Regulamin praktyki pedagogicznej_dzip.doc

(162 KB) Pobierz

Uniwersytet
UAM ryc

Herb_UAM
im. Adama Mickiewicza

w Poznaniu

Wydziału Studiów Edukacyjnych

Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego

ul. Szamarzewskiego 89    60-568  Poznań

tel. 61 / 829 21 62              tel./fax. 61/829 21 11

 

 

Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk: dr Agnieszka Barczykowska

Koordynator praktyk specjalności dzip: dr Monika Bartkowiak

 

 

WYTYCZNE DLA STUDENTÓW DORADZTWA ZAWODOWEGO
I PERSONALNEGO REALIZUJĄCYCH PRAKTYKĘ PEDAGOGICZNĄ W INSTYTUCJACH OŚWIATOWYCH

(Opracowano na podstawie programu opracowanego przez Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk:
dr Agnieszkę Barczykowską)

 

 

 

I. WYMIAR I CZAS TRWANIA PRAKTYKI

             

Student realizuje w czasie trwania danego roku akademickiego, począwszy od 1 października 2011 r. do 30 maja 2012r (chyba, że program studiów stanowi inaczej). Dni i godziny realizacji praktyki student ustala z opiekunem praktyki w placówce.

Dopuszcza się możliwość realizacji praktyki pedagogicznej w więcej niż jednej placówce, gdzie w każdej z nich należy posiadać osobny komplet dokumentów oraz umowę z odpowiednią liczbą godzin. UWAGA: student, by mógł uzyskać przygotowanie pedagogiczne do wykonywania zawodu doradcy zawodowego w placówkach oświatowych, powinien odbyć 150 h praktyk w instytucjach objętych ustawą o systemie oświaty.

 

II.    ZADANIA OGÓLNE PRAKTYKANTA:

 

1.      Zdobycie wiedzy na temat sposobów i charakteru pracy placówki. W tym celu student powinien:

a)      przeanalizować wraz z opiekunem dokumenty stanowiące prawną podstawę działania placówki (ustawy, zarządzenia, rozporządzenia, itp.);

b)     zapoznać się ze statutem placówki;

c)      zapoznać się z jej strukturą organizacyjną, również (o ile jest to możliwe i wskazane ze względu na cel praktyki) przez branie udziału w pracach komórek organizacyjnych oraz opracowanie schematu organizacyjnego placówki wraz z opisem zadań i uprawnień przypisanych do poszczególnych stanowisk;

d)     zapoznać się ze specyfiką odbiorców usług/grup klientów danej placówki;

e)      zapoznać się z formami pracy stosowanymi w placówce;

f)       zapoznać się w dokumentacją opracowywaną w placówce.

 

 

 

 

2.      Zdobywanie, ulepszanie i rozwijanie umiejętności praktycznych poprzez:

a)      obserwację pracy specjalistów;

b)     opracowywanie planów zajęć;

c)      hospitacje;

d)     współprowadzenie zajęć, wywiadów, rozmów;

e)      samodzielne prowadzenie zajęć;

f)       bezpośredni kontakt z osobami będącymi wychowankami/klientami placówki;

g)     udział w działaniach podejmowanych przez pracowników na rzecz wychowanków/klientów;

h)     prowadzenie pod kontrolę opiekuna ze strony placówki standardowej dokumentacji;

i)       świadczenie pomocy dla specjalistów w działaniach towarzyszących obsłudze wychowanków/klientów.

 

3.      Opracowanie całościowego studium indywidualnego przypadku (diagnoza, projekt oddziaływań, schemat sieci placówek wsparcia w kontekście problemu jednostki) klienta placówki lub monografii placówki (podstawy prawne, cele i założenia, organizacja, charakterystyka klientów, zakres kompetencji pracowników instytucji).

4.      Zgromadzenie koniecznej do zaliczenia stażu dokumentacji wymienionej w punkcie III.

5.      Dostarczenie dokumentacji do opiekuna praktyk ze strony WSE UAM.

 

III.  DOKUMENTACJA PRAKTYKI

 

1.      Codzienne aktywność w czasie trwania praktyki dokumentowana jest przez studenta w formie dzienniczka praktyk. Znajdują się w nim informacje dotyczące:

v     czynności, jakie będą realizowane w czasie trwania praktyki;

v     czasu spędzonego w placówce w danym dniu;

v     zadań realizowanych w placówce w danym dniu;

v     zdobytych umiejętności;

v     własnych spostrzeżeń dotyczących pobytu w placówce;

v     harmonogram praktykiskrócona wersja dzienniczka praktyk (synteza wykonywanych działań podczas praktyki)

v     opinia – opinia opiekuna praktyk ze strony instytucji na temat funkcjonowania studenta w placówce.

Uwaga! Wpisy w dzienniczku praktyk wymagają potwierdzenia opiekuna praktyk przez opieczętowania i podpisania.

 

 

 

 

 

2.      Studium indywidualnego przypadku lub monografia palcówki.

 

 

3.      Wykonanie teczki, gdzie znajdą się dokumenty odnoszące się do funkcjonowania placówki (wzory dokumentów, narzędzia diagnostyczne, materiały wykonane przez podopiecznych, formularze przyjęcia, karty doradcze, wzory planów ścieżek edukacyjno - zawodowych – te dokumenty, które zostaną udostępnione przez placówkę);

 

4.      Umowa porozumienie.

 

 

IV. ZALICZENIE PRAKTYKI

Warunki uzyskania pozytywnej oceny praktyki:

1.      odbycie praktyki w wyznaczonym programem studiów czasie;

2.      otrzymanie pozytywnej opinii i oceny ze strony opiekuna praktyk w placówce;

3.      wykonanie zadań zamieszczonych w punkcie V w zależności od charakteru placówki;

4.      złożenie wymaganej dokumentacji wymienionej w punkcie nr III niniejszych postanowień.

 

Zaliczenia praktyki w indeksie dokonuje opiekun praktyk ze strony WSE UAM na właściwym roku. Wykaz opiekunów poszczególnych roczników znajduje się w Zakładzie Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego, dostępny dla każdego studenta.

 

 

V.    PLACÓWKI, W KTÓRYCH STUDENCI MOGĄ REALIZOWAĆ PEDAGOGICZNE PRAKTYKI WRAZ Z ZADANIAMI SZCZEGÓŁOWYMI (pedagog, psycholog, doradca zawodowy -  opiekunowie z placówek)

 

1.      Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne

v                 zapoznanie się prawnymi podstawami pracy placówki (statut poradni, plan rozwoju placówki, roczny plan pracy poradni)

v                 zapoznanie się ze strukturą organizacyjną placówki;

v                 zapoznanie się z najczęstszymi problemami klientów;

v                 zapoznanie się z procedurą przyjmowania dzieci
i młodzieży do poradni;

v                 zapoznanie się z podstawowymi narzędziami diagnostycznymi (diagnozy pedagogicznej oraz z zakresu doradztwa zawodowego);

v                 zapoznanie się ze specyfiką badań diagnostycznych (diagnoza w zakresie doradztwa zawodowego, np. określenie predyspozycji zawodowych);

v                 uczestnictwo w badaniach diagnostycznych (obserwacja badania, omówienie problemu, omówienie wyników badań);

v                 próba opracowania przez studenta samodzielnej diagnozy podanego przez specjalistę przypadku (rzeczywistego lub opracowanego przez opiekuna z instytucji);

v                 zapoznanie się z opiniami wydawanymi przez poradnię;

v                 samodzielne przygotowanie konspektu przykładowej opinii;

v                 wyszukiwanie informacji i przygotowanie bazy danych dla poradni w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji;

v                 zapoznanie się z obsługą testów w programach komputerowych (jeśli są takie dostępne);

v                 przeprowadzenie pod nadzorem specjalisty samodzielnych zajęć w szkole współpracującej z poradnią z zakresu doradztwa zawodowego (przygotowanie konspektu zajęć);

v                 odwiedzanie na zlecenie opiekuna - specjalisty placówek współpracujących z poradnią w zakresie doradztwa zawodowego;

v                 pomoc w realizacji lub uczestnictwo w projektach bądź planach rozwoju edukacyjnego lub zawodowego (jeśli takowe występują);

v                 udział w pracy terapeutycznej/doradczej z dziećmi – podopiecznymi poradni.

 

 

 

4.                  Szkoły (podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia), Szkolne Ośrodki Kariery – pedagog szkolny, psycholog szkolny, szkolny doradca zawodowy (za wyjątkiem przedszkoli wszelkiego typu)

 

 

v                 zapoznanie się aktami prawnymi regulującymi funkcjonowanie placówki;

v                 zapoznanie się z koniecznymi przepisami prawa oświatowego (Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r., Karata Nauczyciela);

v                 poznanie struktury organizacyjnej placówki;

v                 poznanie podstawowych dokumentów dotyczących wychowanków;

v                 pomoc przy gromadzeniu materiałów koniecznych do dokonania analizy indywidualnego przypadku (analiza akt osobowych, przegląd materiałów zgromadzonych przez specjalistę (pedagog, psycholog) z zakresu doradztwa zawodowego);

v                 zapoznanie się z narzędziami diagnostycznymi (pedagogicznymi oraz z zakresu doradztwa zawodowego);

v                 udział w radzie pedagogicznej;

v                 skonstruowanie dla wybranego ucznia lub klasy programu orientacji zawodowej, planu procesu pomocy doradczej, warsztatu z zakresu predyspozycji zawodowych lub poznawania nowoczesnego rynku pracy;

v                 hospitacja rozmowy psychologa/pedagoga z uczniem;

v                 hospitacja rozmowy z rodzicami;

v                 przeprowadzenie samodzielnej rozmowy z uczniem;

v                 przygotowanie planu rozmowy z uczniem;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin