TYGODNIK PRAWA PRACY I UBEZPIECZEŃ z 8 kwietnia 10 (nr 68).pdf

(879 KB) Pobierz
TPP_068_k01.qxd
nr 68 (2699)
8 kwietnia 2010
Tygodnik Prawa Pracy
i Ubezpieczeń
KADRY
PRACA UBEZPIECZENIA
SPIS TREŚCI
Ekspert GP
KOMENTARZ DO USTAWY
Nie można zatrudnić
członka rady nadzorczej spółki
na podstawie umowy o pracę
strona E2
Praktykanta można przyjąć
najwyżej na trzy miesiące
GENERALNY INSPEKTOR
OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH WYJAŚNIA
Przetwarzanie danych osobowych
przez inny podmiot wymaga umowy
strona E2
STOSUNEK PRACY
Świadczenie przedemerytalne
nie chroni pracownika przed
wypowiedzeniem umowy o pracę
strona E3
Celem odbycia praktyki absolwenckiej jest nabycie doświadczenia zawodowe-
go i umiejętności, które dana osoba będzie mogła wykorzystać podczas nor-
malnego zatrudnienia. Praktyka może mieć charakter odpłatny lub nieodpłat-
ny, a praktykant nie jest pracownikiem. Należy mu jednak zapewnić mu odpo-
wiednie warunki bhp.
NIEPEŁNOSPRAWNI
Przy zatrudnieniu niepełnosprawnych
efekt zaczęty metodą ilościową
można ustalić na dwa sposoby
» strona E5
strona E4
4 PYTANIA DO…
Umowa o zakazie konkurencji
bez wskazania okresu
jej obowiązywania jest nieważna
strona E9
Orzecznictwo
Nawiązanie stosunku pracy następuje również
poprzez dopuszczenie do jej wykonywania
PORADNIA KADROWA
Czy można domagać się
przed sądem rozłożenia kwoty na raty
W jakiej sytuacji można
rozwiązać umowę z pracownicą w ciąży
Gdzie można złożyć pozew
o uchylenie kary porządkowej
Kiedy pracownik ma prawo
do wynagrodzenia
za godziny nadliczbowe
Maciej Kasperowicz
maciej.kasperowicz@infor.pl
dzenia z winy pracownika, pracownik
jest zobowiązany do zwrotu kosztów
szkolenia. Szkolenie z zakresu narzę-
dzi obsługi systemu komputerowego
było koniecznym warunkiem świad-
czenia pracy na stanowisku, na któ-
rym został zatrudniony.
Po rozwiązaniu umowy na okres prób-
ny Marek K. świadczył nadal pracę na
rzecz pozwanego pracodawcy i nego-
cjował zmianę warunków umowy. Gdy
pracodawca nie zgodził się na zamianę
postanowienia o zwrocie kosztów szko-
lenia Marek K. odmówił podpisania
umowy na czas nieokreślony. Odmówił
również dalszego świadczenia pracy.
Pracodawca uznając, że doszło do prze-
kształcenia umowy w umowę na czas
nieokreślony, rozwiązał ją niezwłocznie
z powodu ciężkiego naruszenia podsta-
wowych obowiązków pracowniczych.
Jako przyczynę wskazano samowolne
opuszczenie stanowiska pracy podczas
wykonywania projektu u klienta.
Sąd rejonowy stwierdził, że roszcze-
nie Marka K. o ustalenie nieistnienia
stosunku pracy było bezzasadne, po-
nieważ po upływie okresu próbnego,
umowa przekształciła się w umowę na
czas nieokreślony, zgodnie z wolą stron
wyrażoną w par. 1 ust. 3 tej umowy.
W ocenie sądu rejonowego, zgodnie
z ogólną zasadą swobody umów, kwe-
stionowany zapis mógł być skutecznie
wprowadzony do umowy o pracę, gdyż
nie pozostawał w sprzeczności z prze-
pisami prawa pracy, a także zasadami
współżycia społecznego.
Apelację od wyroku wniósł Marek K.
Sąd okręgowy ocenił, że umowa
o pracę zawarta przez strony nie by-
ła w sensie, o jakim mowa w art. 18
par. 1 i 2 k.p., mniej korzystna dla Mar-
ka K. jako pracownika niż przepisy
prawa pracy. Sąd okręgowy stwier-
dził, że umowa ta gwarantowała sta-
bilizację zatrudnienia w ramach sto-
sunku pracy na podstawie umowy
o pracę na czas nieokreślony.
Skargę kasacyjną złożył Marek K.
Sąd Najwyższy oddalił ją. Uzasad-
niając orzeczenie, wskazał, że możli-
we jest nawiązanie stosunku pracy
przez dopuszczenie pracownika do
wykonywania obowiązków służbo-
wych. Oczywiste jest również, że do
zawarcia umowy o pracę może dojść
w sposób dorozumiany. Niezachowa-
nie formy pisemnej nie powoduje zaś
jej nieważności. W ocenie sądu nale-
żało więc uznać, że po rozwiązaniu
umowy na okres próbny doszło do na-
wiązania umowy o pracę na czas nie-
określony.
Wyrok SN z 4 listopada 2009 r.
I PK 105/09, Lex nr 558562
strona E10
Zawarcie w umowie na okres
próbny postanowienia, że po jej
zakończeniu umowa ta staje się
umową na czas nieokreślony,
jest dopuszczalne.
Powyższą tezę można wysnuć z wyro-
ku Sądu Najwyższego z 4 listopada
2009 r. Wyrok ten zapadł na tle nastę-
pującego stanu faktycznego.
Marek K. zawarł z firmą C umowę
o pracę na okres próbny. W par. 1 ust.
3 umowy strony postanowiły, że umo-
wa staje się umową o pracę na czas
nieokreślony z chwilą zakończenia
okresu próbnego. W par. 5 umowy zo-
stało zapisane, że w wypadku finan-
sowania przez pracodawcę uczestnic-
twa pracownika w szkoleniu z zakre-
su narzędzi obsługi systemu kompu-
terowego lub innych szkoleniach,
pracownik jest zobowiązany do prze-
pracowania minimum dwóch lat, li-
cząc od rozpoczęcia szkolenia. W wy-
padku niewypełnienia przez pracow-
nika tego zobowiązania, na skutek
wcześniejszego rozwiązania przez
niego umowy o pracę za wypowiedze-
niem albo rozwiązania przez praco-
dawcę umowy o pracę bez wypowie-
SKŁADKI
Od zlecenia dla osoby uprawnionej
do zasiłku macierzyńskiego
nie trzeba płacić składek
strona E11
PORADNIA UBEZPIECZENIOWA
Czy od zlecenia
trzeba opłacić składkę na FEP
Czy emerytura przyznana
od marca 2010 r. podlega waloryzacji
Jak zgłosić przystąpienie
do ubezpieczenia chorobowego
Czy składki na FEP trzeba opłacać
tylko za zatrudnionych na cały etat
Kiedy trzeba zgłosić w ZUS
zleceniobiorcę studenta
Czy obliczając świadczenie chorobowe,
uwzględnić tylko pensję po podwyżce strona E12
275371521.014.png
E 2
Tygodnik Prawa Pracy i Ubezpieczeń
8 kwietnia 2010 nr 68 (2699) www.gazetaprawna.pl
Wyjaśnienia
WAŻNE TERMINY
KOMENTARZ DO USTAWY
Nie można zatrudnić członka rady nadzorczej
spółki na podstawie umowy o pracę
10 kwietnia mija termin opłacania składek na
ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pra-
cy za marzec przez osoby fizyczne opłacające
składki wyłącznie za siebie
1 kwietnia weszło w życie rozporządzenie mini-
stra pracy i polityki społecznej z 26 marca
2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
różnicowania stopy procentowej składki na ubez-
pieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pra-
cy i chorób zawodowych w zależności od zagro-
żeń zawodowych i ich skutków (Dz.U. nr 50,
poz. 304)
Powołanie na członka rady nadzor-
czej spółki skutkuje nawiązaniem
tzw. stosunku organizacyjnego po-
między powołanym a spółką.
Nie prowadzi natomiast automa-
tycznie do nawiązania więzi dotyczą-
cej zatrudnienia, na przykład do na-
wiązania stosunku pracy, który
mógłby dawać członkowi rady nad-
zorczej określone roszczenia wobec
spółki (finansowe lub inne) z tytułu
wykonywanej funkcji.
Zasadą jest, że członek rady nadzor-
czej pełni swoją funkcję na podstawie
powołania – bez zawierania dodatko-
wej umowy ze spółką o pełnienie tej
funkcji. Nie można jednak wykluczyć
sytuacji, że dany członek rady nadzor-
czej wystąpi z propozycją jego zatrud-
nienia przez spółkę na podstawie umo-
wy o pracę, na przykład po to, aby uzy-
skać wynikające z kodeksu pracy upra-
wienia urlopowe lub świadczenia
z ubezpieczenia chorobowego lub wy-
padkowego. Zawarcie takiej umowy
nie wydaje się jednak możliwe bez
wzięcia na siebie ryzyka prawnego. Po-
wodem jest określony w kodeksie
spółek handlowych zakaz łączenia
funkcji, polegający na bezwzględnym
rozdzieleniu zadań nadzorczych i za-
rządczych w spółce.
Zgodnie art. 214 par. 1 kodeksu spółek
handlowych (k.s.h.) członek zarządu
spółki z ograniczoną odpowiedzialno-
ścią nie może być jednocześnie człon-
kiem rady nadzorczej lub komisji rewi-
zyjnej. Członkiem rady nadzorczej nie
może być także członek zarządu lub li-
kwidator spółki zależnej. Podobne zaka-
zy obowiązują również w spółce akcyj-
nej (art. 387 par. 1 i 3 k.s.h.). Powodem
ich wprowadzenia jest zapobieżenie
w ten sposób sytuacji, w której członko-
wie zarządu spółki kapitałowej, mający
przecież podlegać kontroli niezależnej
rady nadzorczej, piastowaliby jednocze-
śnie funkcje członków tej rady. Ewentu-
alne naruszenie zakazu łączenia funkcji
w spółce skutkuje wygaśnięciem man-
datu członka rady nadzorczej. Powyż-
szy zakaz stosuje się także do innych
osób, które podlegają bezpośrednio
mu podlega. Ponadto regulamin organi-
zacyjny spółki co do zasady określa jej
zarząd. Poprzez odpowiednie kształto-
wanie struktury organizacyjnej (zmia-
nę/uzupełnienie regulaminu organiza-
cyjnego) członkowie zarządu mogliby
więc w istocie usuwać nieprzychylnych
sobie członków rady nadzorczej, podda-
jąc ich, w ramach istniejącego stosunku
zatrudnienia, bezpośredniej podległości
zarządowi spółki. Ich mandat w radzie
by wówczas wygasł. Wreszcie może
dojść do sytuacji, gdy regulamin organi-
zacyjny nie będzie zgodny ze stanem
faktycznym. Osoby formalnie niepodle-
głe zarządowi spółki mogą przecież
otrzymywać polecenia wprost od człon-
ka zarządu. W takich przypadkach stan
faktyczny powinien przeważać nad zapi-
sami regulaminu, gdyż k.s.h. nie wyma-
ga, aby kryterium bezpośredniości było
wyprowadzane tylko z regulaminu or-
ganizacyjnego.
Kierując się względami bezpieczeń-
stwa, należałoby zatem wykluczyć moż-
liwość zawarcia umowy o pracę z człon-
kami rady nadzorczej. Nawet w przy-
padku braku bezpośredniej podległości
nie jest zalecane, aby członek rady nad-
zorczej był zatrudniony na umowę pra-
cę, gdyż zawsze powodować to będzie
ryzyko związane z omawianym zaka-
zem łączenia funkcji w spółce.
Nie oznacza to, że nie może on otrzy-
mywać od spółki wynagrodzenia z ty-
tułu pełnionej funkcji. Można też roz-
ważyć zatrudnienie członka rady nad-
zorczej przez inny podmiot z grupy ka-
pitałowej spółki. Gdyby jednak
podmiotem zatrudniającym był pod-
miot zależny od spółki, w której funk-
cję piastuje członek rady, nie mógłby
być on jednocześnie członkiem zarzą-
du w tym podmiocie.
szczegółowo o zasadach
ustalania składki na ubezpieczenie
wypadkowe w następnym numerze
Przemysław Stobiński
radca prawny
CMS Cameron McKenna
15 kwietnia mija termin opłacenia składek na
Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świad-
czeń Pracowniczych
MK
członkowi zarządu albo likwidatorowi
(art. 214 par. 2 k.s.h.). Chodzi przede
wszystkim o prokurenta, kierownika
oddziału lub zakładu oraz zatrudnione-
go w spółce głównego księgowego, rad-
cę prawnego lub adwokata, ale zakazem
są objęte także inne osoby, o ile podle-
gają członkom zarządu. Powodem tego
rozwiązania jest okoliczność, że bezpo-
średnia podległość takich osób wobec
członków zarządu, polegająca na wyda-
waniu przez członków zarządu wiążą-
cych poleceń czy instrukcji, w istocie
uniemożliwiałaby im zachowanie peł-
nej niezależności w stosunkach z tymi
członkami.
Brak ustawowej definicji pojęcia bez-
pośrednia podległość członkom zarzą-
du powoduje, że nawiązanie przez człon-
ka rady nadzorczej ze spółką stosunku
pracy będzie w każdym przypadku łą-
czyć się z ryzykiem naruszenia zakazu
łączenia stanowisk. Umowa o pracę bo-
wiem co do zasady kreuje podległość
służbową (organizacyjną) pomiędzy
osobą zatrudnianą a organem zarządza-
jącym danym podmiotem. Pojawiają się
głosy, że jeśli osoba zatrudniana będzie
podporządkowana innej osobie niż czło-
nek zarządu, np. dyrektorowi finanso-
wemu niebędącemu członkiem zarządu
(upoważnionemu do dokonywania czyn-
ności z zakresu prawa pracy na zasadzie
art. 3 1 k.p.), z uwagi na brak bezpośred-
niej podległości zarządowi, mogłaby jed-
nocześnie pełnić funkcję w radzie nad-
zorczej spółki. Problem w tym, że ani
przepisy k.s.h., ani k.p. nie wprowadza-
ją obligatoryjnego wymogu przyjęcia
przez spółkę kapitałową regulaminu or-
ganizacyjnego, który określałby, kto ko-
DYŻUR EKSPERTA
Zasady udzielania
urlopów bezpłatnych
na pytania czytelników będzie
odpowiadała ekspert ds. prawa pracy
Zofia Jarytyńska
Czwartek, 8 kwietnia
w godz. 10.30-12.00
pod nr. tel. (0-22) 530 40 34
Za tydzień
Jak ustalić składkę
wypadkową na nowy okres
Redaktorzy prowadzący:
Maciej Kasperowicz (prawo pracy),
tel. (022) 530 40 83,
maciej.kasperowicz@infor.pl
Monika Bugaj-Wojciechowska (ubezpieczenia), tel. (022) 530 40 51,
monika.bugaj-wojciechowska@infor.pl
Sekretarz redakcji:
Maciej Weryński, tel. (022) 530 40 32, maciej.werynski@infor.pl
www.gazetaprawna.pl, gp@infor.pl
INFOR Biznes Sp. z o.o. 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (022) 530 40 35, (022) 530 40 40, fax (022) 530 40 39
Biuro Reklamy: tel. (022) 530 44 61, (022) 530 40 26 29,
fax (022) 530 40 25
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
Podstawa prawna
Art. 214 par. 1 i par. 3, art. 387 par. 1 i 3 ustawy
z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek
handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037
z późn. zm.).
Art. 3 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21,
poz. 94 z późn. zm.).
GENERALNY INSPEKTOR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH WYJAŚNIA
Przetwarzanie danych osobowych przez inny podmiot wymaga umowy
Czy pracodawca zlecający pod-
miotowi zewnętrznemu prowa-
dzenie obsługi księgowej swojej
dokumentacji ma również obo-
wiązek zawarcia z nim umowy
powierzenia przetwarzania da-
nych osobowych?
Tak, gdyż obowiązek ten wynika
z ustawy o ochronie danych osobo-
wych, a prowadzenie dokumenta-
cji księgowej wiąże się nierozerwal-
nie z przetwarzaniem danych oso-
bowych pracowników.
Na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy
z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie da-
nych osobowych, administrator da-
nych (np. pracodawca) może powie-
rzyć innemu podmiotowi, w drodze
umowy zawartej na piśmie, prze-
twarzanie danych. Niezbędnymi ele-
mentami tej umowy jest określenie
celu, w jakim podmiot, któremu po-
wierzono przetwarzanie danych,
może je przetwarzać oraz zakresu
powierzonych do przetwarzania da-
nych. Podmiot ten może bowiem
przetwarzać dane wyłącznie w za-
kresie i celu przewidzianym w umo-
wie. Powierzenie przetwarzania da-
nych na podstawie umowy, o której
stanowi art. 31 ustawy, w określo-
nym w niej celu, jest działaniem
prawnie dopuszczalnym i nie stano-
wi nieuprawnionego udostępnienia
danych przez ich administratora in-
nemu podmiotowi. Powierzenie
przetwarzanych danych nie wyma-
ga zgody osoby, której dane dotyczą.
Należy zauważyć, że, stosownie
do art. 31 ust. 3 omawianej ustawy,
podmiot podejmujący się przetwa-
rzania danych na podstawie umo-
wy powierzenia obowiązany jest
zastosować środki zabezpieczają-
ce powierzony zbiór danych, gdyż
w zakresie zabezpieczenia danych
osobowych podmiot ten ponosi od-
powiedzialność jak administrator
danych. Musi zatem dbać o to, aby
powierzone mu dane osobowe nie
dostały się w ręce osób nieupo-
ważnionych, bądź nie zostały
uszkodzone lub zniszczone. Po-
nadto podmiot, któremu admini-
strator danych powierzył ich prze-
twarzanie, odpowiada wobec ad-
ministratora danych za przetwa-
rzanie danych niezgodnie z zawar-
tą umową.
Pracodawca, udostępniając dane
osobowe pracowników podmioto-
wi zewnętrznemu w celu prowa-
dzenia obsługi księgowej swojej
dokumentacji, ma obowiązek za-
wrzeć z nim odrębną umowę po-
wierzenia danych osobowych.
Często bowiem pracodawca myl-
nie uważa, że skoro udzielił pod-
miotowi zewnętrznemu pełno-
mocnictwa do jego reprezentowa-
nia (np. przed urzędem skarbo-
wym i Zakładem Ubezpieczeń
Społecznych) we wszystkich spra-
wach związanych z prowadzeniem
księgowości, to pełnomocnictwo
to stanowi podstawę powierzenia
przetwarzania danych osobo-
wych. Jest to sprzeczne z ustawą
o ochronie danych osobowych,
gdyż jej przepisy wyraźnie wyma-
gają, aby umowa powierzenia
przetwarzania danych osobowych
była odrębną umową.
Zdaniem Generalnego Inspekto-
ra Ochrony Danych Osobowych tyl-
ko umowa zawarta na piśmie, za-
wierająca zakres i cel, w jakim da-
ne osobowe będą przetwarzane,
może być podstawą powierzenia
przez pracodawcę innemu podmio-
towi przetwarzania danych osobo-
wych pracowników w celu prowa-
dzenia obsługi księgowej.
Opracował Maciej Kasperowicz
Tygodnik Prawa
Pracy i Ubezpieczeń
275371521.015.png 275371521.016.png
8 kwietnia 2010 nr 68 (2699) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Pracy i Ubezpieczeń
E 3
Stosunek pracy
Zakres ochrony przedemerytalnej pracowników
Świadczenie przedemerytalne nie chroni
pracownika przed wypowiedzeniem umowy o pracę
Osoby, które osiągnęły wiek przedemerytalny, korzystają
ze szczególnej ochrony przed wypowiedzeniem oraz
zmianą warunków pracy i płacy. W praktyce istotne zna-
czenie ma zatem ustalenie, od kiedy pracownik jest
w wieku przedemerytalnym. W szczególności dotyczy
to osób, które mogą uzyskać prawo do emerytury
z powodu pracy w szczególnych warunkach.
z FUS może uzyskać ubezpie-
czony, który spełnia warunki
określone w tym przepisie,
niezależnie od tego, kiedy
osiągnie wiek przewidziany
w art. 32 tej ustawy. Jeżeli za-
tem pracownik spełniał
w dniu wejścia w życie usta-
wy z 17 grudnia 1998 r. o eme-
ryturach i rentach z FUS, tj.
1 stycznia 1999 r. warunki do-
tyczące posiadania:
tach z FUS, a zatem podlega-
ją oni ochronie przewidzianej
w art. 39 k.p. Należy jednak
podkreślić, że pracownik pod-
legający ochronie przedeme-
rytalnej z tytułu obniżonego
wieku emerytalnego nie bę-
dzie mógł skorzystać z tej
ochrony na cztery lata przed
osiągnięciem powszechnego
wieku emerytalnego (60 lat
dla kobiety lub 65 lat dla męż-
czyzny). Ochrona taka przy-
sługuje bowiem pracowniko-
wi tylko jeden raz (wyrok SN
z 28 marca 2002 r., I PKN
141/01).
Przykład: Przywrócenie do pracy
Pracownik urodzony
w 1952 r., który otrzymał
wypowiedzenie umowy
o pracę 28 września
2009 r., złożył odwołanie
od wypowiedzenia do są-
du pracy. Podnosił, że
jest pracownikiem w wie-
ku przedemerytalnym
i pracodawca nie może
mu wypowiedzieć umowy
o pracę. Sąd pracy usta-
lił, że pracownik ten pra-
cę zawodową rozpoczął
w 1970 roku, a od 1972
roku pracował nieprze-
rwanie w warunkach
szczególnych jako spa-
wacz. Nie przystąpił rów-
nież do otwartego fundu-
szu emerytalnego. Sąd
uznał więc, że wypowie-
dzenie umowy o pracę
zostało dokonane z naru-
szeniem art. 39 k.p., gdyż
pracownik ten wiek 60 lat
uzyska w 2012 roku, za-
tem w dniu dokonania
wypowiedzenia był w wie-
ku przedemerytalnym.
Dlatego sąd przywrócił
pracownika do pracy.
Pracodawca nie może wy-
powiedzieć umowy o pracę
pracownikowi, któremu bra-
kuje nie więcej niż cztery la-
ta do osiągnięcia wieku eme-
rytalnego, jeżeli okres za-
trudnienia umożliwia mu
uzyskanie prawa do emerytu-
ry z osiągnięciem tego wieku
(art. 39 k.p.). Przepis ten gwa-
rantuje pracownikom w wie-
ku przedemerytalnym sta-
łość zatrudnienia oraz uzy-
skiwania środków utrzyma-
nia w okresie życia, w którym
szanse na zdobycie nowej
pracy są bardzo ograniczone.
Ustala przy tym następujące
przesłanki objęcia pracowni-
ka przewidzianą w nim
ochroną, tj.:
wkroczenie w okres czte-
rech lat poprzedzających
osiągnięcie wieku emery-
talnego,
ślenie wieku, który uprawnia
pracownika do ochrony prze-
widzianej w art. 39 k.p., tzn.
kiedy konkretnemu pracow-
nikowi brakuje nie więcej niż
4 lata do wieku emerytalnego.
okresów składkowych
i nieskładkowych, oraz
okresu pracy w szczegól-
nych warunkach określo-
nego w przepisach rozpo-
rządzenia Rady Mini-
strów z 7 lutego 1983 r.
w sprawie wieku emery-
talnego pracowników za-
trudnionych w szczegól-
nych warunkach lub
w szczególnym charakte-
rze (Dz.U. nr 8, poz. 43
z późn. zm.),
może przejść na emeryturę,
nawet gdy wiek emerytalny
osiągnął po wejściu w życie
tej ustawy (55 lat dla kobiet
i 60 lat dla mężczyzn).
Niższy od powszechnego
wiek emerytalny pracowni-
ków zatrudnionych w szcze-
gólnych warunkach lub
w szczególnym charakterze
jest dla nich normalnym usta-
wowym wiekiem emerytal-
nym. Oznacza to, że ta grupa
pracowników w okresie
czterech lat przed osiągnię-
ciem właściwego dla nich wie-
ku emerytalnego korzysta ze
szczególnej ochrony przewi-
dzianej w art. 39 k.p. (por. wy-
rok SN z 28 marca 2002 r.,
I PKN 141/01, OSNP
2004/5/86). W wyroku
z 9 marca 2009 r. (I PK
180/08) SN stwierdził, że
określony w art. 39 k.p. zakaz
wypowiedzenia umowy o pra-
cę obejmuje również pracow-
ników zatrudnionych w szcze-
gólnych warunkach lub
w szczególnym charakterze,
którym brakuje nie więcej niż
cztery lata do osiągnięcia
ustawowo obniżonego wieku
emerytalnego, jeżeli dalszy
okres zatrudnienia umożliwia
im uzyskanie prawa do eme-
rytury z osiągnięciem tego
ustawowo niższego wieku
emerytalnego. Ponadto w wy-
roku z 8 lipca 2008 r. (I PK
309/07) SN wskazał, że pra-
cownicy, którzy do 31 grudnia
1998 r. spełnili warunek stażu
emerytalnego (w tym okresu
pracy w warunkach szczegól-
nych lub w szczególnym cha-
rakterze) uprawniający ich do
emerytury w obniżonym wie-
ku emerytalnym oraz wiek
ten osiągną po 31 grudnia
2008 r., mają prawo do eme-
rytury na podstawie art. 184
ustawy o emeryturach i ren-
Praca
w szczególnych warunkach
Obecnie duże znaczenie
w praktyce ma możliwość
uzyskania emerytury na pod-
stawie art. 184 ustawy z 17
grudnia 1998 r. o emerytu-
rach i rentach z FUS. W myśl
tego przepisu, ubezpieczo-
nym urodzonym po 31 grud-
nia 1948 r. przysługuje eme-
rytura po osiągnięciu wieku
przewidzianego w art. 32, 33,
39 i 40 tej ustawy, jeżeli
w dniu wejścia w życie usta-
wy osiągnęli:
okres zatrudnienia
w szczególnych warun-
kach lub w szczególnym
charakterze wymagany
w przepisach dotychcza-
sowych do nabycia prawa
do emerytury w wieku
niższym niż 60 lat – dla ko-
biet i 65 lat – dla męż-
czyzn, oraz
okres składkowy i nie-
składkowy, o którym mo-
wa w art. 27 tej ustawy.
Emerytura, na podstawie
ww. przepisu, przysługuje
pod warunkiem nieprzystą-
pienia do otwartego funduszu
emerytalnego albo złożenia
wniosku o przekazanie środ-
ków zgromadzonych na ra-
chunku w otwartym fundu-
szu emerytalnym, za pośred-
nictwem ZUS, na dochody
budżetu państwa oraz roz-
wiązania stosunku pracy –
w przypadku ubezpieczone-
go będącego pracownikiem.
Należy podkreślić, że eme-
ryturę na podstawie art. 184
ustawy z 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach
Świadczenie
przedemerytalne nie chroni
Osiągnięcie przez pracowni-
ka wieku uprawniającego do
uzyskania w ciągu czte-
rech lat świadczenia przed-
emerytalnego nie chroni go
przed wypowiedzeniem umo-
wy o pracę. Świadczenie
przedemerytalne skierowane
jest bowiem do osób, które nie
są już zatrudnione i stanowi
pomost między okresem za-
trudnienia a uzyskaniem
emerytury. Jest elementem
zabezpieczenia społecznego
do czasu nabycia prawa do
emerytury w stosunku do
ubezpieczonych, którzy speł-
niają warunki określone
w przepisach ustawy z 30
kwietnia 2004 r. o świadcze-
niach przedemerytalnych.
W art. 2 ustawy z 30 kwiet-
nia 2004 r. o świadczeniach
przedemerytalnych, wskaza-
no kategorie osób, którym
przysługuje prawo do świad-
czenia przedemerytalnego.
Są to przesłanki dotyczące:
wieku osoby uprawnionej,
stażu pracy, okresu zatrud-
nienia w danym zakładzie
pracy albo pobierania renty
z tytułu niezdolności do pra-
cy oraz okresu opłacania
składek na ubezpieczenie
społeczne. Jednak warun-
kiem najbardziej charaktery-
stycznym dla uzyskania
świadczenia przedemerytal-
nego jest wystąpienie okre-
ślonej w tej ustawie przyczy-
ny zakończenia stosunku pra-
cy. Ponadto przepis art.
2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r.
o świadczeniach przedeme-
rytalnych wskazuje następu-
jące okoliczności uzasadnia-
jące powstanie prawa do
świadczenia:
likwidacja lub niewypła-
calność pracodawcy (w
rozumieniu przepisów
o ochronie roszczeń pra-
cowniczych w razie niewy-
płacalności pracodawcy) –
pkt 1 i pkt 6;
Przykład: Szczególna ochrona
Pracownica urodzona
w 1956 r. nieprzerwanie od
1 listopada 1975 r. pozosta-
wała w zatrudnieniu
w przedsiębiorstwie che-
micznym, gdzie stale wyko-
nywała pracę w szczegól-
nych warunkach. Nie przy-
stąpiła do otwartego fundu-
szu emerytalnego.
Pracodawca wypowiedział
jej umowę o pracę 13 stycz-
nia 2009 r., podając jako
przyczynę wypowiedzenia
utratę zaufania. Pracowni-
ca, nie zgadzając się z wy-
powiedzeniem, złożyła od-
wołanie do sądu pracy. Żą-
dała przywrócenia do pra-
cy, podnosząc, że jest pra-
cownikiem w wieku przed-
emerytalnym i jej zatrud-
nienie korzysta ze szczegól-
nej ochrony przed
wypowiedzeniem. Sąd
uwzględnił jej powództwo,
gdyż spełnia ona warunki
do uzyskania emerytury na
podstawie art. 184 ustawy
o emeryturach i rentach
z FUS po osiągnięciu 55 ro-
ku życia. Obecnie jest za-
tem pracownikiem w wieku
przedemerytalnym korzy-
stającym z ochrony przewi-
dzianej w art. 39 k.p.
posiadanie stażu emery-
talnego (okresu składko-
wego i nieskładkowego)
umożliwiającego uzyska-
nie prawa do emerytury
z osiągnięciem wieku
emerytalnego.
Osiągnięcie
wieku emerytalnego
Wiek emerytalny to wiek,
który uprawnia pracownika
do przejścia na emeryturę,
zgodnie z przepisami ustawy
z 17 grudnia 1998 r. o emery-
turach i rentach z FUS. Prze-
pisy tej ustawy określają wy-
sokość powszechnego wieku
emerytalnego w zależności
od płci pracownika. Wynosi
on dla kobiety 60 lat, a dla
mężczyzny 65 lat. Równocze-
śnie utrzymano obniżony
wiek emerytalny dla osób po-
siadających wymagany okres
pracy w szczególnych warun-
kach.
W praktyce znaczne proble-
my sprawia prawidłowe okre-
kwietnia 2004 r. o promo-
cji zatrudnienia i instytu-
cjach rynku pracy) – pkt
2 i pkt 5;
czy wyłącznie osób uzyskują-
cych prawo do emerytury,
a nie odnosi się do pracowni-
ków w okresie poprzedzają-
cym nabycie świadczenia
przedemerytalnego.
ogłoszenie upadłości
przez osobę, która prowa-
dziła pozarolniczą działal-
ność – pkt 3;
Ryszard Sadlik
sędzia Sądu Okręgowego
w Kielcach
zarejestrowanie się we
właściwym powiatowym
urzędzie pracy w ciągu 30
dni od ustania prawa do
renty z tytułu niezdolno-
ści do pracy – pkt 4.
Z tych przepisów wynika
jednoznacznie, że nie dotyczą
one wieku przedemerytalne-
go wskazanego w art. 39 k.p.
W wyroku z 16 lipca 2008 r.
(I PK 11/08, M.P.Pr.
2008/12/657) SN stwierdził,
że ochrona przedemerytalna
zawarta w art. 39 k.p. stano-
wi zakaz wypowiadania
umów pracownikom, którym
brakuje nie więcej niż
cztery lata do osiągnięcia wie-
ku emerytalnego. Natomiast
świadczenie przedemerytal-
ne skierowane jest do ubez-
pieczonych, którzy już nie są
zatrudnieni i jest elementem
zabezpieczenia społecznego
do czasu nabycia prawa do
emerytury. Okres ochronny
wskazany w art. 39 k.p. doty-
Podstawa prawna
Art. 39 ustawy z 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r.
nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Art. 184 ustawy z 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecz-
nych (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 153,
poz. 1227 z późn. zm.).
Art. 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r.
o świadczeniach przedemerytal-
nych (Dz.U. nr 120, poz. 1252
z późn. zm.).
Ustawa z 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytu-
cjach rynku pracy (t.j. Dz.U.
z 2008 r. nr 69, poz. 415 z późn.
zm.).
Rozporządzenie Rady Ministrów
z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku
emerytalnego pracowników za-
trudnionych w szczególnych wa-
runkach lub w szczególnym cha-
rakterze (Dz.U. nr 8, poz. 43
z późn. zm.).
Przykład: Oddalenie powództwa pracownika
Pracownik otrzymał wy-
powiedzenie umowy
o pracę z powodu likwi-
dacji stanowiska pracy.
Nie zgadzając się z tym
wypowiedzeniem, złożył
pozew do sądu pracy.
Podniósł, że pracodawca
łamie prawo, ponieważ
za cztery lata osiągnie
wiek i staż pracy umożli-
wiające mu uzyskanie
świadczenia przedeme-
rytalnego. Sąd jednak
oddalił jego powództwo,
uznając, że fakt spełnie-
nia za cztery lata prze-
słanek koniecznych do
uzyskania świadczenia
przedemerytalnego nie
stanowi przeszkody dla
pracodawcy wypowie-
dzenia umowy o pracę.
W takim przypadku nie
stosuje się bowiem art.
39 k.p.
przyczyny dotyczące za-
kładu pracy (w rozumie-
niu przepisów ustawy z 20
275371521.017.png 275371521.001.png 275371521.002.png 275371521.003.png 275371521.004.png 275371521.005.png
E 4
Tygodnik Prawa Pracy i Ubezpieczeń
8 kwietnia 2010 nr 68 (2699) www.gazetaprawna.pl
Niepełnosprawni
Obowiązki pracodawcy
Przy zatrudnieniu niepełnosprawnych efekt zachęty
metodą ilościową można ustalić na dwa sposoby
Pracodawcy, którzy korzystają z dofinansowania do wy-
nagrodzeń nowo zatrudnionych niepełnosprawnych pra-
cowników, mają obowiązek wykazywania efektu zachęty
metodą ilościową lub jakościową. Metoda ilościowa po-
woduje jednak nadal trudności. Poniżej prezentujemy
sposób jej prawidłowego stosowania.
pełnosprawnych do referencyj-
nego stanu zatrudnienia osób
niepełnosprawnych okaże się,
że stan bieżący jest wyższy od
stanu referencyjnego. Taki
sam wynik powinno dać po-
równanie bieżącego stanu za-
trudnienia ogółem do referen-
cyjnego stanu zatrudnienia
ogółem.
Wszystkie stany zatrudnienia
ustala się przeciętnie miesięcz-
nie, w przeliczeniu na etaty.
Przykład: Pozorny efekt zachęty
Niepełnosprawny pracownik
Warto także zwrócić uwagę na
zawartą w art. 2 pkt 20 rozpo-
rządzenia KE definicję pra-
cownika niepełnosprawnego.
Obejmuje ona zarówno pra-
cowników niepełnoprawnych
w rozumieniu prawa krajowe-
go (art. 1 ustawy o rehabilita-
cji), jak i pracowników, u któ-
rych rozpoznano ograniczenia
wynikające z upośledzenia
sprawności fizycznej, umysło-
wej lub psychicznej (a więc np.
pracowników ze stosownymi
orzeczeniami z innych
państw). Definicją tą należy po-
sługiwać się jednak wyłącznie
w odniesieniu do ustalania
efektu zachęty, jeżeli jej nieza-
stosowanie prowadziłoby do
udzielenia nienależnej pomocy.
Nie będzie ona natomiast mia-
ła zastosowania do ustalania,
na kogo przysługuje dofinanso-
wanie, ani w odniesieniu do po-
zostałych celów związanych
z udzielaniem omawianej po-
mocy.
W okresie referencyjnym
(kwiecień 2009 r. – marzec
2010 r.) pracodawca za-
trudniał 25 pracowników:
10 sprawnych i 15 niepełno-
sprawnych. Byli oni zatrud-
nieni także w kwietniu
2010 r., gdy pracodawca
przyjął osobę niepełno-
sprawną. Jedna dotychczas
zatrudniona osoba niepeł-
nosprawna skorzystała
z urlopu macierzyńskiego.
Stany referencyjne, nieza-
leżnie od podstawy ich
ustalenia, wyniosą: 15 eta-
tów osób niepełnospraw-
nych (12 x 15/12) i 25 eta-
tów ogółem (12 x 25/12).
Natomiast bieżące stany
zatrudnienia, ustalone na
podstawie przepisów krajo-
wych, wyniosłyby: 26 eta-
tów ogółem (25 + 1) i 16 eta-
tów osób niepełnospraw-
nych (15 + 1). Uwzględniając
wyłączenia wynikające
z rozporządzenia KE, należy
jednak ustalić te stany
w wysokości: 25 etatów
ogółem (25 – 1 + 1) i 15 eta-
tów osób niepełnospraw-
nych (15 – 1 + 1), w związku
z czym nie wystąpią wzro-
sty stanów zatrudnienia ani
efekt zachęty.
Obowiązek ustalania efektu
zachęty wynika z tego, że od
2009 roku dofinansowanie do
wynagrodzeń niepełnospraw-
nych pracowników, o którym
mowa w art. 26a ustawy z 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełno-
sprawnych, stanowiące pomoc
publiczną, jest udzielane w for-
mie subsydiów płacowych na
zatrudnianie niepełnospraw-
nych.
Wspólnotowe warunki
udzielania pomocy publicznej
w tej formie określone są
w rozporządzeniu KE nr
800/2008. Stosuje się je rów-
nolegle z krajowymi warunka-
mi przyznawania dofinanso-
wania, określonymi w ustawie
o rehabilitacji.
Stosowanie rozporządzenia
KE ma na celu zapewnienie,
aby dofinansowanie przewi-
dziane przez władze krajowe
było zgodne ze wspólnotowy-
mi zasadami udzielania pomo-
cy publicznej. W praktyce
oznacza to, że jeśli dofinanso-
wanie spełniające warunki kra-
jowe byłoby korzystniejsze niż
ustalone z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia nr
800/2008, to w pierwszej kolej-
ności należy stosować bardziej
rygorystyczne warunki wspól-
notowe.
Warto jednak pamiętać, że
rozporządzenie KE nie stanowi
samodzielnej podstawy udzie-
lania pomocy. Z tego względu,
w przypadku gdy warunki kra-
jowe dotyczące udzielanej po-
mocy są bardziej rygorystycz-
ne od warunków wspólnoto-
wych, to należy w pierwszej ko-
lejności stosować warunki
krajowe.
Świadomość tych dwóch za-
leżności pomaga wyjaśnić
większość wątpliwości poja-
wiających się podczas ustala-
nia efektu zachęty.
musi być niezbędna benefi-
cjentowi w takim stopniu, że
bez niej nie przeprowadziłby
działań, na które przyznana
jest pomoc (np. nie zatrudniał-
by osób niepełnosprawnych).
Udzielenie pomocy powinno
zachęcać do tych działań,
a więc wywoływać efekt zachę-
ty. Z tego względu, chcąc uzy-
skać dofinansowanie na nowo
zatrudnionego niepełnospraw-
nego pracownika, pracodawca
musi ustalić, czy wnioskowana
pomoc na tę osobę wywoła
wskazany wyżej efekt.
Podstawowym uznanym
przez KE i władze krajowe do-
wodem na istnienie efektu za-
chęty, wywoływanego przez
dofinansowanie, jest wykaza-
nie, że skorzystanie z tej pomo-
cy wywoła wzrost zatrudnienia
u pracodawcy, który otrzyma
tę pomoc. W tym przypadku
nie mają znaczenia personalia,
płeć, czy stanowiska zajmowa-
ne przez poszczególnych pra-
cowników. Istotne są wyłącz-
nie zbiorcze stany zatrudnie-
nia. Na tym właśnie polega me-
toda ilościowa, unormowana
w art. 8 rozporządzenia KE
oraz art. 26b ust. 4 i 6 ustawy
o rehabilitacji.
Jak ustalać stany zatrudnienia
Artykuł 26b ust. 3 ustawy o re-
habilitacji, określający sposób
ustalania stanów zatrudnienia
dla potrzeb dofinansowania,
nie dotyczy stanów zatrudnie-
nia, o których mowa w art. 26b
ust. 4 i 6 tej ustawy. Nie można
zatem w tym przypadku auto-
matycznie stosować art. 21
i art. 28 ust. 3 ustawy. Zgodnie
z tymi przepisami do stanów
zatrudnienia wlicza się niepeł-
nosprawnych pracowników (a
w zakładach pracy chronionej
także niektórych niepełno-
sprawnych wykonawców pra-
cy nakładczej) oraz pracowni-
ków sprawnych, z wyłącze-
niem osób należących do grup
wymienionych w art. 21 ust.
5 ustawy. Stosowanie tych re-
gulacji jest najczęściej wystę-
pującym błędem przy ustala-
niu efektu zachęty przez pra-
codawców.
Przy ustalaniu efektu zachę-
ty należy odnieść się do art.
2 pkt 13 rozporządzenia KE
oraz do art. 5 załącznika I do
tego rozporządzenia.
Z przepisów tych wynika, że
do stanów zatrudnienia należy
wliczać pracowników i inne
osoby traktowane na gruncie
przepisów krajowych na równi
z pracownikami (np. zatrud-
nionych w zakładzie pracy
chronionej wykonawców pra-
cy nakładczej, o których mowa
w art. 28 ust. 3 ustawy o reha-
bilitacji), a także właścicieli
kierowników oraz partnerów
prowadzących regularną dzia-
łalność w przedsiębiorstwie
i czerpiących z niego korzyści
finansowe. Natomiast do tak
ustalonego stanu zatrudnienia
nie wlicza się sprawnych i nie-
pełnosprawnych praktykan-
tów lub studentów odbywają-
cych szkolenie zawodowe na
podstawie umowy o praktyce
lub szkoleniu zawodowym oraz
osób przebywających na urlo-
pach rodzicielskich (macie-
rzyńskim lub ojcowskim) lub
na urlopie wychowawczym
(maternity and parental le-
aves).
Ten sposób postępowania
jest zasadny, tym bardziej że
zastosowanie przepisów krajo-
wych może prowadzić do wy-
kazania wzrostu netto stanów
zatrudnienia, który nie wystą-
piłby w razie zastosowania
przepisów rozporządzenia KE.
Przykład: Niepełnosprawni cudzoziemcy
15 marca 2010 r. pracodaw-
ca zatrudnił osobę o lekkim
stopniu niepełnosprawno-
ści, na którą zamierza uzy-
skać dofinansowanie.
W marcu zatrudniał także
jednego pracownika niepeł-
nosprawnego i dziesięciu
pracowników sprawnych.
W okresie referencyjnym
(marzec 2009 r. – luty
2010 r.) pracodawca za-
trudniał dziesięciu pracow-
ników sprawnych, jednego
pracownika niepełnospraw-
nego i dwóch pracowników
zaliczonych do III grupy in-
walidów przez organy
orzecznicze innych państw
(nie są to osoby niepełno-
sprawne zgodnie z ustawą
o rehabilitacji). Bieżące sta-
ny zatrudnienia wynoszą
11,548 etatów ogółem (1 x
17/31 + 1 + 10) i 1,548 eta-
tów osób niepełnospraw-
nych (1 x 17/31 + 1). Gdyby
posługiwać się wyłącznie
krajową definicją osoby nie-
pełnosprawnej, to referen-
cyjne stany zatrudnienia
wynosiłyby: 13 etatów ogó-
łem (12 x (1 + 2 + 10)/12)
i jeden etat niepełnospraw-
nych (12 x 1/12). Uwzględ-
niając art. 2 pkt 20 rozpo-
rządzenia KE stan zatrud-
nienia osób niepełnospraw-
nych wyniesie jednak
3 etaty (12 x (1 + 2)/12). Pra-
codawca nie wykaże więc
efektu zachęty (1,548 < 3).
Stosowanie metody ilościowej
Obecnie istnieją dwa sposoby
wykazania efektu zachęty me-
todą ilościową. Różnią się one
wyznaczeniem okresu bieżące-
go i datą zastosowania.
Wykazanie efektu zachęty
pierwszym sposobem polega
na porównaniu stanu zatrud-
nienia ogółem z miesiąca,
w którym podjął zatrudnienie
niepełnosprawny pracownik,
na którego pracodawca chce
uzyskać dofinansowanie (np.
marzec 2010 r.), do stanu refe-
rencyjnego z 12 miesięcy po-
przedzających ten miesiąc (np.
marzec 2009 r. – luty 2010 r.).
Analogicznie należy postąpić,
porównując stany zatrudnie-
nia osób niepełnosprawnych.
Sposób ten daje od razu moż-
liwość wykazania efektu zachę-
ty i wystąpienia o dofinansowa-
nie. Ma on jednak zasadniczą
wadę: znacząco utrudnia wy-
kazanie efektu zachęty w sytu-
acjach znacznego okresowego
wahania stanów zatrudnienia
i zmian organizacyjnych (np.
w przypadku prac sezono-
wych, przejęcia pracowników
innego podmiotu lub zwolnień
grupowych).
Rozwiązaniem w tej sytuacji
jest zastosowanie drugiego
sposobu ustalania efektu za-
chęty metodą ilościową, z po-
wołaniem się na wyrok TSWE
w sprawie Lodato (C-415/07).
W taki sposób ustalenie efektu
zachęty może być dokonane
dopiero po upływie 12 miesię-
cy od pierwszego dnia miesią-
ca, w którym podjął zatrudnie-
Wzrosty stanów zatrudnienia
Stosownie do art. 26b ust.
4 i 6 ustawy o rehabilitacji,
efekt zachęty zostaje wykaza-
ny metodą ilościową, gdy za-
trudnienie nowego pracowni-
ka, na którego pracodawca
chce uzyskać dofinansowanie,
powoduje u tego pracodawcy
jednoczesny wzrost netto za-
trudnienia ogółem i wzrost net-
to zatrudnienia pracowników
niepełnosprawnych.
Wzrost netto ustala się w sto-
sunku do stanu referencyjnego
(zatrudnienia ogółem i zatrud-
nienia osób niepełnospraw-
nych) równego 1/12 sumy odpo-
wiednich stanów zatrudnienia
z poprzedzających 12 miesięcy.
Efekt zachęty zostaje wyka-
zany metodą ilościową, gdy
w wyniku porównania bieżące-
go stanu zatrudnienia osób nie-
nie niepełnosprawny pracow-
nik, na którego pracodawca
chce uzyskać dofinansowanie.
Wynika to z tego, że porównu-
je się wówczas bieżący stan za-
trudnienia – który w tym przy-
padku jest przeciętnym sta-
nem z 12 miesięcy, począwszy
od miesiąca podjęcia zatrud-
nienia przez pracownika, na
którego pracodawca zamierza
uzyskać dofinansowanie (np.
marzec 2010 r. – luty 2011 r.) ze
stanem z 12 miesięcy poprze-
dzających miesiąc podjęcia za-
trudnienia przez tego pracow-
nika (np. marzec 2009 r. – luty
2010 r.). W tej sytuacji uzyska-
nie dofinansowania wymaga
skorygowania uprzednio złożo-
nych zerowych dokumentów
Wn-D i INF-D-P lub złożenia
dokumentów zwykłych (wraz
z wnioskiem o przywrócenie
terminu do ich złożenia). Roz-
wiązanie to stosuje się w przy-
padku, gdy pracodawcy nie
udało się na bieżąco wykazać
efektu zachęty metodą ilościo-
wą ani metodą jakościową
w wyniku analizy dokonywanej
po upływie miesiąca, w którym
pracownik podjął zatrudnienie.
Raz ustalony efekt zachęty
w odniesieniu do dofinansowa-
nia na określonego pracowni-
ka wywiera skutek w odniesie-
niu do całego nieprzerwanego
okresu jej zatrudnienia.
Luiza Klimkiewicz
specjalista do spraw
pomocy publicznej
Lege Artis Konsulting
Ustalanie efektu zachęty
W świetle art. 8 ust. 1 rozporzą-
dzenia KE pomoc udzielana
w ramach tego rozporządzenia
Podstawa prawna
Art. 26a–26c ustawy z 27 sierpnia
1997 r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych (t.j.
Dz.U. z 2008 r. nr 14, poz. 92
z późn. zm.).
Art. 2 pkt 13 i pkt 20, art. 8,
rozporządzenia Komisji (WE)
nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r.
uznającego niektóre rodzaje po-
mocy za zgodne ze wspólnym ryn-
kiem w zastosowaniu art. 87 i 88
Traktatu (ogólnego rozporządze-
nia w sprawie wyłączeń bloko-
wych) (Dz.Urz. UE L 214 z 9 sierp-
nia 2008 r., str. 3).
Przykład: Przeciętny stan zatrudnienia
19 kwietnia 2010 r. praco-
dawca zatrudni jedną
osobę niepełnosprawną
na 0,5 etatu. Dotychczas
zatrudniał dwie osoby
niepełnosprawne na cały
etat, z czego jedna praco-
wała do 7 kwietnia włącz-
nie (następnie skorzy-
stała z urlopu macie-
rzyńskiego). Bieżący
stan zatrudnienia osób
niepełnosprawnych
w kwietniu wyniesie
1,433 etatu (tj. 0,5 x
12/30 + 1 x 7/30 + 1).
275371521.006.png 275371521.007.png 275371521.008.png 275371521.009.png 275371521.010.png 275371521.011.png
8 kwietnia 2010 nr 68 (2699) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Pracy i Ubezpieczeń
E 5
Ekspert GP
Umowa o praktykę absolwencką
Praktykanta można przyjąć
Celem odbycia praktyki absolwenckiej jest nabycie doświadczenia zawodowego
i umiejętności, które dana osoba będzie mogła wykorzystać podczas normalnego
zatrudnienia. Praktyka może mieć charakter odpłatny lub nieodpłatny, a praktykant
nie jest pracownikiem. Należy mu jednak zapewnić mu odpowiednie warunki bhp.
Przykład: Brak prawa do premii
W regulaminie wynagra-
dzania przewidziane jest
prawo pracowników do
otrzymania premii za wy-
niki, przy czym konkretne
stawki określone zostały
w tabeli stanowiącej za-
łącznik do tego regulami-
nu. Praktykant, po odbyciu
praktyki, wystąpił do sądu
o zasądzenie takiej premii.
Sąd oddali jednak jego po-
wództwo, gdyż prawo do
premii przysługuje tylko
pracownikom.
Wielu pracodawców od daw-
na dawało absolwentom szkół
i uczelni szanse na odbycie
praktyki, pozwalającej na zdo-
bycie przynajmniej minimalne-
go doświadczenia zawodowe-
go. W niektórych przypadkach
mogło to prowadzić do zatrud-
nienia u pracodawcy, który or-
ganizował praktykę. Obecnie
odbywanie takich praktyk jest
jednak szczegółowo uregulo-
wane. Ustawa z 17 lipca 2009 r.
o praktykach absolwenckich
umożliwia praktykantowi uzy-
skanie formalnego zaświadcze-
nia o odbyciu praktyki, bez
utraty korzyści wynikających
ze statusu bezrobotnego. Ko-
rzyść dla pracodawcy wynika
natomiast z tego, że praktykant
– zdobywając doświadczenie
zawodowe – wykonuje na jego
rzecz określone prace.
gdy praktyka ma być odby-
wana odpłatnie.
Maksymalny okres, na jaki
można zawrzeć umowę o prak-
tykę absolwencką, wynosi trzy
miesiące. Praktyka nie może
być przedłużona – nawet
w przypadku gdyby podmiot
przyjmujący i praktykant
chcieli podpisać kilka kolej-
nych umów o odbywanie prak-
tyki. Łączny okres, na jaki mo-
gą zostać zawarte kolejne umo-
wy pomiędzy podmiotem
przyjmującym a tym samym
absolwentem, nie może prze-
kroczyć trzech miesięcy. Prak-
tykant może natomiast za-
wrzeć kilka umów na okresy
trzymiesięczne z różnymi pod-
miotami organizującymi prak-
tykę.
To, czy praktyka będzie mia-
ła charakter odpłatny, zależy
od woli stron zawierających
umowę. W przypadku uzgod-
nienia odpłatnego charakteru
praktyki wysokość świadcze-
nia, które otrzyma praktykant,
zostaje ustalona między uma-
wiającymi się stronami. Mak-
symalna wysokość miesięczne-
go świadczenia pieniężnego dla
praktykanta nie może przekra-
czać jednak dwukrotności mi-
nimalnego wynagrodzenia za
pracę (czyli w 2010 roku kwo-
ty 2634 zł). Niedopuszczalne
byłoby natomiast żądanie od
praktykanta zapłaty za umoż-
liwienie mu odbycia praktyki.
Powyższe ograniczenie doty-
czy jednak tylko takich umów,
które podlegają rygorom usta-
wy o praktykach absolwenc-
kich. Przyjąć należy bowiem,
że – na zasadzie swobody
umów – pomiędzy stronami
może zostać zawarta umowa
o praktykę połączoną ze szko-
leniem praktykanta, w której
zostanie przewidziane wyna-
grodzenie za przeprowadzenie
szkolenia dla podmiotu szkolą-
cego. Mogłoby to nastąpić
zwłaszcza w przypadku, gdy
praktykant chciałby nabyć
umiejętności szczególnie rzad-
kie i przydatne na rynku pracy
w toku praktyki u podmiotu,
który nie jest zainteresowany
przyjmowaniem praktykan-
tów na zasadach ogólnych.
Strony takiej umowy nie mo-
głyby jednak korzystać z żad-
nych przywilejów wynikają-
cych z umowy o praktykach ab-
solwenckich. Brak związania
przepisami tej ustawy pozwa-
lałby im natomiast uwolnić się
od wynikających z niej rygo-
rów, w tym dotyczących mak-
symalnego terminu, na jaki
może zostać zawarta umowa.
kanta prawa do zasiłku dla bez-
robotnych.
Umowa nie może dotyczyć
prac niebezpiecznych
Praktyki absolwenckie mogą
dotyczyć zasadniczo wszyst-
kich rodzajów prac. Reguła ta
doznaje jednak jednego wyjąt-
ku. Absolwenci nie mogą naby-
wać umiejętności przy pracach
szczególnie niebezpiecznych –
w rozumieniu przepisów wy-
danych na podstawie art. 237 15
k. p. Ustalenie i aktualizowanie
wykazu prac szczególnie nie-
bezpiecznych jest obowiąz-
kiem pracodawcy. Rodzaje
takich prac wynikają przede
wszystkim z rozporządzenia
ministra pracy i polityki socjal-
nej z 26 września 1997 r. w spra-
wie ogólnych przepisów bez-
pieczeństwa i higieny pracy
oraz z innych rozporządzeń do-
tyczących bezpieczeństwa i hi-
gieny pracy przy różnych ro-
dzajach działalności. W przy-
padku gdy pracodawca prowa-
dzi działalność, która polega
wyłącznie na wykonywaniu
prac niebezpiecznych, nie bę-
dzie miał możliwości przyjęcia
absolwentów na praktykę.
Przykład: Ustalenie istnienia stosunku pracy
Pracodawca prowadzący
restaurację przyjął na
praktykę w sezonie letnim
trzy absolwentki szkoły
gastronomicznej. Jedna
z nich zdobywała doświad-
czenie zawodowe w kuch-
ni, wykonując drobne pra-
ce pomocnicze i ucząc się
przygotowywania potraw.
Dwie pozostałe pracowały
jako kelnerki – wykonując
identyczne czynności jak
osoba zatrudniona na
podstawie umowy o pracę.
W tej sytuacji możliwe jest
ustalenie, że pomimo za-
warcia umowy o praktykę
absolwencką kelnerki były
zatrudnione na podstawie
umowy o pracę na czas
określony.
Praktykant nie może
mieć więcej niż 30 lat
Możliwość odbycia praktyki
została ograniczona poprzez
określenie minimalnego pozio-
mu wykształcenia oraz maksy-
malnego wieku osoby przyjmo-
wanej na praktykę. Pracodaw-
ca może przyjąć na praktykę
organizowaną na podstawie
ustawy tylko takie osoby, które
ukończyły co najmniej gimna-
zjum i w dniu rozpoczęcia
praktyki nie przekroczyły 30
roku życia. Nieistotny jest więc
wiek praktykanta w momencie
podpisywania umowy o prak-
tykę. Dopuszczalne jest przy-
jęcie praktykanta, który ukoń-
czy 30 lat w okresie jej odby-
wania – ta okoliczność nie stoi
na przeszkodzie podpisaniu
umowy.
Również fakt posiadania
przez absolwenta statusu bez-
robotnego nie stoi na przeszko-
dzie odbyciu praktyki. Umowa
o odbywanie praktyki absol-
wenckiej powinna zostać w ta-
kim przypadku przedstawiona
właściwemu powiatowemu
urzędowi pracy. Odbywanie
praktyki absolwenckiej zwal-
nia bowiem praktykanta – bez-
robotnego – z obowiązku zgła-
szania się do właściwego po-
wiatowego urzędu pracy w wy-
znaczonym przez urząd
terminie w celu przyjęcia pro-
pozycji odpowiedniej pracy lub
w innym celu określonym
przez urząd.
Co do zasady, odbywanie
praktyki nie ma wpływu na
uprawnienia finansowe bezro-
botnego praktykanta. Jeżeli
jednak pracodawca ustali
z bezrobotnym absolwentem,
odbywającym odpłatną prak-
tykę, że będzie wypłacał mu
miesięczne świadczenie pie-
niężne przekraczające połowę
minimalnego wynagrodzenia
za pracę, spowoduje to pozba-
wienie bezrobotnego prakty-
odpowiednich środków ochro-
ny indywidualnej.
Praktykant nie ma jednak za-
sadniczo prawa domagać się
takich samych warunków, ja-
kie pracodawca zapewnia pra-
cownikom. Nie powstają u nie-
go również roszczenia przysłu-
gujące pracownikom na pod-
stawie przepisów kodeksu
pracy lub prawa zakładowego.
W szczególności absolwent od-
bywający praktykę nie ma pra-
wa do urlopu lub wynagrodze-
nia za godziny nadliczbowe.
Pracodawca, pod pozorem
zawarcia umowy o praktykę,
nie może ukrywać zatrudnie-
nia pracownika. Gdyby – pomi-
mo zawarcia umowy o prakty-
kę – praktykant wykonywał
czynności identyczne z tymi,
jakie należą do zakresu obo-
wiązków pracownika, w grę
wejdzie regulacja art. 22 par. 1 1
kodeksu pracy. Zgodnie z jej
treścią – bez względu na nazwę
zawartej umowy – zatrudnie-
nie ma charakter umowy o pra-
cę, jeśli w ramach danego sto-
sunku prawnego pracownik zo-
bowiązuje się do wykonywania
pracy określonego rodzaju na
rzecz pracodawcy i pod jego
kierownictwem oraz w miejscu
i czasie wyznaczonym przez
pracodawcę, a pracodawca do
zatrudniania pracownika za
wynagrodzeniem.
W takiej sytuacji konsekwen-
cją dla pracodawcy może być
nie tylko narażenie się na pro-
ces o ustalenie istnienia stosun-
ku pracy, który może przegrać,
ale również konieczność wy-
płacenia osobie uznanej za pra-
cownika wszystkich należnych
świadczeń – np. wynagrodze-
nie za godziny nadliczbowe lub
ekwiwalentu za urlop wypo-
czynkowy.
Każdą umowę o praktykę ab-
solwencką można rozwiązać.
Sposób, w jaki należy to uczy-
nić, uzależniony jest od tego,
czy umowa ma charakter od-
płatny czy nieodpłatny. Jeśli
absolwent odbywa praktykę
nieodpłatnie, to rozwiązanie
umowy może nastąpić w każ-
dym czasie ze skutkiem na-
tychmiastowym. W przypadku
odpłatnej praktyki każda ze
stron może rozwiązać umowę
z zachowaniem siedmiodnio-
wego terminu wypowiedzenia.
Rozwiązanie umowy powinno
nastąpić w formie pisemnej.
Po zakończeniu praktyki ab-
solwenckiej – na żądanie prak-
tykanta – podmiot, u którego
odbywał on praktykę, jest zo-
bowiązany wystawić mu na
piśmie zaświadczenie o rodza-
ju wykonywanej pracy i umie-
jętnościach nabytych w czasie
odbywania praktyki.
Przyjmujący na praktykę
nie musi mieć pracowników
Podmiotem przyjmującym ab-
solwenta na praktykę może
być każdy pracodawca – nieza-
leżnie od formy organizacyjnej,
w jakiej prowadzi działalność.
W szczególności praktykę
można odbywać u pracodawcy
będącego osobą fizyczną, oso-
bą prawną albo jednostką or-
ganizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej. Co więcej,
brak jest nawet wymogu, aby
podmiot przyjmujący na prak-
tykę zatrudniał własnych pra-
cowników. Z tego względu
przyjęcie praktykantów moż-
na potraktować również jako
test przed rozszerzeniem pro-
wadzonej działalności.
Praktykant
nie jest pracownikiem
Istotą umowy o praktykę jest
to, że praktykant zdobywa do-
piero doświadczenie zawodo-
we, a nie wykonuje pracę za-
robkową. Absolwent odbywa-
jący praktykę nie jest więc pra-
cownikiem w rozumieniu
kodeksu pracy. Z tego względu
podmiot przyjmujący na prak-
tykę nie ma obowiązku stoso-
wania wobec niego wprost ko-
deksu pracy. Wyjątek od tej za-
sady stanowią jednak przepisy
o zakazie dyskryminacji. Do
praktykantów stosuje się tak-
że odpowiednio przepisy o cza-
sie pracy, przerwach na odpo-
czynek i pracy w porze nocnej.
Obowiązkiem pracodawcy
jest ponadto zapewnienie
praktykantom – na identycz-
nych zasadach jak pracowni-
kom – bezpiecznych i higienicz-
nych warunków odbywania
praktyki, a w szczególności
– w zależności od rodzaju
świadczeń i zagrożeń związa-
nych z odbywaniem praktyki –
Strony powinny
zawrzeć umowę
Podstawą do odbycia praktyki
jest umowa zawierana na pi-
śmie pomiędzy podmiotem
przyjmującym na praktykę
i praktykantem. Należy okre-
ślić w niej:
rodzaj pracy, w ramach
której praktykant ma uzy-
skiwać doświadczenie i na-
bywać umiejętności prak-
tyczne,
Rafał Krawczyk
sędzia Sądu Okręgowego
w Toruniu
Podstawa prawna
Par. 2–7 ustawy z 17 lipca 2009 r.
o praktykach absolwenckich
(Dz.U. nr 127, poz. 1052).
Par. 80 rozporządzenia ministra
pracy i polityki socjalnej z 26
września 1997 r. w sprawie ogól-
nych przepisów bezpieczeństwa
i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r.
nr 169, poz. 1650 z późn. zm.).
okres odbywania praktyki,
tygodniowy wymiar czasu
pracy praktykanta oraz
wysokość świadczenia pie-
niężnego – w przypadku
najwyżej na trzy miesiące
275371521.012.png 275371521.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin