POJĘCIA: WARTOŚĆ, WARTOŚĆ MORALNA, ETYKA, ETYKA NORMATYWNA, DEONTOLOGIA, AKSJOLOGIA
TEZY1)Pojęcia: wartość, wartość moralna, etyka, etyka normatywna,deontologia, aksjologia,2)Etyka ogólna a zawodowa etyka normatywna: relacje3)Definiowanie człowieka mądrego według Sokratesa i Arystotelesa4)Kompetencje aksjologiczne nauczyciela i etapy osiągania ich osiągania5)Kodeks Etyki Nauczycielskiej opracowany przez Polskie TowarzystwoNauczycieli (PTN).5a)Rok obowiązywania5b)Zasady ogólne - treść5c)Zasady szczegółowe – grupy zasad szczegółowych, przykłady6)Argumenty za i przeciw kodeksom etycznym w zawodzie nauczyciela
ETYKA
-Etyka jest subdyscypliną filozofii – złożenia, orzekania, doświadczenia człowieka.
-Podstawowe pytania etyki zamierzchłych czasów dotyczą dobra, które powinno kierować zachowaniami i działaniami człowieka .
-Przedmiotem etyki jest analiza czynników odpowiedzialnych za moralne zachowanie ludzi a głównym celem jest poddawanie refleksji i wskazywanie sprawdzonych podstaw do sprawiedliwego, rozumnego oraz uzasadnionego działania w określonej wspólnocie ludziOd zasad i postaw etyki oczekuje się ważności oraz racjonalnej przekonywalności.
-Pierwotnego pojęcia etyki należy dopatrywać się nie tyle w obowiązku czy słuszności, lecz przede wszystkim w pojęciu wartości jako podstawowej kategorii aksjologicznej.
a) Nauka o moralności- teoretyczna
b) Nauka o samej moralności- praktyczna
ETYKA NORMATYWNA
- Zajmuje się ustalaniem, co jest dobre moralnie a co złe oraz, na podstawie przyjętych ocen i związanych z nimi powinności, wytyczaniem zadań, dyrektyw- norm moralnie pozytywnego postępowania, prowadzących do osiągnięcia pożądanego z punktu widzenia religijnego, społecznego lub politycznego ideału moralnego.
- Nazwa etyka normatywna – z dwu języków: greckie słowo ethos = zwyczaj, obyczaj; łacińskie norma = prawidło. Grecki termin ethos jest odpowiednikiem łacińskiego mos ( = także zwyczaj, obyczaj) – od niego pochodzi termin moralność.
WARTOŚĆ
- Definicję wartości wprowadził Nietzche.
- Priorytety, coś co chcemy osiągnąć, nasze pragnienia.
- Wartość to wszystko co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa.
- Co jest godne pożądania.
- Co łączy się z pozytywnym przeżyciem ( satysfakcją).
- W co człowiek chce angażować swoje wysiłki i wolę.
- Hierarchizacja wartości: te najniższe wartości budują drabinę do najwyższych. To, które są najważniejsze zależy od wielu czynników: religii, kultury, wychowania.
- Interpretacja wartości zależy od kontekstu (kulturowego, czasowego, sytuacyjnego, przesłania). W takich kontekstach wartości będą odrzucane, albo przyjmowane.
Cechy wartości:
-Obiektywne - Motywują do działania - zmuszają do podejmowania wyboru
-Subiektywne - Stawiają wymagania - Ukierunkowują działanie
-Kształtują ludzką osobowość - Pielęgnujemy to, co jest dla nas cenne
WARTOŚĆ MORALNA
- Cele służące do realizacji norm moralnych, wartość jest tożsama z celem do którego dążymy.
- Wartości moralne są celami godnymi realizacji i apelującymi do nas o ich urzeczywistnienie. Wartości owe pozostają często ze sobą w konflikcie. W sytuacji konfliktu musimy wybierać między wykluczającymi się dobrami moralnymi.
DEONTOLOGIA
- Teoria obowiązku zawodowego – formułuje i uzasadnia normy, zasady moralne.
- Normy moralne łączą cnoty z wartościami, stąd określenie deontologii jako ”środkowej” części etyki normatywnej. Połączenie to oznacza, że wartości nadają normom etycznym prawomocność, ich etyczne uzasadnienie. Natomiast swą imperatywność (moc, obowiązywalność) norma czerpie z cnoty, a przez to z wartości uwewnętrznionej- rozpoznanej, wyuczonej i zaakceptowanej przez wolę.
AKSJOLOGIA
- Filozofia wartości.
- Nauka o wartościach zajmująca się badaniem natury wartości, podstawami i kryteriami wartościowania, a także teorią wartości.
ETYKA OGÓLNA A ZAWODOWA ETYKA NORMATYWNA: RELACJE
Etyka zawodowa wspiera się na etyce ogólnej i wyrasta z niej, etos zawodu zakłada istnienie etosu „ogólnego” „fundamentalnego” („bazowego”). Przyzwoitość (lub jej brak) nie cechuje człowieka „jako takiego”, lecz w jego zachowaniach i w jego roli społecznej, w tym także w wykonywaniu zawodu,i to w rozumieniu niezacieśnionym do samych czynności zawodowych, lecz w rozumieniu pewnej ogólnej postawy życiowej, obejmującej w szczególności stosunek do ludzi.
DEFINIOWANIE CZŁOWIEKA MĄDREGO WEDŁUG SOKRATESA I ARYSTOTELESA
Sokrates- osoba to istota obdarzona rozumem i poszukująca wiedzy etycznej.
Arystoteles- osoba to jednostka działająca rozumnie. Rozumne postępowanie polega na zachowaniu harmonijnego środka w danej sytuacji warunkowane jest wiedzą etyczną i empiryczną. Rozum i wiedza przede wszystkim etyczna – czynią jednostkę człowiekiem rozumnym.
KOMPETENCJE AKSJOLOGICZNE NAUCZYCIELA I ETAPY OSIĄGANIA ICH
Wrażliwość aksjologiczna- to zdolność do wartościowania wrażeń pochodzących ze świata zewnętrznego lub/i ze świata wewnętrznego oraz do internalizowania ( uwewnętrzniania) systemu wartości i ich hierarchii jako podstawy postępowania nauczyciela.
Etapy osiągania kompetencji aksjologicznych:
-odkrywanie/ rozpoznawanie wartości (wymaga zdolności rozpoznawania dobra i zła, dostrzegania tego co cenne)
-rozumienie wartości ( wymaga wiedzy o wartościach, zdolności logicznego myślenia)
-uznawanie/akceptowanie wartości ( wymaga umiejętności przyjmowania wartości jako własnych, interioryzacja)
-urzeczywistnienie wartość ( wymaga konsekwencji w zakresie przyjętych zobowiązań w świecie wartości)
-tworzenie wartości ( wymaga aktywności twórczej, uzdolnień, talentu, przekraczania stereotypów.)
KODEKS ETYKI NAUCZYCIELSKIEJ
W przypadku zawodu nauczyciela kodeksy mają wymiar zwłaszcza dentologiczny, eksponujący działania zgodne z obowiązkiem, z pewnością oraz z powołaniem, tudzież z poczuciem etosu.Kodeks etyczny nauczyciela nawiązuje do tego, co postrzegane jest jako niezbędne z perspektywy czynników decydujących o moralnym charakterze czynów takiego postępowania, w toku którego pielęgnowane i realizowane są wartości uznawane powszechnie za szczególnie cenne.
- opracowany przez Polskie Towarzystwo Nauczycieli
- obowiązuje on jego członków od 1994r.
- Kodeks etyki nauczycielskiej jest wezwaniem do wszystkich nauczycieli alby w zyciu i pracy zawodowej kierowali się zasadami moralnymi prawda i dobrem.
- Składa się z:
a) Preambuły,
b) Przyrzeczenia nauczycielskiego,
c) Zasad ogólnych etyki nauczycielskiej, d) Zasad szczególnych etyki nauczycielskiej
PREAMBUŁA
1. Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej i szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka.2. Podstawowym zadaniem nauczyciela jest troska o dobro ucznia i studenta.3. Nauczyciel uczciwie i rzetelnie przekazuje wiedzę zgodną z prawdą.4. Nauczyciel szanuje godność ucznia i studenta w procesie kształcenia i wychowania.5. Nauczyciel szanuje autonomię ucznia i studenta oraz jego rodziny.6. Nauczyciel stoi na straży realizacji chrześcijańskich wartości moralnych, uczy i wychowuje własną postawą i przykładem.7. Nauczyciel jest tolerancyjny wobec innych przekonań religijnych i światopoglądów, respektujących ład społeczny i moralny.8. Nauczyciel w duchu prawdy uczy zasad współżycia społecznego i miłości Ojczyzny.9. Nauczyciel wprowadza ucznia i studenta w dziedzictwo kulturowe narodu polskiego oraz uczy poszanowania kultury innych narodów.10. Nauczyciel wychowuje w szacunku dla każdego życia ludzkiego, we wszystkich fazach jego rozwoju, od poczęcia po naturalny kres.11. Nauczyciel uczy kultury współżycia ze światem przyrody.12. Nauczyciel, kierując się dobrem ucznia i studenta, wybiera odpowiednie metody, formy oraz środki nauczania i wychowania, stosuje obiektywne kryteria oceny z uwzględnieniem zasady indywidualizacji.13. Powinnością moralną nauczyciela jest stale podnoszenie swych kwalifikacji zawodowych.14. Nauczyciela obowiązuje tajemnica zawodowa.
NAUCZYCIEL WOBEC UCZNIA
1. Nauczyciel szanuje godność ucznia jako osoby: akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myś...
wyrocznia100