Nie kupuj kota w worku, czyli jak nie dać się reklamie.docx

(432 KB) Pobierz

Temat:  Nie kupuj kota w  worku, czyli jak nie dać się reklamie.

 

Cel główny

Rozwijanie umiejętności odbioru i samodzielnego tworzenia różnych przekazów medialnych.

             

Cele lekcji:

Uczeń:

§         zna techniki stosowane w reklamie,

§         wyróżnia tworzywo reklam prasowych i telewizyjnych,

§         wskazuje cechy języka charakterystyczne dla reklam,

§         zna środki wyrazu artystycznego reklamy,

§         tworzy własną reklamę,

§         aktywnie współpracuje w grupie.

 

Metody: słowna, działania praktyczne, rozmowa.

             

Formy pracy: samodzielna, grupowa.

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.

 

Podstawa programowa:

Cele edukacyjne

Ujawnianie zainteresowań, możliwości i potrzeb oraz językowych i czytelniczych umiejętności uczniów po to, aby wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały, projektować odpowiednie działania gwarantujące skuteczność edukacji.

 

Treści nauczania

a) Terminy związane z przekazami ikonicznymi, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą

 

Osiągnięcia

1. Mówienie

a) na temat zaobserwowanych zjawisk językowych (przy użyciu elementarnej terminologii językoznawczej wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów),

b) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b)  rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie

a) z dążnością do odkrywania ich dosłownego, przenośnego i symbolicznego sensu,

b) wykorzystaniem różnych kontekstów,

c) z uwzględnieniem obserwacji swoistości ich tworzywa.

 

Materiały i środki dydaktyczne:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Między nami – zeszyt ćwiczeń. GWO, 2007.

o        Przykładowe reklamy prasowe i plakaty.

Bibliografia metodyczna:

1.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.       Dyduchowa A. Metody kształcenia sprawności językowej [w:] „Nowa Polszczyzna” 2004 nr 5 oraz 2005, nr 1.

3.       Łukasik J. Spoko lekcja 2. Kielce 2011.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Kaczorowski B (red.). Encyklopedia PWN T2. Hasło: reklama.

2.       Golka M. Świat reklamy. Warszawa 1991.

Tok lekcji:

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Podział klasy na grupy i ukierunkowanie pracy poleceniem:

Z podanych reklam prasowych wybierzcie jedną, która najbardziej do Was przemówiła, najbardziej się spodobała. Uzasadnijcie swój wybór.

 

3.       Przedstawienie i podsumowanie wyników pracy.

ü      Co zdecydowało o wyborze? – np.: kolorystyka, hasło reklamowe, znana osoba na folderze, przekonujący tekst, itp.

 

4.       Wspólne zapisanie definicji reklamy. Uczniowie podają swoje propozycje i zapisują je na tablicy. Nauczyciel podaje

Ø    Reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartościach itp.

 

II.     Faza realizacyjna

 

5.       Rozmowao tym, gdzie spotykamy się z reklamą.

·         Radio,

·         Telewizja,

·         Prasa,

·         Plakaty,

·         Billboardy,

·         Domokrążcy – akwizytorzy.

 

6.       Rozmowa o tym, czemu służą reklamy.

·         zachwalają cechy produktu,

·         kuszą,

·         szantażują,

·         uświadamiają konieczność posiadania,

·         manipulują potencjalnymi klientami,

·         często kształtują nasz gust,

·         rozszerzają krąg potrzeb,

·         dają złudne poczucie luksusu, itp.

 

7.       Zapisanie tematu  lekcji.

 

III.   Faza podsumowująca

 

8.       Podział uczniów na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół ma za zadanie stworzenie plakatu reklamowego wybranego produktu zgodnie z zaleceniami ze schematu.

                                         

9.       Przedstawienie pracy grup. Ocena reklam według wcześniej ustalonych kryteriów.

·         Hasło reklamowe,

·         Tekst,

·         Sposób przedstawienia produktu,

·         Estetyka.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin