dawidowska2.doc

(42 KB) Pobierz
TEST Z EDUKACJI PRZYRODNICZEJ DLA KLASY TRZECIEJ

 

TEST Z EDUKACJI PRZYRODNICZEJ

DLA KLASY TRZECIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

DZIAŁ PROGRAMOWY: „W LESIE”

 

 

1.      Uzupełnij zdania wyrazami:

                       ( las mieszany,  las liściasty,  las iglasty)

 

a.       Lasy z przewagą drzew liściastych to ............................................

b.      Lasy z przewagą drzew iglastych to...............................................

c.       Las, w którym rosną buki, sosny, dęby, brzozy i jodły to..............

............................................

 

 

2.      Podkreśl prawidłowe odpowiedzi. Jakie korzyści czerpią ludzie z runa leśnego?

a.       zbierają grzyby;

b.      zbierają owoce;

c.       wykorzystują drewno;

d.      wykorzystują zioła.

 

3.      (*)Wytłumacz, dlaczego wypoczywając w lesie nie należy pozostawiać w nim butelek, szkła opakowań po kanapkach i napojach oraz śmieci.

.....................................................................................................................................

.....................................................................................................................................

.....................................................................................................................................

 

 

4.      Do warstw  występujących w lesie przyporządkuj wymienione rośliny i zwierzęta:

 

drzewo                           jeżyna                                         

                                                                             zając

 

podszyt                            mrówki                                    sowa

 

     

runo leśne                         wiewiórka                                                                                 

                                                                                        borówka

 

5.      (*)Z poziomych kratek eliminatki wykreśl nazwy zwierząt i roślin leśnych.

      Z pozostałych  liter odczytaj hasło. Zapisz je i stosuj przebywając w lesie.

 

                                  C  H  R   S  O  O  S  Ń  N  A

                                  B  O  L  A  S   R  Ó  W  K  A

                                  P   J   R  E  Z   L  E   D  E  Ń

                                  P   L  O  Ż   I   A  R   S  E  M

 

Hasło:................................................................................................................................  

 

6.      (*)Co zrobisz, jeśli zobaczysz, że pali się las?

......................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

7.      Uzupełnij zdania:

a.       Grzyby kapeluszowe zbudowane są z ........................... i ..................................

b.      Owocnik to ............................... i ...................................

c.       Grzyby pobierają ......................... za pomocą grzybni.

 

8.      Nazwy grzybów trujących otocz czerwona kredką:

                 borowik szlachetny                                       borowik ponury

            

                             muchomor sromotnikowy                       gąska zielona

 

                 maślak                    maślanka wiązkowa

 

 

9.      (*)Najgroźniejsze zatrucia spowodowane są spożyciem grzyba

................................................................................................

 

 

10.  Jak podzielisz zwierzęta ze względu na sposób odżywiania:

a.       ................................................

b.      ................................................

c.       ................................................

                                                                         

       Polecenia z (*) są z poziomu ponad podstawowego.   

 

PLAN TESTU

 

NUMER PYTANIA

            OPANOWANE

     UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA

            Uczeń potrafi:

      PUNKTACJA

      WYMAGANIA

 

      P                     (*)

1.

Wymienić rodzaje lasów.

2 punkty

    +

2.

Wymienić korzyści płynące dla człowieka z runa leśnego.

2 punkty

    +

3.

Wytłumaczyć, dlaczego nie należy zaśmiecać lasu.

2 punkty

                               +

4.

Przyporządkować  rośliny i zwierzęta

do warstw występujących w lesie. 

2 punkty

    +

5.

Z eliminatki wykreślić nazwy zwierząt i roślin leśnych, odczytać z pozostałych liter hasło.

2 punkty

                                +

6.

Odpowiednio zachować się gdy zauważy palący się las.

2 punkty

                                +

7.

Uzupełnić zdania odpowiednimi pojęciami związanymi z budową grzyba.

2 punkty

    +

8.

Rozróżnić grzyby trujące od grzybów jadalnych.

2 punkty

    +

9.

Wymienić nazwę grzyba, który powoduje najgroźniejsze zatrucie.

2 punkty

                                 +

10.

Podzielić zwierzęta ze względu na sposób odżywiania się.

2 punkty

   +

 

 

 

 

 

     Punktacja testu:

 

             20p. – 19p. – ocena: wspaniale;

             18p. – 15p. – ocena: bardzo dobrze;

             14p. – 11p. – ocena: dobrze;

             10p. –  7 p. – ocena: słabo;

               6p. –   0p. – ocena : musisz jeszcze popracować.

 

 

                      KARTA ODPOWIEDZI DO TESTU

 

1.      a. las liściasty;

b. las iglasty;

            c. las mieszany.

 

2.      a, b,d.

 

3.      Las jest miejscem wypoczynku a nie śmietnikiem. Pozostawione śmieci i butelki mogą być przyczyną pożaru. Las jest domem roślin i zwierząt – pozostawione w nim śmieci mogą być trucizną  dla ich domowników.

 

4.            – drzewo: wiewiórka, sowa;

- podszyt: jeżyna, zając;

-          runo leśne: mrówki, borówka.

-           

5.      sosna, borówka, jeleń, lis.

Hasło brzmi: Chroń las przed pożarem.

 

6.      Bezwzględnie oddalić się i powiadomić kogoś dorosłego.

 

7.      a. grzybni, owocnika;

b. trzon, kapelusz;

            c. wodę.

 

8.      borowik ponury, muchomor sromotnikowy, maślanka wiązkowa.

 

9.      muchomora sromotnikowego.

 

10.  a. zwierzęta roślinożerne;

b. zwierzęta mięsożerne;

c. zwierzęta wszystkożern...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin