Rozdzial18.rtf

(3804 KB) Pobierz
451

 

 

ROZDZIAŁ

18

ZESPOŁY I PRACA ZESPOŁOWA

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

 

1

rozróżnić główne rodzaje zespołów występujących w organizacjach;

 

2

opisać cechy super zespołów i zespołów samorządnych;

3

przedstawić wytyczne, jak wzmacniać zwartość zespołów;

 

4

przedstawić wytyczne, jak zwiększać efektywność zespołów;

 

5

wyjaśnić, w jaki sposób kierownicy mogą rozwiązywać konflikty w zespole.

 



 

Rozdział 18

Zespół:

dwie lub więcej osób
współdziałających

i wzajemnie oddziałujących
na siebie w dążeniu do
wspólnego celu

 

Zespół kierowany:

zespół składający się

z kierownika

i bezpośrednio podległych
mu pracowników

komitet:

formalny zespół
organizacyjny, zazwyczaj
istniejący przez długi okres,
powołany do wykonywania
określonych zadań

 

zob.

 

rozdział 8, s. 218

Zespoły i praca zespołowa

481

Wiele prac w organizacjach odbywa się w zespołach. Aby sprostać
wyzwaniom, stawianym dziś przedsiębiorstwom, coraz więcej organi-
zacji zastępuje dawne hierarchie i formalne systemy zespołami i pracą
zespołową. Wiele organizacji dochodzi do wniosku, że najlepszym sposo-
bem na zwiększanie wydajności pracy poszczególnych pracowników jest
zwracanie uwagi na to, jak się kieruje grupami roboczymi i zespołami.
W tym rozdziale opiszemy grupy robocze i zespoły oraz wyjaśnimy, jak
można nimi skutecznie kierować1.

RODZAJE ZESPOŁÓW

Przez zespół rozumie się dwie lub więcej osób, współdziałających i wzajem-
nie oddziałujących na siebie w dążeniu do wspólnego celu. Tradycyjnie
występowały w organizacjach dwa rodzaje zespołów: formalne i nieformal-
ne. Dzisiaj jednak istnieją zespoły mające cechy i jednych, i drugich.

ZESPOŁY FORMALNE I NIEFORMALNE

Zespoły czy grupy formalne . są celowo tworzone przez kierowników.
Zespołom takim powierza się wykonywanie określonych zadań, przy-
czyniających się do osiągania przez organizację jej celów. Najbardziej
rozpowszechnionym ich rodzajem jest zespół kierowany składający się z kie-
rownika i podległych mu pracowników. W niektórych organizacjach, dążą-
cych do obniżenia znaczenia hierarchii, tytuły mogą ulegać zmianom. Na
przykład w NCR kierowników zespołów kierowanych określa się mianem
"trenerów", a członków zespołu - "współpracowników".

Innym rodzajem zespołu formalnego jest komitet, zazwyczaj istniejący
przez długi okres i zajmujący się powtarzającymi się problemami i decyz-
jami. Na przykład, zapewne Twoja, Czytelniku, uczelnia ma komitet do
spraw studenckich, zajmujący się powtarzającymi się zagadnieniami z życia
studentów. Chociaż skład takiego komitetu ulega zmianie, sam komitet jest
trwały .

Koło jakości jest pewnego rodzaju zespołem. W zakładach produkcji
blachy i płyt Reynolds Metal Co., w McCook w stanie Illinois, koła jakości
stanowiły ważny element programu, który od 1981 r. doprowadził do
znacznego wzrostu wydajności pracy i do poprawy jakości. Zgodnie z pro-
gramem, noszącym nazwę "godzinnej współpracy i rozwiązywania prob-
lemów zarządzania", zespoły kół jakości spotykają się co tydzień na

1 Należy zauważyć, że posługujemy się zamiennie pojęciami "grupa robocza" i "zespół", co stanowi
odbicie praktyki w nowoczesnych organizacjach. Niektórzy autorzy uważają, że grupom brakuje wspólnej
wizji, charakterystycznej dla zespołów.

 



 

482              Część V                                                                                                                               Przewodzenie

Zespół zadaniowy albo
projektowy:

doraźny zespół powołany
do rozwiązania
określonego problemu

Normy:

założenia i oczekiwania
dotyczące zachowań
członków grupy

godzinę, żeby omawiać problemy występujące w pracy, rozpatrywać ich
przyczyny, proponować rozwiązania i podejmować działania usprawniające.
Kiedy zespół zakończy analizę i obmyśli rozwiązanie, oficjalnie przed-
stawia swoje wnioski kierownictwu i załodze zakładów. Z 475 rozwiązań
zaproponowanych w ciągu pierwszych czterech lat funkcjonowania pro-
gramu niemal 400 zatwierdzono. Łączne oszczędności wynikające z tych
pomysłów były ośmiokrotnie wyższe od związanych z nimi kosztów, co
stanowiło poważną kwotę w zakładach produkcyjnych, w których sprawa
obniżania kosztów ma duże znaczenie. W okresie trzech lat McCook
dwukrotnie zwiększył ilość sprzedanego aluminium przypadającą na jed-
nego pracownika i zdołał dostarczyć pewnemu odbiorcy ponad 2 tys.
elementów bez żadnego odrzutu2.

Niektóre zespoły formalne mają charakter doraźny. Można je nazwać
zespołami zadaniowymi lub projektowymi. Są to zespoły tworzone do zajęcia
się określonym problemem. Zazwyczaj ulegają likwidacji po wykonaniu
zadania lub rozwiązaniu problemu. Na przykład przezydent Clinton powo-
łał zespół zadaniowy, na którego czele stała Hillary Rodham Clinton 3,
w celu opracowania projektu narodowego systemu opiekizdrowotnej.
Zespoły lub grupy nieformalne tworzą się zawsze wtedy, kiedy ludzie
systematycznie się spotykają i współdziałają ze sobą. Grupy takie pojawiają
się w obrębie formalnej struktury organizacyjnej. Członkowie grup niefor-
malnych zazwyczaj podporządkowują część swoich osobistych potrzeb po-
trzebom zespołu jako całości. W zamian zespół wspiera ich i chroni.
Działalność grup nieformalnych może sprzyjać interesom organizacji - na
przykład niedzielne rozgrywki piłkarskie mogą wzmocnić więzi między ich
uczestnikami; grupa kobiet może omawiać rozmaite sposoby działania,
prowadzące do stworzenia lepszych warunków pracy dla kobiet.

FUNKCJE GRUP NIEFORMALNYCH. Grupy nieformalne spełniają cztery
główne funkcje4. Po pierwsze, utrzymują i wzmacniają wspólne normy
(oczekiwane zachowania) i wartości członków. Po drugie, zapewniają człon-
kom zaspokojenie potrzeb społecznych, pozycję i poczucie bezpieczeństwa.
W dużych korporacjach, w których ludzie uważają, że pracodawcy właś-
ciwie ich nie znają, grupy nieformalne umożliwiają swoim członkom Żar-
towanie, narzekanie, wspólne posiłki i utrzymywanie kontaktów towarzys-
kich po pracy. Grupy nieformalne zaspokajają więc ludzkie potrzeby
przyjaźni, wsparcia i bezpieczeństwa.

Po trzecie, grupy nieformalne pomagają swoim członkom w komuni-
kowaniu się. Członkowie grup nieformalnych dowiadują się o interesują-
cych ich sprawach przez tworzenie własnych, nieformalnych kanałów ko-

2 Bureau of Business Practices, Profiles in Quality: Blueprint for Action in 50 Leading Companies,
Allyn & Bacon, Needham, Mass., 1991, s.75.

3 Żona prezydenta Clintona (przyp. tłum.).

4 K. Davis, Human Relations at Work, McGraw-Hill, Nowy Jork 1962, s. 235-257, oraz tegoż autora
Human Behavior at Work: Organizational Behavior, McGraw-Hill, Nowy Jork 1981, s. 331-332.

 

 

 



 

munikacyjnych, stanowiących uzupełnienie kanałów bardziej oficjalnych.
W istocie, kierownicy często korzystają. z nieformalnych sieci do "nieoficjal-
nego" przekazywania informacji.

Po czwarte, grupy nieformalne pomagają rozwiązywać problemy, na
przykład udzielają pomocy choremu bądź zmęczonemu pracownikowi albo
wymyślają sposoby na nudę. Często takie grupowe rozwiązywanie prob-
lemów pomaga organizacji, Da przykład wtedy, kiedy pracownicy mówią
swojemu niewydajnemu koledze, "żeby wziął się w garść". Grupy takie
mogą jednak także obniżać efektywność organizacji, na przykład gdy
wywierają nacisk na nowych pracowników w celu ograniczania ich wysił-
ków, tak aby przełożeni nie uznali przeciętnego poziomu wykonania norm
przez grupę za zbyt niski.

Oprócz tych czterech funkcji grupy nieformalne mogą pełnić rolę grup
odniesienia - grup, z którymi inni pracownicy się identyfikują i porównują
(tzn. mających władzę odniesienia}. Na przykład grupą odniesienia dla
kierowników średniego szczebla mogą być członkowie naczelnego kierow-
nictwa, Ludzie mają skłonność do kształtowania siebie na wzór swoich
grup odniesienia; te zatem wywierają duży wpływ na życie organizacji.

 

 

Grupa odniesienia:
grupa, z którą
poszczególne osoby
identyfikują się

i porównują

ZESPOŁY O WYSOKIEJ EFEKTYWNOŚCI, CZYLI SUPERZESPOŁY

Niektóre zespoły mają cechy zarazem grup formalnych i nieformalnych.
Superzespół: Ich przykładem są superzespoły, czyli zespoły o wysokiej efektywności,
grupa składająca się składające się z 3-30 pracowników wywodzących się z rozmaitych pionów

              działalności korporacji. Początkowo nazywano je "samorządnymi zespoła-
mi roboczymi" albo "zespołami o wysokiej efektywności". Zostały one
nazwane "superzespołami" przez magazyn "Fortune" w maju 1991 r.
W Federal Express superzespoły obmyśliły rozwiązanie problemu fak-
turowania w sposób przynoszący firmie 2,1 mln USD oszczędności rocznie.

              W jednym z zakładów przetwórstwa z zbożowego Generals w Kalifornii

superzespoły kierują fabryką - bez udziału kierownika - w trakcie nocnej
zmiany.

Superzespoły zaczynają też odgrywać dużą rolę w niewielkich przedsię-
biorstwach, takich jak na przykład agencje reklamowe. Swojego czasu
specjalistów ds. reklamy wyróżniała technika ich pracy. Zdaniem Hilla
Westbrooka, jednego z jurorów przyznających nagrody One Show za
reklamy, w sektorze tym strona techniczna odgrywa obecnie mniejszą rolę
niż strategia reklamy. Wobec wzrostu liczby kanałów telewizyjnych do 500,
nastąpiło rozszerzenie sieci rozrywki i informacji. Tym samym, zdaniem
Lee Garfinkla z firmy Lowe and Partners, zwiększyła się atrakcyjność
sektora reklamowego. Niektóre agencje wprowadzają zatem nową strategię,

5 B. Dumane, Who Needs a Boss?, "Fortune'`, 7 maja 1990, s. 52-62.

483

Zespoły i praca zespołowa

Rozdział 18

 



 

484

Przewodzenie

Zespół samorządny:

zespół, który sam sobą
kieruje bez formalnego
nadzoru; zwany też
samorządną grupą roboczą

 

 

obejmującą tworzenie superzespołów składających się z dyrektorów, auto­

rów tekstów i naczelnych grafików6.              .

Superzespoły różnią się od innych formalnych zespołów tym, że pomi-
jają tradycyjną piramidę hierarchii - sztywny układ kolejnych szczebli,
z robotnikami na dole i dyrekcją na górze która często jest zbyt
ociężała, aby mogła sobie radzić z problemami, z jakimi robotnicy mają
codziennie do czynienia. Sprawnie działające superzespoły kierują same
sobą, ustalają swoje harmonogramy pracy, wyznaczają normy wydajności,
zamawiają urządzenia i materiały, poprawiają jakość i współdziałają
z klientami oraz z innymi superzespołami.

Z superzespołów korzystają takie wielkie korporacje, jak Corning,
DEC, General Mills i Federal Express. Są równie skuteczne w sektorach
usługowych i finansowych, jak w produkcji. Można je tworzyć do pracy
nad określonym zamierzeniem czy problemem albo też mogą być trwałą
formą organizowania pracowników w firmie. W opinii kierownictwa Gene-
ral Mills, wydajność pracy w zakładach, w których wprowadzono superzes-
poły, wzrosła o 40%.

Superzespoły nie są jednak uniwersalnym lekarstwem na wszystkie
choroby. Superzespół może być przesadą przy rozwiązywaniu prostych
problemów, jakie występują na przykład na linii montażowej. Superzespoły
są najprzydatniejsze tam, gdzie trzeba rozwiązać złożone problemy albo
gdzie trzeba się przebijać przez kolejne szczeble kierownictwa opóźniające
postęp. Istotą sprawy jest różnorodność funkcjonalna ich członków. Super-
zespoły mogą też nie odpowiadać kulturze danej firmy. Kierownicy Śred-
niego szczebla mogą się czuć zagrożeni przez superzespoły , ponieważ
ograniczają one w hierarchii organizacji liczbę szczebli, po których można
się wspinać.

Organizowanie korporacji w postaci superzespołów jest długotrwałym,
złożonym procesem, który może trwać latami. Hadania prowadzone przez
Harvardzką Szkołę Zarządzania wykazały, że łatwiej stworzyć nową fab-
rykę składającą się z superzespołów, niż przekształcić w superzespoły
fabrykę już istniejącą. Jednakże niektórzy specjaliści uważają, że superzes-
poły mogą się okazać najskuteczniejszą innowacją w zarządzaniu lat dzie-
więćdziesiątych.

ZESPOŁY SAMORZĄDNE

Superzespoły, które kierują same sobą bez formalnego nadzoru, noszą
nazwę zespołów samorządnych albo samorządnych grup roboczych. Za-
zwyczaj zespoły takie mają następujące cechy:

zespół odpowiada za "względnie kompletne zadanie";

6 The Face oj the Future, "Adweek" 34, 14 czerwca 1993, nr 24, s. 26-29.

Część V

 



 

członkowie zespołu mają odmienne umiejętności niezbędne do wykona-
nia zadania;

zespół ma prawo ustalania takich spraw, jak metody pracy, jej pro-
gramowanie oraz przydzielanie członków do różnych zadań;
efektywność grupy jako całości jest podstawą wynagrodzeń i przed-
miotem sprzężenia zwrotnego 7.

 

Występowanie samorządnych grup roboczych w przemyśle oznacza, że
indywidualne strategie wykonywania poszczególnych prac ustępują miejsca
grupowym metodom realizowania zadań.

 

7 Ch.C. Manz, H.P. Bims, Jr., Leading Workers to Lead Themselves: The External Leadership 01
Self-Managing Work Teams, "Administrative Science Quarterly" 32, 1987, s. 106-107; Th. Cummings,
Self-Regulated Work Groups. A Socio-Technical Synthesis, Academy of Management Review 3, 1978, s. 625;
Ch.C. Manz, Self-Leadership: Towards an Expanded Theory 01 Self-Influence Processes in Organizations,
"Academy of Management Review" II, 1986, s. 589-590.

485

Zespoły i praca zespołowa

Rozdział 18

 



 

486

Część V

Przewodzenie

Ta forma uczestnictwa występuje w USA zarówno w jednostkach
produkcyjnych, jak i pozaprodukcyjnych. Na przykład w zakładzie Del-
co-Remy koncernu General Motors, w Fitzgerald w stanie Georgia, robot-
nicy, ogólnie biorąc, wykonują wszystkie czynności związane z kontrolą
jakości, mierzą własny czas pracy i kolejno pełnią funkcję przywódców
zespołów roboczych. Zakład ten ma wyjątkowo duże osiągnięcia w ograni-
czaniu nieobecności, w uzyskiwaniu wysokiej jakości i wydajności pracy.
Na rysunku 18-1 przedstawiono uproszczony schemat organizacji fabryki
Delco-Remy8.

ZESPOŁY SAMORZĄDNE W XEL COMMUNICATIONS
I DIGITAL EQUIPMENT CORPORATION

Jedną z firm, które wiele skorzystały na wprowadzeniu samorządnych
zespołów, jest XEL Communications Inc. XEL jest konkurentem takich
olbrzymich koncernów, jak AT&T i NorthernTelcom,w produkcji urzą-
dzeń telekomunikacyjnych (łącznic) na indywidualne zamówienia9. W poło-
wie lat osiemdziesiątych kierownictwo firmy zorganizowało samorządne
zespoły, aby sobie poradzić z wysokimi kosztami produkcji i powolnym
reagowaniem na potrzeby klientów. Zespoły zorganizowano jako komór-
kowe grupy robocze, budujące rodziny łącznic. Koncepcja zespołów okaza-
ła się skuteczna. W 1993 r. XEL osiągnął obroty w wysokości około
25 mln USD, gdy w 1992 r. wynosiły one 17 mln USD.

Aby pokreślić znaczenie pracy zespołowej, na terenie obiektów pro-
dukcyjnych wywiesza się flagi, wyznaczające teren pracy każdego z ze-
społów. Na wykresach ściennych przedstawia się efektywność każdego
zespołu, z uwzględnieniem obecności w pracy, terminowości dostaw i in-
nych zmiennych. Każdy zespół codziennie przeprowadza naradę - bez
udziału kierownika - aby zaplanować swoją pracę w sposób zapewniający
wykonanie zadań produkcyjnych. Zespół raz na kwartał spotyka się z kie-
rownictwem, aby oficjalnie przedstawić swoje grupowe osiągnięcia i trud-
ności.

XEL natrafił jednak na pewne problemy. Praca zespołowa znacznie
utrudniła podejmowanie decyzji o przyjmowaniu do pracy i o przydzielaniu
do zespołów nowo przyjętych pracowników. Kierownicy muszą brać pod
uwagę nie tylko to, czy kandydaci dysponują odpowiednimi umiejętnoś-
ciami, ale też czy potrafią dobrze pracować w określonym zespole. Firma
próbowała zatrudniać kandydatów na czas określony, ale tacy "tymczasowi"
pracownicy nie potrafili się dostosować do procesu zespołowego.

Trudniej też ustalać płace niż w tradycyjnym systemie, w którym
wynagradza się za wydajność indywidualną. System płac musi wspierać

8 T. Peters, Thriving on Chaos, Handbook for Management Revolution, Excel 1987.
9 J. Case, What the Experts Forget to Mention, "INC.", wrzesień 1993,

 



 

Rozdział 18

Zespoły i praca zespołowa

487

grupę. XEL stosuje system wynagrodzeń składający się z trzech części.
Część pierwsza to płaca godzinowa ustalona na podstawie oceny umiejęt-
ności opanowanych przez danego pracownika. Część druga uwzględnia
podwyżki przyznawane na podstawie efektywności grupy i oceny prze-
prowadzanej przez kolegów. Część trzecią stanowi udział w zyskach,
zależny od efektywności całej firmy.

Jedną z organizacji, stosujących skuteczny system indywidualnej oceny
wydajności pracowników wchodzących w skład samorządnych grup, jest
centrum gospodarki finansowej wschodniego Massachusetts koncernu Digi-
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin