GNSS- Wykład.pdf
(
267 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - WYKŁAD__3.doc
GŁÓWNY URZĄD GEODEZJI I KARTOGRAFII
DEPARTAMENT GEODEZJI KARTOGRAFII I SYSTEMÓW
INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ
WIELOFUNKCYJNY SYSTEM PRECYZYJNEGO POZYCJO-
NOWANIA SATELITARNEGO ASG-EUPOS
PRZEPISY PRAWNE I STANDARDY TECHNICZNE
Opracował: Ryszard Pażus
eryfikacja i uzupełnienie: Jarosław Bosy
Projekt współfinansowany
przez Unię Europejską
Europejski Fundusz
Rozwoju Regionalnego
Reprodukowanie, kopiowanie, fotografowanie, skanowanie części lub całości materiału
bez zgody Głównego Geodety Kraju jest zabronione
Przepisy prawne
1
Dyrektywy UE (INSPIRE)
1.1
Gdyby nie dyrektywa UE (INSPIRE) z dnia 14 marca 2007 roku, wykład ten rozpoczynaliby-
śmy od interesujących nas tematycznie zapisów ustawy Prawa geodezyjnego i kartograficzne-
go. Mamy jednak dyrektywę INSPIRE, więc rozpoczniemy od poziomu prawa Unii Europej-
skiej.
1.2
Zanim przejdziemy do INSPIRE kilka informacji wprowadzających o systemie prawa Unii Eu-
ropejskiej
.
1.2.1
System prawa Unii Europejskiej tworzą dwa rodzaje aktów prawnych
: pierwotne i wtórne
.
1.2.2
Do aktów prawa
pierwotnego
należą traktaty i akty:
•
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali z 1951 roku, który był za-
warty na okres 50 lat,
•
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą z 1957 roku,
•
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę energii Atomowej z 1957 roku,
•
Jednolity Akt Europejski z 1986 roku, Traktat o Unii Europejskiej z 1992 roku (tzw.
Traktat z Maastricht) oraz Traktat Amsterdamski z 1997 roku, które znacznie zmodyfi-
kowały postanowienia trzech wymienionych na początku traktatów założycielskich,
•
Traktaty akcesyjne oraz traktaty międzynarodowe, zawarte przez Wspólnotę z pań-
stwami trzecimi.
1.3
Na podstawie pierwotnych źródeł prawa wydawane są przepisy nazywane
wtórnymi
(zasadni-
czą rolę prawodawcy spełnia Rada Unii Europejskiej, do tego włączony jest Parlament i Ko-
misje):
1.3.1
Rozporządzenia (ang. Regulations)
, które maja zastosowanie ogólne, obowiązują w cało-
ści i stosują się bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich,
1.3.2
Dyrektywy (ang. Directives)
, które także są aktami prawa bezwzględnie obowiązującego –
wiążą jednak jedynie co do zamierzonego skutku, zostawiając organom poszczególnych
państw wybór formy i metody osiągnięcia tego skutku,
1.3.3
Decyzje
, które są aktami prawa o charakterze indywidualnym, obowiązując w całości te
podmioty, do których są kierowane,
1.3.4
Opinie i zalecenia
, które nie są aktami bezwzględnie obowiązującymi, chociaż niektóre
państwa z własnej inicjatywy nadają im moc wiążącą.
1.4
Dla ścisłości należy dodać, że system prawa Unii Europejskiej tworzą wyroki Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości, zwykle orzekane w sprawach indywidualnych. Zasady orzekane
w tym orzecznictwie to najbardziej rozbudowana część systemu prawnego Unii
.
1.5
Po tym uporządkowaniu tematu przyjdźmy do DYREKTYWY 2007/2/WE PARLAMENTU
EURPEJSKIEGO I RADY z dnia 14 marca 2007 roku, ustanawiającej infrastrukturę informa-
cji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE).
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
2
Przepisy prawne
1.5.1
Dla potrzeb naszego tematu szkolenia wybierzmy jedynie kilka istotnych dla nas postanowień i
definicji INSPIRE:
1.5.1.1
„Niniejsza dyrektywa nie wymaga zbierania nowych danych przestrzennych” (Rozdz. I, art.
4, pkt 4);
1.5.1.2
„dane przestrzenne” oznaczają wszelkie dane odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio
odniesione do określonego położenia lub obszaru geograficznego (Rozdz. I, art. 3, ppkt 2);
1.5.1.3
„zbiór danych przestrzennych” oznacza rozpoznawalny zestaw danych przestrzennych
(Rozdz. I, art. 3 ppkt 3);
1.5.1.4
„usługi danych przestrzennych” oznaczają operacje, które mogą być wykonywane przez
aplikację komputerową na danych przestrzennych zawartych w zbiorach danych przestrzen-
nych lub na powiązanych z nimi metadanych (Rozdz. I, art.3 ppkt 4);
•
Należy zwrócić uwagę na zapis punktu .1, wyraźnie określający zakres prac INSPIRE. Znaczy
on, nie mniej nie więcej, jak tylko posprzątanie własnego podwórka i udostępnienie tegoż
obywatelom..
1.6
Tematami danych przestrzennych są między innymi (przytoczone dosłowne cytaty INSPIRE)
:
1.6.1
Systemy odniesienia za pomocą współrzędnych. Systemy dla jednoznacznego przestrzennego
odnoszenia informacji przestrzennej za pomocą współrzędnych x, y, z lub za pomocą szeroko-
ści, długości lub wysokości na podstawie geodezyjnego poziomego i pionowego układu od-
niesienia.
1.6.2
Systemy siatek geograficznych. Zharmonizowana wielorozdzielcza siatka o wspólnym punkcie
początkowym i znormalizowanym położeniu oraz wielkości pól siatki.
1.6.3
Ukształtowanie terenu. Cyfrowe modele wysokościowe powierzchni lądu, lodu i oceanu. Obej-
muje również wysokość topograficzną terenu, batymetrię oraz linię brzegową.
•
Pierwsze dwa są wzięte z listy Załącznika I a trzeci z Załącznika II dyrektywy INSPIRE.
1.7
Jak z tego widać system pozycjonowania satelitarnego ASG-EUPOS wpisuje się idealnie w
czasie i w temacie zobowiązań dyrektywy INSPIRE, tworząc usługę dostarczania danych
przestrzennych jako „sieciowej aplikacji komputerowej”.
2
USTAWY I ROZPORZĄDZENIA
2.1
Przechodząc do naszego krajowego podwórka mamy nawet bardziej przejrzysty system regula-
cji prawnych. Jest bowiem Ustawa zasadnicza czyli Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
uchwalona a dniu 2 kwietnia 1997 roku przez Zgromadzenie Narodowe, w której artykuł 87
określa jednoznacznie:
2.1.1
Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, usta-
wy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
2.1.2
Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działa-
nia organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
2.2
Należy tu jeszcze dodać formalny zapis art. 88 pkt 1: „Warunkiem wejścia w życie ustaw, roz-
porządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie.”
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
3
Przepisy prawne
2.3
Sprawy dotyczące geodezji i kartografii, w świetle ustaleń ustawy zasadniczej, reguluje ustawa z
dnia 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne. Z regulacji prawnych, istotnych
dla naszego szkolenia, należy wymienić następujące postanowienia:
2.3.1
Do zadań Głównego Geodety Kraju należą, między innymi, obowiązki (Art. 7a):
•
prowadzenia centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
•
zakładania podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
2.3.2
Do zadań Starosty ustawowo należą z kolei, między innymi, takie obowiązki jak (Art. 7d):
•
prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
•
zakładanie osnów szczegółowych,
•
zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
•
ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
•
prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o
terenie. Przepisy ustawy zezwalają na nieodpłatne umieszczanie na gruntach i obiektach bu-
dowlanych znaków geodezyjnych mówi o tym Art13 pkt 1 ust.3, które w miarę potrzeby urzą-
dzeń zabezpieczających może być za odszkodowaniem (Art. 15 pkt 2) i których nie wolno
niszczyć, uszkadzać lub przemieszczać (Art. 15 pkt 3 ust 1).
3
Rozporządzenia
3.1
Pozostałe regulacje prawne są wydane Rozporządzeniami.
3.2
Do najbardziej nas interesujących Rozporządzeń należą:
3.2.1
Rozporządzenie Ministra Spraw i Administracji z dnia 24 marca 1999 roku w sprawie
standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu in-
formacji o terenie (Dz. U. z dnia 12 kwietnia 1999 r.),
3.2.2
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 kwietnia 1999
roku w sprawie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych (Dz.
U. z dnia 20 maja 1999 r.)
3.2.3
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999 roku
w sprawie określenia rodzajów materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i
kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i włączania z zasobu oraz udostępnia-
nia zasobu (Dz. U. z dnia 31 maja 1999 r.).
3.2.4
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2000 roku w sprawie państwowego sys-
temu odniesień przestrzennych (Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2000 r.).
3.3
Ponieważ państwowy system odniesień przestrzennych jest tematem osobnego wykładu a spo-
sób i tryb włączania do zasobu jest tematem ćwiczeń do omówienia pozostają tutaj regulacje
prawne ustalone pierwszymi dwoma rozporządzeniami.
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
4
Przepisy prawne
3.4
Rozporządzenie Ministra Spraw i Administracji z dnia 24 marca 1999 roku w sprawie
standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu in-
formacji o terenie (Dz. U. z dnia 12 kwietnia 1999 r.)
3.4.1
Przepisy techniczne zawarte w instrukcjach geodezyjnych i kartograficznych, określające cechy
opracowań końcowych są obligatoryjne dla danego rodzaju opracowań. Spośród 13-tu in-
strukcji aż 9 wprowadzono do stosowania w latach 1979-80, dwie dotyczące zasobu w latach
1987-92 a tylko trzy były wprowadzane w latach 1995-98. Widać wyraźnie, że aktywność na
tym polu przychodzi falami. Należy tu jednak przyznać, że regulacje i przepisy techniczne z
tamtych lat są nadal aktualne, co dobrze świadczy o ekspertach tamtych czasów. Wypada tu
przytoczyć ogólne zasady stosowania przepisów technicznych, w których mamy takie zapisy:
3.4.2
„Instrukcje powinny uwzględniać dostępne w danym okresie metody osiągania założonych
standardów opracowań wynikowych. Zawarte w wytycznych metody i przykłady nie powinny
ograniczać stosowania innych metod pracy, jeśli metody te są uzasadnione technicznie i eko-
nomicznie.” - §3, pkt 8 instr. O-1
3.4.3
„Stosowanie metod, narzędzi i materiałów nie przewidzianych instrukcjami technicznymi jest
dopuszczalne, a metod będących wynikiem postępu technicznego jest zalecane, pod warun-
kiem zachowania wymaganych przez instrukcje dokładności opracowań wynikowych.” - §3,
pkt 9 instr. O-1
3.4.4
Trzeba tu dodać, że nadal, przy dzisiejszych zmianach technologicznych w porównaniu do me-
tod ówczesnych, nie ma potrzeb gospodarczych ani technicznych do zmian podstawowych
kryteriów dokładności, które są jasno sprecyzowane w standardach prawnie obowiązujących.
3.4.5
Mamy więc następujące obligatoryjne regulacje prawne:
3.4.5.1
Podstawy jednolitości prac geodezyjnych
•
O jednolitości prac geodezyjnych stanowią: jednolity system miar, jednolite systemy
odniesienia wyników pomiarów i określona przepisami technicznymi treść, dokładność i
forma opracowań. (O-1, § 2, pkt 1).
3.4.5.2
Podstawy klasyfikacyjne
•
Zbiory punktów geodezyjnych, czyli punktów, dla których określono matematycznie ich
położenie, standaryzuje się dzieląc na osnowę poziomą i osnowę wysokościową, z po-
działem na: podstawową, szczegółową i pomiarową. Jak widać nie ma tu żadnej
sprzeczności z postanowieniami dyrektywy INSPIRE.
•
Jako ciekawostkę można podać różnice, jakie znajduje się tekstach dokumentów. W ofi-
cjalnym dzienniku Unii Europejskiej, w tekście w języku angielskim, jest precyzyjnie
podane, że można stosować „x,y,z and/or latitude and longitude and height” a w tym
samym oficjalnym Dzienniku Urzędowym, w tekście w języku polskim jest to zapisane
jako „x,y,z lub za pomocą szerokości, długości lub wysokości”. Siedem krótkich wyra-
zów a aż cztery błędy, bo powinno być: „x,y,z i/lub za pomocą szerokości geograficz-
nej, długości geograficznej i wysokości”.
3.4.5.3
Podstawy dokładnościowe
3.4.5.3.1
Dokładności geodezyjne określenia współrzędnych punktów, według obowiązującego od
kilku już dekad, standardu technicznego pozostają niezmienne i zestawienie zbiorcze moż-
na przedstawić następująco:
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
5
Plik z chomika:
danek.nowak
Inne pliki z tego folderu:
GNSS - Wykałd Transformacje.pdf
(290 KB)
GNSS - Wykład Prace geodezyjne.pdf
(278 KB)
GNSS - Wykład System.pdf
(387 KB)
GNSS -ŚCIĄGA.docx
(27 KB)
GNSS- Wykład ASG-EUPOS.pdf
(279 KB)
Inne foldery tego chomika:
stp_pytania
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin