Rozdzial10.rtf

(4935 KB) Pobierz

ROZDZIAŁ

10

PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE
STRATEGICZNE

Po zakończeniu lektury tego rozdziału Czytelnik powinien umieć:

 

1

opisać przydatność celów w organizacji;

 

2

rozróżniać plany strategiczne i plany operacyjne;

 

3

rozumieć strategię jako dążenie do odpowiedniego usytuowania organiza­

cji w jej otoczeniu;

 

4

prześledzić ewolucję procesu zarządzania strategicznego;

 

5

wyrazić daną strategię jako konkretne stwierdzenie, dokąd organizacja

zmierza;

6

omówić możliwości i ograniczenia współdziałania organizacji w tworzeniu
strategii kolektywnej.

 



 

262

Część III

Planowanie

Planowanie stanowi szczególny rodzaj podejmowania decyzji, zajmujący
się tą konkretną przyszłością, jakiej menedżerowie pragną dla swojej
organizacji. W rozdziale 1 wymieniliśmy planowanie jako pierwsze z czte-
rech głównych działań w procesie zarządzania - planowania, organizowa-
nia, przewodzenia i kontrolowania. Możemy jednak traktować planowanie
również jako pień potężnego dębu, z którego wyrastają gałęzie organizowa-
nia, przewodzenia i kontrolowania. Planowanie ma bowiem aż tak duże
znaczenie dla menedżerów.

Planowanie nie jest zdarzeniem jednostkowym, o wyraźnym początku
i końcu. Jest procesem ciągłym, stanowiącym odbicie zmian, zachodzących
w otoczeniu każdej organizacji, i dostosowującym się do nich.

W obecnym rozdziale przyjrzymy się z bliska planowaniu i sposobom
opracowywania planów na różnych szczeblach organizacji. Czytelnik dowie
się, że jednym z najważniejszych wyników procesu planowania jest strategia !
organizacji. Dowie się też o zarządzaniu strategicznym, będącym szczegól-
nym rodzajem planowania, który pojawił się w ciągu ostatnich kilku-
dziesięciu lat. Zarządzanie strategiczne jest ciągłym procesem ustalania
wszechstronnego programu celów organizacji i sposobów ich realizacji.

PLANOWANIE: PRZEGLĄD OGÓLNY

Wszyscy marzymy o zdobyciu sławy i bogactwa, o zyskaniu szacunku
i podziwu innych ludzi. Aby urzeczywistnić marzenia, potrzebne nam
są konkretne, wymierne cele z realnymi, możliwymi do dotrzymania ter-
minami. To samo dotyczy organizacji. Cele są ważne przynajmniej z czte-
rech powodów.

1

Cele zapewniają nam poczucie kierunku. Przy braku celu poszczególne
osoby i ich organizacje mają skłonność do błąkania się, reagując na
zmiany w otoczeniu bez wyraźnej świadomości, co naprawdę chciałyby
osiągnąć. Dzięki ustaleniu celów ludzie i ich organizacje mobilizują się
i zyskują źródło motywacji, która pomaga im przezwyciężać nie-
uchronnie pojawiające się przeszkody.

 

Cele wpływają na koncentrację naszych wysiłków. Każdy człowiek
i każda organizacja ma ograniczone zasoby i szeroką gamę możliwych
sposobów ich wykorzystania. Wybierając jeden cel lub zbiór pokrew-
nych celów, ustalamy priorytety i angażujemy się w określony sposób
wykorzystania naszych ograniczonych zasobów. Jest to szczególnie
ważne w organizacji, w której menedżerowie muszą koordynować
czynności wielu innych osób. :

 

Cele wyznaczają nasze plany i decyzje. Czy chcesz zostać mistrzem
szachowym ? Albo mistrzem gimnastyki sportowej? Odpowiedzi na

2

3

 



 

Organizacjami zarządza się zazwyczaj za pomocą dwóch rodzajów pla-
nów. Plany strategiczne są opracowywane przez menedżerów najwyż-
szego szczebla i definiują ogólne cele organizacji; Plany operacyjne zawiera-
ją szczegółowe ustalenia dotyczące wdrożenia planów strategicznych w co-
dziennych działaniach. Zauważmy, że zarówno w planach strategicznych,
jak i operacyjnych uwzględnia się wzajemne stosunki, w ramach których
zmierza się do osiągnięcia celów organizacji. W planach strategicznych
bierze się pod uwagę stosunki między ludźmi w danej organizacji i ludźmi
działającymi w innych organizacjach, natomiast w planach operacyjnych
- stosunki międzyludzkie w obrębie jednej organizacji. Po omówieniu
różnic między tymi dwoma rodzajami planów w pozostałej części rozdziału

4

ZNACZENIE PLANOWANIA W ORGANIZACJACH

Planowanie w organizacjach jest procesem ustalania celów i wybierania
środków do ich osiągania. Bez planów menedżerowie nie wiedzieliby,
w jaki sposób skutecznie organizować ludzi i zasoby. Mogłoby im nawet
brakować jasnej koncepcji, co właściwie należałoby organizować. Bez planu
nie mogą świadomie przewodzić innym ani oczekiwać, że inni podążą za
nimi. Wreszcie bez planu menedżerowie i ich podwładni mieliby niewielką
szansę osiągnięcia swoich celów bądź też zorientowania się, kiedy i jak
schodzą z przyjętej drogi. Kontrolowanie stałoby się więc zajęciem bez-
przedmiotowym. Aż nazbyt często błędy w planowaniu oddziałują na
przyszłość całej organizacji. Planowanie ma podstawowe znaczenie !

HIERARCHIA PLANÓW ORGANIZACJI

Cele pomagają nam w ocenie osiąganych postępów. Wyraźnie sfor-
mułowany, wymierny cel z określonym terminem realizacji staje się
normą efektywności, która pozwala zarówno poszczególnym osobom,
jak i menedżerom oceniać swoje postępy. Cele są zatem istotnym
elementem kontrolowania - procesu upewniania się, czy działania są
współmierne do celów i planów, które zostały opracowane do osiąg-
nięcia tych celów. Jeżeli stwierdzimy, że zbaczamy z kursu albo jeżeli
napotykamy nieoczekiwane przeszkody, możemy podjąć działania ko-
rygujące, modyfikując plan.

Plany strategiczne:

plany wytyczające

zasadnicze kierunki
działania i określające
ogólne cele organizacji

 

Plany operacyjne:

plany zawierające
szczegółowe ustalenia
dotyczące wykonania lub
wdrożenia planów
strategicznych

w codziennych działaniach
operacyjnych

takie pytania ukształtują Twoje plany krótko- i długoterminowe i po-
mogą Ci w podjęciu wielu ważnych decyzji. Ludzie w organizacjach
mają do czynienia z podobnymi decyzjami, które można wyjaśnić,
zadając sobie pytania: Jaki jest nasz cel? Czy ta działalność przybliży
nas, czy oddali od przyjętego celu organizacji ?

263

Planowanie i zarządzanie strategiczne

Rozdział 10

 



 

264                             Część III                                                                                                                                                          Planowanie

 

 

Misja:

ogólny cel organizacji
oparty na przesłankach
planu, uzasadniający
istnienie organizacji

skupimy się na planach strategicznych, odkładając omówienie planów
operacyjnych do rozdziału 11.

Zarówno plany strategiczne, jak i operacyjne są opracowywane i wy-
konywane w układzie hierarchicznym, jak to przedstawiono na rysunku
10-1. Na szczycie znajduje się określenie misji, wskazującej ogólny cel
organizacji oparty na przyjętych przez menedżerów założeniach dotyczą-
cych zamierzeń organizacji, jej umiejętności i miejsca w świecie.
Stwierdzenie misji jest względnie trwałym elementem tożsamości or-
ganizacji i może się przyczynić w znacznym stopniu do jednoczenia i moty-
wowania członków organizacji. Popatrzmy na wizjonerską misję opisaną
około 80 lat temu przez byłego przewodniczącego rady nadzorczej AT&T:
"Marzenie o dobrych, tanich, szybkich, ogólnoświatowych usługach telefo-
nicznych nie jest mrzonką. Jest to jasne stwierdzenie, że coś będzie
zrobione"l. Oczywiście, od czasu podziału miejscowych sieci telefonicznych

Cyt. za: Ch.H. Granger, The Hierarchy o! Objectives, "Harvard Business Review" 42, maj-czerwiec
1964, nr 3, s. 63-74.

 

 



 

2 J. Main, Waking Up AT&T: There's Life After Culture Shock, "Fortune", 24 grudnia 1984,
s. 66-74.

3 R.H. Hayes, S.C. Wheelwright, Restoring Our Competitive Edge Through Manufacturing, Wiley,
Nowy Jork 1984, s. 27-28.

Plany strategiczne i plany operacyjne różnią się pod trzema głównymi
względami3.

HORYZONT CZASU. Plany strategiczne dotyczą wielu lat, a nawet dziesię-
cioleci. Plany operacyjne często obejmują jeden rok. Plan strategiczny
firmy, dotyczący nowych rodzajów usług, może obejmować na przykład
pięć lat. Przykładem planu operacyjnego sieci handlowej jest plan uzupeł-
niania zapasów, zajmujący się! tym, jaki ma być poziom zapasów dzisiaj,
jutro i w następnym tygodniu.

ZAKRES. Plany strategiczne wywierają wpływ na działalność organizacji
w szerokim zakresie. W planach operacyjnych zakres ten jest węższy
i bardziej ograniczony. Główna różnica polega na liczbie wzajemnych
stosunków, których dotyczą. W Federal Express plan strategiczny zajmuje
się obecnością firmy na wybranych rynkach światowych, jej celami finan-
sowymi i niezbędną wielkością zatrudnienia. W małej pizzerii plan opera-
cyjny może obejmować rodzaje i ilości składników do każdej pizzy.

STOPIEŃ SZCZEGÓŁOWOŚCI. Często plany strategiczne są formułowane
w taki sposób, że sprawiają wrażenie uproszczonych, ogólnikowych stwier-
dzeń. Jednakże takie uogólnienie jest konieczne, aby skłonić ludzi w or-
ganizacji do myślenia o całości jej operacji. Natomiast plany operacyjne,
pochodne planów strategicznych, są formułowane w sposób bardziej szcze-
gółowy. Różnica ta jest wyraźna w przypadku firmy Federal Express.
"Dostarczanie informacji" jest takim poziomem uogólnienia, jakiego może-
my się spodziewać w planie strategicznym. "Przesyłanie x pakunków na
godzinę" jest takim stopniem szczegółowości, jakiego możemy oczekiwać
w planie operacyjnym.

RÓŻNICE MIĘDZY PLANAMI STRATEGICZNYMI
A PLANAMI OPERACYJNYMI

w 1984 r., menedżerowie AT&T zmienili to sformułowanie misji. Firma jest
obecnie postrzegana jako "ważne ogniwo w światowym przepływie infor-
macji i zarządzaniu nimi"2. Możemy. zauważyć, że sposób wyrażenia misji
czyni z niej siłę napędową dla celów strategicznych i operacyjnych oraz
działalności podejmowanej przez ludzi w organizacji.

265

Planowanie i zarządzanie strategiczne

Rozdział 10

 



 

Strategia:

szeroki program
wytyczania i osiągania
celów organizacji; reakcja
organizacji w czasie na
oddziaływanie jej
otoczenia

EWOLUCJA POJĘCIA STRATEGII

 

 

Plan strategiczny ucieleśnia strategię danej organizacji i rozwija się wokół
niej. Planowanie strategiczne jest to proces opracowania tej strategii
i w miarę potrzeby jej aktualizowania.

STRATEGIA JAKO PLAN GENERALNY

Koncepcja strategii wywodzi się ze starożytności. Wyraz ten pochodzi
z greckiego strategia, co oznacza sztukę dowodzenia. Skuteczni greccy
dowódcy wojskowi musieli dowodzić armią, zdobywać i utrzymywać teryto-
rium, bronić miasta przed inwazją, niszczyć nieprzyjaciół itd. Każdy z tych
celów wymagał innego wykorzystania zasobów. Strategię wojenną można
więc zdefiniować jako układ konkretnych działań podejmowanych wobec
wroga.

Grecy wiedzieli, że strategia to coś więcej niż tylko prowadzenie bitew.
Skuteczni wodzowie musieli ustalać odpowiednie linie zaopatrzenia, decy-
dować, kiedy walczyć, a kiedy nie, kierować stosunkami występującymi
między armią a obywatelami, politykami i dyplomatami. Tak więc skute-
czni dowódcy musieli nie tylko planować, ale także działać. Już zatem
u starożytnych Greków koncepcja strategii obejmowała czynnik planowania
i czynnik podejmowania decyzji, czyli działania4. Łącznie te dwa czynniki
stanowią podstawę "generalnego" planu strategicznego.

W latach dwudziestych firma Sears, Roebuck & Co. była olbrzymim
domem sprzedaży wysyłkowej, której prezes, gen. Robert E. Wood, rozu-
miał znaczenie strategii. Wood zauważył, że rosnąca popularność samo-
chodów umożliwi coraz większej liczbie ich posiadaczy dojeżdżanie do
miast. Rozumował, że ludność nie zmuszona do pozostawania na wsi
zrezygnuje z katalogów sprzedaży wysyłkowej na rzecz zakupów w sklepach
detalicznych.

Przystąpiono zatem do realizacji długookresowej strategii przekształ-
cania firmy z domu sprzedaży wysyłkowej w sieć sklepów handlu detalicz-
nego. Według Wooda firma początkowo "popełniła wszystkie możliwe
błędy", ale jej starannie opracowane plany z czasem przyniosły ogromne
sukcesy. Generał pisał: "Prowadzenie interesów pod jednym względem
przypomina prowadzenie wojny. Jeżeli ogólna strategia jest poprawna, to
można popełnić dowolnie wiele błędów taktycznych, a przedsięwzięcie i tak
będzie skuteczne.

1988.

4 D. Gilbert, E. Hartman, J. Mauriel, E. Freeman, A Logic for Strategy, Ballinger Press, Boston

5 Cyt. za; A.D. Chandler, Jr., Strategy and Structure: Chapters in the History of the American
Industrial Enterprise, MIT Press, Cambridge, Mass. 1962, s. 325.

266

Część III

Planowanie

 



 

Rozdział 10 Planowanie i zarządzanie strategiczne

Zarządzanie strategiczne:
proces zarządzania
obejmujący opracowanie
planów strategicznych,

a następnie działanie na
podstawie tych planów

POJAWIENIE SIĘ ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO

Związki między prowadzeniem interesów a strategią, dostrzegane dziś
przez menedżerów, są rzeczą stosunkowo niedawną. Dopiero po II woj-
nie światowej pojawiła się myśl, że planowanie strategiczne i działanie na
podstawie tych planów stanowią odrębny proces kierowania - proces,
który nazywamy zarządzaniem strategicznym. To wszechstronne podejście
do strategii nie pojawiło się z dnia na dzień. Jego ewolucja następowała
z biegiem lat6.

W 1962 r. znawca historii gospodarczej, Alfred D. Chandler, zapro-
ponował następującą definicję strategii:

"Ustalenie podstawowych długoterminowych celów przedsiębiorstwa
oraz przyjęcie kierunków działania i przydział zasobów do osiągnięcia
tych celów"7.

Chandler wyróżniał trzy kluczowe elementy: (1) kierunki działania
prowadzącego do osiągania celów, (2) proces wyszukiwania podstawowych
koncepcji (zamiast rutynowej kontynuacji istniejącej polityki), (3) sposób
formułowania strategii, a nie jedynie jej treść. Chandler odszedł od konwen-
cjonalnego poglądu, że stosunki między przedsiębiorstwem a jego otocze-
niem są w przybliżeniu stabilne i możliwe do przewidzenia. Rozwinął swoje
koncepcje, posługując się metodami nauk historycznych i analizując wzrost
oraz rozwój takich koncernów, jak DuPont, General Motors, Standard Oil
i Sears, Roebuck & Co.

W świetle poglądów Chandlera dwie sprawy stały się oczywiste:
(1) planowanie strategiczne było czymś opłacalnym w rzeczywistym świecie
działalności gospodarczej, ale (2) nie znalazła jeszcze wyjaśnienia rola
menedżera we wdrażaniu planów strategicznych (szerzej omawiamy wdraża-
nie strategii w rozdziale 11). Należało ustalić, w jaki sposób naczelne
kierownictwo powinno sobie radzić z dwoma poważnymi problemami
napotykanymi przez nowoczesne organizacje: szybkimi zmianami we wzaje-
mnych związkach między organizacją a jej otoczeniem oraz szybkim wzros-
tem wielkości i złożoności nowoczesnych organizacji gospodarczych. W dą-
żeniu organizacji do rozwiązania tych problemów zarządzanie strategiczne
zaczęło przybierać konkretny kształt.

ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE. W 1978 r. Dan Schendel i Charles Hofer
opracowali złożoną definicję zarządzania strategicznego. Opierała się ona
na założeniu, że ogólny kształt organizacji można opisać jedynie pod
warunkiem uwzględnienia - oprócz kluczowych czynników procesu za-

6 Strategic Management: A New View ol Business Policy and Planning, pod red. D.E. Schendela
i Ch.W. Hofera, Little, Brown, Boston 1978, s.7-18.

7 A.D. Chandler, Jr., jw., s. 16.

267

 



 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin