Kurs z Delphi dla 4PROGRAMMERS.NET ORanGE Strona 88
www.4programmers.net
Wykład z
By ORanGE
2003 – 2004
neo_wolf@wp.pl
DELPHI
2003- 2004
Wiadomości wstępne 3
Wprowadzenie. 3
Środowisko programistyczne. 3
Tworzenie przykładowej aplikacji. 4
Projektowanie formularza 4
Kompilowanie i uruchamianie projektu. 5
Obsługa zdarzeń. 5
Pliki wchodzące w skład projektu. 6
Zachowywanie projektu 7
Komponenty. 7
Komponent - formularz 7
Paleta komponentów. 7
Manipulowanie komponentami na formularzu. 10
Właściwość Name 10
Dodawanie komponentów do formularza 10
Zmiana rozmiaru komponentu 10
Wybieranie komponentów na formularzu 11
Zmiana rozmiaru komponentów 11
Dodanie wielokrotnych kopii komponentu 11
Grupowanie komponentów 11
Wycinanie, kopiowanie i wklejanie komponentów 11
Kasowanie i odtwarzanie komponentów 12
Wyrównywanie komponentów 12
Ustawianie właściwości komponentów. 12
Wyświetlanie i ustawianie właściwości jednocześnie dla kilku komponentów 13
Wykorzystanie edytora właściwości 13
Ustawianie właściwości w czasie uruchomienia aplikacji 13
Praca z kodem 14
Generowanie procedury dla domyślnego zdarzenia 14
Praca z edytorem kodu 14
Wyszukiwanie istniejącej procedury obsługi zdarzenia 14
Powiązanie zdarzenia z istniejącą procedurą obsługi zdarzeń 14
Wyświetlanie i kodowanie procedur dla kilku zaznaczonych komponentów 15
Usuwanie procedury obsługi zdarzenia 15
Opis podstawowych komponentów i ich właściwości 16
Właściwości wspólne dla wielu komponentów 16
Opis wybranych komponentów 17
Dostosowywanie biblioteki komponentów. 18
Dodawanie i usuwanie komponentów z biblioteki 18
Korzystanie z dostosowanych bibliotek 19
Programowanie obiektowe w Delphi 19
Obiekty w Delphi. 19
Co to jest obiekt? 19
Badanie obiektu Delphi 20
Zmiana nazwy komponentu 21
Dziedziczenie danych i kodu w obiekcie. 22
Obiekty, komponenty i kontrolki 22
Zasięg obiektu. 23
Odwołanie do komponentu z innego formularza 23
Zasięg i dziedziczenie obiektów 23
Deklarowanie pól i metod w obiekcie 24
Publiczne i prywatne deklaracje. 24
Przypisywanie wartości polom w obiekcie 25
Przypisywanie wartości do zmiennych obiektowych 26
Operatory is i as. 26
Tworzenie obiektów niewizualnych. 27
Tworzenie instancji obiektu 28
Usuwanie (destroying) obiektu 28
Tworzenie odpornych aplikacji. 28
Ochrona bloków kodu 28
Zagnieżdżona odpowiedź na wyjątek 29
Ochrona przydzielonych zasobów 29
Zarządzanie wyjątkami RTL 31
Tworzenie obsługi wyjątku 32
Zarządzanie wyjątków komponentów 34
Ciche wyjątki 35
Posumowanie 35
Zarządzanie projektami 35
Składowe projektu. 35
Co to jest projekt? 35
Pliki tworzące projekt (Składowe projektu) 35
Zrozumienie plików w projekcie 36
Dostosowywanie opcji projektu 38
Opcje środowiska 38
Opcje projektu 39
Menedżer projektu. 40
Wyświetlenie Menadżera projektów 40
Elementy okna Menadżera projektu 40
Nawigacja pomiędzy składnikami projektu 41
Budowanie formularzy i menu 41
Wykorzystanie w jednym formularzu innych formularzy. 41
Sprawianie, że formularze są widoczne w innych formularzach 41
Umożliwienie wykorzystania dwóch formularzy nawzajem przez siebie 42
Wykorzystanie szablonów formularzy. 42
Tworzenie okien dialogowych. 42
Procedury i funkcje do wyświetlania okien dialogowych 42
Tworzenie własnych okien dialogowych 45
Ustalenie kolejności przejścia przy klawiszu Tab. 47
Testowanie kolejności klawisza Tab 48
Usunięcie komponentu z listy kolejności klawisza Tab 48
Wyłączanie komponentu. 48
Ustawianie fokusu. 48
Tworzenie menu formularzy. 49
Otwieranie Projektanta menu 49
Tworzenie menu 49
Polecenia z menu podręcznego Projektanta menu 51
Łączenie zdarzeń menu z kodem programu 52
Wygaszanie poleceń menu. 52
Menu podręczne. 52
Tworzenie paska narzędzi 53
Dodanie do formularza paska narzędzi 53
Dodanie przycisków do paska narzędzi 53
Obsługa kliknięcia przycisku 54
Komponenty. Grafika. Teksty. 54
Grafika w Delphi. 54
Komponenty graficzne. 55
Komponent Shape 55
Zmiana koloru komponentu 55
Komponent Image. 55
Wstawianie rysunku 55
Tworzenie grafiki za pomocą kodu. 56
Różnica między rysowaniem a malowaniem 56
Wykorzystanie tablicy pikseli 56
Wykorzystanie pióra 57
Wykorzystanie pędzla 57
Zdarzenie OnPaint 58
Rysowanie linii prostych i łamanych 58
Rysowanie kształtów 58
Komponenty posiadające kanwę 59
Praca z plikami graficznymi. ...
paradoks24h