1125806_Twain_Znakomity_pacykarz.pdf

(137 KB) Pobierz
660138093 UNPDF
Scenariusz nr 8. Mark Twain Znakomity pacykarz
Temat: Na jaki pomys ï wpad ï Tomek Sawyer – bohater ksi Èĝ ki Marka Twaina?
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
zapisuje alfabet
odczytuje has ï o
– odszukuje i odczytuje z ency-
klopedii informacje na temat
Marka Twaina
– rozdaje zadanie dla
uczniów
– podaje encyklope-
di Ú
zadanie
dla uczniów
(Za ïÈ cznik
nr 1)
encyklo-
pedia
dost Ú pne
ksi Èĝ ki Mar-
ka Twaina
Na pocz È tku lekcji uczniowie przypominaj È alfabet
– na podstawie zadania z za ïÈ cznika nr 1 – i odczytuj È
has ï o z diagramu. Nast Ú pnie wybrany ucze ñ odczytu-
je z encyklopedii informacje na temat Marka Twaina,
a nauczyciel prezentuje dost Ú pne ksi Èĝ ki autora.
ogl È da wystawk Ú ksi Èĝ ek
Marka Twaina
– prezentuje ksi Èĝ ki
Marka Twaina
Realizacja czyta cicho ze zrozumieniem
podkre Ă la niezrozumia ï e
wyrazy
korzysta ze s ï ownika j Ú zyka
polskiego
– wyja Ă nia znaczenie niezrozu-
mia ï ych wyrazów
– okre Ă la czas i miejsce wyda-
rze ñ
– wymienia bohaterów, dziel È c
ich na pierwszoplanowych
i drugoplanowych
zapisuje temat lekcji
wyja Ă nia, na czym polega ï
pomys ï Tomka
– rozdaje s ï owniki
j Ú zyka polskiego
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
– prowadzi pogadan-
k Ú na temat prze-
czytanego tekstu
s ï owniki
j Ú zyka pol-
skiego
Uczniowie czytaj È tekst po cichu, podkre Ă laj È c nie-
zrozumia ï e wyrazy (np. parkan, jard, szelma, szpulka,
kijanka, kapiszon ). Nast Ú pnie wyja Ă niaj È ich znacze-
nia, korzystaj È c ze s ï ownika j Ú zyka polskiego. Potem
okre Ă laj È czas i miejsce wydarze ñ , wymieniaj È boha-
terów, uwzgl Ú dniaj È c ich podzia ï na pierwszoplano-
wych i drugoplanowych. Po zapisaniu tematu lekcji
wyja Ă niaj È , na czym polega ï pomys ï Tomka, cytuj È c
odpowiedni fragment tekstu. Nast Ú pnie, pracuj È c pa-
rami, uk ï adaj È plan wydarze ñ . Po up ï ywie okre Ă lonego
czasu prezentuj È efekt pracy i poprawiaj È ewentualne
b ïÚ dy.
– podaje temat lekcji
660138093.002.png 660138093.003.png
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Realizacja – cytuje odpowiedni fragment
tekstu
czyta zadnie
uk ï ada plan wydarze ñ
prezentuje efekt swojej pracy
zapisuje plan do zeszytu
– rozdaje zadania
– sprawdza popraw-
no ĂÊ
zadanie
dla par
z poci Ú tym
na paski
planem
(Za ï . nr 2)
mapa cech
(Za ïÈ cznik
nr 3)
Po zapisaniu planu do zeszytu okre Ă laj È cechy g ï ów-
nego bohatera, pracuj È c z map È cech i s ï ownikiem j Ú -
zyka polskiego. Po prezentacji i ewentualnych dodat-
kowych wyja Ă nieniach mapa cech zostaje wklejona do
zeszytu. Nast Ú pnie uczniowie odczytuj È z podr Ú cznika
(s. 47) znaczenie s ï owa synonim i podaj È przyk ï ady
synonimów z mapy cech. Na zako ñ czenie tego etapu
lekcji oceniaj È post Ú powanie g ï ównego bohatera i wy-
powiadaj È si Ú na temat cech dobrego kolegi w kontek-
Ă cie post Ú powania Tomka.
– rozdaje mapy cech
– okre Ă la cechy charakteru
Tomka na podstawie mapy
cech
– wkleja map Ú cech Tomka do
zeszytu
odczytuje znaczenie s ï owa
synonim
– podaje przyk ï ady synonimów
z mapy cech
– ocenia post Ú powanie Tomka
– wypowiada si Ú na temat cech
dobrego kolegi
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
– rozmawia na temat
cech dobrego kolegi
Zako ñ cze-
nie
wypisuje ze s ï ownika wyrazów
bliskoznacznych synonimy
wyrazów: kolega, malarz
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
– rozdaje s ï owniki
wyrazów blisko-
znacznych
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
s ï owniki
wyrazów
bliskoznacz-
nych
Na zako ñ czenie lekcji uczniowie wypisuj È ze s ï owni-
ka wyrazów bliskoznacznych synonimy do wyrazów:
kolega, malarz .
Zadanie
domowe
Co s È dzisz o post Ú powaniu Tomka? – kilkuzdaniowa wypowied ě pisemna.
660138093.004.png
Za ïÈ cznik nr 1
Zadanie
1. Zapisz w kratkach kolejne litery alfabetu. Pomi ñ q oraz x .
2. Odczytaj has ï o, wpisuj È c do diagramu litery oznaczone podanymi
cyframi.
ALFABET
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16.
17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32.
DIAGRAM:
17. 1. 23. 14.
26. 28. 1. 12. 18.
Has ï o:
[has ï o: Mark Twain]
Za ïÈ cznik nr 2
Zadanie
Pracuj È c parami, u ï ó ĝ cie chronologicznie plan wydarze ñ przeczytanego tekstu.
Rozpocz Ú cie pracy przez Tomka.
Rozmy Ă lania na temat kolegów.
Ogl È danie skarbów z kieszeni.
Genialna my Ă l!
Wizyta pierwszego kolegi.
Rozmowa ch ï opców na temat „przyjemno Ă ci” malowania.
Pro Ă ba Bena.
Jab ï ko dla Tomka.
Kolejne „o ary”.
Bogactwo w kieszeni!
Pi Ú knie pomalowany parkan.
660138093.005.png
Za ïÈ cznik nr 3
Zadanie
1. Przeczytaj uwa ĝ nie map Ú cech.
2. Podkre Ă l te, które charakteryzuj È Tomka.
3. Je Ă li nie znasz znaczenia jakiego Ă wyrazu, skorzystaj ze s ï ownika j Ú -
zyka polskiego.
MAPA CECH
sprytny pracowity dociekliwy szczery
chytry obowi È zkowy przebieg ï y pomys ï owy
pewny siebie
pró ĝ ny
kuty na cztery nogi
ĝ yczliwy bezinteresowny zmy Ă lny opiesza ï y
ambitny szczodry nie w ciemi Ú bity rzetelny
uczciwy hojny odpowiedzialny cierpliwy
zaradny pilny gorliwy wytrwa ï y
prawdomówny sumienny wyrachowany
inteligentny m È dry przewiduj È cy
dociekliwy kole ĝ e ñ ski samokrytyczny
74
660138093.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin