13.TXT

(9 KB) Pobierz
  Jednym z najwi�kszych osi�gni�� Marii Grzegorzewskiej by�o jej naukowe 
wskazanie metod rewalidacji dzieci upo�ledzonych, polegaj�ce na integracji 
wszystkich kierunk�w dzia�alno�ci pedagogicznej - co pozwala�o w tym samym 
czasie maksymalnie rozwija� nieuszkodzone elementy organizmu, korygowa� lub 
kompensowa� istniej�ce braki. �eby mo�na by�o te za�o�enia rewalidacyjne 
(Maria Grzegorzewska nie u�ywa�a terminu "rehabilitacja") realizowa�, 
opracowa�a ona odmienn� ni� Decroly metod� o�rodk�w pracy, a wi�c system 
zaj�� kszta�c�co-wychowuj�cych w szkole specjalnej. Decroly k�ad� nacisk na 
indywidualne prace dzieci zgodnie z ich zainteresowaniami, wi��e je z 
biologicznymi potrzebami i mo�liwo�ciami dziecka, przez co prace dziecka 
upodabnia� do zabawy, czyli pracy "na niby". Maria Grzegorzewska natomiast, 
obok indywidualnych prac, po�o�y�a nacisk na uspo�ecznienie dzieci. O 
wykonywanych pracach mia�o decydowa� nie tylko zainteresowanie w�asne, co 
potrzeby spo�eczne. Wymaga�a tego rewalidacja dzieci prowadz�ca do 
aktywizacji narz�d�w i rekompensaty zmys��w.
  Do powy�szych cel�w opracowa�a w�asn�, wszechstronnie rozwini�t� metod� i 
program dla zainspirowanych przez ni� o�rodk�w pracy, stosowan� we 
wszystkich polskich szko�ach specjalnych. Te o�rodki pracy stanowi�y w 
za�o�eniach Grzegorzewskiej jednocze�nie baz� bada� naukowych dla 
nauczycieli i student�w PIPS-u.
  Metod� o�rodk�w pracy Marii Grzegorzewskiej wprowadzono r�wnie� w 
powstaj�cym w 1922 roku zak�adzie dla niewidomych w Laskach Warszawskich.
  Psychika i osobowo�� niewidomego oraz metody jego nauczania i wychowania 
zajmowa�y w pracach naukowych Marii Grzegorzewskiej poczesne miejsce. �eby 
pozna� mo�liwo�ci dziecka i m�odzie�y niewidomej, prowadzi�a nad tym 
zagadnieniem wiele bada�. W tym celu zwiedza�a zak�ady dla niewidomych w 
kraju i za granic�, g��wnie we Francji i Belgii.
  Na podstawie przeprowadzonych tam zada�, obserwacji i studi�w napisa�a i 
opublikowa�a wiele prac naukowych, m.in.: "Struktura psychiczna tzw. zmys�u 
przeszk�d niewidomych" (1925�8�26�), "Orientowanie si� niewidomych w 
przestrzeni", "Uwagi o strukturze psychicznej niewidomych od urodzenia", 
"Struktura wyobra�e� surogatowych u niewidomych" (19926�8�27�), 
"G�uchociemni" (1927�8�28�), "Opieka wychowawcza nad dzie�mi niewidomymi i 
g�uchociemnymi" (1930�) i fundamentaln� prac� z zakresu tyflologi 
"Psychologia niewidomych" Tom I (1929�). Drugi przygotowany ju� do druku 
tom sp�on�� niestety podczas Powstania Warszawskiego w 1944 roku.
  Publikacja tych prac i innych pomniejszych artyku��w o niewidomych mia�a 
donios�e znaczenie nie tylko dla szkolnictwa, ale tak�e dla integracji 
spo�ecznej. Publikacje te bowiem oczyszcza�y rodzinny grunt z 
zakorzenionych w spo�ecze�stwie szkodliwych postaw i pogl�d�w na temat 
niewidomych.
  Maria Grzegorzewska dowodzi�a w tych pracach naukowo, �e niewidomy 
posiada tak� sam� struktur� psychiczn� jak ka�dy inny cz�owiek. Brak zmys�u 
wzroku nie przekre�la inteligencji niewidomego dziecka i jest ono wyuczalne 
- nale�y tylko przy pomocy odpowiednich metod nauczania doprowadzi� do 
korelacji zmys��w, wytworzenia struktur zast�pczych, daj�cych szanse 
poznania i rozumienia rzeczywisto�ci, doprowadzenia do tego, by drugi uk�ad 
sygna��w, nie by� zupe�nie oderwany od pierwszego uk�adu, �eby surogaty i 
analogie jakimi si� pos�uguje niewidomy w swym kontakcie s�ownym by�y jak 
najmniej ska�one nieadekwatnymi wyobra�eniami o desygnatach. Wykazywa�a ona 
w tych pracach, �e niewidomi s� zdolni tak�e do wykonywania r�nych 
zawod�w, �e trzeba im tylko stworzy� odpowiednie warunki. W okresie 
mi�dzywojennym, kiedy prace te by�y publikowane, spe�nia�y dodatkow� rol� 
spo�eczno-wychowawcz�. Przyk�ady, osi�gni�� niewidomych, a zw�aszcza 
g�uchoniemych, jakie przytacza�a w swoich pracach w zarysie historycznym, 
wskazywa�y drog� w �rodowiskach nauczycielskich i instytucjach opieku�czych 
do w�a�ciwego zaj�cia si� w Polsce rehabilitacj� niewidomych.
  Wyniki bada� Grzegorzewskiej, dotycz�ce psychiki niewidomego, struktur 
orientacji przestrzennej, struktur psychicznych czytania by�y absolutnie 
prekursorskie na gruncie polskim i zapocz�tkowa�y rozw�j tyflologii. 
Autorka ustali�a w nich metod�, zakres i terminologi�. Wielu naukowc�w 
podj�o na ten temat w okresie powojennym i cho� niekt�rzy w pewnych 
zagadnieniach mieli pogl�d odmienny, cho�by na temat zmys�u przeszk�d 
niewidomego, to w podstawowych tezach Maria Grzegorzewska pozosta�a 
najwi�kszym autorytetem w tyflopsychologii i tyflopedagogice.
  Swoich bada� nie zaw�a�a ona tylko do jednej dziedziny naukowej, 
najbli�szej jej, psychologii, ale w��cza�a inne - takie jak medycyn� 
og�ln�, biologi�, neurologi�, okulistyk�, fizjologi�, pedeutologi�, czy 
patologi�. Dzi�ki temu wyniki bada� nad osobowo�ci� niewidomego wyr�nia�y 
si� wszechstronno�ci� i obiektywizmem, wprowadza�y szereg nowych poj�� i 
uj��, rozszerza�y w znacznym stopniu dotychczasowy stan wiedzy.
  Maria Grzegorzewska w swoich badaniach i dzia�alno�ci pedagogicznej 
uwzgl�dnia�a element uczuciowy, sygnalizuj�c, �e dobro� nauczyciela spe�nia 
donios�� rol� wychowawcz�. Wyp�ywa�o to z jej postaw humanitarnych, bo 
przecie� m�wi�a: "Nie ma kaleki, jest cz�owiek". Wp�yw wychowania na 
wyr�wnanie brak�w jednego ze zmys��w ludzkich, w przeciwie�stwie do 
Decroly'ego, uwa�a�a za najistotniejszy w pedagogice specjalnej. Mo�na to 
zauwa�y�, gdy si� studiuje opracowany przez ni� program nauczania dla 
O�rodka Pracy, metody stosowanej w szko�ach specjalnych. Wi� uczuciowa 
nauczyciela z uczniem oparta na tym programie nauczania jest jednym z 
wa�niejszych element�w. Utrapienie, na jakie cierpi zar�wno niepe�nosprawny 
ucze� z powodu swoich fizycznych lub psychicznych niedomog�w oraz 
nauczyciel, kt�ry musi mie� przys�owiow� "anielsk� cierpliwo��" dla 
podopiecznego, zostaje wynagrodzone radosnym osi�gni�ciem, jakim jest 
usprawnianie, wychowanie i nauczanie osoby rewalidowanej.
  Wszystkie publikacje Marii Grzegorzewskiej, dotycz�ce problematyki 
niewidomych, z uwagi na ich warto�� naukow�, pedagogiczn� i spo�eczn� winny 
by� zebrane w jedn� ca�o�� i w opracowaniu monograficznym wydane jako 
dzie�o, kt�re w komplecie winno by� zawsze dost�pne tyflologom i 
nauczycielom pedagogiki specjalnej. Winni r�wnie� zna� te prace dzia�acze 
organizacji niewidomych - st�d zachodzi potrzeba wyci�gni�cia cho�by 
g��wnych tez ze wszystkich opracowa� Grzegorzewskiej i z odpowiednio 
obja�niaj�cym komentarzem opublikowania w formie broszury brajlowskiej i 
jej mutacji w postaci ksi��ki m�wionej. Da�oby to szans� niewidomym 
poznania z jednej strony bada� Marii Grzegorzewskiej, z drugiej Polski 
Zwi�zek Niewidomych w ten spos�b uczci�by pami�� wybitnej or�downiczki 
spraw niewidomych i prekursorki pedagogiki specjalnej na gruncie polskim.
  Maria Grzegorzewska, kt�ra z w�asnej woli i potrzeby ducha zaj�a si� bez 
reszty r�nego rodzaju osobami niepe�nosprawnymi, powinna s�u�y� za wz�r 
osobowy wszystkim tym, kt�rym s� bliskie sprawy cz�owieka oczekuj�cego 
podania mu pomocnej r�ki.
  Poza stworzeniem w 1921 roku Instytutu Pedagogiki Specjalnej, 
przekszta�conego w nast�pnym roku w Pa�stwowy Instytut Pedagogiki 
Specjalnej, kt�rego od pocz�tku powstania przez ca�y czas (z wyj�tkiem 
okupacji), a� do 1960 roku by�a dyrektorem, dzia�a�a tak�e spo�ecznie i 
za�o�y�a przy G��wnym Zarz�dzie Zwi�zku Nauczycielstwa Polskiego sekcj� 
szkolnictwa specjalnego, kt�rej by�a wieloletni� przewodnicz�c�. Z ko�cem 
roku 1924 za�o�y�a i redagowa�a kwartalnik naukowy "Szko�a Specjalna", 
po�wi�cony sprawom wychowania i nauczania dzieci z odchyleniami od normy. 
Wsp�pracowa�a aktywnie z Towarzystwem Opieki nad Ociemnia�ymi. Podczas 
okupacji bra�a czynny udzia� w tajnym szkolnictwie i pracach 
konspiracyjnych oraz w akcji ratowania �yd�w od gro��cej im zag�ady.
  W czasie Powstania Warszawskiego nios�a pomoc rannym jako sanitariuszka.
  Po wyzwoleniu pe�ni�a funkcj� dyrektora PIPS-u, rozwija�a i poszerza�a 
jego dzia�alno�� naukow�, wznowi�a wydanie kwartalnika "Szko�a Specjalna". 
W latach 1958-1960 zosta�a kierownikiem Katedry Pedagogiki Specjalnej przy 
Uniwersytecie Warszawskim.
  Po odej�ciu na emerytur�, w roku 1960, nadal wyk�ada�a w Pa�stwowym 
Instytucie Pedagogiki Specjalnej, pozostaj�c do dzi� jego opiekunem 
duchowym.
  Za ca�okszta�t zas�ug Maria Grzegorzewska zosta�a odznaczona niemal 
wszystkimi odznaczeniami pa�stwowymi oraz resortowymi i jako pierwsza 
kobieta w Polsce Ludowej dost�pi�a zaszczytu uhonorowania Jej Orderem 
Budowniczych Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
  Zmar�a 6 maja 1967 roku.
  W tym samym roku, kiedy odesz�a od nas na zawsze, dla uczczenia Jej 
zas�ug naukowych i wychowawczych Pa�stwowemu Instytutowi Pedagogiki 
Specjalnej nadano imi� Marii Grzegorzewskiej.
  
  `ty
  Bibliografia
  `ty
  1. Grzegorzewska M.: Opieka wychowawcza nad dzie�mi niewidomymi i 
g�ucho-ciemnymi. Warszawa 1933.
  2. Grzegorzewska M.: Pedagogika specjalna (skrypt wyk�.) Warszawa 1964.
  3. Grzegorzewska M.: Wyb�r pism. Warszawa 1964.
  4. Materia�y z sesji naukowej z 7 Ii 1969 r. "Maria Grzegorzewska". 
Warszawa 1972.
  5. Oko� W.: "S�ownik pedagogiczny". Warszawa 1975.
  6. Studia pedagogiczne (praca zbiorowa). Wroc�aw 1955, Tom Ii.
  
Zgłoś jeśli naruszono regulamin