zabawy dla 4 latków.doc

(122 KB) Pobierz

1. Rozpoznaj drzewo – ćwiczenie pamięciowo-dotykowe
Zabawę można zaproponować w przedszkolnym ogródku (jeśli istnieje taka możliwość) lub podczas wycieczki. Każde dziecko wybiera swoje drzewo i przez 2 minuty je ogląda, dotyka, tak aby dokładnie je zapamiętać. Następnie z zamkniętymi, a najlepiej zawiązanymi, oczami jest prowadzone przez wychowawcę do dwóch różnych drzew. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie wybranego wcześniej przez siebie drzewa.

2. Tajemna skrzynia.
Tę zabawę można poprowadzić w sali lub na przedszkolnym podwórku. Potrzebna jest skrzynia lub duży karton zamykany od góry. Do skrzyni dzieci wrzucają różne przedmioty: gładki, szorstki, miękki, twardy itp. Przedszkolaki powinny wcześniej dokładnie obejrzeć, dotknąć i zapamiętać wykorzystywane w zabawie przedmioty. Następnie wkładają rękę do skrzyni i bez patrzenia na wylosowaną rzecz, muszą odgadnąć, co to za przedmiot.

3. Bufet smakowy - zabawa rozwijająca zmysł smaku
Na stole znajduje się jedzenie, które podzielone jest na kilka grup smakowych.
Słone (np. słone paluszki)
Kwaśne (np. kawałeczek cytryny lub kwaśne żelki Haribo (Frytki, Kwaśne Języczki)
Gorzkie (np. grejpfrut)
Słodkie (np. truskawka lub tradycyjne żelki Haribo „Złoty Miś”)
Dzieci próbują z każdego bufetu, a następnie zawiązują oczy. Wychowawca podaje im po kawałeczku z każdego smaku. Dzieci muszą nazwać smak i rozpoznać jedzenie wykorzystane w bufetach.

4 Przyjaciele

Dzieci siedzą na dywanie. Nauczyciel opowiada historyjkę o przyjażni paluszków.  Kazdy paluszek miał swoją nazwę. Nauczycielka wraz z dziećmi nazywa kolejno paluszki (mały, serdeczny, środkowy, wskazujący, kciuk). Kiedy przychodził czas na zabawę to paluszki obydwu rączek się spotykały i dawały sobie buziaczki (cmokanie): mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy z środkowym,.. I tak paluszki tańcowały cały wieczór, a kiedy Przyszła pora snu, kazde musiało wracać do swojego łóżeczka: mały rozchodził się z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym....

Nazwy paluszków mogą być dowolne: liczby, imiona, przedmioty, nazwy miast, itp. Dziecko ćwiczy pamięć, koordynację wzrokowo- ruchową i  sprawność manualną.

Wyliczanka paluszkowa

Dziecko (lub więcej dzieci siedzi przed nauczycielką i ma wystawione ręce na dywanie z rozłozonymi szeroko paluszkami. Nauczycielka dotykając kolejno paluszki dzieci recytuje wylicznkę. Paluszek na którym zakończyła się wyliczanka chowa się i zabawa toczy się dalej w ten sam sposób aż do "ostatniego, zwycięskiego" paluszka.

Pokazywanka 

Tu paluszek, tu paluszek,
kolorowy mam fartuszek,
Tu jest rączka, a tu druga,
tutaj oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka
chodź, zatańczysz jak kaczuszka  

Witaj Aniu (na melodię Panie Janie)

Witaj ..., witaj ...,
Pośród nas, pośród nas

Wszyscy Cię kochamy,

Wszyscy Cię kochamy,
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.

Misie (Melodia piosenki to popularna Kessera)

Misie dwa, misie dwa, misie dwa ( obracają się dookoła).
Misie szare, misie bure obydwa (pokazują na siebie).
I kochają się te misie, przytulają sobie pysie (przytulają się do siebie i głaszczą
po głowie).
Misie szare, misie bure obydwa (obracają się dookoła).
(Następnie dzieci wymieniają się parami..)

Zabawy z woreczkami i piłką zawody dzieci ustawiają się  w rzędy i podaja sobie piłkę góra 

Każdy z uczestników kładzie sobie na głowę szyszkę tak by utrzymywała się bez przytrzymywania rękoma. Zawodnicy stają na linii startu. Na słowo start ruszają w stronę linii mety. Wygrywa ten kto pierwszy minie linie mety.

W czasie biegu / marszu nie wolno ręką dotykać szyszki. Jeśli szyszka spadnie z głowy przed linią mety to zawodnik podnosi szyszkę i trzymając ja w ręku wraca za linię startu rozpoczynając marsz od początku.

* Sroczka *

Sroczka kaszkę warzyła.
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała - na łyżeczce.
Temu dała - na miseczce.
Temu dała - na spodeczku.
Temu dała - w garnuszku.
A dla tego ? - Nic nie miała.
Frrr !!! 
Po więcej poleciała. 

 

* Myszka *

 

Idzie myszka do braciszka
Tu wskoczyła, tu się skryła. 
(ruch podobny do ruchów raczka;

na słowa "tu wskoczyła, tu się skryła"

 dziecko chowa rękę pod pachę,

a następnie za kołnierz towarzysza zabawy)

 

Rak *

Idzie rak
nieborak.
Czasem - naprzód,
czasem - wspak.
Gdy ugryzie,
będzie znak.  

                                                             

* Myszka *

 
Idzie myszka po ścianie,
Niesie złote pierścienie,
Jak się pierścień zachwieje,
To się myszka zaśmieje.

(dotyk palcami po całym ciele)
Dodatkową atrakcją tych zabaw

 może być pacynka, np. raka, myszki,

która założona na rękę, wędruje po ciele dziecka.

 

* Rodzina *


Ten pierwszy - to nasz dziadziuś.
A obok - babunia.
Największy - to tatuś.
A przy nim - mamunia.
A to jest - dziecinka mała!
Tralalala la la...
A to - moja rączka cała!
Tralalala la la

 

 Tekst wyliczanki

Ja bania

ty fufla

isi isi bombasa

sala mala

osalina

ty fu fla! 

 

 

 

                                                                                                      

Stuk-puk, stuk-puk, czy jest pan kciuk?(ręce zwinięte w trąbki, stukamy się kciukami)
Ciiiii, pan kciuk śpi.(palec wskazujący kładziemy na ustach, mówimy bardzo cicho). 2x wszystko
Stuk-puk, stuk-puk, czy jest pan kciuk?
Pan kciuk spał, ale wstał. (ten wers wypowiadamy głośno)

,,Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami, jak pierwszy nie może, to dugi mu pomoże. Bawiły, bawiły się dzieci paluszkami jak drugi nie może to trzeci mu pomoże....i tak do piątego, a na koniec jak trzeci nie może - to rączka mu pomoże i tu dzieci klaszczą. Podczas tej zabawy, kolejno dotykaja się paluszki 2 rąk pierwszy z pierwszym, drugi z drugim itd...

"POWITANIE" Gdy się rączki spotykają to od razu się witają. Gdy się kciuki spotykają to od razu się witają. Gdy się palce spotykaję to od razu się witają.

"DWIE RĘCE 10 PALCÓW" Ja 10 palców mam - na pianinie gram. Ja dwie rączki mam - na bębenku gram. Ja 10 palców mam i na trąbce gram. Ja dwie ręce mam i zaklaszczę wam.

"PIESKI" Wszystkie pieski spały Pierwszy obudził się ten mały Mały obudził średniego, który spał obok niego Gdy średni już nie spał to duży też przestał. (Ile paluszków jeszcze śpi?) Trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły Cztery pieski szczekały, piątemu spać nie dały.

Serdelki

Pięć małych serdelków w rondlu smaży się, (ruszamy wszystkimi palcami)
nagle co ja widzę (chytamy jednego palca i robimy nim małe kółeczka)
jeden serdel pękł (na słowo "pękł" - klaszczemy w dłonie z góry do dołu, wymawiamy je głośno tak jakby serdelek naprawdę pękał z trzaskiem)
i tak wszystkie paluszki kolejno, gdy zostanie jeden on także pęka i wtedy rozkladamy ręce mówiąc " więcej serdelków nie było"

 

Rytmiczne chodzenie po przestrzeni i witanie się różnych części ciała ( paluszki, stopy ...)

 

Małe zoo – jedna osoba staje w środku, kręci się i wskazując na jedną osobę określa które zwierzę ma ta osoba naśladować  

Przechodzenie na drugą stronę wg określonego warunku np. na drugą stronę przejdą te osoby, które mają niebieskie oczy.

Pieczenie ciasta

-         zabawa w mikser ( zespoły trzyosobowe )- środek trzyma uniesione na boki ręce, sąsiadujące z nim osoby kręcą się wokół własnej osi

-         wywiad z mikserem

-         wybieranie produktów do upieczenia ciasta

-         wymyślanie przepisów

-         pieczenie ciasta wg przepisu- na środek wychodzą poszczególne składniki, mikser je kręci, inne osoby są piekarnikiem i pieką ciasto

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin