Inteligencja_-_prezentacja.pdf

(91 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Inteligencja - prezentacja
Czymjestinteligencja?
Inteligencja
• Inteligencja– róŜniceindywidualnew
szybkościijakości,zjakąludzierozwiązują
problemyangaŜująceumysł
JulitaPodruczna
PsychologiaOgólna2006/07
SWPSWrocław
• [Czasemosobaniewykształconajestw
stanierozwiązaćbardzoskomplikowane
zadanie(np.wbrydŜu,szachach…)]
• Problemydefinicyjne– spórmiędzy
psychologamioistotęinteligencji
• „JednostkiróŜniąsięmiędzysobąw
swoichzdolnościachrozumienia
złoŜonychidei,efektywnejadaptacji
dośrodowiska,korzystania(uczenia
się)zdoświadczenia,angaŜowaniasię
wrozmaiteformyrozumowania,w
radzeniusobiezprzeszkodamiw
trakciemyślenia.TeróŜnice
indywidualnesąistotne,choćniesą
onenigdycałkowiciespójne.
Wykonaniezadańumysłowychdanej
osobybędziesięzmieniałow
zaleŜnościodzmieniającychsię
sytuacji,dziedzinizastosowanychdo
ichocenykryteriów.Koncepcje
„inteligencji”sąpróbąwyjaśnieniai
organizowaniategokompleksu
złoŜonychzjawisk.”[Neisseriin.1996]
Inteligencja[Strelau,2002]
Inteligencjatokonstruktteoretyczny
odnoszącysiędowzględniestałych
warunkówwewnętrznychczłowieka,
determinującychefektywność
wykonywaniazadańlubrozwiązywania
problemówwymagającychtypowo
ludzkichprocesówpoznawczych.Warunki
tekształtująsięwwynikuspecyficznego
dlajednostkioddziaływaniamiędzy
genotypemaśrodowiskiem.
4384683.222.png 4384683.233.png 4384683.244.png 4384683.255.png 4384683.001.png 4384683.012.png 4384683.023.png 4384683.034.png 4384683.045.png 4384683.056.png 4384683.067.png 4384683.078.png 4384683.089.png 4384683.100.png 4384683.111.png 4384683.122.png 4384683.133.png 4384683.144.png 4384683.155.png 4384683.166.png 4384683.177.png 4384683.188.png 4384683.190.png 4384683.191.png 4384683.192.png 4384683.193.png 4384683.194.png 4384683.195.png 4384683.196.png 4384683.197.png 4384683.198.png 4384683.199.png 4384683.200.png 4384683.201.png 4384683.202.png 4384683.203.png 4384683.204.png 4384683.205.png 4384683.206.png 4384683.207.png 4384683.208.png 4384683.209.png 4384683.210.png 4384683.211.png 4384683.212.png 4384683.213.png 4384683.214.png 4384683.215.png 4384683.216.png 4384683.217.png 4384683.218.png 4384683.219.png 4384683.220.png
Czymjestczynnikg?
3zasadyfunkcjonowaniaintelektu
• Dwuczynnikowateoria
zdolnościSpearmana
– Zrozumieniewłasnego
doświadczenia
• Inteligencjaogólna–czynnikg
[genral intelligence]. Energia
umysĀowa
– Edukcja relacji –procesumysłowy
polegającynaujmowaniu
stosunkumiędzydwomlubwięcej
elementami
• Zdolnościspecjalne–czynnikis
[specific]
– Edukcja korelatów – gdyznana
jestrelacjainaleŜywydedukować
brakującyelementtejrelacji
Zasadaedukcjikorelatuirelacji
KoncepcjaRaymondaCattella [1971]
• Naczynnikgskładająsiędwainne:
przeciwieństwo
?
• Inteligencjapłynna
Uwarunkowanawłaściwościamistruktur
nerwowychwmózguizaleŜywdecydującej
mierzeodczynnikagenetycznego.Ujawniasię
najbardziejwrozwiązywaniuzadań,wktórych
chodzioujmowaniestosunkówmiędzyrzeczami
czyelementamiwtestachniewerbalnych.
Dotyczywrodzonejzdolnościdorozumowania.
Rozwijasiędookresudojrzałości.
zimny
?
dom
dach
• Inteligencjaskrystalizowana
powstajejakowynikdoświadczeniaiuczeniasię,
którenakładająsięnainteligencjępłynną.
ZmieniasięwrazzwiekiemizaleŜyodczynników
kulturowych.Przejawiasięgłowniewzadaniach
werbalnych.Rozwijasiędostarości.
4384683.221.png 4384683.223.png 4384683.224.png 4384683.225.png 4384683.226.png 4384683.227.png 4384683.228.png 4384683.229.png 4384683.230.png 4384683.231.png 4384683.232.png 4384683.234.png 4384683.235.png 4384683.236.png 4384683.237.png 4384683.238.png 4384683.239.png 4384683.240.png 4384683.241.png 4384683.242.png 4384683.243.png 4384683.245.png 4384683.246.png 4384683.247.png 4384683.248.png 4384683.249.png 4384683.250.png 4384683.251.png 4384683.252.png 4384683.253.png 4384683.254.png 4384683.256.png 4384683.257.png 4384683.258.png 4384683.259.png 4384683.260.png 4384683.261.png 4384683.262.png 4384683.263.png 4384683.264.png 4384683.265.png 4384683.002.png 4384683.003.png 4384683.004.png 4384683.005.png 4384683.006.png 4384683.007.png 4384683.008.png 4384683.009.png 4384683.010.png 4384683.011.png 4384683.013.png 4384683.014.png
Triarchicznateoriainteligencji
Inteligencjaskładnikowa
• Inteligencjaskładnikowa
• Stanowinajlepsząmiaręinteligencji
płynnej
• Inteligencjadoświadczeniowa
• Inteligencjakontekstualna
• Odnosisiędorozumowania
indukcyjnego(odszczegółudo
ogółu;wyciągamywnioskówz
niepełnegozbioruprzesłanek),
uczeniasięinabywaniawiedzy,
wykonywaniazadańoraz
planowania,kontroliipodejmowania
decyzji(metaskładniki)
• Zalety:
– Triarchicznateoriainteligencjijest
teoriąsystemową rozpatruje
inteligencjęzróŜnychperspektyw
• Wada:
– Inteligencjapraktyczna
(kontekstualna)koreluje,wbrew
załoŜeniomSternberga,zinteligencją
psychometryczną(składnikową)
Inteligencjadoświadczeniowa
Inteligencjakontekstualna
• Zdolnośćradzeniasobiez
nowymisytuacjami,
korzystaniaz
dotychczasowych
doświadczeńiautomatyzacji
procesówmyślowych
• Inteligencjapraktyczna;
„zaradnośćŜyciowa”
• UmoŜliwiaadaptacjędo
otoczenia
• JeślitaadaptacjajestniemoŜliwa,
jednostkapróbujezmieniaći
kształtowaćrzeczywistość
• Pokrewnatwórczości
• ZaleŜnaodkontekstukulturowego
4384683.015.png 4384683.016.png 4384683.017.png 4384683.018.png 4384683.019.png 4384683.020.png 4384683.021.png 4384683.022.png 4384683.024.png 4384683.025.png 4384683.026.png 4384683.027.png 4384683.028.png 4384683.029.png 4384683.030.png 4384683.031.png 4384683.032.png 4384683.033.png 4384683.035.png 4384683.036.png 4384683.037.png 4384683.038.png 4384683.039.png 4384683.040.png 4384683.041.png 4384683.042.png 4384683.043.png 4384683.044.png 4384683.046.png 4384683.047.png 4384683.048.png 4384683.049.png 4384683.050.png 4384683.051.png 4384683.052.png 4384683.053.png 4384683.054.png 4384683.055.png 4384683.057.png 4384683.058.png 4384683.059.png 4384683.060.png 4384683.061.png 4384683.062.png 4384683.063.png 4384683.064.png 4384683.065.png 4384683.066.png 4384683.068.png 4384683.069.png 4384683.070.png 4384683.071.png 4384683.072.png
TeoriawieluinteligencjiGardnera
Inteligencjajęzykowa
• Inteligencjajakozdolnośćdo
rozwiązywaniaproblemówlubdo
tworzeniaproduktówcenionych
wokreślonymśrodowisku
kulturowymlubwspołeczności
• Najbardziejwidocznaupoetówi
literatów
• „Bezserc,bezducha,toszkieletów
ludy;Młodości!dodajmiskrzydła!
Niechnadmartwymwzlecę
światemWrajskądziedzinęułudy;
Kędyzapałtworzycudy,Nowości
potrząsakwiatem,Ioblekawnadziei
złotemalowidła.”
• Inteligencjajęzykowa,logiczno
matematyczna,przestrzenna,
muzyczna,cielesnokinestetyczna,
interpersonalna,intrapersonalna
• KaŜdyz7rodzajówinteligencji
ma,zdaniemGardnera,swoje
podstawyneuronalne
Inteligencjalogicznomatematyczna
Inteligencjaprzestrzenna
• Obejmujezdolności
matematyczneilogiczne.
Ujawniasięgłówniew
rozumowaniuindukcyjnym.
UtoŜsamianaz„myśleniem
naukowym”.
• Zdolnośćtworzeniamodeli
umysłowychprzestrzeni
światazewnętrznegoi
operowanianimiwumyśle.
• WystępujeuŜeglarzy,
inŜynierów,rzeźbiarzy,
malarzy…
• Swoistyarchetyp„surowej
inteligencji”
4384683.073.png 4384683.074.png 4384683.075.png 4384683.076.png 4384683.077.png 4384683.079.png 4384683.080.png 4384683.081.png 4384683.082.png 4384683.083.png 4384683.084.png 4384683.085.png 4384683.086.png 4384683.087.png 4384683.088.png 4384683.090.png 4384683.091.png 4384683.092.png 4384683.093.png 4384683.094.png 4384683.095.png 4384683.096.png 4384683.097.png 4384683.098.png 4384683.099.png 4384683.101.png 4384683.102.png 4384683.103.png 4384683.104.png 4384683.105.png 4384683.106.png 4384683.107.png 4384683.108.png 4384683.109.png 4384683.110.png 4384683.112.png 4384683.113.png 4384683.114.png 4384683.115.png 4384683.116.png 4384683.117.png 4384683.118.png 4384683.119.png 4384683.120.png 4384683.121.png 4384683.123.png 4384683.124.png 4384683.125.png 4384683.126.png 4384683.127.png 4384683.128.png 4384683.129.png 4384683.130.png
Inteligencjamuzyczna
Inteligencjacielesnokinestetyczna
• Występujeuwybitnych
muzyków
• Zdolnośćdotworzenia
produktówangaŜujących
całeciałolubjegoczęści
• Zazdolnościmuzyczne
odpowiadaprawapółkula
mózgu
• Ujawniasięusportowców,
tancerzy,chirurgów,
rzemieślników…
Inteligencjainterpersonalna
Inteligencjaintrapersonalna
• Zdolnośćrozumieniainnych
ludziiwspółdziałaniaznimi
• Zdolnośćtworzenia
adekwatnegomodelusamego
siebieiefektywnego
wykorzystywaniagowŜyciu
codziennym
• UmiejętnośćróŜnicowania
nastroju,temperamentu,
motywacjiiintencjiosóbnas
otaczających
• Widocznausprzedawców,
duchownych,nauczycieli,
psychologów
• Zdolnośćdosamoregulacjii
obserwacjiwłasnychemocji
4384683.131.png 4384683.132.png 4384683.134.png 4384683.135.png 4384683.136.png 4384683.137.png 4384683.138.png 4384683.139.png 4384683.140.png 4384683.141.png 4384683.142.png 4384683.143.png 4384683.145.png 4384683.146.png 4384683.147.png 4384683.148.png 4384683.149.png 4384683.150.png 4384683.151.png 4384683.152.png 4384683.153.png 4384683.154.png 4384683.156.png 4384683.157.png 4384683.158.png 4384683.159.png 4384683.160.png 4384683.161.png 4384683.162.png 4384683.163.png 4384683.164.png 4384683.165.png 4384683.167.png 4384683.168.png 4384683.169.png 4384683.170.png 4384683.171.png 4384683.172.png 4384683.173.png 4384683.174.png 4384683.175.png 4384683.176.png 4384683.178.png 4384683.179.png 4384683.180.png 4384683.181.png 4384683.182.png 4384683.183.png 4384683.184.png 4384683.185.png 4384683.186.png 4384683.187.png 4384683.189.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin