TYGODNIK PRAWA GOSPODARCZEGO z 13 kwietnia 10 (nr 71).pdf

(887 KB) Pobierz
TPG_071_k01.qxd
nr 71 (2702)
13 kwietnia 2010
Tygodnik Prawa
Gospodarczego
PROCEDURY
KONTRAKTY ORZECZNICTWO
SPIS TREŚCI
Przewodnik
OPINIA
Te same osoby w zarządach spółek
» str. C2
Jakie nowe prawa zyskują wykonawcy
i podwykonawcy robót budowlanych
EKSPERT WYJAŚNIA
O tym, kiedy warto kupić
czy założyć spółkę
decydują względy ekonomiczne
» str. C2
Zarówno wykonawcy, jak i podwykonawcy robót budowlanych będą mogli
żądać od inwestora gwarancji zapłaty za wykonane prace. Na ich żądanie
inwestor będzie musiał udzielić im gwarancji w ciągu 45 dni.
Jeśli tego nie zrobi – wykonawca będzie mógł odstąpić od umowy
z jego winy i nie straci prawa do wynagrodzenia.
Zgoda inwestora
na zawarcie umowy przez
wykonawcę nie zawsze konieczna
» str. C5
INWESTYCJE
» strony C4–C5
Kiedy wymagana jest
od inwestora decyzja środowiskowa
i co zrobić, by ją uzyskać
» str. C3
Nowe prawo
POSTĘPOWANIE CYWILNE
Czy zastawnik może żądać wyłączenia
Więcej niesolidnych dłużników trafi
na czarne listy biur informacji gospodarczej
spod egzekucji zajętego przedmiotu
» str. C6
ORZECZNICTWO
Sąd bierze pod uwagę dowody
Daria Stojak
daria.stojak@infor.pl
o przewóz osób w komunikacji publicz-
nej. W BIG-ach ujawniane są także zo-
bowiązania przedsiębiorców powsta-
łe z tytułu umowy związanej z wykony-
waniem działalności gospodarczej. Po
wejściu w życie nowej ustawy informa-
cje do biur mógłby przekazywać każ-
dy wierzyciel, któremu w związku
z prowadzoną działalnością gospodar-
czą lub stosunkiem prawnym przysłu-
guje wierzytelność. Konsekwencją tej
zmiany jest włączenie do systemu wy-
miany informacji gospodarczych np.
wszystkim wierzycieli wtórnych, jaki
są m.in. firmy windykacyjne czy fakto-
ringowe.
Wierzyciel będzie mógł przekazać do
biura informacji gospodarczej dane
dłużnika tylko wówczas, gdy minimal-
na kwota wymagalnego zobowiązania
wynosi 200 zł w przypadku dłużnika bę-
dącego konsumentem, a 500 zł w przy-
padku dłużnika niebędącego konsumen-
tem. W obu przypadkach wymagane
jest również, aby od czasu wezwania
dłużnika do zapłaty wraz z ostrzeże-
niem go o zamiarze przekazania danych
do konkretnego biura upłynął co naj-
mniej miesiąc, a samo zobowiązanie by-
ło wymagalne od co najmniej 60 dni.
Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada, że
przekazanie informacji do biura infor-
macji gospodarczej w celu ich ujawnie-
nia będzie wymagało zawarcia z biurem
umowy o udostępnianie informacji go-
spodarczych. Umowę taką trzeba bę-
dzie sporządzić na piśmie pod rygorem
nieważności.
Nowe przepisy zapewniają też ochro-
nę dłużnikowi, który poprzez rejestr za-
pytań otrzyma gwarancję dostępu do
informacji: kto, kiedy i jakie informacje
otrzymał na jego temat. Będzie miał
także prawo do ich poprawiania oraz
gwarancję, że jego dane będą aktuali-
zowane i po spłaceniu zaległości usu-
nięte na zasadach określonych w usta-
wie. Dostęp w zakresie informacji go-
spodarczych dotyczących dłużników
będących konsumentami ma być bez-
płatny, jeżeli nastąpi nie częściej niż raz
na sześć miesięcy. W pozostałych przy-
padkach będzie podlegał opłacie zgod-
nie z obowiązującym w biurze cenni-
kiem, nie wyższej niż 0,5 proc. minimal-
nego wynagrodzenia za pracę (w 2010
roku wynosi ono 1 317 zł, a więc opłata
nie będzie mogła być wyższa niż 6,58
zł). Biuro ujawni wszystkie posiadane
informacje gospodarcze w zakresie ob-
jętym wnioskiem, chyba że np. wierzy-
ciel, przekazując do biura informacje
gospodarcze, zastrzegł, aby biuro nie
ujawniało dotyczących go informacji
gospodarczych.
na okoliczności, które mogą zaistnieć
Do biur informacji gospodarczej
trafią informacje od każdego wie-
rzyciela, który będzie chciał ujaw-
nić dane o zaległym zobowiązaniu.
Dłużnik dowie się też, kto, kiedy
i jakie informacje otrzymał
na jego temat.
Sejm przyjął w miniony piątek
(9 kwietnia) niemal wszystkie poprawki
Senatu do nowej ustawy o udostępnia-
niu informacji gospodarczych i wymia-
nie danych gospodarczych. Dzięki niej
także osoby fizyczne będą mogły skła-
dać wnioski o wpisanie na czarną listę
prowadzoną przez biura informacji go-
spodarczej (BIG) swoich niesolidnych
dłużników. Dotychczas z takiego narzę-
dzia dyscyplinowania kontrahentów
mogli korzystać jedynie przedsiębiorcy.
Zanim te zmiany zaczną obowiązywać,
musi je podpisać prezydent. Ustawa
wejdzie w życie po upływie 30 dni od
dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Obecnie katalog podmiotów, które
mogą współpracować z BIG-ami, jest
bardzo wąski – tylko przedsiębiorca
i konsument. Ujawnianie informacji
o dłużnikach – konsumentach w BIG
możliwe jest jedynie w stosunku do zo-
bowiązań powstałych z tytułu umowy
o kredyt konsumencki lub umowy
Zwolnienie dotyczy także firm,
które nie rozpoczęły działalności
» str. C7
ORZECZNICTWO TS
Właściciel wyszukiwarki
nie odpowiada za ochronę
znaków towarowych
Przed wniesieniem pozwu
trzeba podjąć próbę zawarcia ugody
Konieczne jest opracowanie
planów operacyjno-ratowniczych
» str. C8
Za tydzień
Jak zabezpieczyć roszczenie
w postępowaniu przed sądem
Podstawa prawna
Ustawa z 9 marca 2010 r. o udostępnianiu
informacji gospodarczych i wymianie da-
nych gospodarczych.
277776928.019.png 277776928.020.png 277776928.021.png
C 2
Tygodnik Prawa Gospodarczego
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Komentarze – opinie
WAŻNE ZMIANY
OPINIA
Prawo telekomunikacyjne
Te same osoby w zarządach spółek
Użytkownicy telefonu na kartę będą mogli bez-
płatnie zablokować niechciane połączenia. Jeśli
udostępnią swoje dane – otrzymają billing razem
z fakturą.
Sejm uchwalił w czwartek 8 kwietnia dwie ustawy do-
tyczące rynku telekomunikacyjnego. Pierwsza, to przy-
jęta w trybie pilnym nowelizacja prawa telekomunika-
cyjnego. Dzięki niej za abonentów będą uznani także
użytkownicy telefonów na kartę (tzw. usług pre-paid).
Oznacza to zrównanie uprawnień użytkowników usług
telekomunikacyjnych bez względu na to, czy posiadają
pisemną umowę z operatorami czy też nie. Waściciel te-
lefonu na kartę będzie miał m.in. prawo do darmowego
blokowania połączeń lub otrzymywania billingów wraz
z fakturą. Operatorzy telekomunikacyjni doręczą kon-
sumentom korzystających z usług telekomunikacyjnych
na piśmie informacje o zmianie cenników oraz zmianie
warunków umowy z wyprzedzeniem co najmniej jed-
nego miesiąca przed wprowadzeniem tych zmian w ży-
cie. Takiego obowiązku nie będzie, jeśli użytkownik te-
lefonu komórkowego nie udostępni operatorowi swoich
danych. Znowelizowane przepisy zaczną obowiązywać
po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Ustaw. Operatorzy będą mieli sześć miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy na dostosowanie wzorców
umów i regulaminów świadczonych usług.
Sejm w czwartek uchwalił też ustawę o wspieraniu
rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Ma ona
przyspieszyć rozwój rynku telekomunikacyjnego, likwi-
dując miejsca, w których ludzie nie mają dostępu do
internetu czy telefonu. Nowe przepisy m.in. nakazują
właścicielom, użytkownikom wieczystym i zarządcom
nieruchomości zapewnić operatorom dostęp do budyn-
ku lub miejsca w budynku, w którym zbiegają się ka-
ble w celu doprowadzenia sieci telekomunikacyjnej do
nieruchomości. Przedsiębiorstwa wodociągowe czy
energetyczne mają natomiast udostępniać inwestorom
telekomunikacyjnym swoje słupy, maszty i kanalizację.
Nowe budynki wielorodzinne mają być przystosowane
do okablowania tak, aby firmy nie miały trudności z do-
prowadzeniem internetu. Ustawa wejdzie w życie po
upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Daria Stojak
To, czy dana umowa może być skutecz-
nie zawarta przez spółki reprezentowa-
ne przez te same osoby fizyczne, zależy
m.in. od treści umowy.
Często zdarza się, że w spółkach handlo-
wych powiązanych kapitałowo lub osobo-
wo występują te same osoby w składzie
zarządów lub po stronie wspólników
uprawnionych do reprezentacji spółki. Na
ogół podmioty te wchodzą w relacje
umowne między sobą i realizują nieraz zło-
żone transakcje biznesowe.
Problematyka ta nie została jasno uregu-
lowana ani w przepisach kodeksu spółek
handlowych, ani kodeksu cywilnego. Wpi-
suje się ona w szerokie zagadnienie kolizji
interesów oraz czynności z samym sobą,
od dawna cieszących się zainteresowaniem
judykatury. W szczególności przedmiotem
rozważań Sądu Najwyższego była kwestia
dopuszczalności zastosowania do piastu-
nów organów osoby prawnej przepisu art.
108 k.c. dotyczącego pełnomocnika.
W myśl tego przepisu pełnomocnik nie mo-
że być drugą stroną czynności prawnej,
której dokonuje w imieniu mocodawcy,
chyba że co innego wynika z treści pełno-
mocnictwa albo że ze względu na treść
czynności prawnej wyłączona jest możli-
wość naruszenia interesów mocodawcy.
Przepis ten stosuje się odpowiednio, gdy
pełnomocnik reprezentuje obie strony.
Natomiast zgodnie z art. 103 par. 1 k.c., je-
żeli zawierający umowę jako pełnomocnik
nie ma umocowania albo przekroczy jego
zakres, ważność umowy zależy od jej po-
twierdzenia przez osobę, w której imieniu
umowa została zawarta.
SN w uchwale z 30 maja 1990 r. (III CZP
8/90) dopuścił możliwość stosowania
w drodze analogii przepisów o pełnomoc-
nictwie do działań podejmowanych w cha-
rakterze organu osoby prawnej. SN wyra-
ził pogląd, iż osoba fizyczna działająca ja-
ko organ osoby prawnej nie może być dru-
gą stroną czynności prawnej, której
dokonuje w imieniu tej osoby prawnej, chy-
ba że ze względu na treść czynności praw-
Agata Adamczyk
radca prawny z kancelarii Agata Adamczyk
& Współpracownicy w Krakowie
dzy sobą umowy. Natomiast w każdym
przypadku, gdy te same osoby reprezen-
tują jednocześnie dwie spółki (lub więcej),
zbadać należy, czy ze względu na treść
czynności prawnej rzeczywiście wyłączo-
na jest możliwość naruszenia interesów
którejkolwiek z tych osób prawnych. Aktu-
alny pozostaje pogląd, że ocena taka powin-
na być przeprowadzona w odniesieniu do
konkretnej czynności prawnej w danych
okolicznościach. Nie jest zatem na przy-
kład możliwe zdefiniowanie katalogu czyn-
ności prawnych, które ze swojej natury cał-
kowicie wykluczają możliwość zaistnienia
konfliktu interesów. W rezultacie odpo-
wiedź na pytanie, czy konkretna umowa
może zostać niewadliwie zawarta przez
spółki reprezentowane przez te same oso-
by fizyczne, będzie różna w zależności od
treści umowy i okoliczności, które legły
u podstaw jej zawarcia.
Poważne wątpliwości budzi natomiast
kwestia ważności umowy zawartej przy
zaistnieniu kolizji interesów. W przytoczo-
nej uchwale, III CZP 8/90, Sąd Najwyższy
przedstawił pogląd, że takie czynności
prawne są bezwzględnie nieważne z mo-
cy przepisu art. 58 k.c. i nie istnieje możli-
wość ich następczego potwierdzenia przez
spółkę. Natomiast zgodnie ze stanowi-
skiem zaprezentowanym w wyroku II
CSK 41/09, a wcześniej z uchwale z 14
września 2007 r. (III CZP 31/07) zawarcie
umowy wykraczającej poza ramy wynika-
jące z przepisu art. 108 k.c. rodzi skutki
opisane w przepisie art. 103 par. 1 i 2 k.c.
W konsekwencji więc umowa taka może
zostać następczo potwierdzona przez
samą spółkę.
Aby zatem uniknąć przyszłych sporów
co do natury transakcji, zaistnienia bądź
braku kolizji interesów jej uczestników
oraz dotkliwych skutków braku pewności
co do ważności umowy – przedsiębiorcy
powinni unikać sytuacji, w których sygna-
tariuszami umów są te same osoby fizycz-
ne reprezentujące jednocześnie kilka róż-
nych podmiotów.
nej wyłączona jest możliwość naruszenia
interesów tej osoby prawnej. Pogląd ten
dotyczył zatem tzw. czynności z samym
sobą, tj. takiej, w której osoba fizyczna
działała w imieniu osoby prawej oraz
w imieniu własnym i na swój rachunek.
Jego rozwinięcie pojawiło się w wyroku
SN z 24 lipca 2009 r. (II CSK 41/09) w od-
niesieniu do umowy zawartej pomiędzy
dwiema osobami prawnymi (jednoosobo-
wymi spółkami z o.o.), w których zarzą-
dach występowała ta sama osoba fizycz-
na. Zgodnie z nim nie można wykluczyć
zastosowania art. 108 k.c. w sytuacji, w któ-
rej dochodzi do czynności prawnej pomię-
dzy dwoma jednoosobowymi spółkami
z o.o., których jedynym wspólnikiem jest
ta sama osoba fizyczna, reprezentowany-
mi przez tego samego wspólnika, będące-
go zarazem jedynym członkiem zarządu
obu spółek. W takiej sytuacji łatwo może
bowiem dojść do kolizji interesów spółek
i ewentualnych wierzycieli, a dokonywane
czynności prawne mogą pozostać poza ja-
kąkolwiek kontrolą. Przepisy te stosować
można jednak wyłącznie na zasadzie
ostrożnej analogii. SN podkreślił, że nie
ma podstaw, aby rozciągać stosowanie art.
108 k.c. na każdą sytuację, w której w skła-
dzie organów reprezentujących spółki po-
jawia się ta sama osoba fizyczna.
Oba rozstrzygnięcia prowadzą do bar-
dziej ogólnego wniosku: wprawdzie nie ma
ogólnej zasady zabraniającej udziału tych
samych osób w organach zarządzających
spółek handlowych, które zawierają mię-
Tygodnik Prawa
Gospodarczego
Redaktor prowadzący:
Teresa Siudem, tel. (022) 530 41 28
teresa.siudem@infor.pl
EKSPERT WYJAŚNIA
O tym, kiedy warto kupić czy założyć spółkę decydują względy ekonomiczne
Czym powinien kierować się
przedsiębiorca, kupując albo
zakładając spółkę?
Decydując się na założenie lub zakup
spółki, przedsiębiorca podejmuje de-
cyzje strategiczne, których efekty
mają bezpośrednie przełożenie na
realizację planu biznesowego. Istot-
nym wsparciem w takich przypad-
kach jest analiza prawna dostępnych
dokumentów, która pozwala realnie
ocenić, z jakim typem zarządzania
mamy do czynienia w spółce. Czy
faktycznie jest prężnie rozwijającym
się przedsiębiorstwem, ale zaniedba-
nym pod względem formalnopraw-
nym do takiego stopnia, że może gro-
zić mu bankructwo, czy też istnieje
w nim potencjał, który można wyko-
rzystać w przyszłości dla podniesie-
nia efektywności działania. Przykła-
dem może być jedna z brytyjskich
firm fonograficznych, która uznawa-
na była przez specjalistów za wscho-
dzącą gwiazdę w swojej branży. Po
kilku latach okazało się jednak, że by-
ła kierowana przez nieodpowiedzial-
ny zarząd, który koncentrował się na
silnym rozwoju spółki bez odpowied-
niego zabezpieczenia interesów od
strony prawnej. Umowy zawarte z ar-
tystami nie przewidywały przeniesie-
nia praw autorskich do utworów.
W rezultacie wytwórnia nie nabyła
żadnych praw znajdujących się na
wydawanych płytach i musiała ogło-
sić bankructwo, mimo że pierwotnie
cieszyła się bardzo dobrą opinią
wśród inwestorów i znawców branży.
Innym rozwiązaniem, stosowanym
przez duże firmy, które może uchro-
nić przed nieprzewidywalnymi zda-
rzeniami w spółce, jest zakup praw
do rozpoznawalnego znaku towaro-
wego. Jednak również w tym wypad-
ku dopiero odpowiednia analiza
prawna pozwala na wykluczenie po-
tencjalnych problemów w przyszło-
ści. Przede wszystkim należy spraw-
dzić cały proces powstawania marki
i wszystkie umowy z tym związane.
W przypadku praw własności prze-
mysłowej przedsiębiorca wspierany
przez prawników powinien mieć pew-
ność, że znak towarowy jest prawi-
dłowo zarejestrowany i wszystkie
opłaty z nim związane są należycie
uregulowane. Należy się dowiedzieć,
Marek Sawicki
radca prawny z warszawskiej kancelarii
CMS Cameron McKenna
nakładów poniesionych przez zama-
wiającego, to twórca może uzyskać
ochronę prawną znaku na mocy wy-
roku sądu. Należy również zwracać
uwagę na to, że niefrasobliwe wyko-
rzystywanie znaków lub utworów bez
odpowiedniej umowy może skutko-
wać naruszeniem cudzych praw au-
torskich. A za tym idzie ryzyko wyso-
kiego odszkodowania.
Założenie nowej spółki nie wydaje
się jednak jedynym właściwym roz-
wiązaniem, które zagwarantuje suk-
ces na rynku, bez konieczności po-
noszenia nieprzewidzianych strat.
W historii biznesu pojawiło się wiele
firm, które budowały swoją markę
przez lata, inwestując w nią pokaźne
kwoty, a mimo to nie udało im się
odnieść znaczącego sukcesu na
rynku. Dlatego znacznie lepszym
rozwiązaniem z punktu widzenia
przedsiębiorców nastawionych na
szybki rozwój jest zakup istniejącej
spółki, której flagowy produkt ma
duży potencjał rozwoju. Nabywca
może przyjrzeć się strukturze firmy,
ocenić możliwości cięcia kosztów,
wprowadzenia programu napraw-
czego czy restrukturyzacji. Łatwiej
mu też ocenić szanse rozwoju.
W niektórych branżach bardzo trud-
no jest jednak znaleźć odpowiednie
spółki. Wówczas przedsiębiorca
musi stworzyć spółkę od podstaw –
zbudować fabrykę, sieć sprzedaży,
odpowiednie zaplecze logistyczne.
Inwestor, który chce kupić innego
przedsiebiorcę, musi zawsze pamię-
tać, że analiza prawna pozwala na
ocenę spółki tylko na podstawie do-
kumentów udostępnionych przez
sprzedającego oraz publicznych reje-
strów. Analiza może wykazać możli-
we zagrożenia. W praktyce jednak
bardzo trudno jest wykluczyć poja-
wienie się przysłowiowego trupa
w szafie pomimo starannego prze-
prowadzenia due diligence spółki.
Niemniej i w takich sytuacjach możli-
we jest rozwiązanie problemu.
W umowie sprzedaży należy umie-
ścić odpowiednie oświadczenia oraz
zapewnienia zbywcy, że w czasie ba-
dania prawnego spółki udostępnił on
nabywcy wszelkie istniejące doku-
menty, a także że dokumenty te
w pełni odzwierciedlają stan spółki.
czy osoba, która go opracowała,
przeniosła wszelkie prawa własności
znaku na spółkę. Ważne jest też usta-
lenie, jakich pól eksploatacji dotyczy
umowa przenosząca te prawa oraz
jakiego okresu one dotyczą. Warto
sprawdzić, czy twórca otrzymał na-
leżne wynagrodzenie, tutaj bowiem
często zdarzają się problemy, nawet
w przypadku dużych spółek. Zdarzy-
ło się bowiem, że firma przeprowa-
dziwszy kosztowny zabieg zmian ko-
lorystyki i symboli graficznych swoje-
go znaku posiadała jedynie umowę
na opracowanie koncepcji tegoż zna-
ku, bez prawa do przeniesienia praw
autorskich. W takiej sytuacji, mimo
277776928.022.png 277776928.001.png
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Gospodarczego
C 3
Inwestycje
Procedury budowlane
Kiedy wymagana jest od inwestora
decyzja środowiskowa i co zrobić, by ją uzyskać
Niektóre inwestycje ze względu na ich charakter lub miej-
sce ich realizacji mogą oddziaływać na środowisko. W ta-
kich przypadkach inwestor, zanim otrzyma pozwolenie
na budowę, musi uzyskać tzw. decyzje środowiskowe.
woduje powstanie obowiązku
przeprowadzenia oceny od-
działywania przedsięwzięcia
na środowisko (patrz poniżej).
Jeżeli ocena została przepro-
wadzona, organ uwzględni jej
wyniki w treści decyzji. W de-
cyzji organ może nałożyć obo-
wiązek przeprowadzenia po-
nownej oceny na etapie postę-
powania w sprawie wydania
decyzji o pozwoleniu na budo-
wę lub obowiązek sporządze-
nia przez inwestora analizy
porealizacyjnej. Analizę pore-
alizacyjną sporządza się wów-
czas po ukończeniu realizacji
przedsięwzięcia, w terminie
wskazanym w decyzji. Przed-
miotem analizy jest porówna-
nie ustaleń w zakresie wymo-
gów ochrony środowiska po-
czynionych w trakcie postępo-
wania i w samej decyzji
z rzeczywistym oddziaływa-
niem przedsięwzięcia na śro-
dowisko. Wyniki analizy (lub
brak jej przedstawienia) mo-
gą mieć wpływ na decyzje wy-
dawane przez organy ochrony
środowiska na etapie oddania
obiektu do użytkowania.
Jeżeli ocena oddziaływania
przedsięwzięcia na środowi-
sko nie została przeprowa-
dzona, w decyzji organ
stwierdza brak potrzeby jej
przeprowadzenia, a charak-
terystyka przedsięwzięcia
przedstawiona przez inwe-
stora we wniosku o wydanie
decyzji oraz karta informa-
cyjna przedsięwzięcia stano-
wią załączniki do decyzji.
Co do zasady, ocenę oddzia-
ływania przedsięwzięcia na
środowisko przeprowadza się
raz – w ramach postępowania
w sprawie wydania decyzji.
Jednak – zgodnie z przepisami
art. 61 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88
u.o.u.i.ś. ocena może być prze-
prowadzona ponownie, jeżeli:
Kategorie inwestycji wpływających na środowisko
I grupa – przedsięwzię-
cia, które zawsze znaczą-
co oddziaływają na środo-
wisko (w tym obszary Na-
tura 2000),
II grupa – przedsię-
wzięcia, które mogą po-
tencjalnie znacząco od-
działywać na środowisko
(w tym obszary Natura
2000),
III grupa – przedsię-
wzięcia, które wprawdzie
nawet potencjalnie nie od-
działują na środowisko,
jednak mogą znacząco
oddziaływać na obszary
Natura 2000 (a przy tym
niezwiązane bezpośrednio
z ochroną tego obszaru
ani niewynikające z tej
ochrony).
Przepisy wskazują na trzy
kategorie inwestycji, które
mogą oddziaływać na środo-
wisko – tzw. I, II i III grupa
(patrz ramka). Rodzaje
przedsięwzięć zaliczanych do
I i II grupy powinno określić
rozporządzenie wydane na
podstawie ustawy o udostęp-
nianiu informacji o środowi-
sku i jego ochro-nie, udziale
społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko
(dalej u.o.u.i.ś). Jednak rozpo-
rządzenie takie do dnia dzi-
siejszego nie zostało wydane.
wiska w odniesieniu do
przedsięwzięć I i II grupy
mogą być realizowane na
etapie postępowania w spra-
wie wydania decyzji o pozwo-
leniu na budowę, w ramach
tzw. ponownej oceny oddzia-
ływania na środowisko.
Natomiast w przypadku
przedsięwzięć III grupy
ochrona obszarów Natura
2000 realizowana jest w ra-
mach samego postępowania
w sprawie uzyskania decyzji
o pozwoleniu na budowę i na-
stępuje w formie postano-
wienia w sprawie uzgodnie-
nia realizacji przedsięwzię-
cia w zakresie oddziaływania
na obszar Natura 2000.
konieczność jej przepro-
wadzenia została stwierdzo-
na w decyzji lub
inwestor wystąpi z takim
wnioskiem lub
organ właściwy do wydania
decyzji poprzedzającej realiza-
cję przedsięwzięcia stwierdzi,
że we wniosku o jej wydanie zo-
stały dokonane zmiany w sto-
sunku do wymagań określo-
nych w decyzji.
Do decyzji poprzedzających
realizację przedsięwzięcia za-
licza się:
Etapy procedury
Przed uzyskaniem po-
zwolenia na budowę
należy:
uzyskać decyzję o śro-
dowiskowych uwarunko-
waniach – konieczna dla
przedsięwzięć I i II grupy
dokonać oceny oddziały-
wania na środowisko – za-
wsze jest to wymagane
w stosunku do przedsię-
wzięć z I grupy; wymóg
przeprowadzenia oceny dla
II grupy stwierdza organ.
Autostrady i parkingi
Zgodnie z przepisami u.o.u.i.ś,
do czasu wejścia w życie no-
wego rozporządzenia, nie dłu-
żej jednak niż do 15 listopada
2010 r., zachowują moc prze-
pisy rozporządzenia z 9 listo-
pada 2004 r. w sprawie okre-
ślenia rodzajów przedsię-
wzięć mogących znacząco od-
działywać na środowisko oraz
szczegółowych uwarunkowań
związanych z kwalifikowa-
niem przedsięwzięcia do spo-
rządzenia raportu o oddziały-
waniu na środowisko (dalej
rozporządzenie). Do przed-
sięwzięć mogących zawsze
znacząco oddziaływać na śro-
dowisko (I grupa) zalicza się
przedsięwzięcia określone
w par. 2 rozporządzenia, np.
lotniska o podstawowej dłu-
gości pasa startowego nie
mniejszej niż 2 tys. m, auto-
strady i drogi ekspresowe, na-
tomiast do przedsięwzięć mo-
gących potencjalnie znacząco
oddziaływać na środowisko
(II grupa) – przedsięwzięcia
określone w treści par. 3 roz-
porządzenia, np. garaże lub
parkingi samochodowe, dla
nie mniej niż 100 samocho-
dów ciężarowych lub 300 sa-
mochodów osobowych.
decyzję o pozwoleniu na
budowę,
Składanie wniosku
Organem właściwym do wy-
dania decyzji o środowisko-
wych uwarunkowaniach (da-
lej decyzji) jest co do zasady:
wójt, burmistrz lub prezy-
dent miasta. Większość wy-
decyzję o zatwierdzeniu
projektu budowlanego,
decyzję o pozwoleniu na
wznowienie robót budowla-
nych,
decyzję o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogo-
wej, oraz
na terenach objętych obsza-
rem Natura 2000 jest jednak
możliwe w wyjątkowych sytu-
acjach, po spełnieniu odpo-
wiednich warunków.
Obowiązek przeprowadze-
nia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na obszar Na-
tura 2000 może dotyczyć
przedsięwzięć III grupy (od-
działywanie przedsięwzięć
grupy I i II na obszary Natura
2000 jest oceniane w ramach
oceny ich oddziaływania na
środowisko w ogólności). Or-
gan właściwy do wydania de-
cyzji wskazanych w art. 96
ust. 1 u.o.u.i.ś. (m.in. decyzji
o pozwoleniu na budowę) po-
winien rozważyć, czy takie
przedsięwzięcie może poten-
cjalnie oddziaływać na obszar
Natura 2000. Jeżeli dojdzie do
wniosku, iż takie oddziaływa-
nie może mieć miejsce, we-
zwie inwestora do przedłoże-
nia określonych dokumentów
regionalnemu dyrektorowi
ochrony środowiska. Nato-
miast dyrektor postanowi, czy
przeprowadzenie oceny od-
działywania przedsięwzięcia
na obszar Natura 2000 jest
konieczne oraz przeprowadzi
taką ocenę, jeżeli będzie ko-
nieczna.
Po przeprowadzeniu oceny
oddziaływania przedsięwzię-
cia na obszar Natura 2000 re-
gionalny dyrektor ochrony śro-
dowiska wydaje postanowienie
w sprawie uzgodnienia warun-
ków realizacji przedsięwzięcia
w zakresie oddziaływania na
obszar Natura 2000, jeżeli:
co negatywnie oddziaływać na
Natura 2000, lecz jednocze-
śnie zachodzą przesłanki
wskazane w art. 34 ustawy
o ochronie przyrody (wymogi
nadrzędnego interesu publicz-
nego oraz brak rozwiązań al-
ternatywnych).
decyzję o zezwoleniu na re-
alizację inwestycji w zakresie
lotniska użytku publicznego.
Organami właściwymi do
przeprowadzenia oceny od-
działywania przedsięwzięcia
na środowisko będą organy
właściwe w sprawie wydania
decyzji – gdy przeprowadze-
nie tej oceny jest częścią po-
stępowania w sprawie wyda-
nia decyzji, oraz regionalni
dyrektorzy ochrony środowi-
ska – gdy przeprowadzenie
tej oceny jest częścią postę-
powania zmierzającego do
wydania pozostałych decyzji
wskazanych wyżej.
Uwaga Wniosek o wydanie decyzji
o środowiskowych uwa-
runkowaniach podlega
opłacie skarbowej w wyso-
kości 205 zł
Podstawa prawna
Ustawa z 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środo-
wisku i jego ochronie, udziale spo-
łeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz.U. z 2008 r. nr 199,
poz. 1227 ze zm.).
Ustawa z 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (t.j. Dz.U.
z 2009 r. nr 151, poz. 1220 ze zm.),
Rozporządzenie Rady Ministrów
z 9 listopada 2004 r. w sprawie
określenie rodzajów przedsię-
wzięć mogących znacząco od-
działywać na środowisko oraz
szczegółowych uwarunkowań
związanych z kwalifikowaniem
przedsięwzięcia do sporządzenia
raportu o oddziaływaniu na środo-
wisko (Dz.U. z 2004 r. nr 257,
poz. 2573).
jątków od tej zasady dotyczy
projektów o charakterze in-
frastrukturalnym (art. 75
u.o.u.i.ś). Ustawa nie precyzu-
je zakresu i formy wniosku
o wydanie decyzji, zatem na-
leży przyjąć, że powinien on
spełniać wymogi przewidzia-
ne w kodeksie postępowania
administracyjnego. Do wnio-
sku należy dołączyć:
Ocena oddziaływania
Ocena oddziaływania przed-
sięwzięcia na środowisko to
postępowanie obejmujące
w szczególności dokonanie
sprawdzenia raportu o od-
działywaniu przedsięwzięcia
na środowisko, który sporzą-
dza inwestor, oraz przepro-
wadzenie uzgodnień z regio-
nalnym dyrektorem ochrony
środowiska i uzyskanie opinii
właściwego organu Państwo-
wej Inspekcji Sanitarnej. Po-
stępowanie to prowadzi się
z udziałem społeczeństwa.
Przeprowadzenie oceny od-
działywania przedsięwzięcia
na środowisko jest zawsze
wymagane w odniesieniu do
przedsięwzięć I grupy. Nato-
miast w przypadku przedsię-
wzięć II grupy obowiązek
sporządzenia raportu może
zostać stwierdzony przez or-
gan właściwy do wydania de-
cyzji. W art. 63 u.o.u.i.ś zosta-
ły wskazane kryteria, jakimi
powinien kierować się organ
właściwy do wydania decyzji
przy nakładaniu tego obo-
wiązku. Inwestor może za-
skarżyć postanowienie w tej
sprawie.
poświadczoną przez wła-
ściwy organ kopię mapy ewi-
dencyjnej,
wypis z ewidencji gruntów,
wypis i wyrys z obowiązu-
jącego miejscowego planu za-
gospodarowania przestrzen-
nego, jeśli taki plan został
uchwalony,
Obszar Natura 2000
Pojęcie „obszar Natura 2000”
zostało zdefiniowane w usta-
wie o ochronie przyrody jako
obszar specjalnej ochrony pta-
ków, specjalny obszar ochrony
siedlisk lub obszar mający zna-
czenie dla Wspólnoty Europej-
skiej, utworzony w celu ochro-
ny populacji dziko występują-
cych ptaków lub siedlisk przy-
rodniczych lub gatunków
będących przedmiotem zain-
teresowania Wspólnoty Euro-
pejskiej. Obszary Natura 2000
są ustanawiane w drodze roz-
porządzenia ministra właści-
wego do spraw środowiska.
Ustawa o ochronie przyrody
wprowadza generalną zasadę,
zgodnie z którą zabronione
jest podejmowanie jakichkol-
wiek działań mogących w zna-
czący sposób wpłynąć nega-
tywnie na obszary Natura
2000. Rozpoczęcie inwestycji
Uwarunkowania środowiskowe
Przed wystąpieniem o wyda-
nie decyzji o pozwoleniu na
budowę (a w przypadku bra-
ku planu zagospodarowania
przestrzennego – przed wy-
daniem decyzji o warunkach
zabudowy) dla przedsię-
wzięć I i II grupy należy uzy-
skać decyzję o środowisko-
wych uwarunkowaniach.
W ramach postępowania
w sprawie uzyskania takiej
decyzji może (a w niektórych
przypadkach musi) być prze-
prowadzona ocena oddziały-
wania przedsięwzięcia na
środowisko. Ponadto wymo-
gi w zakresie ochrony środo-
w odniesieniu do przedsię-
wzięć I grupy – raport o oddzia-
ływaniu przedsięwzięcia na
środowisko, natomiast w od-
niesieniu do przedsięwzięć II
grupy – kartę informacyjną
przedsięwzięcia. Raport od-
działywania na środowisko
oraz karta informacji przedsię-
wzięcia powinny być złożone
w trzech egzemplarzach, wraz
z ich zapisem w formie elektro-
nicznej.
Kształt procedury prowa-
dzącej do wydania decyzji za-
leży od tego, czy charakter
projektowanej inwestycji po-
Marcin Jasiński
radca prawny w kancelarii
Gide Loyrette Nouel
z oceny tej wynika, że
przedsięwzięcie nie będzie
znacząco negatywnie oddzia-
ływać na obszar Natura 2000
lub
z oceny tej wynika, że
przedsięwzięcie może znaczą-
Agnieszka Lehwark
– aplikantka radcowska
w kancelarii Gide Loyrette Nouel
277776928.002.png 277776928.003.png 277776928.004.png 277776928.005.png 277776928.006.png 277776928.007.png 277776928.008.png 277776928.009.png 277776928.010.png
C 4
Tygodnik Prawa Gospodarczego
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Przewodnik
Jakie nowe prawa zyskują wykonawcy
i podwykonawcy robót budowlanych
Zarówno wykonawcy, jak i podwykonawcy robót budowlanych będą mogli żądać od inwestora gwa-
rancji zapłaty za wykonane prace. Na ich żądanie inwestor będzie musiał udzielić im gwarancji
w ciągu 45 dni. Jeśli tego nie zrobi – wykonawca będzie mógł odstąpić od umowy z jego winy
i nie straci prawa do wynagrodzenia.
Arkadiusz Jaraszek
arkadiusz.jaraszek@infor.pl
wszyscy uczestnicy procesu budowlanego bę-
dą lepiej chronieni. O udzielenie gwarancji za-
płaty za wykonane zlecenie nie będą mogli
wystąpić np. architekci, inżynierowie, urbani-
ści, geodeci, przedsiębiorcy wynajmujący
sprzęt budowlany, rusztowania czy dostaw-
cy i producenci materiałów budowlanych.
Zdaniem autorów zmian nie powinna im ona
przysługiwać, bowiem ustawa – Prawo bu-
dowlane nie wymienia ich jako uczestników
procesu budowlanego. Dodatkowo autorzy
zmian uważają, że przyznanie takim podmio-
tom dodatkowej ochrony oznaczałoby zbyt
duży łańcuch osób uprawnionych do wystą-
pienia z żądaniem do inwestora czy wykonaw-
cy głównego, a w konsekwencji realizacja pro-
cesów budowlanych znacznie by się przecią-
gała i wzrosłyby jej koszty.
Wystąpienie z żądaniem gwarancji
Od 16 kwietnia zmienią się zasady udziela-
nia przedsiębiorcom z branży budowlanej
gwarancji zapłaty za wykonane prace. Tego
dnia wchodzi w życie nowelizacja kodeksu cy-
wilnego, która wprowadza nowe zasady
ochrony budowlanych. Tego dnia traci jedno-
cześnie moc obowiązującą ustawa z 9 lipca
2003 r. o gwarancji zapłaty za roboty budow-
lane (Dz.U. nr 180, poz. 1758 oraz z 2006 r. nr
220, poz. 1613), która do tej pory regulowała
zasady ochrony przedsiębiorców przed nie-
terminową wypłatą należnego im wynagro-
dzenia.
Kto i od kogo może żądać
gwarancji zapłaty
Wykonawca od inwestora
Podwykonawca od wykonawcy
głównego
Podwykonawca od inwestora
Inwestor ma 45 dni na udzielenie gwa-
rancji terminowej zapłaty wynagrodzenia
Inwestor nie może odstąpić od umowy,
jeżeli wykonawca zażąda gwarancji zapła-
ty. Inwestor nie może też ograniczyć pra-
wa do żądania gwarancji zapłaty
Koszty udzielenia gwarancji ponoszą po
połowie inwestor i wykonawca
Jeżeli inwestor nie udzieli gwarancji za-
płaty, to wykonawca może odstąpić od
umowy i zażądać zapłaty umówionego
wynagrodzenia
Prawa i obowiązki
inwestora i wykonawcy
Wykonawca występuje z żądaniem do in-
westora na każdym etapie prac budowla-
nych
Zasady udzielania gwarancji
Uprawnione podmioty
Zgodnie z nowymi regulacjami gwarancja za-
płaty za roboty budowlane będzie udzielana
przez inwestora wykonawcy robót. Tak jak
do tej pory jej celem będzie zabezpieczenie
terminowej zapłaty umówionego wynagro-
dzenia za wykonanie prac. Nowością nowych
przepisów będzie to, że gwarancji zapłaty bę-
dzie mógł żądać nie tylko wykonawca, ale
również podwykonawca robót budowlanych.
Do tej pory podwykonawcy nie mieli takich
uprawnień.
Po wejściu w życie nowych przepisów ko-
deksu cywilnego podwykonawcy będą mogli
żądać od wykonawców udzielenia gwarancji
na takich samych zasadach, jak wykonawcy
od inwestorów. Jeżeli podwykonawcy będą
chcieli uzyskać taką dodatkową ochronę, to
powinni pamiętać o tym, że muszą oni za-
wrzeć umowę o roboty budowlane, która po-
winna spełniać wymagania określone w art.
647–658 kodeksu cywilnego. Umowa ta po-
winna zatem zostać sporządzona na piśmie
pod rygorem nieważności. Dodatkowo na jej
zawarcie zgodę musi wyrazić inwestor głów-
ny. Ustawa nie precyzuje jednak dokładnie,
czy po wyrażeniu takiej zgody przez inwesto-
ra podwykonawca będzie mógł żądać udzie-
lenia gwarancji zapłaty zarówno od wyko-
nawcy głównego, jak i od inwestora, czy tyl-
ko od wykonawcy. Wśród prawników przewa-
ża jednak pogląd, że w takim przypadku także
inwestor będzie zobowiązany do udzielenia
dodatkowej ochrony podwykonawcy. Zgodnie
bowiem z art. 647 1 kodeksu cywilnego, jeżeli
inwestor wyraził zgodę na zawarcie umowy
o roboty budowlane z podwykonawcą, to
wspólnie z wykonawcą ponosi solidarną odpo-
wiedzialność za zapłatę wynagrodzenia pod-
wykonawcy. Jeżeli więc inwestor jest zobo-
wiązany do zapłaty podwykonawcy wynagro-
dzenia, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby
udzielił gwarancji, że wywiąże się ze swojego
obowiązku w terminie.
Fakt, iż nowe przepisy przyznają dodatkową
ochronę nie tylko wykonawcy głównemu, ale
także podwykonawcy, nie oznacza jednak, że
Rodzaje przedsięwzięć
Nowelizacja kodeksu cywilnego nie określa
dokładnie, w przypadku jakich prac wyko-
nawca i podwykonawca będzie mógł wystąpić
o udzielenie mu gwarancji zapłaty. Dlatego
roszczenie takie będzie można zgłosić bez
względu na to, dla jakiego podmiotu prace są
wykonywane. Gwarancja zapłaty obejmie
więc także przedsiębiorców realizujących in-
westycje finansowane ze środków publicz-
nych, a więc przez Skarb Państwa i jednost-
ki samorządu terytorialnego. Zdaniem przed-
stawicieli firm budowlanych może to ujemnie
wpłynąć na liczbę nowo rozpoczynanych in-
westycji, bowiem z powodu obowiązku udzie-
lenia gwarancji wzrosną koszty inwestycji.
Przedsiębiorcy postulują więc zwolnienie
Skarbu Państwa i jednostek samorządu tery-
torialnego z obowiązku udzielania gwarancji
zapłaty za roboty budowlane, bowiem – jak
argumentują – w takim przypadku ryzyko, że
wykonawca nie otrzyma pieniędzy, jest zni-
kome, gdyż podmioty te nie mogą upaść.
Brak określenia rodzaju prac budowlanych,
przy realizacji których można wystąpić
o udzielenie gwarancji zapłaty, oznacza, że
roszczenia takie mogą być zgłaszane także do
osób fizycznych, które decydują się np. na bu-
dowę własnego domu. Są one bowiem w ta-
kiej sytuacji inwestorami, a w związku z tym
ich powinnością jest wywiązywanie się z obo-
wiązków nałożonych przez obowiązujące
przepisy na inwestorów. Rozwiązania te są
jednak krytykowane przez prawników, którzy
przypominają, że inna jest pozycja osób fizycz-
nych realizujących dane inwestycje, a inna du-
żych firm na co dzień związanych z budownic-
twem. Dodatkowo obowiązek udzielenia gwa-
rancji zapłaty przez zwykłych obywateli wpły-
nie także na wzrost kosztów planowanej przez
nich inwestycji, co dla wielu osób może ozna-
czać obowiązek odłożenia jej w czasie.
Tak jest
gwarancja jest udzielana w celu zabez-
pieczenia terminowej zapłaty za wykona-
nie robót budowlanych
gwarancji może żądać tylko wykonawca
robót
gwarancja jest udzielana w formie gwa-
rancji bankowej lub ubezpieczeniowej, albo
akredytywy lub poręczenia do wysokości
ewentualnego roszczenia
udzielenia gwarancji można żądać
w każdym czasie i prawa tego inwestor
nie może ograniczyć lub wyłączyć
inwestor nie ma żadnego terminu na
udzielenie gwarancji
koszty udzielenia gwarancji ponosi
inwestor, który jednak może żądać
zwrotu kosztów udzielonej gwarancji
w części, w jakiej dokonał terminowej
zapłaty za wykonanie robót
budowlanych
Tak będzie od 16 kwietnia
gwarancja będzie udzielana w celu za-
bezpieczenia terminowej zapłaty za wyko-
nanie robót budowlanych (bez zmian)
gwarancji będzie mógł żądać zarówno
wykonawca, jak i podwykonawca robót
(ze zmianami)
gwarancja będzie udzielana w formie
gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
albo akredytywy lub poręczenia do wysoko-
ści ewentualnego roszczenia (bez zmian)
udzielenia gwarancji będzie można żą-
dać w każdym czasie i prawa tego inwestor
nie będzie mógł ograniczyć lub wyłączyć
(bez zmian)
inwestor będzie musiał udzielić gwaran-
cji w terminie 45 dni od wystąpienia z żą-
daniem (ze zmianami)
koszty udzielenia gwarancji ponoszą po
połowie obie strony umowy – inwestor
i wykonawca (ze zmianami)
wykonawcę w każdym czasie realizacji robót,
a nie tylko w dniu zawieraniu umowy realiza-
cyjnej. Wystąpienia z takim żądaniem np. do-
piero na etapie zaawansowanych prac budow-
lanych nie będzie więc zwalniało inwestora
z obowiązku udzielenia dodatkowej ochrony.
Nowe przepisy kodeksu cywilnego nie dają bo-
wiem inwestorom możliwości wyłączenia lub
ograniczenia tego prawa. Inwestor nie będzie
mógł więc zastrzec, że nie zgadza się na udzie-
lenie gwarancji zapłaty, albo że udzieli takiej
ochrony, ale tylko i wyłącznie w stosunku do
niektórych podmiotów i tylko przed przystą-
pieniem do wykonania prac. Jeżeli inwestor
takie ograniczenia lub wyłączenia zastosuje,
to nie będą one wywierały żadnych skutków
prawnych.
Po wystąpieniu przez wykonawcę lub podwy-
konawcę robót z żądaniem udzielenia gwaran-
cji zapłaty inwestor nie będzie mógł także od-
stąpić od zawartej umowy. Odstąpienie takie
będzie uważane za bezskuteczne, a więc nie
będzie wywierało żadnych skutków prawnych.
W każdym przypadku obowiązkiem inwe-
stora będzie udzielenie gwarancji zapłaty za
roboty budowlane w ciągu 45 dni od zgłosze-
nia takiego żądania przez wykonawcę lub
podwykonawcę. Jeżeli inwestor nie wywiąże
się ze swojego obowiązku i nie udzieli gwa-
rancji w terminie 45 dni, to wykonawca bę-
dzie mógł odstąpić od umowy z winy inwesto-
ra. Będzie mógł też uznać, że brak udzielenia
mu gwarancji zapłaty jest przeszkodą do wy-
konania umowy. Nie będzie to jednak skutko-
wało utratą całego wynagrodzenia z tytułu
zawartej umowy. Inwestor nie będzie bowiem
mógł odmówić zapłaty wynagrodzenia mimo
niewykonania robót budowlanych, jeżeli wy-
konawca był gotów je wykonać, lecz doznał
przeszkody z przyczyn dotyczących inwesto-
ra. Rozwiązanie to jest analogiczne do tego,
jakie dziś, zgodnie z art. 639 kodeksu cywil-
nego, obowiązuje w przypadku zawierania
umów o dzieło, na podstawie których mogą
być realizowane drobne prace budowlane,
w tym np. wykończeniowe. Jeżeli jednak wy-
Termin na zgłoszenie
Żądanie udzielenia gwarancji zapłaty może
zostać zgłoszone przez wykonawcę lub pod-
277776928.011.png 277776928.012.png 277776928.013.png 277776928.014.png 277776928.015.png
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Prawa Gospodarczego
C 5
Przewodnik
konawca nie przystąpi do realizacji prac
z uwagi na to, że nie udzielono mu gwarancji
terminowej zapłaty wynagrodzenia, to doko-
nując na jego rzecz zapłaty, inwestor będzie
mógł odliczyć to, co wykonawca oszczędził
z powodu niewykonania robót budowlanych.
bowiem, że koszty wynikające z tytułu zabez-
pieczenia wierzytelności w równych czę-
ściach będzie ponosił inwestor oraz wyko-
nawca lub podwykonawca robót. Wydaje się
jednak, że warto te koszty ponieść. W budow-
nictwie bowiem nadal ryzyko niewywiązania
się przez inwestora ze swoich zobowiązań jest
niestety wysokie, a w stosunku do należnego
wynagrodzenia, koszty udzielenie gwarancji
nie powinny być duże (choć ustawa nie okre-
śla ich wysokości i dopiero praktyka pokaże,
jak będą się one kształtowały).
Nowelizacja nie określa jednak dokładnych
zasad i terminu rozliczenia przez strony kosz-
tów takiego zabezpieczenia. Wydaje się za-
tem, że kwestie te będą doprecyzowane przy
zawieraniu pomiędzy inwestorem i wykonaw-
cą umowy oraz przy udzielaniu gwarancji za-
płaty.
Umowa o roboty budowlane
Najważniejsze cechy umowy o roboty budowlane:
Zobowiązanie inwestora do:
przygotowania robót budowlanych po-
przez dostarczenie wykonawcy doku-
mentacji projektowej i opracowań geode-
zyjno-kartograficznych oraz dokonanie
czynności formalno-technicznych ko-
niecznych do rozpoczęcia robót
przekazanie terenu budowy
odebranie gotowego obiektu
zapłata wynagrodzenia.
Zobowiązanie wykonawcy do:
sprawdzenia dokumentacji
projektowej
wykonania obiektu zgodnie
z dokumentacją projektową,
zasadami wiedzy technicznej
oraz obowiązującymi
przepisami
zabezpieczenia terenu budowy
oddanie obiektu do użytku
Wysokość ochrony
Wysokość gwarancji, jakiej może zażądać wy-
konawca lub podwykonawca, powinna być
równa wysokości ewentualnego roszczenia
tych podmiotów z tytułu wynagrodzenia wyni-
kającego z umowy o roboty budowlane oraz ro-
bót dodatkowych lub koniecznych do wykona-
nia, zaakceptowanych na piśmie przez inwe-
stora. Wysokość ta może zatem podlegać zmia-
nom w zależności od etapu wykonywania
umowy i wynagrodzenia pozostającego do za-
płaty przez inwestora. Podpisując umowę,
strony nie mogą zatem skutecznie umówić się,
że udzielona gwarancja zostanie ograniczona
np. do 10 czy 20 proc. wartości należnego wy-
konawcy lub podwykonawcy wynagrodzenia.
Dla osób realizujących prace budowlane to ko-
rzystne rozwiązanie, bowiem do tej pory po-
wszechną praktyką stosowaną przez wielu in-
westorów było udzielanie dodatkowej ochro-
ny jedynie na część roszczenia wynikającego
z tytułu zapłaty wynagrodzenia za wykonaną
pracę. Teraz wprowadzanie takich ograniczeń
nie będzie już możliwe, a jeżeli zostanie przez
inwestora dokonane, to nie będzie wywierało
żadnych skutków prawnych.
Obowiązek udzielenia gwarancji zapłaty na
całość ewentualnego roszczenia z tytułu wy-
nagrodzenia wynikającego z umowy o roboty
budowlane oraz robót dodatkowych lub ko-
niecznych do wykonania, zaakceptowanych
na piśmie przez inwestora, nie oznacza jed-
nak, że inwestor nie może udzielić gwarancji
częściowej. Nadal będzie to możliwe. Udzie-
lenie takiego typu ochrony nie wyłącza jed-
nak prawa wykonawcy do żądania udzielenia
gwarancji zapłaty do pełnej wysokości ewen-
tualnego roszczenia wykonawcy wobec inwe-
stora z tytułu wynagrodzenia.
wprowadzenia do treści gwarancji stwierdze-
nia, iż jest ona nieodwołalna, bezwarunkowa
i płatna na pierwsze żądanie uprawnionego.
Podobne zasady obowiązują przy gwarancji
ubezpieczeniowej. Także w tym przypadku
gwarant (zakład ubezpieczeń) gwarantuje
wypłatę na rzecz beneficjenta gwarancji
(gwarantariusza) określonego świadczenia
pieniężnego na wypadek zajścia wymienione-
go w gwarancji zdarzenia losowego, np. brak
zapłaty wynagrodzenia. Obowiązek zapłaty
po stronie gwaranta przyjmuje przy tym zwy-
kle charakter zobowiązania nieodwołalnego
i bezwarunkowego.
stora banku i przedstawia mu odpowiednie
dokumenty świadczące o tym, że wykonał zo-
bowiązanie. Wówczas bank pośredniczący
może stwierdzić zgodność dokumentów z wa-
runkami akredytywy. Po takiej weryfikacji
bank, w którym otwarto akredytywę, przeka-
zuje środki pieniężne z rachunku inwestora do
banku pośredniczącego w transakcji. Ten
ostatecznie wypłaca odpowiednią należność
wykonawcy robót w związku ze spełnieniem
przez niego warunków umowy.
Gwarancje: bankowa i ubezpieczeniowa
Gwarancja będzie udzielana w formie gwa-
rancji bankowej lub ubezpieczeniowej, a tak-
że akredytywy bankowej lub poręczenia ban-
ku udzielonego na zlecenie inwestora. Sto-
sownie do postanowień art. 81 prawa banko-
wego, gwarancją bankową jest jednostronne
zobowiązanie banku – gwaranta, że po speł-
nieniu przez beneficjenta (zamawiającego)
określonych warunków zapłaty, które mogą
być stwierdzone określonymi w tym zapew-
nieniu dokumentami, jakie beneficjent załą-
czy do sporządzonego we wskazanej formie
żądania zapłaty, bank ten wykona świadcze-
nie pieniężne na rzecz beneficjenta gwaran-
cji – bezpośrednio lub za pośrednictwem in-
nego banku. Gwarancja ta jest umową jedno-
stronnie zobowiązującą zawieraną między
bankiem i beneficjentem, mimo iż ów ostatni
faktycznie nie składa podpisu na dokumen-
cie gwarancji. Zawarcie umowy następuje
z chwilą wystosowania przez beneficjenta żą-
dania zapłaty sumy gwarancyjnej. Żądanie to
może być potraktowane jako przystąpienie
do umowy lub jako oświadczenie woli o przy-
jęciu oferty. Dla ważności gwarancji niezbęd-
ne jest, aby w jej treści wystąpiło kreślenie
zabezpieczonego rezultatu czyli stwierdzenie,
że wypłaty kwoty gwarancji można żądać wo-
bec niewykonania lub nienależytego wykona-
nia umowy; określenie wysokości kwoty gwa-
rancji; określenie terminu obowiązywania
gwarancji. W interesie beneficjenta leży, aby
zapłata kwoty gwarancji następowała po
spełnieniu jedynie przesłanek formalnych,
w postaci złożenia żądania zapłaty. Benefi-
cjent powinien więc domagać się od dłużnika
Udzielone poręczenie
Zasadniczą różnicą między gwarancją zapła-
ty a umową poręczenia jest to, że ten drugi
rodzaj umowy ma charakter akcesoryjny,
tzn. jest zależny od zobowiązania (długu)
głównego. Oznacza to, iż każdorazowo o za-
kresie odpowiedzialności poręczyciela – ban-
ku decyduje zakres odpowiedzialności wyko-
nawcy, zaś poręczyciel może podnosić wobec
inwestora, czyli strony umowy o roboty bu-
dowlane, a zarazem beneficjenta gwarancji
wszelkie zarzuty, które przysługują wyko-
nawcy. Strony umowy poręczenia nie mogą
wyłączyć akcesoryjności poręczenia, bowiem
utrata tej cechy oznaczałaby zmianę charak-
teru umowy.
Do wszystkich umów o roboty budowlane
zawartych przed 16 kwietnia, czyli przed
dniem wejścia w życie nowelizacji kodeksu
cywilnego, będą miały zastosowanie przepi-
sy ustawy z 9 lipca 2003 r. o gwarancji zapła-
ty za roboty budowlane. Według nowych za-
sad dodatkowa ochrona będzie udzielana wy-
konawcom i podwykonawcom robót budow-
lanych dopiero po połowie kwietnia.
Akredytywa bankowa
Akredytywa jest formą rozliczeń bezgotów-
kowych za pośrednictwem banku. Stosowana
jest zarówno pomiędzy podmiotami zagra-
nicznymi, jak i krajowymi. Dokument określa-
jący warunki tych rozliczeń zwany jest listem
kredytowym. Najczęściej kontrahenci stosu-
ją akredytywę w sytuacji, gdy strony jeszcze
nie znają się jako partnerzy, zaczynają dzia-
łalność na nowych, nierozpoznanych rynkach,
lub też obawiają się, że druga strona nie wy-
wiąże się z zobowiązań. Uczestnikami akre-
dytywy są: podmiot zlecający, bank otwierają-
cy akredytywę, bank pośredniczący w trans-
akcji oraz beneficjent. Choć istnieje wiele ro-
dzajów akredytywy, to w praktyce najczęściej
na polecenie zleceniodawcy bank otwiera
akredytywę (wystawia list kredytowy) i zobo-
wiązuje się do zapłacenia lub zabezpieczenia
zapłaty, jeżeli zostaną spełnione określone
w umowie warunki i przedstawione odpowied-
nie dokumenty. Bank udostępnia wówczas na
rachunku zleceniodawcy odpowiednią kwotę
lub udziela kredytu. Po wykonaniu swojej czę-
ści zobowiązania, czyli robót budowlanych, be-
neficjent udaje się do wskazanego przez inwe-
Równy podział kosztów
W każdym przypadku inwestor, planując in-
westycje, powinien uwzględnić koszty udzie-
lenia ochrony na całość wynagrodzenia na-
leżnego wykonawcom i podwykonawcom ro-
bót. Nie oznacza to jednak, że zgodnie z wcho-
dzącą w życie 16 kwietnia nowelizacją
kodeksu cywilnego, to na inwestorze będzie
ciążył cały ciężar związany z udzieleniem
gwarancji zapłaty. Nowelizacja przewiduje
Podstawa prawna
Ustawa z 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy
– Kodeks cywilny (Dz.U. z 2010 r. nr 40, poz. 222).
EKSPERT WYJAŚNIA
Zgoda inwestora na zawarcie umowy przez wykonawcę nie zawsze konieczna
Jakie są różnice pomiędzy umo-
wą o dzieło a umową o roboty
budowlane? W jakiej sytuacji ko-
rzystniejsze jest dla wykonawcy
robót budowlanych zawarcie
umowy o dzieło, a w jakiej
o roboty budowlane?
Zasadnicze znaczenie dla organizacji
procesu budowlanego ma umowa
o roboty budowlane, przewidziana
w przepisach kodeksu cywilnego. Ro-
botami budowlanymi są – zgodnie
ustawą z 7 lipca 1994 r. – Prawo bu-
dowlane – prace polegające na budo-
wie, przebudowie, montażu, rozbiór-
ce oraz remoncie obiektu budowla-
nego. Stosownie do powyższych
przepisów, przez obiekt budowlany
należy rozumieć budynek wraz z in-
stalacjami i urządzeniami technicz-
nymi, budowlę stanowiącą całość
techniczno-użytkową – czyli każdy
obiekt budowlany niebędący budyn-
kiem, taki jak np. lotniska, drogi, kole-
je, mosty oraz obiekt małej architek-
tury – niewielkie obiekty służące re-
alizacji kultu religijnego, takie jak np.
kapliczki, architektura ogrodowa czy
też obiekty służące rekreacji oraz
utrzymaniu porządku.
Jeżeli przedmiotem umowy inwesty-
cyjnej jest pewien rezultat robót, któ-
ry nie spełnia cech obiektu budowla-
nego, np. instalacja, montaż urzą-
dzeń itp., to wówczas mamy do czy-
nienia z umową o dzieło, regulowaną
w art. 627-646 kodeksu cywilnego.
Należy pamiętać, że choć są to umo-
wy bliźniacze, to zgodnie z art. 656
par. 1 k.c. do umów o roboty budowla-
ne stosuje się przepisy umowy
o dzieło tylko w odniesieniu do skut-
ków opóźnienia się z rozpoczęciem
robót lub wykończeniem obiektu, wy-
konywaniem robót przez wykonawcę
w sposób wadliwy, do rękojmi za wa-
dy, jak również do uprawnień inwe-
stora do odstąpienia od umowy
przed ukończeniem obiektu. W od-
różnieniu od umowy o roboty budow-
lane, umowa o dzieło jest instytucją
bardziej kompleksowo i wyczerpują-
Leszek Mokosa
specjalista ds. prawnohandlowych
Mostostal Warszawa
westor ponoszą solidarną odpowie-
dzialność za zapłatę wynagrodzenia
za roboty budowlane wykonane
przez podwykonawcę. Jak przesądzi-
ło orzecznictwo Sądu Najwyższego,
ochroną są objęci podwykonawcy
spełniający swoje usługi na podsta-
wie umowy o roboty budowlane, jak
i podwykonawcy spełniający swoje
usługi na podstawie niektórych
umów o dzieło. Istotne jest jedynie,
aby rezultat świadczenia podwyko-
nawcy spełnionego na podstawie
umowy o dzieło z wykonawcą składał
się na obiekt stanowiący przedmiot
świadczenia wykonawcy w ramach
zawartej z inwestorem umowy o ro-
boty budowlane. (wyrok SN z 17 paź-
dziernika 2008 r., I CSK 106/08).
Wykonawca powinien więc rozważyć,
która z omawianych umów będzie
dla niego w określonej sytuacji wy-
godniejsza i stosownie do tego
ukształtować treść umowy, aby speł-
niała niezbędne do kwalifikacji prze-
słanki. Zależne to jest przede wszyst-
kim od usytuowania wykonawcy
w ramach konkretnej konfiguracji
umów. Gdy wykonawcę łączą tylko
więzi umowne z inwestorem, zawar-
cie przez niego z podwykonawcą
umowy o roboty budowlane lub spe-
cyficznej umowy o dzieło powoduje
konieczność uzyskania zgody inwe-
stora. Komplikuje to proces budowla-
ny. W tej sytuacji wygodniejsza jest
formuła zwykłej umowy o dzieło, któ-
rej jednak przedmiot nie zawiera się
w obiekcie. Natomiast w sytuacji gdy
wykonawca zawiera umowę o roboty
budowlane z generalnym wykonaw-
cą, którego z kolei łączy umowa z in-
westorem, solidarna odpowiedzial-
ność inwestora stwarza dla wyko-
nawcy ochronę przed bezzasadną
odmową zapłaty wynagrodzenia
przez generalnego wykonawcę. Nale-
ży jednak pamiętać, iż o kwalifikacji
umowy do obu wskazanych wyżej ro-
dzajów umów nie decyduje wola
stron ani użyta nazwa, lecz treść
umowy.
co regulowaną w kodeksie. Dla przy-
kładu – precyzyjnie określono rodza-
je wynagrodzenia: ryczałtowe lub
kosztorysowe, a także konsekwencje
wyboru określonej formy wynagro-
dzenia, zwłaszcza pod kątem ewen-
tualnej zmiany wysokości w następ-
stwie innych niż zakładano rozmia-
rów poniesionych kosztów. Zgodnie
z art. 647 k.c. do zawarcia przez wy-
konawcę umowy o roboty budowlane
z podwykonawcą konieczna jest zgo-
da inwestora. Wykonawca zawierają-
cy umowę z podwykonawcą oraz in-
277776928.016.png 277776928.017.png 277776928.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin