DLA KLASY TRZECIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
DZIAŁ PROGRAMOWY: „W LESIE”
1. Uzupełnij zdania wyrazami:
( las mieszany, las liściasty, las iglasty)
a. Lasy z przewagą drzew liściastych to ............................................
b. Lasy z przewagą drzew iglastych to...............................................
c. Las, w którym rosną buki, sosny, dęby, brzozy i jodły to..............
............................................
2. Podkreśl prawidłowe odpowiedzi. Jakie korzyści czerpią ludzie z runa leśnego?
a. zbierają grzyby;
b. zbierają owoce;
c. wykorzystują drewno;
d. wykorzystują zioła.
3. (*)Wytłumacz, dlaczego wypoczywając w lesie nie należy pozostawiać w nim butelek, szkła opakowań po kanapkach i napojach oraz śmieci.
.....................................................................................................................................
4. Do warstw występujących w lesie przyporządkuj wymienione rośliny i zwierzęta:
drzewo jeżyna
zając
podszyt mrówki sowa
runo leśne wiewiórka
borówka
5. (*)Z poziomych kratek eliminatki wykreśl nazwy zwierząt i roślin leśnych.
Z pozostałych liter odczytaj hasło. Zapisz je i stosuj przebywając w lesie.
C H R S O O S Ń N A
B O L A S R Ó W K A
P J R E Z L E D E Ń
P L O Ż I A R S E M
Hasło:................................................................................................................................
6. (*)Co zrobisz, jeśli zobaczysz, że pali się las?
......................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. Uzupełnij zdania:
a. Grzyby kapeluszowe zbudowane są z ........................... i ..................................
b. Owocnik to ............................... i ...................................
c. Grzyby pobierają ......................... za pomocą grzybni.
8. Nazwy grzybów trujących otocz czerwona kredką:
borowik szlachetny borowik ponury
muchomor sromotnikowy gąska zielona
maślak maślanka wiązkowa
9. (*)Najgroźniejsze zatrucia spowodowane są spożyciem grzyba
................................................................................................
10. Jak podzielisz zwierzęta ze względu na sposób odżywiania:
a. ................................................
b. ................................................
c. ................................................
Polecenia z (*) są z poziomu ponad podstawowego.
NUMER PYTANIA
OPANOWANE
UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA
Uczeń potrafi:
PUNKTACJA
WYMAGANIA
P (*)
1.
Wymienić rodzaje lasów.
2 punkty
+
2.
Wymienić korzyści płynące dla człowieka z runa leśnego.
3.
Wytłumaczyć, dlaczego nie należy zaśmiecać lasu.
4.
Przyporządkować rośliny i zwierzęta
do warstw występujących w lesie.
5.
Z eliminatki wykreślić nazwy zwierząt i roślin leśnych, odczytać z pozostałych liter hasło.
6.
Odpowiednio zachować się gdy zauważy palący się las.
7.
Uzupełnić zdania odpowiednimi pojęciami związanymi z budową grzyba.
8.
Rozróżnić grzyby trujące od grzybów jadalnych.
9.
Wymienić nazwę grzyba, który powoduje najgroźniejsze zatrucie.
10.
Podzielić zwierzęta ze względu na sposób odżywiania się.
Punktacja testu:
20p. – 19p. – ocena: wspaniale;
18p. – 15p. – ocena: bardzo dobrze;
14p. – 11p. – ocena: dobrze;
10p. – 7 p. – ocena: słabo;
6p. – 0p. – ocena : musisz jeszcze popracować.
KARTA ODPOWIEDZI DO TESTU
1. a. las liściasty;
b. las iglasty;
c. las mieszany.
2. a, b,d.
3. Las jest miejscem wypoczynku a nie śmietnikiem. Pozostawione śmieci i butelki mogą być przyczyną pożaru. Las jest domem roślin i zwierząt – pozostawione w nim śmieci mogą być trucizną dla ich domowników.
4. – drzewo: wiewiórka, sowa;
- podszyt: jeżyna, zając;
- runo leśne: mrówki, borówka.
-
5. sosna, borówka, jeleń, lis.
Hasło brzmi: Chroń las przed pożarem.
6. Bezwzględnie oddalić się i powiadomić kogoś dorosłego.
7. a. grzybni, owocnika;
b. trzon, kapelusz;
c. wodę.
8. borowik ponury, muchomor sromotnikowy, maślanka wiązkowa.
9. muchomora sromotnikowego.
10. a. zwierzęta roślinożerne;
b. zwierzęta mięsożerne;
c. zwierzęta wszystkożern...
malgorzatka17