Lp.
Instrumenty środka wyrazu
TECHNIKA PLASTYCZNA
Przebieg zajęcia/ wykonanie techniki
ŚRODKI /MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
Temat
1.
PRZESTRZEŃ
Technika rysowania Pastelami
Za pomocą pasteli rysujemy wybrany przez nas moment z trasy jaka codziennie pokonujemy z domu do szkoły pokazując przestrzeń jaka nas otacza.
- kartka papieru
-pastele
Wiosna:
Moja droga do szkoły.
2.
RUCH
technika origami płaskie z koła
Za pomocą wyciętych z kolorowych papierów kół tworzymy przyklejając na kartkę papieru pingwina Pik Poka próbując ukazać jak się porusza, zmienia miejsce.
Dużo różnej wielkości kółek
-klej
- kartka białego papieru
ZIMA: Mały pingwin Pik Pok.
3.
ŚWIATŁO
Malowanie lakierami do paznokci
Malujemy lakierami po celofanie lub kliszach radiograficznych, pokrywając całą powierzchnię wybranymi przez siebie formami. Kiedy prace wyschną przyglądamy się przejrzystości kolorów.
-wielokolorowe lakiery do paznokci
-celofan lub umyta klisza radiograficzna
LATO: Bezludna wyspa.
4.
PERSPEKTYWA
Technika kryjąca, farbami plakatowymi
Malujemy farbami wybrany obiekt i przestrzeń znajdującą się w pobliżu z okna z sali lekcyjnej. Najpierw szkicujemy ołówkiem potem nakładamy pierwszą warstwę farby . Na następnych zajęciach gdy farba wyschnie wykańczamy pracę.
-kartka papieru
-pędzle o różnej grubości
- farby plakatowe -ołówek
WIOSNA: Widok z okna.
5.
BRYŁA
Rysowanie bryły od środka, nadawanie odpowiednich cieni.
Szkicujemy wnętrze pokoju pamiętając o lini zbiegu znajdującej się na ścianie naprzeciwko. Następnie nadajmy przedmiotom znajdującym się wewnątrz odpowiedni kształt i kolor manewrując kolorowymi flamastrami.
-ołówek
-ekierka
- kolorowe flamastry
JESIEŃ: Mój pokój
6.
FAKTURA
Rysowanie patykiem na podkładzie z klejówki.
Malowanie klejówką trocinami
Przygotowanie klejówki: do garnka z gotującą wodą wlewamy mąkę najlepiej żytnią rozrobioną w zimnej wodzie i mieszamy ciągle drewnianą łyżką. Po krótkim gotowaniu uzyskujemy klej, tzw. klajster. Wlewamy go do naczynia i wsypujemy farbę w proszku, taką jakiej używa się do malowania ścian. Na dwie części objętościowe klejdujemy jedną część farby.
Malujemy grubym lub płaskim pędzlem szczecinowym, dość szerokim całą powierzchnią kartki papieru. Podczas malowania pędzel należy prowadzić w jednym kierunku. Teraz szybko, póki klejówka nie wyschnie - rysujemy patykiem ściętym w łopatkę. Podczas rysowania na patyku zbiera się farba, którą wycieramy w ściereczkę. Niektóre płaszczyzny własnej kompozycji można zapełniać kreskami, kropkami itp. tworząc tym samym rozmaite faktury. Zamiast patykiem można rysować kawałkiem grzebienia, można też w jednej kompozycji użyć i patyka i grzebienia. Uzyskuje się w Etn sposób dodatkowe efekty fakturalne.
Dla uzyskania w kompozycji malarskiej grubej faktury albo tylko wprowadzenia do niej pewnych partii o szorstkiej grubej fakturze - nabieramy do słoika klejówkę, dodajemy do niej trochę trocin i po wymieszaniu malujemy płaskim pędzlem.
-klejówka
- gruby lub płaski pędzel szczecinowy
- patyk ścięty w łopatkę
- ściereczka
- inne przybory np. grzebień
-słoiki
-trociny
-plaski pędzel
WIOSNA: Przyroda budzi się do życia.
LATO: Żniwa
7.
KRESKA
Wydrapywanka
Rysowanie farbą wyciskaną z
trąbki papierowej.
Barwienie rurką do napojów
Woskowe obrazki
Arkusz brystolu zamalowujemy farbami np. w trzech kolorach czystych o słabych walorach (nieregularne plamy lub pasy). Gdy brystol jest suchy pocieramy całą jego powierzchnię świecą (położyć świecę bokiem na papierze i pocierać nią papier wzdłuż, w poprzek i ruchem obrotowym). Malujemy znowu całą powierzchnię papieru czarnym tuszem. Podczas malowania wychodzą wciąż kolorowe plamy, a tusz jakby rozbiega się. Na zupełnie wyschniętym papierze można teraz wydrapywać kompozycję gwoździem oraz innymi tego typu narzędziami. W ten sposób zdrapana zostaje warstwa tuszu i świecy, a na czarnym tle ukazują się kolorowe linie i plamy.
Kawałek papieru pergaminowego zwijamy w trąbkę, sklejamy ją i obcinamy jej koniec tak, aby powstał mały otworek. Z mąki gotujemy klajster, mieszamy go z kruszona kredą. Wlewamy łyżką farbę do trąbki z papieru i zawijamy górną część. Przez wyciskanie farby z trąbki wykonujemy różne rysunki na ciemnym papierze.
Mocno rozcieńczone dowolne farby wodne lub tusze spuszczamy dużymi kroplami na papier i za pomocą plastikowej rurki do napojów rozdmuchujemy je w różne strony (dmuchamy dość mocno). W zależności od kierunku rozdmuchiwania otrzymamy różnej grubości „niteczki”. Najcieńsze wzorki uzyskamy wówczas, gdy trzymamy rurkę pionowo do papieru i w trakcie dmuchania poruszamy nią energicznie w różnych kierunkach.
Strugamy kredki świecowe (uważajmy, aby nie pomieszać kolorów). Na kartce papieru układamy z ostrużyn dowolną kompozycję (dość cienką warstwę). Na tak przygotowany podkład nakładamy arkusik kalki technicznej lub folii aluminiowej (przy kalce technicznej możemy lepiej kontrolować efekty) i całość lekko przeprasowujemy żelazkiem. Pod wpływem ciepła kredki rozpuszczą się i utworzą kolorowe plamy, co da nam efektowną pracę.
-arkusz brystolu
-farby
-świeca
-czarny tusz
-narzędzie o ostrym zakończeniu do wydrapywania
LATO: Wakacyjna przygoda.
ZIMA: Zima zima zła. – krajobraz zimy
JESIEŃ: Barwy jesieni.
...
gapanatka