Przemoc zakleta w prawie.pdf
(
441 KB
)
Pobierz
287135920 UNPDF
Przemsław Zonik
bacon.umcs.lublin.pl/~pzonik
Przemoc zaklęta w prawie? Lysandera Spoonera spojrzenie na
konstytucję i państwo – analiza krytyczna
Statua grecka zawdzięcza swą cielesną pełnię helleńskiej duchowości.
Gdzie wierzy się wyłącznie w ciało, tam istnieje jedynie sztywna geometria
*
WSTĘP
Celem niniejszego artykułu jest prezentacja krytyki państwa i prawa, którą przedstawił L.
Spooner w filipice
Bez Zaprzedania VI: Konstytucja bez autorytet
u
1
oraz poddanie jej analizie
krytycznej. Spoglądając przez pryzmat biografii autora na krytykę państwa przedstawioną w
Konstytucji bez autorytetu
, podkreślić należy, że otwiera ona drugi okres twórczości Spoonera,
przypadający na lata po Wojnie Secesyjnej (196165), kiedy to autor zaczął uprawiać filozofię
polityczną w nowym radykalnym styl
u
2
.
Teza Spoonera jest prosta: żyjemy w stanie wojny – rząd
jest tylko „bandą rabusiów”, a Konstytucja jedynie „świstkiem papieru”. Wojna zakończy się w
momencie ustanowienia ładu naturalnego. Jak zauważył C. Williams, lektura prac Spoonera stawia
czytelnika w trudnym położeniu, gdyż ma on do wyboru albo zostać konsekwentnym anarchistą,
albo spróbować przedstawić jakiś kontrargument
3
.
1. ZARYS POGLĄDÓW LYSANDERA SPOONERA
L. Spooner (18081887) zaliczany jest do największych amerykańskich anarchistów
4
.
Autor
Konstytucji bez autorytetu
wywodził się z rodziny żarliwych abolicjonistów
5
.
Do dwudziestego
czwartego roku życia Spooner pracował na rodzinnej farmie. Autorytetem był dla niego starszy brat,
który opuścił gospodarstwo i odniósł sukces jako biznesmen. Zachęcony tym przykładem, w 1833
roku Lysander rozpoczął pracę w biurze prawniczym senatorów Johna Davisa i Charlesa Allena,
gdzie szkolił się pod ich okiem
6
.
Pierwsze publikacje:
The Deist's Immortalit
y
7
,
An Essay On Man's Acountability For His
Belief
8
oraz
The Deist's Reply to the Alleged Supernatural Evidences of Christianit
y
9
,
dotyczące
* N.G. Dávila,
Nowe scholia do tekstu implicite
, tłum. K. Urbanek, Furta Sacra, Warszawa 2007, s. 102
1 L. Spooner,
Bez Zaprzedania VI: Konstytucja bez autorytetu (fragmenty)
, tłum. J. Sierpiński, „Kultura i Historia”, nr
12, 2007, dostęp online:
http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/960
2 R.T. Long,
Inside and Outside Spooner's Natural Law Jurisprudence
, wystąpienie zaprezentowane na „Workshop on
Natural Law and the Foundations of Liberalism: 23
rd
IVR World Congress of Philosophy, Krakow”, dostęp
on
line:
http://praxeology.net/SpoonerKrakow.doc
3 C. Williams,
Contra Spooner
, [w:] „Journal of Libertarian Studies”, Vol. 18 (No 3), 2004, s. 1.
4 Wymienia się go obok takich postaci jak: Josiah Warren (17981874), Stephen Pearl Andrews (18121886), Joshua K.
Ingalls (1816?), William Green (18191878), Ezra Heywood (1829189?), Dyer Daniel Lum (18391893).
5 Jego ojciec, Asa Spooner, nie był ortodoksyjnym purytaninem, jednemu ze swych sześciu synów nadał imię na
cześć starożytnego dowódcy spartańskiego, który zniszczył flotę ateńską, kończąc tym samym Wojnę Peloponeską –
taka jest historia oryginalnego imienia Lysander (pol. Lizander).
6 C. Shively,
Biography and Introduction
, [w:] „The Collected Works of Lysander Spooner in Six Volumes”, Weston:
M&S Press, 1971, dostęp online:
http://www.lysanderspooner.org/bio_new.htm
7 L. Spooner, „The Deist's Immortality, and An Essay On Man's Acountability For His Belief”, Boston 1834, dostęp
online:
http://www.lysanderspooner.org/DeistImm.htm
8 Ibidem.
9 L. Spooner, „The Deist's Replay to the Alleged Supernatural Evidences of Christianity”, Published by Author, 1836,
dostęp online:
http://www.lysanderspooner.org/deists/deistsreplymain.html
1
Przemsław Zonik
bacon.umcs.lublin.pl/~pzonik
problemów teologicznych i religijnych, prezentowały sceptycyzm Spoonera wobec religii, w której
„uwidacznia się pewna prawidłowość, która pozwala porywać umysły ludzi. Możemy zobaczyć to
wszędzie”
10
.
Według autora
Bez zaprzedania
umysł ludzki potrzebuje namacalnych dowodów (
real
evidence
) na przyjęcie tez dotyczących rzeczywistości, zdarza się jednak, że to poprzez siłę
wyobraźni człowiek dochodzi do przekonań, które nie posiadają rzeczywistego punktu odniesienia.
Wspólnoty religijne wprowadzają poczucie zgody i wzmacniają poglądy nie mające poparcia w
rzeczywistości i przez to winne są „pozbawienia ludzi ich wolności mentalnej”
11
.
Autor kładzie
nacisk na krytykę chrześcijaństwa oraz przesłania
Biblii
, nie neguje jednak istnienia Boga jako
takieg
o
12
.
Wiele publikacji Spoonera porusza zagadnienia ekonomiczne. Projekt alternatywnego
systemu banków autor opracowuje w zasadzie przez całe życie – jego elementy wyłożył m.in. w
pracach:
A New System of Paper Currenc
y
13
i
Gold and Silver as Standards of Value: The Flagrant
Cheat in Regard to Them
14
.
Kamieniem węgielnym nowego porządku ekonomicznego była idea
uspołecznienia banków i pieniądza, co miało zapobiec kryzysom nękającym gospodarkę
dziewiętnastowieczną. Alternatywny system banków opierał się na tym, co Spooner określał jako
„dolar inwestycyjny”
15
,
przez co rozumiał walutę, która służyłaby zwykłym ludziom i mogłaby być
chroniona ich mieniem. Autor
Konstytucji bez autorytetu
chciał wprowadzić standard skorelowany z
rzeczami o względnie niezmiennej wartości, którą widział nie w złocie, lecz w ziemi czy
budynkach. Murray N. Rothbard podkreśla, że obecnie Spooner zostałby sklasyfikowany jako
„dziwak pieniężny”, gdyż u podłoża jego teorii leży błędne zrozumienie natury pieniądz
a
16
.
W roku
1863 Spooner założył „The Spooner Copyright Company”, gdzie oferował usługi bankowe zgodne
ze swoją teorią – nie znalazł jednak nawet jednego klient
a
17
.
Jako zdeklarowany abolicjonista Spooner krytykował niewolnictwo – swoje poglądy na ten
temat wyłożył w dziele
The Unconstitutionality of Slaver
y
18
.
Sposób dowodzenia odróżniał go od
zwolenników Williama L. Garrisona (18051879). Głównym argumentem Spoonera było
wskazywanie na niezgodność niewolnictwa z obowiązującą konstytucją, podczas gdy zwolennicy
Garrisona określali konstytucję jako „pakt z diabłem”. Dodatkowo, w odróżnieniu od stronnictwa
skupionego wokół czasopisma „The Liberator”, Spooner zachęcał przeciwników niewolnictwa do
zbrojnej insurekcji (
To the NonSlaveholders of the Sout
h
19
)
. Doświadczenie z rozmyślań i dyskusji
10 L. Spooner,
The Deist's Immortality...
, op.cit.
11 L. Spooner,
The Deist's Replay...,
op.cit
.
12 Postawa Spoonera jest deistyczna,
to co jest naturalnie możliwe, jest prawdopodobne w najwyższym stopniu
(L.
Spooner,
The Deist's Replay...,
op.cit
.
). Oprócz argumentów racjonalistycznych autor wprowadza do swojego
wywodu elementy naturalistyczne, odwołując się do fizjologii. W innych pracach Spooner okazjonalnie powołuje się
na Boga jako stwórcę, ale w kontekście wczesnych prac powinno być to odczytywane raczej jako efekt
Jeffersonowskiego ekscepcjonalizmu, aniżeli wyznanie wiary.
13 L. Spooner,
A New System of Paper Currency
, Boston: Printed by Stacy & Richardson, No. 11, Milk Street, 1861,
dostęp online:
http://www.lysanderspooner.org/papercurrency.htm
14 L. Spooner,
Gold and Silver as Standards of Value: The Flagrant Cheat In Regard To Them
, Boston: A. Williams
and Company, 883 Washington Street, 1878, dostęp online:
http://www.lysanderspooner.org/goldandsilver.htm
15 Pomysł ten pochodził od idei „wspólnotowego pieniądza” Williama Greena, który z kolei zaciągnął dług
intelektualny u Proudhona, por. P.J. Proudhon,
System sprzeczności ekonomicznych
, [w:] „Wybór pism. Tom I”, tłum.
J. Bornstein, H. Mortimer, B. Sieroszewska, B. Wscieklica, Książka i Wiedza, Warszawa 1974, s. 416418.
16 M.N. Rothbard,
The SpoonerTucker Doctrine: An Economist's View
, [w:] „Journal of Libertarian Studies”, Vol. 20,
No. 1, 2006, s. 10.
17 Ibidem, C. Shively,
Biography...
18 L. Spooner,
The Unconstitutionality of Slavery
, Boston: Published by Bela Marsh, No. 25 Cornhill, 1845. Dostęp on
line:
http://books.google.pl/books?id=bkqmtAhzVwsC
19 L. Spooner,
To the NonSlaveholders of the South: A Plan for the Abolition of Slavery
, Molinari Institute, 1858,
2
Przemsław Zonik
bacon.umcs.lublin.pl/~pzonik
dotyczących problemu niewolnictwa skłoniły Spoonera do napisania słynnej pracy
An Essay on the
Trial by Jur
y
20
poświęconej niezależności sądownictwa.
W okresie powojennym powstała praca
Natural Law or the Science of Justic
e
21
(ukazała się
tylko pierwsza część), w której Spooner przedstawił uzasadnienie wszystkich swoich poglądów
społecznych w postaci teorii prawa naturalnego. Prawo to wyraża niezbywalność uprawnień
jednostki oraz ich pierwszeństwo przed prawem pozytywnym. W całej koncepcji widoczne jest echo
filozofii J. Locke'
a
22
.
M.N. Rothbard określił Spoonera jako „ostatniego z wielkich teoretyków
prawa naturalnego pośród anarchistów, klasycznych liberałów czy teoretyków moralności w
ogóle”
23
.
Rozważania teoretyczne przeplatały się w życiu Spoonera z działalnością praktyczną. Będąc
konsekwentnym w swoich poglądach podczas Wojny Secesyjnej „odmówił poparcia obydwu
stronom – Południowi
**
, ponieważ było winne towarowego niewolnictwa, i Północy, ponieważ była
ona winna płacowego niewolnictwa – i ponadto dlatego, że zabraniała ona prawa do odłączania się
oraz oczywiście
sine qua non
, wszelkich prawdziwie wolnych zrzeszeń
”
24
.
Autor
Bez zaprzedania
zapisał się także w historii jako człowiek, który przełamał monopol pocztowy rządu Stanów
Zjednoczonych. W 1844 roku założył prywatne przedsiębiorstwo pocztowe
American Letter Mail
Company
, w reklamie swojej firmy napisał, że jego intencją jest „test konstytucyjnego prawa do
współzawodnictwa w dostarczaniu poczty”
25
.
Przedsiębiorstwo Spoonera wydawało własne znaczki,
zatrudniało pracowników i utrzymywało placówki pocztowe. Jak zauważyła Lucille J. Goodyear,
Spoonera traktować należy jako „ojca trzycentowego znaczka”
26
. Firma Spoonera początkowo
realizowała trasę Boston – Nowy York, następnie zaś rozszerzyła ofertę na Filadelfię i Baltimore.
Opłata za dostarczenie poczty pomiędzy każdym z tych punktów wynosiła 6,25 centa. Przykładowo,
rządowy monopol pobierał za trasę Boston – Nowy York stawkę18,75 centa! Spooner odniósł
sukces komercyjny i pomimo że Kongres zdelegalizował jego przedsiębiorstwo, w roku 1845 poczta
państwowa przejęła niższe stawki Spooner
a
27
.
W ostatnim okresie życia Spooner związany był z grupą skupioną wokół anarcho
indywidualistycznego czasopisma „Liberty”, którego wydawcą był Benjamin R. Tucker.
dostęp online:
http://praxeology.net/LSPAS.htm
20 L. Spooner, „An Essay on the Trial By Jury”, Entered according to Act of Congress, in the year 1852, Project
Gutenberg, dostęp online:
http://www.gutenberg.org/etext/1201
21 L. Spooner,
Natural Law; or The Science of Justice: A Treatise on Natural Law, Natural Justice, Natural Rights,
Natural Liberty, and Natural Society; Showing That All Legislation Whatsoever Is An Absurdity, A Usurpation, and
A Crime
, Boston: A. Williams & CO., 1882, dostęp online:
http://www.lysanderspooner.org/NaturalLaw.htm
22 Pośród wielu podobieństw pomiędzy teoriami obu myślicieli wymienić można: (1) charakterystyczne dla koncepcji
nowożytnych twierdzenia o normach ponad czasowych, (2) prawo naturalne jest wiedzą w rodzaju wiedzy
matematycznej, (3) poznać prawno naturalne może rozum, który analizuje materiał dostarczony przez zmysły, (4)
kontrakt społeczny rodzi układ polityczny itp. Oczywiście relacja podobieństwa nie jest izomorficzna, główna
różnica polega na odrzuceniu przez Spoonera konieczności istnienia państwa (zawężenie konieczności do prawa).
Odmienną interpretację podaje Roderick T. Long (R.T. Long,
Inside...,
op.cit.) starając się wskazać paralele
pomiędzy starożytnym ujęciem prawa naturalnego, a ujęciem Spoonera. Argumentacja ta jednak nie wydaje się
przekonująca – por. C. Williams,
Contra...
., op.cit.
23 M.R. Rothbard,
Lysander Spooner: Libertarian Pietist
, [w:] L. Spooner, „Vices are not Crimes. A Vindication of
Moral Liberty”, dostęp online:
http://mises.org/books/vicescrimes.pdf
** (pisownia oryginalna)
24 H. Bey,
Millenium
, tłum. K. Szlendak, Wydawnictwo INNY ŚWIAT, Mielec 2005, s. lxxxvi.
25 C. Shively,
Biography...,
op.cit.
26 L.J. Goodyear,
Spooner vs. U.S. Postal System
, [w:] „American Legion Magazine”, January 1981, dostęp online:
http://www.lysanderspooner.org/STAMP3.htm
27 L.J. Goodyear,
Spooner…,
op.cit.
3
Przemsław Zonik
bacon.umcs.lublin.pl/~pzonik
2. REKONSTRUKCJA ARGUMENTACJI L. SPOONERA
WPROWADZENIE
W 1897 roku ukazała się pierwsza część
No Treaso
n
28
,
jak i druga, opatrzona podtytułem
The Constitutio
n
29
.
Następnie w roku 1870 wydana została część szósta zatytułowana
The
Constitution of no Authority
, we wstępie do której autor stwierdza, że z powodów nieistotnych część
szósta zostaje opublikowana przed wcześniejszymi.
Za kluczowy uważam pierwszy fragment szóstej części
Bez zaprzedani
a
30
,
w którym
Spooner przedstawił swój zasadniczy argument za nieobowiązywaniem Konstytucji. Fragment ten
wydaje się ujawniać istotę argumentacji autora, jednak analizowany materiał znacznie wykracza
poza ten wycinek.
2.1. PRAWO NATURANE A PRAWO STANOWIONE
Podstawą analizy Spoonera jest rozum oraz wywiedzione za jego pomocą prawo naturalne,
będące nauką taką jak matematyka, fizyka czy chemi
a
31
.
Człowiek zaraz po urodzeniu styka się ze
światem zewnętrznym, zanim jednak jego doświadczenie zostanie skonceptualizowane, jednostka
poznaje idee i uczucia: „w rzeczy samej, nie dane byłoby im [ludziom – przyp. P. Zonik]
zrozumieć
rzeczywistego znaczenia słów, jeżeli wpierw nie pojęliby istoty rzeczy sami”
32
.
Do zasad prawa
naturalnego, które opisują zasady współżycia ludzi każdy przeciętny umysł dociera w intuicyjnej
percepcji (
intuitive perception
). Spooner dodaje, że prawdą jest, iż człowiek musi nauczyć się prawa
naturalnego, ale jest ono „bardzo łatwe do przyswojenia”
33
,
gdyż składa się tylko kilku prostych i
elementarnych zasad na temat prawdy i sprawiedliwości. Dlatego „prawie każdy człowiek ma takie
same percepcje”
34
.
Przedmiot prawa naturalnego jest tak nieograniczony jak nieograniczone są relacje i umowy
międzyludzkie. Według nauki tej człowiek posiada obowiązki moralne (
moral duties
)
35
oraz
obowiązki prawne (
legal duties
). Te drugie zobowiązują człowieka do tego, aby żył uczciwie w
relacji z innymi ludźmi, dodatkowo warunek ten stwierdza, że „ludzie ci nie tylko mogą, ale dla
28 L. Spooner, „No Treason: No.1 & No.II: The Constitution & No.VI: The Constitution of No Authority”, Published
by Author, Boston 18671870, dostęp
online
:
http://www.lysanderspooner.org/notreason.htm
29 Ibidem.
30 L. Spooner,
Bez Zaprzedania VI
..., op.cit. Ponadto całość
No Treason
, a także kilka innych prac autorstwa L.
Spoonera przetłumaczył S. Sękowski i ukażą się one nakładem Instytutu LiberalnoKonserwatywnego na przełomie
roku 2008/2009. Dziękuję tłumaczowi za udostępnienie tekstów przed publikacją.
31 L. Spooner,
Natural Law...,
op.cit.
32 Ibidem. Podobnie pisał Locke: „zmysły nasz zwrócone są ku poszczególnym przedmiotom [...] dostarczają umysłowi
różnorakich postrzeżeń rzeczy, zależnie od tego, jak te rzeczy na różne sposoby działają na nie; tak dochodzimy do
idei żółtości i białości, tego, co gorące i zimne, co miękkie i twarde [...] z rzeczy zewnętrznych przenoszą one
[zmysły przyp. P. Zonik] to, co wytwarza w umyśle te percepcje” (J. Locke,
Rozważania dotyczące rozumu
ludzkiego
, tom I, przeł. B.J. Gawęcki, PWN, Kraków 1955, s. 120).
33 L. Spooner,
Natural Law...,
op.cit.
34 Ibidem.
35 Chodzi tu zobowiązania, co do których człowiek sam jest sobie sędzią (np. nakarmić głodnego). W podobnym
duchu pisał Locke: „Każdy, tak jak jest zobowiązany do zachowania siebie samego [...] powinien także, według
swych możliwości, zachować resztę rodzaju ludzkiego” (J. Locke,
Dwa traktaty o rządzie
, przeł. Z. Rau, PWN,
Warszawa 1992, s. 167).
4
Przemsław Zonik
bacon.umcs.lublin.pl/~pzonik
własnego bezpieczeństwa muszą sądzić”
36
. Jak pisze Spooner, jest „wysoce pożądane, aby zgodzili
się oni co do jakiegoś planu lub systemu procedur sądowych”
37
.
Stowarzyszenie, jakie powstanie
będzie prawe i pożądane jedynie wówczas, gdy będzie całkowicie dobrowolne (woluntaryzm).
Żaden człowiek nie może być zmuszany do przyłączenia się albo wspierania kogoś innego bez
własnej zgody.
Sprawiedliwość jest zasadą naturalną (
natural principle
), bo gdyby tak nie było, to nie
można byłoby orzekać w poszczególnych przypadkach o sprawiedliwości, gdyż nie istniałby
wzorzec sprawiedliwości
38
.
Prawo naturalne, które wynika z istoty człowieka i społeczeństw
a
39
jest
autorytetem dla całej legislacji ustanowionej przez ludzi. Nakłada ono na człowieka dwa warunki:
(1) każdy człowiek ma w działaniu z innymi robić to, co sprawiedliwość nakazuje mu robić, (2)
każdy człowiek ma w działaniu z innymi unikać tego, czego sprawiedliwość mu zakazuje. Złamanie
któregokolwiek warunku wywołuje wojnę i ludzie „muszą pozostać na wojnie, dopóki
sprawiedliwość nie zostanie ustanowiona na nowo”
40
.
Prawo naturalne jest najważniejszym prawem (
paramount law
) i będzie stale i niezmiennie
jedynym i najważniejszym prawem „po wsze czasy i dla wszystkich ludzi, tak długo jak człowiek
będzie żył na ziemi”
41
.
2.2. KRYTYKA AUTORYTETU KONSTYTUCJI I PAŃSTWA
Spooner w pierwszej kolejności podważa autorytet Konstytucji. Ustawa najwyższa jest przez
filozofa traktowana jako rodzaj umowy, a „ogólną zasadą prawa i rozsądku jest to, iż pisany
dokument nie wiąże kogoś, póki go nie podpisał. Ta zasada jest na tyle ścisła, że nawet człowiek,
który nie potrafi napisać swojego imienia, musi „postawić swój znak”, zanim będzie zobowiązany
przez umowę pisemną”
42
.
Dodatkowo „prawo i rozsądek” dają człowiekowi czas na rozważenie, czy
chce podpisać umowę, czy też nie – prawne znaczenie dokumentu może być dane człowiekowi pod
rozwagę tylko wtedy, gdy dokument jest spisany. Jeżeli człowiek zadecyduje, że nie chce podpisać
sporządzonego dokumentu to „fakt, że umowa została spisana po to by człowiek ją podpisał lub po
to by miał ją podpisać nie ma żadnego znaczenia”
43
.
Ponadto każda umowa, w tym Konstytucja, nie obowiązuje nikogo za wyjątkiem tych, którzy
ją podpisali w określonym czasie – „żadna grupa ludzie, która zebrała się w określonym czasie nie
może utworzyć osobowości prawnej, która będzie trwała nieustannie. W praktyce, zrzeszenie takie
mogłoby trwać w sposób ciągły jedynie poprzez dobrowolne przystępowanie nowych członków,
podczas gdy starzy członkowie umieraliby. Lecz dla nowych członków, którzy przystąpiliby
dobrowolnie do stowarzyszenia, nie byłoby ono tą samą osobowością prawną co dla starych
członków – gdyż z konieczności oryginalny kontrakt umiera wraz ze stronami, które go
ustanowiły”
44
.
Jak stwierdza Spooner, „z natury rzeczy” nie jest możliwe, aby rozciągnąć kontrakt
36 Ibidem, L. Spooner,
Natural Law...
. Por. J. Locke,
Dwa traktaty
..., op.cit., s. 171172.
37 Ibidem, L. Spooner,
Natural Law...
38 Kwestią wartą odnotowania jest sposób, w jaki Spooner skonstruował argumentację w
Natural Law
. Metoda jego
polega sprowadzaniu stanowiska przeciwnego do absurdu. Podobny sposób wykładu dostrzec można u
średniowiecznych nominalistów P. Abélarda i W. Ockhama.
39 Prawo naturalne mówi jakie prawa przysługują każdej ludzkiej istocie od urodzenia, stąd jakie prawa tkwią w niej
(
inherent
– wewnętrzny) jako w istocie ludzkiej i z konieczności człowiek związany jest tym prawem do końca życia.
40 L. Spooner,
Natural Law...,
op.cit.
41 Ibidem.
42 L. Spooner,
No Treason VI...
43 Ibidem.
44 Ibidem.
5
Plik z chomika:
Rynki_Finansowe
Inne pliki z tego folderu:
William L. Anderson - Przekleństwo dobrego rządu.pdf
(231 KB)
Watts - Zrównoważony rozwój – zamach na ekonomię.pdf
(204 KB)
Szymon Chrupczalski - Ekonomiczna analiza prawa.pdf
(1127 KB)
Sarel Oberholster - Najokrutniejszy podatek ze wszystkich.pdf
(148 KB)
Rockwell - Triumf socjalizmu.pdf
(119 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin