Pedagogika ogólna
Urszula Tokarczyk-Bar mail ekoedu@wp.p t: Due zao II/ wpisać w temacie
4 spotkania
zaoczni 1lutego i 1 marca i 5kwietnia od 16.15 w piątki
dzienni 17 styczeń i 25 stycznia, 22 lutego i 8 marca- od 16.15 w piątki
Uwaga
na wykładach będą ćwiecznia-
egzamin dot całości- ustny ocena z wykładów z ćwiczeń (zadań domowych)
teksty
obowiąkowy zajęcia pierwsze
- 1 Zbyszko Melosik „ Kultura popularna jako czynnik socjalizacji” w podręcznki Pedagogika .Podręcznik akademicki red. Zbigniew Kwicieński, Bogusła śliwerski, t.II na kolokwium wyjściowe na następnych zajęciach
2) ta sama książka T I
Krzysztof Rubacha- „Przedmiot pedagogiki”
zajęcia drugie
-Janusz Gnitecki”Przyrodnicze podstawy edukacji” rozdział II neurofizjologiczne podstawy edukacji str 47-63;
-przygotować ćwiczenia kinezjologiczne (internet) dużo to znaczy więcej niż 3 -każdy musi pokazać
zajęcie 3
-Janusz Gnitecki „Pedagogika ogólna z metodologią”, czyt tekst słowo Wertykalna refleska edukacji str 600 coś
-Aleksnder Nalaskowski „społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki”
część 1 str 13 bez przestrzeni kreacji
-Dzierżymir Jankowski” Edukacja i autoadukacja” str 17- 51
zajęcia 4 -ostatnie
– Janusz Gnitecki – rozdział o ambiwalncjach „ Pedagogika ogólna z metodologią”
– Roman Schulz „wykłady z pedagogika ogólnej' T III rozdz.” Pedagogika światopoglądowa” str 150-166
– zajęcia praktyczne- tematyka aksjologiczna (nauka o wartościach)- przygotować ustną rekomendację dwóch wytworów ( książka i film, lub dwie książki lub teatr i książka lub 2 filmy)- coś co pokazuje trudne sytuacje życiowe i problem (nie lektury szkolne)
Warunkeim zaliczenia ćwiczeń – trzeba być min. na dwóch spotkaniach
Trzeba zdać kolokwium z Melosika,
Dwa tematy – praca pisemna- na ocene z ćwiczeń
1- Biografia osoby osobiście przez nas znanej – znaczącej w naszym życiu, np. pradziadek, nie muszą być to osoby stare, lub czyn uznany za bohaterski, -najlepiej osoby z którymi jesteśmy związani osobiście- ilustracje zdjęciowe (min 3 str w Times , 1,5 odstęp)
2) Autoedukacja- praca autobiograficzna- kursy, praktyki, staze, pomocsąsiadm,harcersto- wszystko co nas wyróżniało od innych osób, wszystko to czym mamy się pochwalić, o planach na przyszłość, wszystkie role (sluchacz DUE)
Wszystkie prace muszą być dosłane do Wielkanocy !!!!!
ROZLICZENIE Z PRZEDMIOTU- WEEKEND MAJOWY dzienni – zaliczenie przedmotu 18-22 marzec , zaoczni tydzień po wielkanocy
mail
u.bar@wp.pl tę pocztę częsciej otwiera
Dyżury
piątek bud AB pok 45
dyżur 1 lutego przed spotkaniem
oraz 4 lutego o 9.00
9 lutego od 16.30
wykłady
------------------- edukacja----------->kształcenie(intelekt)->uczene się /
/ / /
opieka wychowanie nauczanie
opieka- zaspokojenie wszystkich potrzeb dziecka np. jedzenie, spokój w domu, normalni rodzice
kształcenie i wychowanie. W praktycze mamy dzieci zaniedbanie opiekuńcze, zastraszone, głodne, pozbawione opieki, przmęczone (intensywne kontakty z multimediami- niedosypianie)
Edukacja w cyklu całego życia- osób dorosłych
Pedagogika jest nauką o edukacji
Pegagogika
1 Własny przedmiot zainteresowań
2 Własna metodologia (monografia, wywiad- jest to podobnie jak w socjologii i pedagogice, ma metodoligie raczej wspólną dla nauk społecznych, warto znać socjlogie na pedagogice
3 własny język- pedagka ma dość dużo własnego języka ( jak czytamy tekst pedagogiczny to jest mnówsto słów np. szkło uczeń np. dziecko- dpracowanie z prawem, dobrze zeksplikowane , doprecyzowanie słowa)
Nauki współpracujące z pedagogiką
– socjologia
– psychologia
– prawo- rodzinne, oczekiwania względem prawa żyjemy w świetle prawa na co dzień
– medycyna ->czerpie z biologii
– biologia-> funkcjonowanie
– kognitywistyka
– filozofia
– historia
– informatyka
– elektornika
– architektura
subdyscypliny pedagogiki
wiele ktyterów wydzialania pedgagokia (kryterum weku dziecka, dorsłego, senioralną) (instucjaonale- przedszkolna, szkolna, placówek) (problemowa- respcjalzacja, olgo,- freno )
– dydaktyka
– resocjalizacja
– gerantologia- geragogika
– przedszkolna
– szkolna
– edukacja elementarna,
– wych. Początkowe,
– nauczanie zintegrowane
– społeczna
– porównawcza
Srodowiskowe uwarunkowania edukacji
rodzina miejsce pracy
grupa rówieśnicza (dobrowolna ) 0 wolontariat, instytucje,stowarzszenia, harcerstwo
sąsiedzi ( O ) domy kultury
instytucje oswiatowe / \ 0środki rekreacji
prawo
„kultura”- niematerialna (treść ksiązki)
religia
infrastruktura (różne roziwązania techniczne np. tramwaJ
ukształtowanie terenu
klimat
kina,teatry, bibloteki,filharminie
i inne....
man1957