na podstawie Programu nauczania, podręcznika Muzyka w gimnazjum, Warsztatów oraz Poradnika dla nauczyciela
(do nowej podstawy programowej)
Opracowała Agnieszka Kreiner-Bogdańska
TEMAT LEKCJI
ZAKRES MATERIAŁU
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Wykorzystane pomoce dydaktyczne i działania praktyczne
PODSTAWOWE
PONADPODSTAWOWE
SEMESTR I
1.
Dźwięk i jego właściwości
Wysokość, barwa, dynamika. Podstawowe terminy muzyczne – nazwy dźwięków. Klawiatura i strój muzyczny.
Uczeń:
Zna nazwy dźwięków.
Zna podstawowe cechy dźwięku.
Rozpoznaje i opisuje układ klawiatury.
Wyjaśnia pojęcie ultra i infradźwięku, pogłosu.
Zna nazwy oktaw, potrafi je wskazać na klawiaturze.
Zna wzorcową częstotliwość dźwięku w muzyce.
Komputerowe programy muzyczne.
Keyboard.
2.
Głos i instrumenty muzyczne
Podział instrumentów. Rodzaje głosu ludzkiego.
Zna podstawowy podział instrumentów muzycznych ze względu na źródło dźwięku, potrafi wymienić przykłady instrumentów z różnych grup.
Zna różne rodzaje głosu ludzkiego.
Potrafi rozróżnić różne rodzaje głosu.
Zna podział instrumentów, potrafi podać po kilka instrumentów z każdej grupy.
Umie określić rodzaj głosu śpiewaka na podstawie nagrania.
Zna nazwiska wybitnych śpiewaków.
Tablice instrumentów, tabela w podręczniku.
Próby różnego rodzaju emisji głosu i gwizdu.
Nagrania wybitnych śpiewaków.
3.
Instrumenty dęte drewniane
Zasada działania instrumentów dętych drewnianych i sposób gry na przykładzie fletu prostego. Różne rodzaje instrumentów dętych. Flet, klarnet, saksofony. Skale i możliwości instrumentów dętych drewnianych.
Wyjaśnia zasadę działania instrumentów dętych drewnianych.
Potrafi podać przykłady instrumentów dętych drewnianych.
Zna i rozróżnia instrumenty dęte drewniane. Określa różnice w barwie i budowie instrumentów, w przybliżeniu określa ich skale.
Potrafi zagrać kilka dźwięków lub melodię na flecie prostym.
Potrafi, słuchając nagrania, rozpoznać instrument na podstawie barwy.
Flet prosty. Pokaz zasady działania i nauka gry (prostej melodii).
Nagrania instrumentów dętych drewnianych. Pokaz instrumentów dostępnych w szkole. Ilustracje w podręczniku.
4.
Instrumenty dęte blaszane i klawiszowe
Zasada działania instrumentów dętych blaszanych i sposób gry. Różne rodzaje instrumentów dętych blaszanych. Trąbka i puzon. Skale i możliwości instrumentów.
Instrumenty dęte klawiszowe. Zasada działania. Akordeon i organy.
Wirtuozi gry.
Wyjaśnia zasadę działania instr. dętych blaszanych i klawiszowych.
Potrafi podać przykłady tych instrumentów i je opisać.
Zna i rozróżnia instrumenty dęte blaszane (trąbkę i puzon) oraz dęte klawiszowe.
Porównuje ich budowę i skale.
Potrafi poznać instrument, słuchając nagrania.
Potrafi wymienić nazwisko wirtuoza gry na instrumencie dętym (organach).
Pokaz instrumentów dostępnych w szkole (akordeon, trąbka). Ilustracje w podręczniku. Nagrania wirtuozów instrumentów dętych.
5.
Instrumenty strunowe
Zasada działania instrumentów strunowych. Budowa instrumentów i sposoby gry. Skale i możliwości instrumentów.
Wirtuozi gry na instrumentach dętych.
Opisuje budowę i sposób gry na gitarze i fortepianie.
Potrafi zagrać kilka dźwięków i akordów. Potrafi wymienić nazwiska polskich wybitnych pianistów.
Potrafi zagrać kilka akordów na gitarze i na fortepianie. Potrafi w przybliżeniu określić skale instrumentów strunowych.
Potrafi wymienić nazwiska wybitnych pianistów i innych wirtuozów.
Pokaz instrumentów dostępnych w szkole (gitara akustyczna, fortepian).
Prezentacja i nauka kliku akordów na gitarze.
Ilustracje w podręczniku. Nagrania wirtuozów (pianistów, gitarzystów itp.).
6.
Instrumenty smyczkowe
Rodzina instrumentów smyczkowych.
Sposoby gry. Wirtuozi.
Wymienia przykłady instrumentów smyczkowych w kolejności od najwyższego do najniższego. Zna podstawową budowę instrumentów smyczkowych (struny, pudło rezonansowe, smyczek).
Opisuje i porównuje z sobą instrumenty smyczkowe. Potrafi określić ich skalę (na klawiaturze).
Zna nazwiska sławnych wirtuozów gry na skrzypcach i wiolonczeli.
Pokaz instrumentów (skrzypce), ilustracje w podręczniku. Nagrania wirtuozów.
7.
Instrumenty perkusyjne i elektryczne
Grupy i rodzaje instrumentów perkusyjnych. Budowa i zasada działania. Przykłady instrumentów: kotły, werbel, wibrafon. Zestawy perkusyjne.
Instrumenty elektryczne. Zasada działania gitary elektrycznej i keyboardu.
Zna zasadę działania instrumentów perkusyjnych. Podaje przykłady instrumentów perkusyjnych i opisuje ich budowę. Potrafi posłużyć się wybranym instrumentem perkusyjnym.
Rozróżnia instrumenty elektromechaniczne i elektroniczne. Podaje przykłady obu grup instrumentów.
Opisuje i porównuje sposób gry na różnych instrumentach perkusyjnych.
Zna zasadę funkcjonowania instrumentów elektromechanicznych i elektronicznych.
Rozpoznaje wybrane instrumenty perkusyjne ze słuchu.
Potrafi zagrać na keyboardzie prostą melodię z akordami.
Pokaz instrumentów perkusyjnych i elektrycznych (keyboard). Demonstracja możliwości gry, pokaz i nauka gry na instrumencie perkusyjnym i keyboardzie.
Ilustracje w podręczniku. Nagrania instrumentów perkusyjnych.
tadani60