GNSS- Wykład.pdf

(267 KB) Pobierz
Microsoft Word - WYKŁAD__3.doc
GŁÓWNY URZĄD GEODEZJI I KARTOGRAFII
DEPARTAMENT GEODEZJI KARTOGRAFII I SYSTEMÓW
INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ
WIELOFUNKCYJNY SYSTEM PRECYZYJNEGO POZYCJO-
NOWANIA SATELITARNEGO ASG-EUPOS
PRZEPISY PRAWNE I STANDARDY TECHNICZNE
Opracował: Ryszard Pażus
eryfikacja i uzupełnienie: Jarosław Bosy
Projekt współfinansowany
przez Unię Europejską
Europejski Fundusz
Rozwoju Regionalnego
Reprodukowanie, kopiowanie, fotografowanie, skanowanie części lub całości materiału
bez zgody Głównego Geodety Kraju jest zabronione
316383040.001.png 316383040.002.png 316383040.003.png
 
Przepisy prawne
1 Dyrektywy UE (INSPIRE)
1.1 Gdyby nie dyrektywa UE (INSPIRE) z dnia 14 marca 2007 roku, wykład ten rozpoczynaliby-
śmy od interesujących nas tematycznie zapisów ustawy Prawa geodezyjnego i kartograficzne-
go. Mamy jednak dyrektywę INSPIRE, więc rozpoczniemy od poziomu prawa Unii Europej-
skiej.
1.2 Zanim przejdziemy do INSPIRE kilka informacji wprowadzających o systemie prawa Unii Eu-
ropejskiej .
1.2.1 System prawa Unii Europejskiej tworzą dwa rodzaje aktów prawnych : pierwotne i wtórne .
1.2.2 Do aktów prawa pierwotnego należą traktaty i akty:
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali z 1951 roku, który był za-
warty na okres 50 lat,
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą z 1957 roku,
Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę energii Atomowej z 1957 roku,
Jednolity Akt Europejski z 1986 roku, Traktat o Unii Europejskiej z 1992 roku (tzw.
Traktat z Maastricht) oraz Traktat Amsterdamski z 1997 roku, które znacznie zmodyfi-
kowały postanowienia trzech wymienionych na początku traktatów założycielskich,
Traktaty akcesyjne oraz traktaty międzynarodowe, zawarte przez Wspólnotę z pań-
stwami trzecimi.
1.3 Na podstawie pierwotnych źródeł prawa wydawane są przepisy nazywane wtórnymi (zasadni-
czą rolę prawodawcy spełnia Rada Unii Europejskiej, do tego włączony jest Parlament i Ko-
misje):
1.3.1
Rozporządzenia (ang. Regulations) , które maja zastosowanie ogólne, obowiązują w cało-
ści i stosują się bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich,
1.3.2
Dyrektywy (ang. Directives) , które także są aktami prawa bezwzględnie obowiązującego –
wiążą jednak jedynie co do zamierzonego skutku, zostawiając organom poszczególnych
państw wybór formy i metody osiągnięcia tego skutku,
1.3.3
Decyzje , które są aktami prawa o charakterze indywidualnym, obowiązując w całości te
podmioty, do których są kierowane,
1.3.4
Opinie i zalecenia , które nie są aktami bezwzględnie obowiązującymi, chociaż niektóre
państwa z własnej inicjatywy nadają im moc wiążącą.
1.4 Dla ścisłości należy dodać, że system prawa Unii Europejskiej tworzą wyroki Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości, zwykle orzekane w sprawach indywidualnych. Zasady orzekane
w tym orzecznictwie to najbardziej rozbudowana część systemu prawnego Unii .
1.5 Po tym uporządkowaniu tematu przyjdźmy do DYREKTYWY 2007/2/WE PARLAMENTU
EURPEJSKIEGO I RADY z dnia 14 marca 2007 roku, ustanawiającej infrastrukturę informa-
cji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE).
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
2
Przepisy prawne
1.5.1 Dla potrzeb naszego tematu szkolenia wybierzmy jedynie kilka istotnych dla nas postanowień i
definicji INSPIRE:
1.5.1.1 „Niniejsza dyrektywa nie wymaga zbierania nowych danych przestrzennych” (Rozdz. I, art.
4, pkt 4);
1.5.1.2 „dane przestrzenne” oznaczają wszelkie dane odnoszące się bezpośrednio lub pośrednio
odniesione do określonego położenia lub obszaru geograficznego (Rozdz. I, art. 3, ppkt 2);
1.5.1.3 „zbiór danych przestrzennych” oznacza rozpoznawalny zestaw danych przestrzennych
(Rozdz. I, art. 3 ppkt 3);
1.5.1.4 „usługi danych przestrzennych” oznaczają operacje, które mogą być wykonywane przez
aplikację komputerową na danych przestrzennych zawartych w zbiorach danych przestrzen-
nych lub na powiązanych z nimi metadanych (Rozdz. I, art.3 ppkt 4);
Należy zwrócić uwagę na zapis punktu .1, wyraźnie określający zakres prac INSPIRE. Znaczy
on, nie mniej nie więcej, jak tylko posprzątanie własnego podwórka i udostępnienie tegoż
obywatelom..
1.6 Tematami danych przestrzennych są między innymi (przytoczone dosłowne cytaty INSPIRE) :
1.6.1 Systemy odniesienia za pomocą współrzędnych. Systemy dla jednoznacznego przestrzennego
odnoszenia informacji przestrzennej za pomocą współrzędnych x, y, z lub za pomocą szeroko-
ści, długości lub wysokości na podstawie geodezyjnego poziomego i pionowego układu od-
niesienia.
1.6.2 Systemy siatek geograficznych. Zharmonizowana wielorozdzielcza siatka o wspólnym punkcie
początkowym i znormalizowanym położeniu oraz wielkości pól siatki.
1.6.3 Ukształtowanie terenu. Cyfrowe modele wysokościowe powierzchni lądu, lodu i oceanu. Obej-
muje również wysokość topograficzną terenu, batymetrię oraz linię brzegową.
Pierwsze dwa są wzięte z listy Załącznika I a trzeci z Załącznika II dyrektywy INSPIRE.
1.7 Jak z tego widać system pozycjonowania satelitarnego ASG-EUPOS wpisuje się idealnie w
czasie i w temacie zobowiązań dyrektywy INSPIRE, tworząc usługę dostarczania danych
przestrzennych jako „sieciowej aplikacji komputerowej”.
2 USTAWY I ROZPORZĄDZENIA
2.1 Przechodząc do naszego krajowego podwórka mamy nawet bardziej przejrzysty system regula-
cji prawnych. Jest bowiem Ustawa zasadnicza czyli Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
uchwalona a dniu 2 kwietnia 1997 roku przez Zgromadzenie Narodowe, w której artykuł 87
określa jednoznacznie:
2.1.1 Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, usta-
wy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
2.1.2 Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działa-
nia organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
2.2 Należy tu jeszcze dodać formalny zapis art. 88 pkt 1: „Warunkiem wejścia w życie ustaw, roz-
porządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie.”
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
3
Przepisy prawne
2.3 Sprawy dotyczące geodezji i kartografii, w świetle ustaleń ustawy zasadniczej, reguluje ustawa z
dnia 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne. Z regulacji prawnych, istotnych
dla naszego szkolenia, należy wymienić następujące postanowienia:
2.3.1 Do zadań Głównego Geodety Kraju należą, między innymi, obowiązki (Art. 7a):
prowadzenia centralnego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
zakładania podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
2.3.2 Do zadań Starosty ustawowo należą z kolei, między innymi, takie obowiązki jak (Art. 7d):
prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
zakładanie osnów szczegółowych,
zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,
ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o
terenie. Przepisy ustawy zezwalają na nieodpłatne umieszczanie na gruntach i obiektach bu-
dowlanych znaków geodezyjnych mówi o tym Art13 pkt 1 ust.3, które w miarę potrzeby urzą-
dzeń zabezpieczających może być za odszkodowaniem (Art. 15 pkt 2) i których nie wolno
niszczyć, uszkadzać lub przemieszczać (Art. 15 pkt 3 ust 1).
3 Rozporządzenia
3.1 Pozostałe regulacje prawne są wydane Rozporządzeniami.
3.2 Do najbardziej nas interesujących Rozporządzeń należą:
3.2.1 Rozporządzenie Ministra Spraw i Administracji z dnia 24 marca 1999 roku w sprawie
standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu in-
formacji o terenie (Dz. U. z dnia 12 kwietnia 1999 r.),
3.2.2 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 kwietnia 1999
roku w sprawie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych (Dz.
U. z dnia 20 maja 1999 r.)
3.2.3 Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 maja 1999 roku
w sprawie określenia rodzajów materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i
kartograficzny, sposobu i trybu ich gromadzenia i włączania z zasobu oraz udostępnia-
nia zasobu (Dz. U. z dnia 31 maja 1999 r.).
3.2.4 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2000 roku w sprawie państwowego sys-
temu odniesień przestrzennych (Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2000 r.).
3.3 Ponieważ państwowy system odniesień przestrzennych jest tematem osobnego wykładu a spo-
sób i tryb włączania do zasobu jest tematem ćwiczeń do omówienia pozostają tutaj regulacje
prawne ustalone pierwszymi dwoma rozporządzeniami.
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
4
Przepisy prawne
3.4 Rozporządzenie Ministra Spraw i Administracji z dnia 24 marca 1999 roku w sprawie
standardów technicznych dotyczących geodezji, kartografii oraz krajowego systemu in-
formacji o terenie (Dz. U. z dnia 12 kwietnia 1999 r.)
3.4.1 Przepisy techniczne zawarte w instrukcjach geodezyjnych i kartograficznych, określające cechy
opracowań końcowych są obligatoryjne dla danego rodzaju opracowań. Spośród 13-tu in-
strukcji aż 9 wprowadzono do stosowania w latach 1979-80, dwie dotyczące zasobu w latach
1987-92 a tylko trzy były wprowadzane w latach 1995-98. Widać wyraźnie, że aktywność na
tym polu przychodzi falami. Należy tu jednak przyznać, że regulacje i przepisy techniczne z
tamtych lat są nadal aktualne, co dobrze świadczy o ekspertach tamtych czasów. Wypada tu
przytoczyć ogólne zasady stosowania przepisów technicznych, w których mamy takie zapisy:
3.4.2 „Instrukcje powinny uwzględniać dostępne w danym okresie metody osiągania założonych
standardów opracowań wynikowych. Zawarte w wytycznych metody i przykłady nie powinny
ograniczać stosowania innych metod pracy, jeśli metody te są uzasadnione technicznie i eko-
nomicznie.” - §3, pkt 8 instr. O-1
3.4.3 „Stosowanie metod, narzędzi i materiałów nie przewidzianych instrukcjami technicznymi jest
dopuszczalne, a metod będących wynikiem postępu technicznego jest zalecane, pod warun-
kiem zachowania wymaganych przez instrukcje dokładności opracowań wynikowych.” - §3,
pkt 9 instr. O-1
3.4.4 Trzeba tu dodać, że nadal, przy dzisiejszych zmianach technologicznych w porównaniu do me-
tod ówczesnych, nie ma potrzeb gospodarczych ani technicznych do zmian podstawowych
kryteriów dokładności, które są jasno sprecyzowane w standardach prawnie obowiązujących.
3.4.5 Mamy więc następujące obligatoryjne regulacje prawne:
3.4.5.1 Podstawy jednolitości prac geodezyjnych
O jednolitości prac geodezyjnych stanowią: jednolity system miar, jednolite systemy
odniesienia wyników pomiarów i określona przepisami technicznymi treść, dokładność i
forma opracowań. (O-1, § 2, pkt 1).
3.4.5.2 Podstawy klasyfikacyjne
Zbiory punktów geodezyjnych, czyli punktów, dla których określono matematycznie ich
położenie, standaryzuje się dzieląc na osnowę poziomą i osnowę wysokościową, z po-
działem na: podstawową, szczegółową i pomiarową. Jak widać nie ma tu żadnej
sprzeczności z postanowieniami dyrektywy INSPIRE.
Jako ciekawostkę można podać różnice, jakie znajduje się tekstach dokumentów. W ofi-
cjalnym dzienniku Unii Europejskiej, w tekście w języku angielskim, jest precyzyjnie
podane, że można stosować „x,y,z and/or latitude and longitude and height” a w tym
samym oficjalnym Dzienniku Urzędowym, w tekście w języku polskim jest to zapisane
jako „x,y,z lub za pomocą szerokości, długości lub wysokości”. Siedem krótkich wyra-
zów a aż cztery błędy, bo powinno być: „x,y,z i/lub za pomocą szerokości geograficz-
nej, długości geograficznej i wysokości”.
3.4.5.3 Podstawy dokładnościowe
3.4.5.3.1 Dokładności geodezyjne określenia współrzędnych punktów, według obowiązującego od
kilku już dekad, standardu technicznego pozostają niezmienne i zestawienie zbiorcze moż-
na przedstawić następująco:
Wszelkie prawa zastrzeżone – Główny Geodeta Kraju
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin