HistWych2.doc

(31 KB) Pobierz

Zagadnienia cd. Historia wychowania

 

12. Wiek XIX – wychowanie i edukacja w czasach wielkich przemian cywilizacyjnych

- systemy szkolne w XIX w. w Europie – spuścizna rewolucji francuskiej, reformy szkolnictwa po Kongresie Wiedeńskim, wychowanie przedszkolne, szkolnictwo specjalne,

- upowszechnianie szkół elementarnych i oświata ludowa, szkolnictwo średnie, uniwersytety, szkolnictwo zawodowe i realne,

- wykształcenie kobiet i oświata dorosłych, popularyzacja nauki, kształcenie nauczycieli, Państwo i Kościół a szkoła

- rozwój nauk pedagogicznych w XIX w. – nowe wychowanie, psychologia eksperymentalna i pedagogika naukowa, pajdocentryzm i nowa szkoła, kierunki nowoczesnej pedagogiki

- filozofie i myśli pedagogiczne – Jan H., Pestalozzi, Jan. F. Herbart, Robert Owen, Fryderyk Fröbl, Herbert Spencer, św. Jan Bosko,

13. Oświata i wychowanie w Polsce pod zaborami

- Spuścizna KEN i polityka oświatowa państw zaborczych, rodzina i polskie ideały wychowawcze w XIX w., społeczno-wychowawczy kontekst wychowania w rodzinie w XIX w.,

- oświata i wychowanie na ziemiach polskich w zaborze rosyjskim, pruskim i austriackim

- polska myśl pedagogiczna XIX w., publicystyka i literatura pedagogiczna – najważniejsi przedstawiciele

- polska rzeczywistość szkolna i aktywność oświatowa w czasie zaborów

- rusyfikacja, germanizacja, tajna oświata i ruch oświatowy

- ruch nauczycielski na przełomie XIX i XX w. i ożywienie oświatowe

14. Oświata i wychowanie w XX w.

- I woja świtowa i jej skutki – zniszczenia i ofiary, bolszewicka rewolucja

-  sowieckie wychowanie, system oświatowy narodowego socjalizmu, wychowanie autorytarne

- obraz świata między wojnami – dziecko, rodzina, systemy szkolne, wartości, nowe koncepcje wychowania

- idee wychowawcze w XX w. – demokratyzacja oświaty, kościół katolicki wobec wychowania, inne Kościoły chrześcijańskie, inne religie, konserwatyzm, liberalizm, agraryzm, nacjonalizm, socjalizm, totalitaryzm,

- Wychowanie w II RP, wielka reforma oświaty, nauki pedagogiczne

- edukacja w czasie II wojny światowej w Europie i na ziemiach polskich

15. Wychowanie i edukacja po II wojnie światowej

- główne problemy szkolnictwa po wojnie, edukacja w cieniu ziemnej wojny, integracja europejska, media i wychowanie, kultura masowa i kontrkultura,

- opieka nad dzieckiem, resocjalizacja,

- szkolnictwa po II wojnie światowej, kierunki reform, szkoły alternatywne, szkolnictwo wyższe, szkolnictwo specjalne,

- rozwój oświaty dorosłych, sport i rekreacja, kultura i sztuka  

- Polska po II wojnie światowej, odbudowa szkolnictwa, polityczne aspekty reform szkolnych w drugiej połowie XX w., osiągnięcia oświaty PRL, odzyskana demokracja, reformy oświaty przełomu XX-XXI w.

16. Szkoły i szkolnictwo w ciągu wieków na ziemiach Polskich

- początki szkolnictwa na ziemiach polskich

- szkoły przykościelne, parafialne, klasztorne, katedralne, kolegiackie

- początki i rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce od XIV do XX w. Akademia Krakowska, Uniwersytet Stefana Batorego, Uniwersytet Jana Kazimierza, Kolegia jezuickie, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Poznański, KUL, szkolnictwo wyższe w PRL

- szkolnictwo elementarne, podstawowe, średnie – programy i cele oświatowo-wychowawcze

- szkolnictwo zawodowe początki i rozwój

- główne bariery edukacyjne w ciągu wieków

- wpływ rozwoju szkół na ziemiach polskich na poziom państwa, kultury, gospodarki itp.

 

17. Wychowanie i edukacja dziecka

-  rozumienie dzieciństwa, dziecko w starożytności- Egipt, Grecja, Rzym,  wzorce wychowawcze, edukacja szkolna i w rodzinie, zabawa, dziecko niewolnicze,

- dziecko w rodzinie żydowskiej, chrześcijańskiej, muzułmańskiej,

- dziecko w średniowieczu – wzorce wychowawcze i edukacyjne, potomstwo nieślubne i nieprawe, pozycja dziecka w średniowieczu, szkoły i profile programowe, czas wolny, dziecko, królewskie, książęce, rycerskie, duchowne, mieszczańskie, chłopskie

-  dziecko w okresie nowożytnym, relacje rodzice dziecko, warunki rozwoju dziecka, czas wolny i zabawy, edukacja polityczna i społeczna młodzieży

- dziecko w rodzinie mieszczańskiej, chłopskiej, działalność przytułków, dzieci porzucone, źródła do dziejów dzieciństwa

- dziecko w okresie XIX i XX w., problemy edukacyjne i wychowawcze w okresie zaborów, organizacje i instytucje szkolno-wychowawcze, wychowanie państwowe dzieci, wychowanie w rodzinie inteligenckiej, wpływ literatury i sztuki na wychowanie, przeobrażenie polityczno-społeczne i ich wpływ na wychowanie dziecka,

- dziecko w PRL, indywidualizacja wychowawcza dziecka, bezstresowe wychowanie,

- rola kobiety i mężczyzny w wychowaniu i edukacji dziecka

18. Kobieta a edukacja

- status społeczny kobiety w starożytności i średniowieczu, możliwości edukacyjne, rola kobiety,  żony, matki, opiekunki, zadania

- czasy nowożytne – edukacja kobiet, zmiana statusu, zakres oddziaływania społecznego kobiet, kobieta a rodzina, szkoły dla dziewcząt

- wiek XIX-XX emancypacja kobiet, nowe zadania i perspektywy edukacyjne, oświata kobiet dorosłych

- możliwości edukacyjne kobiet w okresie po drugiej wojnie światowej, feminizm i organizacje feministyczne,

- współczesna rola kobiety w wychowaniu dziecka

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin