danych odnoszących się do wszystkich oddziałów klasy pierwszej w Państwa szkole.
1. Dla dobrego zaplanowania pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły niezbędna jest pełna znajomość obowiązującej podstawy programowej. W jaki sposób nauczyciele zapoznawali się z nową podstawą programową?
a) indywidualnie
b) w zespole nauczycieli uczących w danej klasie
c) na zebraniu rady pedagogicznej
d) w inny sposób, jaki?............
2. Dla zapewnienia ciągłości wychowania i kształcenia nauczyciele powinni znać podstawę programową wcześniejszego a także następnego etapu edukacyjnego. Nauczyciele analizowali podstawę programową:
a) wychowania przedszkolnego
b) I etapu edukacyjnego
c) II etapu edukacyjnego
d) innych etapów edukacyjnych.
3. W jaki sposób szkoła poinformowała rodziców uczniów klas I o zmianach programowych i organizacyjnych wprowadzonych w roku szkolnym 2009/2010?
· ….
4. Ilu nauczycieli realizuje edukację w danej klasie?
Oddziały klasy I
Liczba uczących nauczycieli
Obszary edukacji wczesnoszkolnej wyodrębnione z kształcenia zintegrowanego i powierzone do prowadzenia nauczycielowi innemu, niż nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej*
Ia
Ib
….
*bez religii i etyki
5. Szkoła powinna zadbać o adaptację dzieci do warunków szkolnych.Jak długo trwał okres adaptacyjny i na czym polegał ?
klasa
Ic
Id
Ie
Do 1 miesiąca
Od 1-2 miesięcy
Powyżej 2 miesięcy
Na czym polegał okres adaptacyjny?
6. Ważnym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zamiłowania do czytelnictwa.
Czy uczniowie mają możliwość swobodnego dostępu do książek:
a)w sali lekcyjnej
b) bibliotece szkolnej bez konieczności korzystania z pomocy nauczyciela?
c) nie mają swobodnego dostępu
7. W pierwszych miesiącach nauki w centrum uwagi jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Jakie formy zajęć, sprzyjających edukacji matematycznej, zastosowali nauczyciele klasy I
a) zabawyb) gry dydaktyczne c) sytuacje zadaniowe d) inne:
· …
8. Dla dobrego przygotowania dzieci do nabywania umiejętności matematycznych podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej zaleca, by w pierwszych miesiącach edukacji matematycznej dzieci działały na konkretach, np. manipulowały różnymi przedmiotami. Wymień środki dydaktyczne najczęściej wykorzystywane przez nauczyciela w trakcie realizacji edukacji matematycznej:
9. Wiedza przyrodnicza dzieci powinna być kształtowana w naturalnym środowisku. Czy od początku roku zajęcia ed. przyrodniczej odbywały się poza klasą
dorotagm