Konspekt lekcji języka polskiego – klasa II gimnazjum
Temat: W labiryncie osobowości. I.B. Singer „Dzień, w którym się zgubiłem”.
Przebieg zajęć:
1. Prowadząca zapisuje na tablicy różne wyrażenia:
Kobieta – kiepski kierowca
Mężczyzna – silny, bardziej wytrzymały
Polak – złodziej samochodów
Amerykanin – najlepszy naukowiec
Anglik – spokojny, wyważony
2. Prowadząca rozmawia z uczniami i pyta: Czy powyższe wyrażenia są prawdziwe? Skąd wziął się taki obraz człowieka? Jak możemy nazwać tego typu opinie?
3. Uczniowie starają się wyjaśnić znaczenie słowa stereotyp - uproszczony obraz rzeczywistości.
4. Prowadząca głośno odczytuje z podręcznika tekst „Dzień, w którym się zgubiłem”. Wcześniej prosi uczniów, by podczas lektury zwrócili szczególną uwagę na cechy wewnętrzne i zewnętrzne głównego bohatera.
5. Uczniowie na podstawie tekstu, pod kierunkiem prowadzącej sporządzają charakterystykę głównego bohatera. Wyszczególniają jego cechy osobowości oraz wyglądu.
Zachowanie:
· Zawsze się spóźnia;
· Nie poznaje ludzi;
· Myli kierunki i miejsca;
· Gubi rzeczy;
· Nie pamięta numerów sal;
· Zapomina fakty, ludzi, adresy;
· Ciągle się spieszy.Wygląd:
· byt długi płaszcz;
· za duże buty;
· pognieciony kapelusz;
· parasol nieadekwatny do pogody;
· okulary z jednym szkłem;
· kieszenie wypchane gazetami i papierami;
· wypchana teczka.
6. Uczniowie na podstawie tekstu i wcześniejszej rozmowy samodzielnie tworzą stereotyp naukowca.
7. Prowadząca pyta uczniów dlaczego ludzie tworzą stereotypu? Czemu służy taki sposób postrzegania świata? Po co budujemy stereotypy?
· Ułatwiają zrozumienie świata;
· Upraszczają wiadomości i informacje o drugim człowieku;
· Szufladkują, przyporządkowują określone cechy;
· Pozwalają szybko ocenić człowieka i sytuację;
· Są wygodne i nie wymagają poznania drugiego człowieka, kultury, narodu;
· Integrują, pozwalają zaliczyć się do grupy lub kogoś z niej wykluczyć;
· są sądem wartościującym pozytywnie lub negatywnie.
8. Prowadząca pyta uczniów w jakim dziale znalazł się tekst „Dzień, w którym się zgubiłem”. Jaki związek ma on z labiryntem? Jakie labirynty znają?
ü Najbardziej znany jest labirynt Minotaura, z którego Tezeusz wydostał się za pomocą nici Ariadny.
9. Prowadząca pyta uczniów w jakim labiryncie znalazł się profesor Szlemiel? Co dla niego było „nicią Ariadany”?
10. Zapisanie tematu lekcji:
W labiryncie osobowości. I.B. Singer „Dzień, w którym się zgubiłem”.
11. Zadanie domowe:
Wybierz dowolny stereotyp i opisz jeden dzień z życia w labiryncie osobowości.
Zwróć uwagę na jakie trudności napotyka się Twój bohater oraz co może być jego „nicią Ariadny” w codziennym życiu.
Kaacha91