Sentymentalizm i główni sentymentalisci rosyjscy (2) - wykład.doc

(47 KB) Pobierz

 

Sentymentalizm odrzucił klasyczne przekonanie o ładzie i harmonii świata. Skoncentrował się na uczuciach, emocjach, różnych rodzajach miłości (także przyjaźni), autoanalizie człowieka. Nobilitowano ludzi prostych, czyniąc z nich bohaterów utworów literackich. Sentymentaliści starali się pokazać, że ich potrzeby emocjonalne nie różnią się od potrzeb ludzi z wyżyn społecznych. Wśród epiki dominowały takie gatunki jak opowiadanie, nowela sentymentalna, powieść, dramat, komedia łzawa, dramat mieszczański. Sentymentaliści wzorem Bułalowa odeszli od patetyczno - retorycznego stylu. Nastąpiła całkowita reorientacja tematyczna i estetyczna literatury. W Rosji głównym sentymentalistą był Mikołaj Karamzin, który dokonał istotnych zmian w języku rosyjskim w celu przystosowania go do niesienia treści uczuciowych. Sentymentalizm narodził się w Anglii, potem przeniósł się do Francji, a stamtąd zalał całą Europę Środkowo-Wschodnią. W Niemczech najwybitniejszymi przedstawicielami byli Geller, Gesner. W Polsce: Karpiński, Asiński, Bogusławski, Brodziński, Brodecki. W sentymentalizmie rozwinął się też nowy gatunek - podróż sentymentalna, której prekursorem był Lawrence Stern. Przeciwnicy nowej estetyki w Rosji nazywali Karamzina obraźliwie właśnie nowym Sternem.

 

Mikołaj Karamzin (1766-1826):

Był człowiekiem starannie wykształconym.

Na początku lat 80-tych zetknął się z masonami, był członkiem Moskiewskiej Loży Masońskiej.

Na wykładach Schadena zetknął się z postawą sentymentalną (edukacja serca rozbudowa uczuć).

Początki jego kariery związane są z tłumaczeniami Gesnera i Szekspira, które zamieszczał na łamach czasopisma [Децкое чтене дла сердца и розума]. Tam też ukazała się pierwsza nowela Karamzina - Eugeniusz i Julia.

Pod koniec lat 80-tych udał się w podróż po Europie. Odwiedził m.in. Niemcy, Francję, Anglię. Po powrocie zaczął wydawać czasopismo [Мовсковсктий журнал], na łamach którego publikował swoje utwory (m.in. Biedna Liza, Natalia - córka bojarska oraz liczne wiersze). Wrażenia z tej podróży opisał w utworze Listy podróżnika rosyjskiego, który jest utrzymany w typowo sentymentalnej estetyce - narrator jest osobą czułą, wrażliwą, emocjonalnie reaguje na ludzi, przyrodę, naturę, różne zjawiska.

W połowie lat 90-tych Karamzin zaczął wydawać almanach [Аглая], którego ukazały się jedynie 2 numery. Opublikował tam jednak nowelę gotycką pt. Wyspa Bornholm, która jest świadectwem preromantycznych tendencji autora. Akcja utworu rozgrywa się w czasach średniowiecza, jest tajemnicza i mroczna. W Wyspie Bornholm Karamzin pokazał mroczne strony natury człowieka, wątek miłosny skoncentrowany jest wokół miłości kazirodczej, co nijak nie koresponduje z estetyką sentymentalną.

Karamzin miał problemy z cenzurą, zwłaszcza w czasach Pawła II (następcy Katarzyny II).

Na początku wieku XIX (a dokładnie w 1802 roku) zaczął wydawać czasopismo Zwiastun Europy (pismo to będzie wydawane do lat 20-tych XIX wieku), z którym sympatyzowali zwolennicy nowych tendencji w literaturze - preromantycznych i romantycznych.

Karamzin na początku wieku XIX porzucił działalność artystyczną i otrzymał tytuł historyka carskiego. Od tej pory skupił się na pisaniu pracy o historii państwa Rosyjskiego [История Государства Российсского]. Do roku 1826, kiedy zmarł, napisał 12 tomów. W pracy tej korzystał Karamzin z bardzo pewnych źródeł historycznych, ale całokształt wydarzeń historycznych nieco wyidealizował.

Na początku wieku XIX Karamzin zaprzyjaźnił się z carem Aleksandrem I (który był człowiekiem starannie wykształconym, reprezentował poglądy liberalne do 1812 roku). Karamzin usiłował wykorzystać tą znajomość i skłonić cara do reform, nie wahał się też krytykować niektórych jego poczynań. Po kongresie wiedeńskim (1814-1815) nastąpiło formalne przekazanie władzy Aleksandrowi Arakczejewowi, Aleksender I odsunął się od władzy i zajmował się wizytacją parad wojskowych. Arakczejew chciał z państwa rosyjskiego utworzyć państwo policyjne, obóz wojskowy. W tym celu  posługiwał się terrorem, represjami, zastraszaniem. Wtedy Karamzin był jednym z nielicznych, którzy ośmielali się krytykować generała. Zyskał sobie tym samym zaufanie wśród środowisk i stowarzyszeń opozycyjnych.

Artystyczną popularność przyniosły Karamzinowi m.in. takie utwory jak: podróż sentymentalna pt. Listy podróżnika rosyjskiego, nowela Biedna Liza (jeden z głównych bohaterów - Erast -należy do tzw. kategorii ludzi zbędnych), nowela Natalia - córka bojarska (akcja utworu rozgrywa się w czasach najazdu tatarskiego, tytułowa bohaterka szuka rodziny, która została wzięta w jasyr), Marta - namiestniczka (utwór o postaci historycznej - Marii Boreckiej, która po śmierci męża stanęła na czele buntu Nowogrodzian przeciwko Moskwie).

Wiersze Karamzina zostały wydane w tomiku poezji pt. Moje bagatele. Są to utwory stanowiące przykład sentymentalnej poezji intymnej, osobistej. W jego poezji dominuje tematyka miłosna. Karamzin pisał też o przyjaźni, sporo miejsca w swoich wierszach poświecił rozważaniom o naturze i przyrodzie.

Karamzin posiadał znakomity warsztat literacki. Jego liryka miała charakter elegijny. Używał mnóstwa środków artystycznego wyrazu.

Odciął się od cerkiewno słowiańszczyzny i reformy Ł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin