Mamy tylko jedną Ziemię,
a jej przyszłość zależy od każdego,
na pozór niewielkiego, ludzkiego działania,
zależy od każdego z nas.
[ Florian Plit ]
PROGRAM
EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
W PRZEDSZKOLU
Opracowała: mgr.Katarzyna Gostyńska
Łódź 2003/2004
„Planowanie jest podstawowym warunkiem
organizowania wszelkiej pracy w dążeniu
do wysokiej jakości”. / T. Kotarbiński /
I
IDEE I CELE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU
„ EKOLOGIA - /gr.oikos – dom środowisko + logos – nauka/ - dziedzina biologii badająca wzajemne stosunki między organizmami otaczającym je środowiskiem”, początek swój biorąca w latach trzydziestych XX w., pod jego koniec znacznie rozszerzyła zakres swojego działania.
W zakres edukacji ekologicznej wchodzą wszelkiego rodzaju działania mające na celu m. in.:
Zmian w sposobie dotychczasowego myślenia i zachowania człowieka należy dokonywać od najmłodszych lat jego życia.
Dziecko wychowane w potrzebie kontaktu z przyrodą, nauczone proekologicznego myślenia, w okresie dojrzałym, jest w stanie naprawić lub zneutralizować negatywne skutki gospodarki jego poprzedników na Ziemi.
Działania wychowawczo – dydaktyczne w tym zakresie odbywają się w placówce przedszkolnej i środowisku, w jakim jest usytuowana.
TREŚĆ PROGRAMU
Program skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym,t.j.od 3 do 6 lat. Edukacja ekologiczna jest „ interdyscyplinarna”, treści podane w poszczególnych działach programowych muszą być ze sobą integralnie powiązane. Jednocześnie realizowanie różnorodnych zadań wychowawczo – dydaktycznych stwarza możliwości wielostronnego intensywnego uczestnictwa dziecka w działaniu, przeżywaniu i poznawaniu otaczającego świata.
Naczelnym zadaniem podczas realizacji treści zawartych w tym programie jest takie ich opracowanie przez nauczyciela, aby potrzeba poznania wynikała z zainteresowania samego dziecka. Dziecko wieku przedszkolnego staje się coraz sprawniejsze. Poznawanie świata za pomocą działania i zmysłów jest dla niego sprawą naturalną.
Opracowany program podzieliłam na dwie grupy wiekowe:
1. Dzieci trzy- i czteroletnie
2. Dzieci pięcio- i sześcioletnie
Oparty jest na zasadzie stopniowania trudności, przystosowany do możliwości ruchowych, manualnych, emocjonalnych i umysłowych poszczególnych grup wiekowych..
Każda grupa wiekowa podlega trzem kierunkom oddziaływań wychowawczych:
1. Działania wspomagające rozwój zdrowia fizycznego, emocjonalnego i sprawności ruchowej dziecka
2. Działania wspomagające rozwój intelektualny dziecka
3. Działania wspomagające rozwój aktywności twórczej i wrażliwości estetycznej dziecka.
Program ten jest otwarty, możliwy do realizacji bez względu na czas uczestniczenia w nim i w połączeniu z obowiązującym Programem wychowania w przedszkolu.
Treści mogą być realizowane wybiórczo.
Bowiem:
Cele zajęcia osiągają bezpośrednio dzieci,
a skuteczność pracy nauczyciela, to nie „realizacja programu”
lecz osiągnięcia dzieci.
METODY PRACY
1. Metody podające ( opowiadanie, opisy, wyjaśnienia)
2. Metody eksponujące ( pokaz i przeżycie, sztuka teatralna)
3. Metody praktyczne ( uczenie się przez działanie)
DZIECI TRZY-, CZTEROLETNIE
Działania wspomagające rozwój zdrowia fizycznego, emocjonalnego i sprawności ruchowej dziecka.
Działania wspomagające rozwój intelektualny dziecka
( np. przekonujące dzieci o obecności wokół nich powietrza niewidzialnego gazu, którym oddychają lub ze znaczeniem ciepła i światła słonecznego dla życia na Ziemi)
Działania wspomagające rozwój aktywności twórczej i wrażliwości estetycznej dziecka.
DZIECI PIĘCIO- I SZEŚCIOLETNIE
Działania wspomagające rozwój zdrowia fizycznego, emocjonalnego i sprawności ruchowej dziecka..
Przykładowe scenariusze zajęć
Temat: GDZIE JEST POWIETRZE?
Forma: zabawy badawcze
Cele:
Ø obserwacja ruchu, kierunku i siły powietrza
Ø zapoznanie ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka
Czas realizacji: 2 godz.
Środki dydaktyczne: balony, patyczki z przywiązanymi paskami bibuły
Organizacja zajęć:
Nauczycielka planuje przeprowadzenie zajęć w czasie wietrznego dnia.
Kładzie wówczas na stoliku „wiatromierze” i paczkę przewiązaną czerwoną wstążką.
Przebieg zajęć:
? Dzieci razem z nauczycielką otwierają paczkę i oglądają znajdujące się w niej kolorowe balony.
-Co zrobimy z tymi balonami?
? Po podjęciu decyzji każde dziecko próbuje nadmuchać swój balon.
- Kto zgadnie, dlaczego balony powiększają się?
? Ma miejsce krótka rozmowa, a następnie powolne wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy, żeby dzieci odczuły istnienie, ruch i siłę wydobywającej się zawartości balonów.
? Nauczycielka wyjaśnia zaobserwowane zjawisko i dla potwierdzenia nadmuchuje jeden z balonów do granic jego wytrzymałości, a drugi przekłuwa szpilką.
? Dzieci zaproszone do zabawy ruchowej pt. Baloniku nasz malutki
? Po zabawie nauczycielka otwiera szeroko okno, by uświadomić potrzebę wietrzenia pomieszczeń i zwrócić uwagę na wietrzną pogodę.
? Po kilku ćwicze...
Hel53land