karta pracy fale akustyczne.docx

(44 KB) Pobierz

Imię i nazwisko:……………………………………………………………………………………………………………..

Klasa: ………………………………………..

KARTA PRACY

FALE AKUSTYCZNE

Doświadczenie 1

1.     

2.      Zawieś kulkę na stojaku.

3.      Przybliż kamerton do kulki w ten sposób,

kulka dotykała jednego ramienia kamertonu.

4.      Uderz w drugie ramię kamertonu.

 

Co zauważyłeś/?

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Co się dzieje z kamertonem?

……………………………………………………………………………………………………………………………………


teczowa-sprezynka.jpg

Doświadczenie 2

1.      Weź tęczową sprężynę.

2.      Połóż na stole i rozciągnij ją lekko.

3.      Trzymając sprężynę po obu końcach,

pchnij jedną ręką jeden koniec sprężyny.

4.      Wykonuj pkt3 naprzemiennie oboma rękoma.

 

Co zauważyłeś/?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Jak nazywa się to zjawisko?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

















Doświadczenie 3

1.     



Weź stojak na probówki i umieść w nim 5 probówek.

2.     

Napełnij probówki w ten sposób, by w każdej

kolejnej było mniej wody.

3.      Przyłóż usta do probówek i przetestuj organki.

 

Co zaobserwowałeś/?

………………………………………………………………………………………………………………………………….

Co się dzieje z dźwiękiem przy wzroście poziomu wody?





…………………………………………………………………………………………………………………………………..

 





Doświadczenie 4

1.     

Ustaw dwa kamertony obok siebie.

2.      Wpraw oba w drgania.

3.     



Na ramię jednego z kamertonu załóż obręcz.

4.     



Ponownie wpraw z drgania oba kamertony.

 

Co zaobserwowałeś/?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Czym się różnią drgania z pkt2 od tych z pkt4? Czy się różnią dźwięki?

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Doświadczenie 5

1.     



Weź do ręki kamerton bez pudła rezonansowego.

2.     

Uderz w niego.

3.      Słuchając dźwięku wydawanego przez kamerton

obracaj go w dłoni.

 

Co zaobserwowałeś/?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Jak zmieniał się dźwięk w stosunku do położenia kamertonu?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 







Doświadczenie 6

1.     



Weź generator dźwięków i podłącz go









do dwóch głośników.

2.     





Rozstaw głośniki na odległość ok. 1 m.

3.     

Zbliż jedno ucho do głośników zatykając drugie.

4.      Przesuwaj głowę od jednego głośnika do drugiego.

Co zaobserwowałeś/?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Jak zmienia się głośność dźwięku w zależności od położenia Twojego ucha?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

Doświadczenie 7

1.      Ustaw głośnik, świeczkę i płytę

(drewnianą, metalową) w jednej linii.



Płytę w płaszczyźnie prostopadłej.

2.      Uruchom generator dźwięku.

3.     



Zapal świeczkę.

4.     









Ostrożnie i powoli przesuwaj świeczkę

wzdłuż linii płyta-głośnik do czasu, aż

płomień nie zacznie się kołysać.

 

Co zaobserwowałeś/?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Jak wpływają fale na płomień świecy?

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Zgłoś jeśli naruszono regulamin