Dzień w którym się zgubiłem.docx

(20 KB) Pobierz

 

Konspekt lekcji języka polskiego – klasa II gimnazjum

 

Temat: W labiryncie osobowości. I.B. Singer „Dzień, w którym się zgubiłem”.

 

Przebieg zajęć:

1.      Prowadząca zapisuje na tablicy różne wyrażenia:

Kobieta – kiepski kierowca

Mężczyzna – silny, bardziej wytrzymały

Polak – złodziej samochodów

Amerykanin – najlepszy naukowiec

Anglik – spokojny, wyważony

 

2.      Prowadząca rozmawia z uczniami i pyta: Czy powyższe wyrażenia są prawdziwe? Skąd wziął się taki obraz człowieka? Jak możemy nazwać tego typu opinie?

 

3.      Uczniowie starają się wyjaśnić znaczenie słowa stereotyp - uproszczony obraz rzeczywistości.

 

4.      Prowadząca głośno odczytuje z podręcznika tekst „Dzień, w którym się zgubiłem”. Wcześniej prosi uczniów, by podczas lektury zwrócili szczególną uwagę na cechy wewnętrzne i zewnętrzne głównego bohatera.

 

5.      Uczniowie na podstawie tekstu, pod kierunkiem prowadzącej sporządzają charakterystykę głównego bohatera. Wyszczególniają jego cechy osobowości oraz wyglądu.

 


Zachowanie:

·         Zawsze się spóźnia;

·         Nie poznaje ludzi;

·         Myli kierunki i miejsca;

·         Gubi rzeczy;

·         Nie pamięta numerów sal;

·         Zapomina fakty, ludzi, adresy;

·         Ciągle się spieszy.
Wygląd:

·         byt długi płaszcz;

·         za duże buty;

·         pognieciony kapelusz;

·         parasol nieadekwatny do pogody;

·         okulary z jednym szkłem;

·         kieszenie wypchane gazetami i papierami;

·         wypchana teczka.

 


6.      Uczniowie na podstawie tekstu i wcześniejszej rozmowy samodzielnie tworzą stereotyp naukowca.

7.      Prowadząca pyta uczniów dlaczego ludzie tworzą stereotypu? Czemu służy taki sposób postrzegania świata? Po co budujemy stereotypy?

·         Ułatwiają zrozumienie świata;

·         Upraszczają wiadomości i informacje o drugim człowieku;

·         Szufladkują, przyporządkowują określone cechy;

·         Pozwalają szybko ocenić człowieka i sytuację;

·         Są wygodne i nie wymagają poznania drugiego człowieka, kultury, narodu;

·         Integrują, pozwalają zaliczyć się do grupy lub kogoś z niej wykluczyć;

·         są sądem wartościującym pozytywnie lub negatywnie.

 

8.      Prowadząca pyta uczniów w jakim dziale znalazł się tekst „Dzień, w którym się zgubiłem”. Jaki związek ma on z labiryntem? Jakie labirynty znają?

 

ü      Najbardziej znany jest labirynt Minotaura, z którego Tezeusz wydostał się za pomocą nici Ariadny.

 

9.      Prowadząca pyta uczniów w jakim labiryncie znalazł się profesor Szlemiel? Co dla niego było „nicią Ariadany?

 

10.  Zapisanie tematu lekcji:

W labiryncie osobowości. I.B. Singer „Dzień, w którym się zgubiłem”.

 

11.  Zadanie domowe:

Wybierz dowolny stereotyp i opisz jeden dzień z życia w labiryncie osobowości.

Zwróć uwagę na jakie trudności napotyka się Twój bohater oraz co może być jego „nicią Ariadny” w codziennym życiu.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin