Tezy etyka.rtf

(73 KB) Pobierz

POJĘCIA: WARTOŚĆ, WARTOŚĆ MORALNA, ETYKA, ETYKA NORMATYWNA, DEONTOLOGIA, AKSJOLOGIA

 

TEZY
1)Pojęcia: wartość, wartość moralna, etyka, etyka normatywna,
deontologia, aksjologia,
2)Etyka ogólna a zawodowa etyka normatywna: relacje
3)Definiowanie człowieka mądrego według Sokratesa i Arystotelesa
4)Kompetencje aksjologiczne nauczyciela i etapy osiągania ich osiągania
5)Kodeks Etyki Nauczycielskiej opracowany przez Polskie Towarzystwo
Nauczycieli (PTN).
5a)Rok obowiązywania
5b)Zasady ogólne - treść
5c)Zasady szczegółowe grupy zasad szczegółowych, przykłady
6)Argumenty za i przeciw kodeksom etycznym w zawodzie nauczyciela
 

 

 

ETYKA

-Etyka jest subdyscypliną filozofii enia, orzekania, doświadczenia człowieka.

-Podstawowe pytania etyki zamierzchłych czasów dotyczą dobra, które powinno kierować zachowaniami i działaniami człowieka .

-Przedmiotem etyki jest analiza czynników odpowiedzialnych za moralne zachowanie ludzi a głównym celem jest poddawanie refleksji i wskazywanie sprawdzonych podstaw do sprawiedliwego, rozumnego oraz uzasadnionego działania w określonej wspólnocie ludzi
Od zasad i postaw etyki oczekuje się ważności oraz racjonalnej przekonywalności.

-Pierwotnego pojęcia etyki należy dopatrywać się nie tyle w obowiązku czy słuszności, lecz przede wszystkim w pojęciu wartości jako podstawowej kategorii aksjologicznej.

 

a) Nauka o moralności- teoretyczna

b) Nauka o samej moralności- praktyczna

 

ETYKA NORMATYWNA

- Zajmuje się ustalaniem, co jest dobre moralnie a co złe oraz, na podstawie przyjętych ocen i związanych z nimi powinności, wytyczaniem zadań, dyrektyw- norm moralnie pozytywnego postępowania, prowadzących do osiągnięcia pożądanego z punktu widzenia religijnego, społecznego lub politycznego ideału moralnego.

- Nazwa etyka normatywna z dwu języków: greckie słowo  ethos = zwyczaj, obyczaj;  łacińskie norma = prawidło. Grecki termin ethos jest odpowiednikiem łacińskiego mos ( = także zwyczaj, obyczaj) od niego pochodzi termin  moralność.

 

WARTOŚĆ

- Definicję wartości wprowadził Nietzche.

- Priorytety, coś co chcemy osiągnąć, nasze pragnienia.

- Wartość to wszystko co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa.

- Co jest godne pożądania.

- Co łączy się z pozytywnym przeżyciem ( satysfakcją).

- W co człowiek chce angażować swoje wysiłki i wolę.

- Hierarchizacja wartości: te najniższe wartości budują drabinę do najwyższych. To, które są najważniejsze zależy od wielu czynników: religii, kultury, wychowania.

- Interpretacja wartości zależy od kontekstu (kulturowego, czasowego, sytuacyjnego, przesłania). W takich kontekstach wartości bę odrzucane, albo przyjmowane.

 

Cechy wartości:

-Obiektywne              - Motywują do działania              - zmuszają do podejmowania wyboru

-Subiektywne              - Stawiają wymagania              - Ukierunkowują działanie

-Kształtują ludzką osobowość               - Pielęgnujemy to, co jest dla nas cenne

 

WARTOŚĆ MORALNA

- Cele służące do realizacji norm moralnych, wartość jest tożsama z celem do którego dążymy.

- Wartości moralne są celami godnymi realizacji i apelującymi do nas o ich urzeczywistnienie. Wartości owe pozostają często ze sobą w konflikcie. W sytuacji konfliktu musimy wybierać między wykluczającymi się dobrami moralnymi.

 

DEONTOLOGIA

- Teoria obowiązku zawodowego formułuje i uzasadnia normy, zasady moralne.

- Normy moralne łączą cnoty z wartościami, stąd określenie deontologii jako ”środkowej” części etyki normatywnej. Połączenie to oznacza, że wartości nadają normom etycznym prawomocność, ich etyczne uzasadnienie. Natomiast swą imperatywność (moc, obowiązywalność) norma czerpie z cnoty, a przez to z wartości uwewnętrznionej- rozpoznanej, wyuczonej i zaakceptowanej przez wolę.

 

AKSJOLOGIA

- Filozofia wartości.

- Nauka o wartościach zajmująca się badaniem natury wartości, podstawami i kryteriami wartościowania, a także teorią wartości.

 

ETYKA OGÓLNA  A  ZAWODOWA ETYKA NORMATYWNA: RELACJE

 

Etyka zawodowa wspiera się na etyce ogólnej i wyrasta z niej, etos zawodu zakłada istnienie etosu „ogólnego”fundamentalnego” („bazowego”). Przyzwoitość (lub jej brak) nie cechuje człowieka „jako takiego”, lecz w jego zachowaniach i w jego roli społecznej, w tym także w wykonywaniu zawodu,
i to w rozumieniu niezacieśnionym do samych czynności zawodowych, lecz w rozumieniu pewnej ogólnej postawy życiowej, obejmującej w szczególności stosunek do ludzi. 
 

DEFINIOWANIE CZŁOWIEKA MĄDREGO WEDŁUG SOKRATESA I ARYSTOTELESA

Sokrates- osoba to istota obdarzona rozumem i poszukująca wiedzy etycznej.

 

Arystoteles- osoba to jednostka działająca rozumnie. Rozumne postępowanie polega na zachowaniu harmonijnego środka w danej sytuacji warunkowane jest wiedzą etyczną i empiryczną. Rozum i wiedza przede wszystkim etyczna czynią jednostkę człowiekiem rozumnym.

 

 

KOMPETENCJE AKSJOLOGICZNE NAUCZYCIELA I ETAPY OSIĄGANIA ICH

 

Wrażliwość aksjologiczna- to zdolność do wartościowania wraż pochodzących ze świata zewnętrznego lub/i ze świata wewnętrznego oraz do internalizowania ( uwewnętrzniania) systemu wartości i ich hierarchii jako podstawy postępowania nauczyciela.

Etapy osgania kompetencji aksjologicznych:

-odkrywanie/ rozpoznawanie wartości (wymaga zdolności rozpoznawania dobra i zła, dostrzegania tego co cenne)

-rozumienie wartości ( wymaga wiedzy o wartościach, zdolności logicznego myślenia)

-uznawanie/akceptowanie wartości ( wymaga umiejętności przyjmowania wartości jako własnych, interioryzacja)

-urzeczywistnienie wartość ( wymaga konsekwencji w zakresie przyjętych zobowiązań w świecie wartości)

-tworzenie wartości ( wymaga aktywności twórczej, uzdolnień, talentu, przekraczania stereotypów.)

 

 

 

KODEKS ETYKI NAUCZYCIELSKIEJ

W przypadku zawodu nauczyciela kodeksy mają wymiar zwłaszcza dentologiczny, eksponujący działania zgodne z obowiązkiem, z pewnością oraz z powołaniem, tudzież z poczuciem etosu.
Kodeks etyczny nauczyciela nawiązuje do tego, co postrzegane jest jako niezbędne z perspektywy czynników decydujących o moralnym charakterze czynów takiego postępowania, w toku którego pielęgnowane i realizowane są wartości uznawane powszechnie za szczególnie cenne.

 

-              opracowany przez Polskie Towarzystwo Nauczycieli

-              obowiązuje on jego członków od 1994r.

-              Kodeks etyki nauczycielskiej jest wezwaniem do wszystkich nauczycieli alby w zyciu i pracy zawodowej kierowali się zasadami moralnymi prawda i dobrem.

-              Składa się z:

              a) Preambuły,

              b) Przyrzeczenia nauczycielskiego,

                    c) Zasad ogólnych etyki nauczycielskiej,
                    d) Zasad szczególnych etyki nauczycielskiej
 

PREAMBUŁA

1. Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej i szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka.
2. Podstawowym zadaniem nauczyciela jest troska o dobro ucznia i studenta.
3. Nauczyciel uczciwie i rzetelnie przekazuje wiedzę zgodną z prawdą.
4. Nauczyciel szanuje godność ucznia i studenta w procesie kształcenia i wychowania.
5. Nauczyciel szanuje autonomię ucznia i studenta oraz jego rodziny.
6. Nauczyciel stoi na straży realizacji chrześcijańskich wartości moralnych, uczy i wychowuje własną postawą i przykładem.
7. Nauczyciel jest tolerancyjny wobec innych przekonań religijnych i światopogląw, respektujących ład społeczny i moralny.
8. Nauczyciel w duchu prawdy uczy zasad współżycia społecznego i miłci Ojczyzny.
9. Nauczyciel wprowadza ucznia i studenta w dziedzictwo kulturowe narodu polskiego oraz uczy poszanowania kultury innych narodów.
10. Nauczyciel wychowuje w szacunku dla każdego życia ludzkiego, we wszystkich fazach jego rozwoju, od poczęcia po naturalny kres.
11. Nauczyciel uczy kultury współżycia ze światem przyrody.
12. Nauczyciel, kierując się dobrem ucznia i studenta, wybiera odpowiednie metody, formy oraz środki nauczania i wychowania, stosuje obiektywne kryteria oceny z uwzględnieniem zasady indywidualizacji.
13. Powinnością moralną nauczyciela jest stale podnoszenie swych kwalifikacji zawodowych.
14. Nauczyciela obowiązuje tajemnica zawodowa.

 

NAUCZYCIEL WOBEC UCZNIA

1. Nauczyciel szanuje godność ucznia jako osoby: akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myś...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin